Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0717
Offentligt
535348_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den
. marts 2008.
Spørgsmål nr.13 af 4. februar
2008 fra Folketingets
Europaudvalg til
udviklingsministeren.
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
KOM (2007) 0717
Forslag til Rådets forordning om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i
bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i
aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af
økonomiske partnerskabsaftaler.
Spørgsmål 13:
”Ministeren bedes kommentere Oxfams rapport ”Concerns with initialled ”interrim EPA´
texts” af den 7. december 2007, samt henvendelsen fra Ibis, Attac og Sydafrika Kontakt af den
10. januar 2008 (EUU alm. del (072) – Bilag 74)?”
Svar:
Spørgsmålet blev foreløbigt besvaret den 6. februar 2008.
Oxfams rapport ”Concerns With Initialled 'Interim EPA' Texts” af den 7. december 2007 er
udarbejdet inden indgåelsen af en del af de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU
og udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-lande). Rapporten relaterer sig i et
vist omfang til forhandlingssituationen på dette tidspunkt. Henvendelsen fra Ibis, Attac og
Afrika Kontakt af den 10. januar 2008 er i høj grad baseret på Oxfams rapport.
Oxfam-rapporten anfører blandt andet, at de indgåede aftaler medvirker til en for hurtig og for
høj grad af toldliberalisering over for import af EU-varer, uden tilstrækkelig beskyttelse af AVS-
landes følsomme produkter, og for ringe adgang til EU's marked på grund af utilstrækkelige
oprindelsesregler og overgangsordningerne for sukker og ris.
Det er regeringens opfattelse, at Oxfam-rapporten giver et misvisende billede af de aftaler, der
inden udgangen af 2007 blev indgået med 35 AVS-lande. Med aftalerne får de pågældende
AVS-lande told- og kvotefri markedsadgang til EU for alle deres varer med undtagelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
våben, dog med overgangsordninger for ris og sukker. Hertil kommer forbedrede
oprindelsesregler. Dermed har især de ikke-mindst udviklede AVS-lande opnået forbedrede
eksportmuligheder til EU.
Hvad angår AVS-landenes afvikling af told på varer fra EU, er der fuldstændig undtagelse for
varer, der for AVS-landene er særligt følsomme – ikke mindst landbrugsprodukter. I aftalerne
varierer toldafviklingen fra 80,5-97,5% af det samlede antal toldpositioner. Toldafviklingen vil i
de fleste tilfælde skulle finde sted i etaper med lange overgangsordninger på op til 15-25 år for
visse varer. Endvidere skal det bemærkes, at der i afviklingen også indgår told, der allerede ved
aftalernes indgåelse er afviklet. Der er således flere AVS-lande, der med aftalerne kun i mindre
grad vil skulle toldafvikle yderligere.
Selvom man fra dansk side på visse punkter kunne have ønsket sig endnu mere
udviklingsvenlige EPA’er, finder regeringen, at de opnåede resultater er tilfredsstillende, ikke
mindst i betragtning af de mange EU-medlemslande, der ikke deler de danske synspunkter. I de
videre forhandlinger vil Danmark i henhold til Folketingets vedtagelse V41 fortsat arbejde for
EPA-aftaler, der tjener AVS-landenes udviklingsinteresser.
Ibis, Attac og Afrika Kontakt henviser til rapporten "EU-ACP Economic Partnership
Agreements (EPAs) Institutional and Substantive Issues", udarbejdet af Dansk Institut for
Internationale Studier (DIIS) og Fødevareøkonomisk Institut (FØI) på min anmodning. Som
det fremgår af rapportens forord, er de seneste forhandlingsudspil fra EU under
forhandlingerne i 2007 ikke omtalt i rapporten. Hertil kommer, at alle mindst udviklede AVS-
lande, der ikke har indgået en EPA-aftale, er omfattet af ”Alt undtagen våben”-
toldpræferencerne, og dermed ikke skal åbne deres markeder og afvikle told i forhold til EU,
med mindre de måtte vælge at indgå en EPA-aftale.
Nærmere undersøgelser af effekten af de EPA-aftaler, der er indgået, er påbegyndt. Når de
foreligger om nogle måneder, vil man bedre være i stand til at vurdere, i hvilket omfang
Oxfams, DIIS' og FØI’s rapporter afspejler det reelle indhold i de indgåede aftaler.