Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
KOM (2007) 0638
Offentligt
KOM (2007) 0638
Forslag til Rådets direktiv om en kombineret ansøgningsprocedure for en kombineret
tilladelse til tredjelandsstatsborgere til at tage ophold og arbejde på en medlemsstats
område og om et sæt fælles rettigheder for arbejdstagere fra tredjelande, der har lovligt
ophold i en medlemsstat
KOM (2007) 0638 – spørgsmål 2
Ministeren bedes kommentere brevet fra Fagligt Fælles Forbund og 3F til Europaudvalget (jf.
KOM (2007) 0638 - bilag 1) og forholde sig til den i brevet beskrevne frygt for, at en
frihandelsaftale mellem EU og Indien vil åbne for social dumping.
Svar:
I brevet af 11. januar 2011 udtrykker Fagligt Fælles Forbund (3F) og HK bekymring for, at EU
som led i handelsforhandlinger aftaler kvoter for udstationering af arbejdskraft fra tredjelande i
forbindelse med levering af tjenesteydelser. Det frygtes, at aftalerne fører til social dumping,
hvormed forstås åbning af det europæiske arbejdsmarked overfor tredjelandsstatsborgere uden
krav om overholdelse af nationale løn- og ansættelsesvilkår.
3F og HK’s bekymringer styrkes ifølge brevet af, at EU parallelt med frihandelsforhandlingerne
fører forhandlinger om det såkaldte ”Single Permit direktiv”, som undtager sæsonarbejdere og
koncernansatte.
For så vidt angår forhandlingerne om en frihandelsaftale mellem EU og Indien gav
medlemslandene i 2007 Kommissionen mandat til at forhandle en række bilaterale
frihandelsaftaler blandt andet med Sydkorea og Indien. Mens frihandelsaftalen med Sydkorea er
underskrevet og træder i kraft den 1. juli 2011, så pågår forhandlingerne om en frihandelsaftale
med Indien fortsat. I forhold til forhandlingerne om midlertidig personbevægelse i forbindelse
med levering af en tjenesteydelse (Mode 4), som der henvises til i brevet, så foreligger der
endnu ikke et officielt tilbud til Indien fra EU.
Frihandelsaftalen med Indien om Mode 4 forhandles inden for rammerne af WTO’s GATS
aftale (General Agreement on Trade in Services). Mode 4 i GATS omhandler midlertidig
personbevægelse i forbindelse med levering af en tjenesteydelse. Der er i GATS aftalen som i
aftalen med Sydkorea tale om fem nærmere definerede kategorier af tjenesteydere, herunder
visse koncernansatte, der alle skal besidde en relevant universitetsgrad. Det er forventningen, at
dette også vil være tilfældet for aftalen med Indien.
Både GATS og aftalen med Sydkorea indeholder desuden en såkaldt ”Labour Clause”, som
betyder, at der kan stilles krav om, at nationale løn- og ansættelsesvilkår overholdes af alle
kategorier. Der er desuden under GATS og aftalen med Sydkorea mulighed for, at de enkelte
lande kan anvende en arbejdsmarkedstest til at vurdere, om der er behov for tjenesteydere
inden for de enkelte sektorer for kvalificeret arbejdskraft, som f.eks. it-konsulenter eller
ingeniører.