Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
KOM (2007) 0698
Offentligt
615096_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 20 november 2008 (21.11)
(OR. en)
15695/08
Interinstitutionel sag:
2007/0247 (COD)
TELECOM 194
MI 441
COMPET 473
CONSOM 174
CODEC 1543
RAPPORT
fra:
til:
Tidl. dok. nr.:
Coreper
Rådet
15379/07 TELECOM 150 MI 297 COMPET 391 CONSOM 132
CODEC 1294
15424/08 TELECOM 187 MI 429 COMPET 458 CONSOM 171
CODEC 1510
Komm. forsl. nr.: 14827/08 TELECOM 168 MI 405 COMPET 423 CONSOM 161
CODEC 1451
Vedr.:
Revision af EU's rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2002/21/EF
om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester,
direktiv 2002/19/EF om adgang til og samtrafik mellem elektroniske
kommunikationsnet og tilhørende faciliteter og direktiv 2002/20/EF om tilladelser til
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
- Politisk enighed
I.
INDLEDNING
1.
Kommissionen vedtog den 13. november 2007 et forslag til direktiv om bedre
regulering. Dette forslag er en del af den såkaldte
revisionspakke
vedrørende EU's
regelsæt for elektronisk kommunikation, der består af to forslag til ændringsdirektiver
(det såkaldte direktiv om bedre regulering, der ændrer det nuværende rammedirektiv,
tilladelsesdirektivet og adgangsdirektivet, og det såkaldte direktiv om borgernes
rettigheder, der ændrer forsyningspligtdirektivet og direktivet om databeskyttelse) og et
forslag til forordning (om oprettelse af en europæisk markedsmyndighed for elektronisk
kommunikation).
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DG C II B
1
15695/08
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0002.png
2.
Kommissionen ønsker med sit forslag til direktiv om bedre regulering at tilpasse
regelsættet for elektronisk kommunikation, så det får større gennemslagskraft, så der
bliver brug for færre administrative ressourcer for at gennemføre den økonomiske
regulering (markedsanalyseproceduren), og så adgangen til radiofrekvenser bliver
enklere og mere effektiv.
Der fandt en første behandling af forslaget sted i Gruppen vedrørende
Telekommunikation og Informationssamfundet under det slovenske formandskab. Rådet
havde den 12. juni 2008 en offentlig udveksling af synspunkter om revisionen af EU's
rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, hvor det
noterede sig formandskabets fremskridtsrapporter om de forberedende organers
hidtidige arbejde.
3.
4.
Under det nuværende franske formandskab er forslaget blevet behandlet mere udførligt,
både på grundlag af et formandskabskompromis, der blev udarbejdet under det
slovenske formandskab, og i relation til Europa-Parlamentets ændringer i
førstebehandlingsudtalelsen, der blev vedtaget den 24. september 2008.
5.
Kommissionen vedtog den 6. november 2008 sit ændrede forslag på baggrund af
Europa-Parlamentets førstebehandling (15424/08).
6.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg vedtog sin udtalelse den 29. maj 2008,
og Regionsudvalget vedtog sin den 19. juni 2008.
II.
RESULTATET AF COREPERS DRØFTELSER
1.
Teksten til formandskabets kompromisforslag til adgangsdirektivet følger nedenfor i
bilaget. Denne tekst, der afspejler resultatet af gruppens og Corepers seneste drøftelser,
er en konsolideret udgave af forslaget til et ændringsdirektiv på grundlag af det
nuværende direktiv 2002/19/EF, og den indeholder alle dets bestemmelser (fra artikel 1
til bilag II), også de bestemmelser, hvor der ikke foreslås nogen ændringer.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0003.png
2.
Coreper er nået til bred konsensus om hovedtrækkene i Kommissionens forslag og har
taget behørigt hensyn til Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse.
a.
Specifikke spørgsmål, der skal overvejes nærmere
Omtalen af investeringer i næste generations net
Det hedder i artikel 13 i adgangsdirektivet, at "de nationale tilsynsmyndigheder
skal tage hensyn til udbyderens investeringer og lade udbyderen få en rimelig
forrentning af den relevante investerede kapital under hensyn til de risici, der er
forbundet hermed". Efter drøftelserne i gruppen og i Coreper er denne affattelse
blevet afpudset, så der medtages en omtale af næste generations net. Nogle
delegationer mener dog, at denne omtale bør styrkes for at give et klarere politisk
signal om at fremme udbredelsen af næste generations net.
Funktionel adskillelse
Artikel 13a i formandskabets tekst er blevet drøftet udførligt, især aspektet om,
hvorvidt funktionel adskillelse bør tilføjes som et middel, hvorvidt der kun kan
kræves funktionel adskillelse "som en undtagelsesforanstaltning", og hvorvidt der
bør kræves funktionel adskillelse, hvis der ikke er nogen infrastrukturbaseret
konkurrence. Et andet aspekt vedrører proceduren for pålæggelse af funktionel
adskillelse, herunder Kommissionens og de nationale tilsynsmyndigheders
respektive roller og ansvarsområder.
b.
Bestående forbehold
Alle delegationerne tager fortsat sprogligt forbehold over for teksten, og
Kommissionen forbeholder sig generelt sin holdning til formandskabets
kompromisforslag.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0004.png
Der er taget individuelle forbehold over for følgende specifikke bestemmelser:
rettigheder og pligter for virksomheder (artikel 4, stk. 1) (fodnote 1)
forpligtelser vedrørende adgang til og anvendelse af specifikke netfaciliteter
(artikel 12, stk. 2, litra c) (fodnote 3)
omtalen af investeringer i næste generations net (artikel 13, stk. 1) (fodnote
4)
funktionel adskillelse (artikel 13a) (fodnote 2, 5, 6, 7, 8, 9 og 10).
III. RÅDETS OPGAVE
Rådet anmodes derfor om at behandle de fortsat udestående spørgsmål med henblik på at nå
til politisk enighed. Teksten sendes til jurist-lingvisterne til gennemgang med henblik på
vedtagelsen af Rådets fælles holdning.
__________________
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0005.png
BILAG
FORMANDSKABETS KOMPROMISFORSLAG TIL
KONSOLIDERET UDGAVE AF FORSLAG TIL ÆNDRING AF DIREKTIV 2002/19/EF
(adgangsdirektivet)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
efter proceduren i traktatens artikel 251, og
[ud fra følgende betragtninger:]
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0006.png
KAPITEL I
ANVENDELSESOMRÅDE, FORMÅL OG DEFINITIONER
Artikel 1
Anvendelsesområde og formål
1.
Inden for rammerne af direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) fastlægges der i nærværende
direktiv harmoniserede regler for, hvordan medlemsstaterne kan regulere adgang til og sam-
trafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter. Formålet er med
udgangspunkt i principperne for det indre marked at opstille et regelsæt for forholdene
mellem leverandører af net og tjenester med henblik på at skabe holdbar konkurrence,
interoperabilitet mellem elektroniske kommunikationstjenester og fordele for forbrugerne.
2.
Direktivet fastlægger rettigheder og pligter for udbydere og for virksomheder, der anmoder
om samtrafik og/eller adgang til deres net eller tilhørende faciliteter. Der opstilles
målsætninger for de nationale tilsynsmyndigheder med hensyn til adgang og samtrafik og
fastsættes procedurer, der sikrer, at de forpligtelser, der fastlægges af de nationale
tilsynsmyndigheder, revurderes og om nødvendigt trækkes tilbage, så snart de tilsigtede mål
er nået. Slutbrugernes adgang er ikke omfattet af dette direktiv.
Artikel 2
Definitioner
Definitionerne i artikel 2 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) finder anvendelse i dette direktiv.
I dette direktiv forstås endvidere ved:
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0007.png
a)
"adgang": tilrådighedsstillelse af faciliteter og/eller tjenester for en anden virksomhed på
nærmere fastsatte vilkår og på eksklusivt eller ikke-eksklusivt grundlag med henblik på udbud
af elektroniske kommunikationstjenester,
herunder når de anvendes til levering af
informationssamfundstjenester eller radio- eller tv-indholdstjenester.
Adgang omfatter
bl.a. adgang til netelementer og tilhørende faciliteter, der kan indebære tilslutning af udstyr,
såvel kabel- som radiobaseret tilslutning (dette omfatter navnlig adgang til abonnentledninger
og de nødvendige faciliteter og tjenester med henblik på levering af tjenester via
abonnentledninger), adgang til fysisk infrastruktur, herunder bygninger, kabelkanaler og
master, adgang til relevante softwaresystemer, herunder driftsstøttesystemer,
adgang til
informationssystemer eller databaser til forhåndsbestilling, levering, bestilling,
vedligeholdelses- og reparationsbestilling samt fakturering,
adgang til
nummerkonvertering eller systemer, der tilbyder tilsvarende funktioner, adgang til fastnet og
mobilnet, navnlig med henblik på roaming, adgang til adgangsstyringssystemer til digitale tv-
tjenester og adgang til virtuelle nettjenester
b)
"samtrafik": fysisk og logisk sammenkobling af offentlige kommunikationsnet, som bruges af
den samme eller af en anden virksomhed med henblik på at give en virksomheds brugere
mulighed for at kommunikere indbyrdes eller med en anden virksomheds brugere eller få
adgang til andre virksomheders tjenester. Tjenester kan udbydes af de berørte parter eller af
andre parter, som har adgang til nettet. Samtrafik er en særlig form for adgang, der etableres
mellem offentlige netudbydere
c)
"udbyder": en virksomhed, der udbyder eller har tilladelse til at udbyde et offentligt
kommunikationsnet eller en tilhørende facilitet
d)
"tv-tjeneste i bredskærmsformat": en tv-tjeneste, der helt eller delvis består af programmer,
der produceres og redigeres med henblik på at blive vist i fuldt bredskærmsformat.
16:9-formatet er referenceformatet for bredskærms-tv-tjenester
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0008.png
e)
"abonnentledninger": den fysiske ledning, der forbinder nettermineringspunktet hos en
abonnent til en lokalcentrals hovedfordeler eller et tilsvarende punkt, i faste offentlige [...]
elektroniske kommunikationsnet.
KAPITEL II
GENERELLE BESTEMMELSER
Artikel 3
Generelle bestemmelser for adgang og samtrafik
1.
Medlemsstaterne sikrer, at der ikke findes begrænsninger, som forhindrer virksomheder i
samme medlemsstat eller i forskellige medlemsstater i indbyrdes at forhandle sig frem til
tekniske og kommercielle aftaler om adgang og/eller samtrafik i overensstemmelse med EF-
lovgivningen. Den virksomhed, der anmoder om netadgang eller samtrafik, behøver ikke
indhente tilladelse til at drive virksomhed i den medlemsstat, hvor der anmodes om adgang
eller samtrafik, såfremt den ikke udbyder tjenester og ikke driver et net i denne medlemsstat.
2.
Med forbehold af artikel 31 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/22/EF af
7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske
kommunikationsnet og tjenester (forsyningspligtdirektivet) undlader medlemsstaterne at
opretholde love eller administrative forskrifter, som kræver, at udbydere ved etablering af
adgang eller samtrafik skal tilbyde virksomheder forskellige vilkår og betingelser for
tilsvarende tjenester, og/eller som opstiller forpligtelser, der ikke er forbundet med de
tjenester i forbindelse med adgang og samtrafik, der faktisk leveres, jf. betingelserne i bilaget
til direktiv 2002/20/EF (tilladelsesdirektivet).
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0009.png
Artikel 4
Rettigheder og pligter for virksomheder
1.
Udbydere af offentlige kommunikationsnet har ret og, hvis andre virksomheder, der har en
tilsvarende tilladelse
i overensstemmelse med artikel 4 i direktiv 2002/20/EF
(tilladelsesdirektivet),
anmoder derom, også pligt til indbyrdes at forhandle sig frem til
aftaler om samtrafik med henblik på at udbyde offentligt tilgængelige elektroniske
kommunikationstjenester, så det sikres, at disse tjenester kan udbydes i hele Fællesskabet, og
at der er interoperabilitet. Udbydere skal tilbyde andre virksomheder adgang og samtrafik på
vilkår og betingelser, der er i overensstemmelse med de forpligtelser, som pålægges af de
nationale tilsynsmyndigheder i medfør af artikel 5, 6, 7 og 8
1
.
2.
Offentlige elektroniske kommunikationsnet, der er etableret med henblik på fremføring af
digitale tv-tjenester, skal kunne anvendes til fremføring af tv-tjenester og programmer i
bredskærmsformat. Netudbydere, der modtager og videresender bredskærms-tv-tjenester og
programmer, skal bevare dette bredskærmsformat.
3.
Med forbehold af artikel 11 i direktiv 2002/20/EF (tilladelsesdirektivet) kræver
medlemsstaterne, at virksomheder, der får oplysninger fra en anden virksomhed før, under
eller efter forhandlingerne om adgangs- eller samtrafikaftaler, udelukkende anvender disse
oplysninger til det formål, hvortil de er givet, og til enhver tid respekterer, at de oplysninger,
der fremsendes eller opbevares, skal behandles fortroligt. De oplysninger, der modtages, må
ikke videregives til anden side, og navnlig ikke til andre afdelinger, datterselskaber eller
partnere, som herved kunne opnå en konkurrencemæssig fordel.
1
ES har taget forbehold over for dette stykke.
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DG C II B
15695/08
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0010.png
Artikel 5
De nationale tilsynsmyndigheders beføjelser og ansvar i forbindelse med netadgang og
samtrafik
1.
De nationale tilsynsmyndigheder skal med henblik på at virkeliggøre målsætningerne i
artikel 8 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) tilskynde til og, når det er hensigtsmæssigt,
sørge for, at der i henhold til bestemmelserne i dette direktiv etableres den fornødne adgang
og samtrafik og sikres interoperabilitet mellem tjenesterne, samt varetage deres ansvar med
henblik på at fremme effektivitet, holdbar konkurrence,
effektive investeringer og innova-
tion
samt skabe flest mulige fordele for slutbrugerne.
Med forbehold af de foranstaltninger, der kan træffes vedrørende virksomheder med stærk
markedsposition i henhold til artikel 8, skal de nationale tilsynsmyndigheder navnlig:
a)
i det omfang det er nødvendigt for at sikre end-to-end-forbindelse, kunne indføre
forpligtelser for virksomheder, der kontrollerer adgangen til slutbrugere, herunder i
begrundede tilfælde pligt til sammenkoble deres net, hvis det ikke allerede er sket
b)
i det omfang det er nødvendigt for at sikre slutbrugeres adgang til digitale radio- og tv-
transmissionstjenester, der nærmere angives af medlemsstaten, kunne forpligte
udbydere til at tilbyde adgang til de andre faciliteter, der er nævnt i del II i bilag I, på
redelige, rimelige og ikke-diskriminerende vilkår.
2.
2.
Udgår.
Forpligtelser og betingelser, der indføres i overensstemmelse med
stk.
1, [...] skal være
objektive, transparente, forholdsmæssige og ikke-diskriminerende og skal gennemføres efter
procedurerne i artikel 6 og 7 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet).
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0011.png
(46) Det kan under visse omstændigheder være hensigtsmæssigt, at en national tilsynsmyndighed
indfører forpligtelser for udbydere, der ikke har en stærk markedsposition, for at nå mål som
gennemgående konnektivitet og interoperabilitet mellem tjenester
eller for at fremme
effektivitet og holdbar konkurrence og sikre flest mulige fordele for slutbrugerne,
men det
er nødvendigt at sikre, at sådanne forpligtelser pålægges i overensstemmelse med regelsættet
og navnlig dets anmeldelsesprocedurer.
3.
3.
Udgår.
Hvad angår adgang og samtrafik,
jf. stk. 1,
sørger medlemsstaterne for, at den nationale
tilsynsmyndighed kan gribe ind på eget initiativ, når det er begrundet, [...] for at sikre de
politiske målsætninger i artikel 8 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet), jf. bestemmelserne
i nærværende direktiv og procedurerne i artikel 6 og 7, 20 og 21 i direktiv 2002/21/EF
(rammedirektivet).
KAPITEL III
FORPLIGTELSER FOR UDBYDERE SAMT MARKEDSVURDERINGSPROCEDURER
Artikel 6
Adgangsstyringssystemer og andre faciliteter
1.
Medlemsstaterne sikrer, at betingelserne i del I i bilag I finder anvendelse på adgangsstyring
for digitale radio- og tv-tjenester, som udsendes til seere og lyttere i Fællesskabet, uanset
transmissionsform.
2.
Kommissionen kan vedtage gennemførelsesforanstaltninger for at ændre
bilag I [...] på
baggrund af den markedsmæssige og teknologiske udvikling.
Disse foranstaltninger, der
har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i direktivet, vedtages efter
forskriftsproceduren med kontrol i artikel 14, stk. 3.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0012.png
(47) Kommissionen har beføjelse til at vedtage gennemførelsesforanstaltninger med henblik på at
tilpasse de vilkår for adgang til digital-tv- og -radiotjenester, der er opstillet i bilag I, til den
markedsmæssige og teknologiske udvikling. Det samme gælder den minimumsliste over vilkår
i bilag II, der skal offentliggøres for at opfylde kravet om åbenhed.
3.
Uanset bestemmelserne i stk. 1 kan medlemsstaterne give deres nationale tilsynsmyndighed
tilladelse til, hurtigst muligt efter dette direktivs ikrafttræden og derefter med regelmæssige
mellemrum, at revurdere de betingelser, der finder anvendelse i medfør af denne artikel, ved
at foretage en markedsanalyse efter proceduren i artikel 16, stk. 1, i direktiv 2002/21/EF
(rammedirektivet) for at kunne afgøre, om de anvendte betingelser skal videreføres, ændres
eller trækkes tilbage.
Hvis den nationale tilsynsmyndighed på baggrund af denne markedsanalyse finder, at en eller
flere udbydere ikke har en stærk markedsposition på det pågældende marked, kan den kun
ændre eller trække betingelserne tilbage for så vidt angår disse udbydere i overensstemmelse
med artikel 6 og 7 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet), for så vidt
a)
sådanne ændringer eller tilbagetrækninger ikke vil have negative følger for slutbrugeres
adgang til radio- og tv-transmissioner, -kanaler og -tjenester som fastsat i artikel 31 i
direktiv 2002/22/EF (forsyningspligtdirektivet)
b)
sådanne ændringer eller tilbagetrækninger ikke vil have negative følger for
mulighederne for effektiv konkurrence på:
i)
ii)
detailmarkederne for digital tv- og radiospredningstjenester og
adgangsstyringssystemer og andre tilhørende faciliteter.
Parter, der berøres af, at forpligtelser ændres eller trækkes tilbage, skal underrettes herom i
passende tid i forvejen.
4.
Betingelser, der finder anvendelse i medfør af denne artikel, berører ikke medlemsstaternes
mulighed for at pålægge forpligtelser om, hvordan elektroniske programoversigter og
lignende oversigts- og navigationsfaciliteter skal udformes.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0013.png
Artikel 7
Revurdering af tidligere forpligtelser i forbindelse med adgang og samtrafik
Udgår.
Artikel 8
Fastlæggelse, ændring eller tilbagetrækning af forpligtelser
1.
Medlemsstaterne sikrer, at de nationale tilsynsmyndigheder har beføjelse til at pålægge de
forpligtelser, der er beskrevet i artikel 9-13a.
2
2.
Såfremt det som resultat af en markedsanalyse, der er foretaget ifølge artikel 16 i direktiv
2002/21/EF (rammedirektivet), fastslås, at en udbyder har en stærk markedsposition på et
bestemt marked, pålægger de nationale tilsynsmyndigheder forpligtelserne i artikel 9-13 i
nærværende direktiv i fornødent omfang.
3.
Med forbehold af
bestemmelserne i artikel 5, stk. 1, [...] og artikel 6
bestemmelserne i artikel 12 og 13 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet), betingelse 7
i afdeling B i bilaget til direktiv 2002/20/EF (tilladelsesdirektivet) som anvendt i medfør
af artikel 6, stk. 1, i dette direktiv, artikel 27, 28 og 30 i direktiv 2002/22/EF
(forsyningspligtdirektivet) samt de relevante bestemmelser i
Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv [...] 2002/58/EF af 12. juli 2002
om behandling af personoplysninger
og beskyttelse af privatlivets fred i
[...] den elektroniske kommunikationssektor
(direktivet om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation), der også
indeholder forpligtelser for andre virksomheder end dem, for hvilke det er fastslået, at
de har en stærk markedsposition, eller
2
Forbehold, jf. fodnoterne om funktionel adskillelse (artikel 13a).
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DG C II B
15695/08
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0014.png
nødvendigheden af at overholde internationale forpligtelser
kan nationale tilsynsmyndigheder ikke pålægge udbydere, der ikke er blevet udpeget i
henhold til stk. 2, de forpligtelser, der er nævnt i artikel 9-13.
I særlige tilfælde, hvor en national tilsynsmyndighed påtænker at pålægge udbydere med en
stærk markedsposition andre forpligtelser i forbindelse med adgang og samtrafik end de i
artikel 9-13 nævnte, skal den fremsætte anmodning herom over for Kommissionen.
Kommissionen tager nøje hensyn til udtalelsen fra
Gruppen af Europæiske
Tilsynsmyndigheder for Telekommunikation (Group of European Regulators in
Telecoms) (i det følgende benævnt "GERT").
Kommissionen træffer i overensstemmelse
med artikel 14, stk. 2, afgørelse om, hvorvidt den nationale tilsynsmyndighed må træffe
sådanne foranstaltninger eller ej.
4.
Forpligtelser, der pålægges i henhold til denne artikel, skal tage udgangspunkt i det konkrete
problem, være forholdsmæssige og berettigede i lyset af de målsætninger, der er fastlagt i
artikel 8 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet). Sådanne forpligtelser kan kun pålægges
efter høring i overensstemmelse med artikel 6 og 7 i nævnte direktiv.
5.
Med hensyn til stk. 3, første afsnit, tredje led, underretter de nationale tilsynsmyndigheder
Kommissionen efter proceduren i artikel 7 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) om deres
afgørelser om at pålægge eller ændre forpligtelser for markedsaktører eller trække dem
tilbage.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0015.png
Artikel 9
Forpligtelse vedrørende transparens
1.
De nationale tilsynsmyndigheder kan i medfør af bestemmelserne i artikel 8 pålægge
forpligtelser vedrørende transparens i forbindelse med samtrafik og/eller adgang og kræve, at
udbydere skal offentliggøre bestemte oplysninger, som f.eks. regnskabsoplysninger, tekniske
specifikationer, netkarakteristika, betingelser og vilkår for levering og anvendelse,
herunder
trafikstyringspolitikker,
samt priser.
2.
Såfremt en udbyder er underlagt forpligtelser vedrørende ikke-diskrimination, kan de
nationale tilsynsmyndigheder forlange, at udbyderen offentliggør et standardtilbud, der skal
være tilstrækkelig ubundtet til at sikre, at virksomhederne ikke skal betale for faciliteter, som
ikke er nødvendige for den ønskede tjeneste; tilbuddet skal også indeholde en beskrivelse af
de udbudte tjenester, opgjort efter enkeltkomponenter alt efter markedssituationen, og de
hertil knyttede vilkår og betingelser, herunder priser. Den nationale tilsynsmyndighed skal
bl.a. kunne forlange ændringer af standardtilbud for at sikre overholdelse af forpligtelser, der
er pålagt i henhold til dette direktiv.
3.
De nationale tilsynsmyndigheder kan fastlægge, hvilke specifikke oplysninger der skal stilles
til rådighed, hvor detaljerede de skal være, og hvordan de skal offentliggøres.
4.
Når en udbyder i henhold til artikel 12 har forpligtelser vedrørende
engrosadgang til net-
infrastruktur, herunder ubundtet adgang til [...] abonnentledninger på et fast sted,
skal
de nationale tilsynsmyndigheder uanset stk. 3 sikre, at der offentliggøres et standardtilbud, der
som mindstekrav indeholder de elementer, der er fastsat i bilag II.
(42a) Det er muligvis ikke økonomisk holdbart for nytilkomne at overlappe den etablerede
udbyders accessnet helt eller delvis inden for et rimeligt tidsrum. I den forbindelse kan
bemyndigelse til ubundtet adgang til abonnentledninger eller abonnentledningsafsnit hos
udbydere, der har en stærk markedsposition, lette markedsadgangen og øge konkurrencen
på detailmarkederne for bredbåndsadgang. I situationer, hvor ubundtet adgang til
abonnentledninger eller abonnentledningsafsnit ikke er teknisk eller økonomisk
gennemførlig, kan der gælde relevante forpligtelser til at udbyde ikke-fysisk eller virtuel
netadgang med en tilsvarende funktionalitet.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0016.png
5.
[...] Kommissionen kan vedtage de ændringer til bilag II, der er nødvendige for at
tilpasse det til den teknologiske udvikling og markedsudviklingen. Disse
foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i direktivet,
vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 14, stk. 3. Kommissionen kan
ved gennemførelsen af bestemmelserne i dette stykke lade sig bistå af GERT.
Artikel 10
Forpligtelse vedrørende ikke-diskriminering
1.
De nationale tilsynsmyndigheder kan i medfør af bestemmelserne i artikel 8 pålægge
forpligtelser vedrørende ikke-diskriminering i forbindelse med samtrafik og/eller adgang.
2.
Forpligtelsen vedrørende ikke-diskriminering skal navnlig sikre, at de pågældende udbydere
under tilsvarende forhold tilbyder andre virksomheder, der udbyder tilsvarende tjenester,
tilsvarende vilkår, og at de udbyder tjenester og formidler oplysninger til andre på samme
vilkår og af samme kvalitet, som gælder for tjenester, der udbydes af dem selv, deres
datterselskaber eller partnere.
Artikel 11
Forpligtelse vedrørende regnskabsmæssig opsplitning
1.
De nationale tilsynsmyndigheder kan i medfør af bestemmelserne i artikel 8 pålægge
forpligtelser vedrørende særskilte regnskaber for bestemte aktiviteter i forbindelse med
samtrafik og/eller adgang.
De nationale tilsynsmyndigheder kan navnlig kræve, at vertikalt integrerede virksomheder
sørger for transparens med hensyn til deres engrospriser og interne afregningspriser, bl.a. for
at sikre, at de overholder reglerne, hvis der stilles krav om ikke-diskriminering i henhold til
artikel 10, eller om nødvendigt for at undgå uretmæssig krydssubsidiering. De nationale
tilsynsmyndigheder kan specificere, hvilket format og hvilken regnskabsmetode der skal
anvendes.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0017.png
2.
Med forbehold af artikel 5 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) og for at kunne
kontrollere, om forpligtelserne vedrørende transparens og ikke-diskrimination er overholdt,
skal de nationale tilsynsmyndigheder kunne kræve, at regnskabsoplysninger, herunder
oplysninger om indtægter modtaget fra tredjemand, stilles til rådighed, såfremt der anmodes
herom. De nationale tilsynsmyndigheder kan under hensyn til national lovgivning og
Fællesskabets bestemmelser om fortroligholdelse af forretningshemmeligheder offentliggøre
oplysninger, der kan medvirke til virkeliggørelsen af et åbent og konkurrencebaseret marked.
Artikel 12
Forpligtelser vedrørende adgang til og anvendelse af specifikke netfaciliteter
1.
De nationale tilsynsmyndigheder kan i medfør af bestemmelserne i artikel 8 pålægge
udbydere forpligtelser til at efterkomme rimelige anmodninger om adgang til og anvendelse
af specifikke netelementer og tilhørende faciliteter, bl.a. i tilfælde, hvor den nationale
tilsynsmyndighed er af den opfattelse, at nægtelse af adgang eller urimelige vilkår og
betingelser med tilsvarende virkning vil kunne hindre, at der skabes et holdbart
konkurrencebaseret marked i detailleddet, eller være i modstrid med slutbrugernes interesser.
Udbyderne kan bl.a. pålægges pligt til:
a)
at give tredjemand adgang til specifikke netelementer og/eller faciliteter, herunder
adgang til netelementer, som ikke er aktive og/eller
ubundtet adgang til
abonnentledninger,
for bl.a. at muliggøre operatørforvalg og/eller fast operatørvalg
og/eller tilbud om videresalg af abonnentledninger
b)
c)
d)
e)
at forhandle i god tro med virksomheder, der ansøger om adgang
at opretholde adgang til faciliteter, som der tidligere er givet adgang til
at tilbyde bestemte tjenester på engrosbasis til tredjeparters videresalg
at tilbyde fri adgang til tekniske grænseflader, protokoller eller andre nøgleteknologier,
der er afgørende for tjenesternes eller virtuelle nettjenesters interoperabilitet
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0018.png
f)
at tilbyde samhusning eller andre former for delt brug af
tilhørende
faciliteter, herunder
af kabelkanaler, bygninger,
adgangsveje til bygninger, antenner, tårne og andre
understøttende konstruktioner, ledninger,
master,
mandehuller og
gadeskabe
g)
at udbyde bestemte tjenester, der er nødvendige for at sikre interoperabilitet mellem
end-to-end-tjenester til slutbrugere, herunder faciliteter til intelligente nettjenester eller
roaming på mobile net
h)
at tilbyde adgang til driftsstøttesystemer eller lignende softwaresystemer, der er
nødvendige for at sikre fri konkurrence på tjenesteområdet
i)
j)
at sammenkoble net eller netfaciliteter
at tilbyde adgang til tilknyttede tjenester såsom oplysninger om identitet,
geografisk placering og tilstedeværelse.
De nationale tilsynsmyndigheder kan i tilknytning til de nævnte forpligtelser stille krav om
redelighed, rimelighed og rettidighed.
2.
Når de nationale myndigheder overvejer, om de skal pålægge forpligtelserne i stk. 1 og især,
når de vurderer, om sådanne forpligtelser er i overensstemmelse med de målsætninger, der er
fastsat i artikel 8 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) skal de navnlig tage hensyn til
nedenstående faktorer:
a)
om det i lyset af den igangværende markedsudvikling er teknisk og økonomisk
levedygtigt at bruge eller installere konkurrerende faciliteter under hensyntagen til
karakteren og typen af de involverede samtrafik- og/eller adgangsordninger,
herunder
levedygtigheden af andre opstrøms accessprodukter såsom adgang til kabelkanaler
b)
om det er praktisk muligt at tilbyde den foreslåede adgang i betragtning af den
forhåndenværende kapacitet
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0019.png
c)
hvor store startinvesteringer ejeren af faciliteten skal foretage set i forhold til de risici,
der er forbundet hermed
3
d)
nødvendigheden af at sikre konkurrence på længere sigt,
herunder gennem økonomisk
effektiv infrastrukturbaseret konkurrence
e)
f)
3.
i givet fald relevante intellektuelle ejendomsrettigheder
udbuddet af paneuropæiske tjenester.
Når det pålægges en udbyder at tilbyde adgang i medfør af denne artikel, kan de
nationale tilsynsmyndigheder fastsætte tekniske eller driftsmæssige betingelser, som
skal opfyldes af udbyderen og/eller dem, der er berettiget til sådan adgang, når det er
nødvendigt for at sikre normal drift af nettet. Forpligtelser til at overholde særlige
tekniske standarder eller specifikationer skal være i overensstemmelse med de
standarder og specifikationer, der er fastlagt i overensstemmelse med artikel 17 i
direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet)
Artikel 13
Forpligtelser vedrørende priskontrol og omkostningsregnskaber
1.
De nationale tilsynsmyndigheder kan i medfør af bestemmelserne i artikel 8 pålægge
forpligtelser vedrørende omkostningsdækning og priskontrol, herunder forpligtelser
vedrørende omkostningsbaserede priser og udarbejdelse af omkostningsregnskabssystemer i
forbindelse med udbud af bestemte former for samtrafik og/eller adgang, såfremt en
markedsanalyse viser, at den pågældende udbyder som følge af en utilstrækkelig konkurrence
vil kunne opretholde sine priser på et unaturligt højt niveau eller opretholde en prisklemme til
skade for slutbrugerne.
For at tilskynde udbyderen til investeringer, herunder i næste
generations net
4
, skal de
nationale
tilsynsmyndigheder tage hensyn til udbyderens
investeringer og lade udbyderen få en rimelig forrentning af den relevante investerede kapital
under hensyn til de risici, der er forbundet hermed.
3
4
UK har taget forbehold over for litra c).
DE, ES og CZ har taget forbehold med hensyn til denne affattelse.
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DG C II B
15695/08
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0020.png
2.
De nationale tilsynsmyndigheder sikrer, at alle mekanismer til omkostningsdækning eller
metoder, der kan anvendes til fastlæggelse af priser, sigter mod at fremme effektivitet og
skabe holdbar konkurrence og øgede fordele for forbrugerne. I den forbindelse kan de
nationale tilsynsmyndigheder også tage hensyn til de priser, der kan opnås på tilsvarende
markeder med konkurrence.
3.
Har en udbyder pligt til sikre, at priserne er omkostningsbaserede, er det udbyderen selv, der
skal bevise, at taksterne er baseret på omkostningerne inklusive en rimelig forrentning af
investeringerne. Til fastlæggelse af omkostningerne i forbindelse med et effektivt udbud af
ydelser kan de nationale tilsynsmyndigheder foretage en omkostningsberegning, der er
uafhængig af virksomhedens omkostningsberegning. De nationale tilsynsmyndigheder kan
anmode en udbyder om at fremlægge fuld dokumentation for priserne og om nødvendigt
kræve, at priserne tilpasses.
4.
De nationale tilsynsmyndigheder sørger for, at der, hvis der stilles krav om anvendelse af et
omkostningsregnskabssystem til støtte for priskontrollen, stilles en beskrivelse af
omkostningsregnskabssystemet, der som minimum viser de hovedkategorier, omkostningerne
er samlet i, og hvordan omkostningerne er fordelt, til rådighed for offentligheden. Det
kontrolleres af en kompetent uafhængig instans, at omkostningsregnskabet er udfærdiget efter
det pågældende omkostningsregnskabssystem. En gang om året offentliggøres der en
overensstemmelseserklæring.
5a.
I stedet for at lægge forpligtelser på omkostningsregnskabssystemer kan de nationale
tilsynsmyndigheder acceptere anvendelse af en alternativ prisfastsættelsesmetode for
samtrafik såsom
"bill and keep",
forudsat at denne metode ikke hindrer eller forvrider
konkurrencen.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0021.png
Artikel 13a
Funktionel adskillelse
5
1.
Konkluderer den nationale tilsynsmyndighed, at de relevante forpligtelser, der er pålagt
i henhold til artikel 9-13, ikke har kunnet
6
tilvejebringe effektiv konkurrence, og at der
er konstateret vigtige og vedvarende konkurrenceproblemer/markedssvigt i forbindelse
med engrossalg af visse accessprodukter, kan den som en undtagelsesforanstaltning
7
i
overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 8, stk. 3, andet afsnit, pålægge vertikalt
integrerede virksomheder at placere aktiviteter i forbindelse med engrossalg af disse
accessprodukter i en uafhængigt fungerende forretningsenhed.
Denne forretningsenhed skal levere accessprodukter og –tjenester til alle virksomheder,
herunder andre enheder af moderselskabet, på samme betingelser, herunder hvad angår
tidsfrister, priser og serviceniveau, og via samme systemer og processer.
2.
Når en national tilsynsmyndighed agter at pålægge et krav om funktionel adskillelse,
forelægger den Kommissionen et forslag, der omfatter:
a)
dokumentation for den nationale tilsynsmyndigheds konklusioner, jf. stk. 1
ab) dokumentation for, at der er ingen eller ringe udsigt til infrastrukturbaseret
konkurrence inden for rimelig tid
8
5
6
7
8
EL, RO, ES, DE og CZ er imod muligheden for at tilføje funktionel adskillelse som et middel
og har derfor taget forbehold over for denne artikel.
BE, IT og UK ønsker at ændre affattelsen til "ikke vil kunne" eller "sandsynligvis ikke vil
kunne".
UK, IE, PT og SE foreslår sletning af "som en undtagelsesforanstaltning", mens PL, BG, RO,
BE og CZ støtter denne affattelse.
UK, IE, SE og IT har taget forbehold over for litra ab).
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DG C II B
15695/08
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0022.png
b)
en analyse af de forventede konsekvenser for tilsynsmyndigheden, for
virksomheden og for incitamenterne til at investere i sektoren som helhed, navnlig
med hensyn til behovet for at sikre social og territorial samhørighed, samt for
andre interessenter, herunder navnlig de forventede konsekvenser for
infrastrukturkonkurrencen og eventuelle heraf følgende virkninger for
forbrugerne
9
.
3.
Udkastet til foranstaltninger skal omfatte følgende elementer:
a)
nøje oplysninger om adskillelsens art og grad, herunder navnlig den særskilte
forretningsenheds retlige status
b)
en beskrivelse af den særskilte forretningsenheds aktiver samt de produkter og
tjenester, der skal leveres af denne forretningsenhed
c)
de organisatoriske foranstaltninger, der skal træffes for at sikre personalets
uafhængighed i den særskilte forretningsenhed, og den dertil svarende incitament-
struktur
d)
e)
regler til sikring af, at forpligtelserne overholdes
regler til sikring af åbenhed omkring driftsprocedurerne, navnlig over for andre
interessenter
f)
et overvågningsprogram med henblik på at sikre, at forpligtelserne overholdes,
herunder offentliggørelse af en årlig rapport.
4.
Når Kommissionen har truffet afgørelse om udkastet til foranstaltninger i overensstem-
melse med artikel 8, stk. 3, gennemfører den nationale tilsynsmyndighed efter
proceduren i artikel 16 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) en koordineret analyse
af de forskellige markeder i forbindelse med accessnettet. På grundlag af resultatet af
analysen træffer den nationale tilsynsmyndighed i overensstemmelse med artikel 6 og 7 i
direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) afgørelse om at opretholde, indføre, ændre eller
ophæve forpligtelser
10
.
9
10
SE og UK har taget forbehold over for dette litra.
IE, PT, UK, MT og IT har taget forbehold over for dette stykke.
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DG C II B
15695/08
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0023.png
5.
En virksomhed, der er pålagt funktionel adskillelse, kan pålægges en hvilken som helst
af de forpligtelser, der er nævnt i artikel 9-13 på ethvert specifikt marked, hvor den i
overensstemmelse med artikel 16 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) er udpeget
som virksomhed med en stærk markedsposition, eller enhver anden forpligtelse, der er
godkendt af Kommissionen i medfør af artikel 8, stk. 3.
(43) Formålet med krav om funktionel adskillelse, hvorved en vertikalt integreret udbyder
forpligtes til at oprette driftsmæssigt adskilte forretningsenheder, er at sikre, at der leveres
fuldt ligeværdige accessprodukter til alle udbydere i detailleddet, herunder den vertikalt
integrerede udbyders egne afdelinger. Funktionel adskillelse kan styrke konkurrencen på en
række relevante markeder ved at reducere incitamentet til forskelsbehandling væsentligt og
ved at gøre det lettere at kontrollere og håndhæve overholdelsen af krav om ikke-
diskrimination. I særlige tilfælde kan et krav om funktionel adskillelse være berettiget, hvor
det vedvarende ikke er lykkedes at sikre reel ikke-diskrimination på flere af de berørte
markeder, og hvor der er ringe eller ingen udsigt til konkurrence på infrastrukturen inden for
en rimelig tidsfrist, efter at der er indført en eller flere afhjælpende foranstaltninger, der
tidligere ansås for hensigtsmæssige. Hvis der indføres et sådant krav, er det dog yderst vigtigt
at sikre, at incitamenterne for den pågældende virksomhed til at investere i sit net bevares, og
at der ikke opstår potentielle negative virkninger for forbrugerne. Der skal således først gen-
nemføres en koordineret analyse af de forskellige relevante markeder i tilknytning til ac-
cessnettet i overensstemmelse med den markedsanalyseprocedure, der er fastlagt i artikel 16 i
rammedirektivet. Under gennemførelsen af markedsanalysen og den nærmere udformning af
kravet om funktionel adskillelse bør de nationale tilsynsmyndigheder være særlig
opmærksomme på de produkter, der skal forvaltes af de særskilte forretningsenheder, og tage
hensyn til nettets dækning og teknologiske stade, der kan have betydning for muligheden for
substitution mellem fastnettjenester og trådløse tjenester. For at undgå forvridning af
konkurrencen på det indre marked bør planer om funktionel adskillelse godkendes på forhånd
af Kommissionen.
(44) Gennemførelsen af funktionel adskillelse bør ikke hindre, at der kan eksistere passende
koordineringsmekanismer, der sikrer, at moderselskabets økonomiske og ledelsesmæssige
tilsynsrettigheder tilgodeses.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0024.png
Artikel 13b
Frivillig funktionel adskillelse hos vertikalt integrerede virksomheder
1.
En virksomhed, der i overensstemmelse med artikel 16 i direktiv 2002/21/EF (ramme-
direktivet) er udpeget som værende i besiddelse af en stærk markedsposition på et eller
flere relevante markeder, skal underrette den nationale tilsynsmyndighed på forhånd og
i god tid for at give den nationale tilsynsmyndighed mulighed for at vurdere virkningen
af den planlagte transaktion, hvis den vil overdrage sit accessnet eller en væsentlig del af
det til en særskilt juridisk enhed med en anden ejer eller oprette en særskilt
forretningsenhed med henblik på at give alle detailudbydere, herunder virksomhedens
egne detailafdelinger, fuldt ligeværdige accessprodukter.
En virksomhed skal også underrette den nationale tilsynsmyndighed om enhver
ændring af denne plan og om slutresultatet af adskillelsesprocessen.
2.
Den nationale tilsynsmyndighed vurderer, hvilke følger den planlagte transaktion har
for de gældende forpligtelser i henhold til direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet).
Til det formål gennemfører den nationale tilsynsmyndighed efter proceduren i artikel 16
i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) en koordineret analyse af de forskellige
markeder i forbindelse med accessnettet.
På grundlag af resultatet af analysen træffer den nationale tilsynsmyndighed i
overensstemmelse med artikel 6 og 7 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) afgørelse
om at opretholde, indføre, ændre eller ophæve forpligtelser.
3.
Den juridisk og/eller driftsmæssigt særskilte enhed kan pålægges en hvilken som helst af
de forpligtelser, der er nævnt i artikel 9-13 på ethvert specifikt marked, hvor den i
overensstemmelse med artikel 16 i direktiv 2002/21/EF (rammedirektivet) er udpeget
som virksomhed med en stærk markedsposition, eller enhver anden forpligtelse, der er
godkendt af Kommissionen i medfør af artikel 8, stk. 3.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0025.png
(45) Hvis en vertikalt integreret virksomhed vælger at afhænde sit accessnet eller en væsentlig del
af det til en særskilt juridisk enhed med en anden ejer, eller oprette en særskilt
forretningsenhed til at stå for accessprodukter, bør den nationale tilsynsmyndighed vurdere
konsekvenserne af den planlagte transaktion for alle eksisterende forpligtelser, der er pålagt
den vertikalt integrerede udbyder, for at sikre, at eventuelle nye ordninger er i
overensstemmelse med direktiv 2002/19/EF (adgangsdirektivet) og direktiv 2002/22/EF
(forsyningspligtdirektivet). Den pågældende tilsynsmyndighed bør gennemføre en ny analyse
af de markeder, hvor den udskilte forretningsenhed driver virksomhed, og indføre, opretholde,
ændre eller ophæve forpligtelser i overensstemmelse hermed. Til dette formål bør den
nationale tilsynsmyndighed kunne anmode virksomheden om oplysninger.
KAPITEL IV
PROCEDUREMÆSSIGE BESTEMMELSER
Artikel 14
Udvalg
1.
Kommissionen bistås af det kommunikationsudvalg, der er nedsat ved artikel 22 i direktiv
2002/21/EF (rammedirektivet).
2.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 3 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf. dennes
artikel 8.
3.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5a, stk. 1-4, og artikel 7 i afgørelse
1999/468/EF, jf. dennes artikel 8.
[...]
4.
Udgår.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0026.png
Artikel 15
Offentliggørelse af og adgang til oplysninger
1.
Medlemsstaterne sikrer, at der offentliggøres oplysninger om de særlige forpligtelser, der
pålægges virksomhederne i henhold til dette direktiv, med angivelse af det specifikke produkt/
den specifikke tjeneste og de geografiske markeder. De sikrer, at ajourførte oplysninger for så
vidt det ikke drejer sig om fortrolige oplysninger, især forretningshemmeligheder, gøres
offentligt tilgængelige på en måde, der sikrer, at alle interesserede parter har let adgang til dis-
se oplysninger.
2.
Medlemsstaterne sender Kommissionen en kopi af de oplysninger, der offentliggøres.
Kommissionen stiller oplysningerne til rådighed i lettilgængelig form og videregiver dem til
Kommunikationsudvalget, når det er relevant.
Artikel 16
Underretning
1.
Medlemsstaterne underretter senest på iværksættelsesdatoen i artikel 18, stk. 1, andet afsnit,
Kommissionen om, hvilke nationale tilsynsmyndigheder der skal varetage de opgaver, der er
fastlagt i dette direktiv.
2.
De nationale tilsynsmyndigheder underretter Kommissionen om, hvilke udbydere der i
henhold til dette direktiv anses for at have en stærk markedsposition, og hvilke forpligtelser
de pålægges i medfør af direktivet. Enhver ændring, der har betydning for de forpligtelser, der
pålægges virksomheder, eller hvilke virksomheder, der er omfattet af dette direktivs
bestemmelser, skal straks meddeles Kommissionen.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0027.png
Artikel 17
Revisionsprocedurer
Kommissionen undersøger regelmæssigt, hvorledes dette direktiv fungerer, og aflægger rapport til
Europa-Parlamentet og Rådet herom, første gang senest tre år efter iværksættelsesdatoen. Med
henblik herpå kan Kommissionen anmode medlemsstaterne, jf. artikel 18, stk. 1, andet afsnit, om
oplysninger, som stilles til rådighed uden unødig forsinkelse.
[Artikel
18
Gennemførelse i national ret
Artikel 19
Ikrafttræden
Artikel 20
Adressater]
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0028.png
BILAG I
BETINGELSER FOR ADGANG TIL DIGITALE TV- OG RADIOTJENESTER, DER
SENDES TIL SEERE OG LYTTERE I FÆLLESSKABET
Del I: Betingelser for anvendelse af adgangsstyringssystemer i overensstemmelse med
artikel 6, stk. 1
I forbindelse med adgangsstyring for digitale tv- og radiotjenester, som udsendes til seere og lyttere
i Fællesskabet, skal medlemsstaterne i overensstemmelse med artikel 6 sikre, at følgende
betingelser finder anvendelse uanset transmissionsform:
a)
adgangsstyringssystemer, som anvendes på Fællesskabets marked, skal teknisk give mulighed
for omkostningseffektiv skift i adgangsstyringen, således at netudbydere på lokalt eller
regionalt plan kan få fuld kontrol over de tjenester, som anvender sådanne
adgangsstyringssystemer
b)
alle udbydere af adgangsstyringstjenester, der tilbyder adgang til digitale tv- og radiotjenester,
og hvis adgangsstyringstjenester fjernsynsforetagenderne er afhængige af for at nå ud til en
gruppe potentielle seere eller lyttere, skal uanset transmissionsform:
på redelige, rimelige og ikke-diskriminerende vilkår og i overensstemmelse med
Fællesskabets konkurrencelovgivning tilbyde alle tv-foretagender tekniske
tjenesteydelser, der gør det muligt for seere eller lyttere at modtage tv-foretagendernes
digital-tv-transmissioner ved hjælp af dekodere, der administreres af udbyderne, og
overholde Fællesskabets konkurrencelovgivning
c)
føre særskilte regnskaber for deres aktiviteter som udbydere af adgangsstyring
når indehavere af den industrielle ejendomsret til adgangsstyringsprodukter og -systemer
giver licens til fabrikanter af forbrugsudstyr, skal det ske på redelige, rimelige og ikke-
diskriminerende vilkår. Når der gives licens, hvor der skal tages hensyn til tekniske og
handelsmæssige faktorer, kan rettighedshaverne ikke opstille betingelser, der forbyder eller på
anden måde forhindrer, at selve produktet udstyres med:
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0029.png
enten en standardiseret grænseflade, der giver mulighed for forbindelse med flere andre
adgangsstyringssystemer
eller særligt udstyr til et andet adgangsstyringssystem, forudsat at licensmodtageren
opfylder de relevante rimelige bestemmelser, som for dennes vedkommende garanterer
sikkerheden for de transaktioner, der udføres af udbyderne af adgangsstyring.
Del II: Andre faciliteter, som kan underlægges betingelser i henhold til artikel 5, stk. 1,
litra b)
a)
b)
Adgang til programmeringsgrænseflader for applikationer (API)
Adgang til elektroniske programoversigter (EPG).
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0030.png
BILAG II
MINIMUMSLISTE OVER ELEMENTER, DER SKAL INDGÅ I DE STANDARDTILBUD
OM ENGROSADGANG TIL NETINFRASTRUKTUR, HERUNDER UBUNDTET
ADGANG TIL [...] ABONNENTLEDNINGER PÅ ET FAST STED, SOM NOTIFICEREDE
UDBYDERE SKAL OFFENTLIGGØRE
I dette bilag anvendes følgende definitioner:
a)
"abonnentledningsafsnit": et afsnit af en abonnentledning, der forbinder
nettermineringspunktet hos abonnenten med et krydsfelt eller nærmere angivet
mellemliggende koblingspunkt, i faste offentlige [...]
elektroniske kommunikationsnet.
b)
"ubundtet adgang til abonnentledninger": både fuld ubundtet adgang til abonnentledninger og
delt adgang til abonnentledninger; det indebærer ikke nogen ændring af ejerskabet til
abonnentledningerne
c)
"fuld ubundtet adgang til abonnentledninger": den adgangsberettigedes adgang til den
notificerede udbyders abonnentledninger eller abonnentledningsafsnit, [...]
som tillader
anvendelse af netinfrastrukturens fulde kapacitet
d)
"fuld ubundtet adgang til abonnentledninger": den adgangsberettigedes adgang til den
notificerede udbyders abonnentledninger eller abonnentledningsafsnit, [...]
som tillader
anvendelse af en nærmere bestemt del af netinfrastrukturens kapacitet såsom en del af
frekvensen eller lignende.
A.
1.
Vilkårene for ubundtet adgang til abonnentledninger
De netelementer, der gives adgang til, omfattende navnlig følgende elementer
sammen med
de passende tilhørende faciliteter:
a)
ubundtet
adgang til abonnentledninger
(fuld og delt)
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0031.png
b)
[...] ubundtet adgang til abonnentledningsafsnit (fuldt og delt), herunder i relevante
tilfælde adgang til tilhørende faciliteter såsom kabelkanaler og/eller optiske fibre til
videretransport
ba) i relevante tilfælde adgang til kabelkanaler som muliggør udbygning af accessnet.
2.
Information om fysiske adgangsfaciliteters placering, herunder
gadeskabe og
hovedfordelere,
disponible abonnentledninger,
abonnentledningsafsnit og videretransport
i nærmere bestemte dele af accessnettet,
og når det er relevant, information om
kabelkanalers placering og tilgængeligheden i kabelkanaler.
3.
Tekniske vilkår for adgang til og anvendelse af abonnentledninger
og
abonnentledningsafsnit,
herunder de tekniske specifikationer for de parsnoede [...] ledninger
og/eller optiske fibre og/eller tilsvarende, kabeldistributører og tilhørende faciliteter [...]
og, når det er relevant, tekniske vilkår for adgang til kabelkanaler.
4.
B.
1.
Procedurer for bestilling og tilrådighedsstillelse, brugsrestriktioner.
Samhusningstjenester
Oplysning om den notificerede udbyders
eksisterende
relevante lokaliteter
eller
udstyrssteder og planlagt ajourføring heraf.
2.
Samhusningsvalgmuligheder på de lokaliteter, der er nævnt under punkt 1, herunder fysisk
samhusning samt eventuelt fjernsamhusning og virtuel samhusning.
3.
4.
Udstyrets specifikationer: Eventuelle begrænsninger for, hvilket udstyr der kan samhuses.
Sikkerhedsaspekter: De sikkerhedsforanstaltninger, notificerede udbydere har truffet på
samhusningsstederne.
5.
Adgangsvilkår for de konkurrerende udbyderes ansatte.
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615096_0032.png
6.
7.
8.
Sikkerhedsstandarder.
Regler for allokering af plads, hvor samhusningsarealet er begrænset.
Vilkår for de adgangsberettigedes adgang til at inspicere de steder, hvor der er fysisk
samhusningsmulighed, og steder, hvor samhusning er blevet nægtet under henvisning til
manglende kapacitet.
C.
Informationssystemer
Vilkår for adgang til den notificerede udbyders driftsupportsystemer, informationssystemer eller
databaser til forhåndsbestilling, levering, bestilling, vedligeholdelses- og reparationsbestilling samt
fakturering.
D.
1.
Leveringsvilkår
Frister for svar på anmodninger om tilrådighedsstillelse af tjenesteydelser og faciliteter;
aftaler om serviceniveau, fejlretning, procedurer for tilbagevenden til normal drift og service-
kvalitetsparametre.
2.
Standardkontraktbetingelser, herunder om nødvendigt kompensation for manglende
overholdelse af tidsfrister.
3.
Priser eller prisformler for hver enkelt af ovennævnte karakteristika, funktioner og faciliteter.
________________________
15695/08
DG C II B
cs/mh/AV/sol/NLK/fh
DA
32