Europaudvalget 2006-07
2784 - konkurrenceevne
Offentligt
1453582_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6044/07 (Presse 19)
PRESSEMEDDELELSE
2784. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 19. februar 2007
Formand
Michael GLOS
Tysklands forbundsminister for økonomi og teknologi
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281
/ 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6044/07 (Presse 19)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0002.png
19.II.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog et bidrag med titlen "styrkelse
af Europas konkurrenceevne",
der skal forelægges på
Det Europæiske Råds forårsmøde 2007 som led i EU's Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse.
Rådet vedtog også konklusioner om transportsektorens bidrag til Lissabon-strategien
6044/07 (Presse 19)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0003.png
19.II.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 7
HANDLINGSPLAN FOR REDUKTION AF DE ADMINISTRATIVE BYRDER......................... 9
EU'S AUTOMOBILINDUSTRI ("CARS 21") .............................................................................. 11
EVENTUELT ............................................................................................................................... 12
Varernes frie bevægelighed ........................................................................................................... 12
Grønbog om gennemgang af fællesskabslovgivningen på forbrugerbeskyttelsesområdet ............... 12
Direktiv om aktionærers udøvelse af stemmerettigheder i selskaber, der har deres
vedtægtsmæssige hjemsted i en medlemsstat................................................................................. 13
Resultattavlen for det indre marked ............................................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Zimbabwe - restriktive foranstaltninger............................................................................................................14
Transdnestrien-området i Moldova - restriktive foranstaltninger .......................................................................14
UDVIKLINGSPOLITIK
Zimbabwe - konsultationerne i henhold til AVS-EF-partnerskabsaftalen...........................................................14
TRANSPORT
Lissabon-strategien -
Rådets konklusioner........................................................................................................15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6044/07 (Presse 19)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2007
ENERGI
Instrument for sikkerhed på det nukleare område..............................................................................................21
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................22
6044/07 (Presse 19)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0005.png
19.II.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Benoit CEREXHE
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles,
med ansvar for beskæftigelse, økonomi, forskning,
brandbekæmpelse og akut lægehjælp
Viceminister for økonomi og energi
Viceminister for industri og handel
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Forbundsjustitsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for erhvervspolitik, handel og beskæftigelse
Statssekretær for økonomisk udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Økonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Økonomi- og
Transportministeriet
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Bulgarien:
Nina RADEVA
Den Tjekkiske Republik:
Karel TUREČEK
Danmark:
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Michael GLOS
Brigitte ZYPRIES
Joachim WUERMELING
Estland:
Edgar SAVISAAR
Grækenland:
Dimitris N. ILIOPOULOS
Spanien:
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Frankrig:
Catherine COLONNA
Irland:
Micheál MARTIN
Italien:
Filippo BUBBICO
Cypern:
Georges CHACALLI
Letland:
Jurijs STRODS
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Géza EGYED
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Peter W. KOK
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
6044/07 (Presse 19)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0006.png
19.II.2007
Polen:
Marcin KOROLEC
Portugal:
António CASTRO GUERRA
Rumænien:
Adriana CIOCANEA
Slovenien:
Gregor VIRANT
Slovakiet:
Ivan RYBÁRIK
Finland:
Nina VASKUNLAHTI
Sverige:
Göran HÄGGLUND
Det Forenede Kongerige:
Anne LAMBERT
Viceøkonomiminister, understatssekretær,
Økonomiminister
Statssekretær under ministeren, med ansvar for industri og
innovation
Statssekretær for europæisk integration
Minister for offentlig forvaltning
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Charlie McCREEVY
Meglena KUNEVA
Næstformand
Medlem
Medlem
6044/07 (Presse 19)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0007.png
19.II.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Rådet havde en orienterende debat om gennemførelsen af og situationen i forbindelse med den for-
nyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse på grundlag af Kommissionens årlige frem-
skridtsrapport
(5074/07).
Ministrene tilsluttede sig konklusionerne i dokumentet, at der takket være
gennemførelsen af Lissabon-strategien har vist sig tydelige tegn på opsving, herunder øget økono-
misk vækst, nedbringelse af arbejdsløsheden, skabelse af nye job samt fremme af innovation og
bæredygtighed på en lang række politikområder. Samtidig er der behov for en yderligere indsats for
at sikre, at Europa fortsætter processen hen imod bæredygtig udvikling og fuld beskæftigelse.
Rådet vedtog derfor et "dokument om nøglespørgsmål" som bidrag til Det Europæiske Råds møde
den 8.- 9. marts (6560/07).
Dokumentet om nøglespørgsmål indeholder en række politikhenstillinger på centrale områder, hvor
der er behov for yderligere foranstaltninger på EU-niveau for at forbedre den europæiske konkur-
renceevne. Det er koncentreret om følgende aktionsområder, der henhører under Rådet (konkurren-
ceevne):
gennemførelsen af det indre marked: Rådet nåede navnlig til enighed om en gradvis reduk-
tion af målet for ikke-gennemførte direktiver vedrørende det indre marked fra 1,5% til
1,0% inden 2009;
bedre lovgivning og reduktion af de administrative byrder for virksomheder; Rådet nåede
navnlig til enighed om et reduktionsmål på 25% for administrative byrder i forbindelse
med EU-lovgivningen inden 2012, idet EU's medlemsstater skal opstille deres nationale
mål senest i 2008; Rådet hilste det også velkomment, at Kommissionen har nedsat et
udvalg for konsekvensanalyse, og at Kommissionen har til hensigt at gennemgå deres
måde at fungere på i god tid inden Det Europæiske Råds forårsmøde i 2008, idet det gav
udtryk for, at det på grundlag af denne gennemgang vil overveje, om der er behov for yder-
ligere foranstaltninger under hensyn til de forskellige valgmuligheder, der foreligger, her-
under en gruppe af uafhængige eksperter, der skal rådgive institutionerne om deres arbejde
med spørgsmålet om bedre lovgivning.
6044/07 (Presse 19)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0008.png
19.II.2007
investering i forskning, viden og innovation: Rådet opfordrede navnlig Kommissionen til
at fremlægge forslag om fælles teknologiinitiativer
1
og initiativer baseret på artikel 169
2
med henblik på at lancere de mest avancerede i 2007; Rådet forpligtede sig endvidere til i
2007 at træffe beslutning om oprettelse af Det Europæiske Teknologiske Institut; Rådet
opfordrede også Kommissionen til at fremlægge et forslag til en strategisk energiteknologi-
plan for EU i efteråret 2007;
industripolitik og Europas erhvervspotentiale: navnlig en forbedret ramme for den europæ-
iske automobilindustri
styrkelse af den europæiske konkurrenceevne i forhold til tredjelande ved at opnå et ambi-
tiøst og velafbalanceret resultat i de multilaterale handelsforhandlinger under Doha-
runden; intensivere de bilaterale handelsforbindelser med vigtige markeder i tredjelande og
styrke beskyttelsen mod forfalskning og piratkopiering
1
2
Fælles teknologiinitiativer er langsigtede offentlige/private partnerskaber inden for forsk-
ning og teknologisk udvikling.
Traktatens artikel 169 åbner mulighed for, at Fællesskabet kan deltage i forskningsprogram-
mer, der iværksættes af flere medlemsstater uden for enhver EF-sammenhæng.
8
6044/07 (Presse 19)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0009.png
19.II.2007
HANDLINGSPLAN FOR REDUKTION AF DE ADMINISTRATIVE BYRDER
Under en offentlig debat noterede Rådet sig Kommissionens næstformand Günter Verheugens fore-
læggelse af et handlingsprogram for reduktion af de administrative byrder
(5924/07),
hvorefter det
havde en drøftelse herom. Rådet fremhævede betydningen af at reducere de administrative byrder,
der skyldes EU-lovgivningen, for virksomheder for at øge deres konkurrenceevne og mente, at
Kommissionens handlingsprogram er et godt grundlag med henblik på forberedelsen af Det Euro-
pæiske Råds næste forårsmøde.
Spørgsmålet om reduktion af de administrative byrder for virksomheder indgår i dagsordenen for
bedre lovgivning og behandles også i det dokument om nøglespørgsmål, som blev vedtaget på sam-
lingen i Rådet (konkurrenceevne) som bidrag til det næste møde i Det Europæiske Råd
(den 8.-9. marts).
I november 2006 foreslog Kommissionen at igangsætte et ambitiøst handlingsprogram for at redu-
cere de administrative byrder i forbindelse med den eksisterende lovgivning i EU. Som led i denne
strategi foreslog Kommissionen, at der på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007 fastsættes et
reduktionsmål på 25%, som EU og medlemsstaterne i fællesskab skal nå inden 2012
1
.
I Kommissionens handlingsprogram gøres der rede for Kommissionens forslag til kortlægning,
måling og reduktion af oplysningsforpligtelserne. Programmet går ud på at måle de administrative
omkostninger, afgøre, hvilke af disse omkostninger der udgør unødvendige byrder, og reducere
unødvendige administrative byrder. Kommissionen vil, efterhånden som målingsprojektets resulta-
ter foreligger, analysere disse og tage de fornødne initiativer til reduktion af de byrder, der er unød-
vendige. Det er klart, at disse foranstaltninger ikke må sætte det tilgrundliggende formål med lov-
givningen over styr, og der er tydeligvis tilfælde, hvor det bl.a. af hensyn til beskyttelsen af folke-
sundheden, arbejdstagernes rettigheder eller miljøet eller behovet for at beskytte Fællesskabets
finansielle interesser og sikre en forsvarlig økonomisk forvaltning vil være nødvendigt at opretholde
oplysningsforpligtelser.
1
Kommissionens arbejdsdokument, KOM(2006) 691: "Måling af administrative omkostnin-
ger og reduktion af administrative byrder i Den Europæiske Union". Meddelelse fra
Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget, KOM(2006) 689: "En strategisk gennemgang af programmet
for bedre lovgivning i Den Europæiske Union".
9
6044/07 (Presse 19)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2007
Programmet indledes i maj 2007 og skal senest i november 2008 munde ud i en vurdering af de
administrative omkostninger, der pålægges ved udvalgte EF-lovgivningsområder. Dette vil bidrage
til en reduktion af de administrative byrder for virksomheder med 25% senest i 2012.
Ud over reduktionsmålet og de prioriterede områder indeholder handlingsprogrammet en liste over
tiltag efter den hurtige procedure, der skal igangsættes under det tyske formandskab. Disse tiltag er
et første bidrag til reduktionsmålet, idet de skaber resultater på kort tid.
6044/07 (Presse 19)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0011.png
19.II.2007
EU'S AUTOMOBILINDUSTRI ("CARS 21")
Rådet havde en første drøftelse af Kommissionens meddelelse vedrørende de fremtidige vilkår for
automobilindustrien i EU.
Drøftelsen blev afholdt på grundlag af et spørgeskema udarbejdet af formandskabet
(5747/07)
og
Kommissionens forelæggelse af meddelelsen "En konkurrencevenlig lovramme for automobiler i
det 21. århundrede (CARS 21)", der blev udsendt den 7. februar
(5746/07).
EU's ministre erkendte behovet for at forbedre rammebetingelserne for EU's automobilindustri, der
er en central fremstillingssektor i den europæiske økonomi. De drøftede også forskellige måder til
at nå Fællesskabets reduktionsmål for CO2-emissioner samtidig med, at konkurrenceevnen på
internationalt plan bevares.
Meddelelsen, der passer ind i den fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse, er også led
i en bredere integreret strategi vedrørende de fremtidige politiske valgmuligheder for automobil-
industrien. Den omfatter følgende områder:
Det indre marked: typegodkendelse af køretøjer
Forenkling og internationalisering af lovrammen
Bæredygtig vejtransport
Sikkerhed på Europas veje
Handel og oversøiske markeder
Forskning og udvikling
Beskatning og finanspolitiske incitamenter, intellektuel ejendomsret og konkurrence.
6044/07 (Presse 19)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0012.png
19.II.2007
EVENTUELT
Varernes frie bevægelighed
Rådet noterede sig en orienterende note fra næstformand Günter Verheugen om en bred pakke af
foranstaltninger vedrørende varernes frie bevægelighed, der blev vedtaget den 14. februar
(6312/07,
6313/07, 6377/07, 6378/07).
Kommissionens pakke omfatter:
en meddelelse om "Det indre marked for varer: en hjørnesten i Europas konkurrenceevne"
et forslag til forordning om fastlæggelse af procedurer vedrørende anvendelse af visse tek-
niske nationale regler på produkter, der er lovligt markedsført i en anden medlemsstat, og
om ophævelse af beslutning 3052/95/EF
et forslag til forordning om akkrediterings- og markedstilsynsaktiviteter
et forslag til afgørelse om fælles retlige rammer for industriprodukter.
Grønbog om gennemgang af fællesskabslovgivningen på forbrugerbeskyttelsesområdet
Under forsæde af Brigitte Zypries, Tysklands forbundsjustitsminister, noterede Rådet sig en oriente-
rende note fra kommissær Meglena Kuneva om den for nylig vedtagne grønbog om gennemgang af
fællesskabslovgivningen på forbrugerbeskyttelsesområdet
(6307/07).
Kommissionens grønbog afslutter gennemgangens diagnosticeringsfase, opsummerer Kommissio-
nens foreløbige resultater og indeholder en opfordring til at fremsætte bemærkninger til en række af
de muligheder, der er for at gennemgå forbrugerlovgivningen. Gennemgangen omfatter otte direkti-
ver om forbrugerbeskyttelse.
6044/07 (Presse 19)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2007
Direktiv om aktionærers udøvelse af stemmerettigheder i selskaber, der har deres vedtægts-
mæssige hjemsted i en medlemsstat
Rådet noterede sig en orienterende note, som Brigitte Zypries, Tysklands forbundsjustitsminister,
fremlagde på formandskabets vegne, om status i forbindelse med et udkast til direktiv, der skal fjer-
ne de vigtigste hindringer for grænseoverskridende stemmeafgivning i børsnoterede selskaber, der
har deres vedtægtsmæssige hjemsted i en medlemsstat, idet der indføres særlige krav med hensyn til
visse aktionærrettigheder i forbindelse med generalforsamlinger.
Formandskabet fremhævede betydningen af, at Rådet hurtigt vedtager direktivets endelige tekst.
Efter forhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet er begge lovgivere nået til enighed under
førstebehandlingen. Resultatet af disse forhandlinger er nedfældet i Europa-Parlamentets første-
behandlingsudtalelse, der blev vedtaget den 15. februar 2007.
Resultattavlen for det indre marked
Rådet noterede sig oplysningerne fra kommissær Charles McCreevy om resultattavlen vedrørende
det indre marked 15a (5990/07).
Resultattavlen er en undersøgelse af medlemsstaternes resultater med hensyn til at sikre, at betingel-
serne er til stede for, at det indre marked kan fungere tilfredsstillende. Dette sker ved først at sam-
menligne, hvor hurtigt og hvor godt hver enkelt medlemsstat omsætter direktiver vedrørende det
indre marked til national lovgivning, og fremhæve det antal overtrædelsesprocedurer, som Kommis-
sionen har indledt over for hver enkelt medlemsstat.
6044/07 (Presse 19)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0014.png
19.II.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Zimbabwe - restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse af de restriktive foranstaltninger over for
Zimbabwe i endnu et år og om ajourføring af listen over de personer, der er underlagt disse for-
anstaltninger.
Disse restriktive foranstaltninger, der oprindelig blev indført i februar 2002, består i et forbud mod
indrejse i EU og indefrysning af finansielle aktiver for personer, som er involveret i aktiviteter, der
alvorligt undergraver demokrati og respekt for menneskerettigheder og retsstatsforhold i Zimbabwe.
Der er endvidere indført en embargo mod levering af våben og udstyr bestemt til militære operatio-
ner.
Den fælles holdning offentliggøres i EU-Tidende L 51 den 20. februar.
Transdnestrien-området i Moldova - restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse og ændring af fælles holdning 2004/179/FUSP om
restriktive foranstaltninger over for lederne i Transdnestrien-området i Republikken Moldova. For-
anstaltningerne forlænges i yderligere tolv måneder indtil den 27. februar 2008.
Listen over de 17 personer, der er underlagt disse foranstaltninger, er uændret, kun er identifikato-
rerne for visse personer blevet ajourført.
Den fælles holdning offentliggøres i EU-Tidende L 51 den 20. februar.
UDVIKLINGSPOLITIK
Zimbabwe - konsultationerne i henhold til AVS-EF-partnerskabsaftalen
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse med 12 måneder af gyldighedsperioden for anvendelse af
foranstaltningerne i henhold til AVS-EF-partnerskabsaftalen
(5724/07).
6044/07 (Presse 19)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0015.png
19.II.2007
Foranstaltningerne fornyes, fordi de væsentlige elementer, der er omhandlet i artikel 9 i AVS-EU-
partnerskabsaftalen, fortsat krænkes af Zimbabwes regering, og de nuværende forhold i Zimbabwe
ikke er sådan, at menneskerettighederne, de demokratiske principper og retsstatsprincippet over-
holdes.
Disse foranstaltninger omfatter suspension af støtte under Den Europæiske Udviklingsfond (EUF)
på alle områder med undtagelse af områder, der vedrører direkte støtte til Zimbabwes befolkning,
omlægning af støtte til fordel for sociale sektorer, demokratisering, respekt for menneskerettig-
hederne og retsstaten samt suspension af undertegnelsen af en ny EUF-finansiering.
Disse foranstaltninger, der oprindelig blev indført i 2002, er blevet forlænget ved fire lejligheder,
senest den 14. februar 2006.
TRANSPORT
Lissabon-strategien -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet, som henviser til Kommissionens meddelelse om Kommissionens anden årlige situations-
rapport om den nye Lissabon-strategi, understreger, at effektive, bæredygtige, lettilgængelige og
sikre transportsystemer har afgørende betydning for gennemførelsen af Lissabon-målene.
Transportsektoren, der tegner sig for ca. 7% af det europæiske BNP, er en vigtig økonomisk sektor i
sig selv og bidrager i væsentlig grad til det europæiske erhvervsliv som helhed og til et velfunge-
rende indre marked.
På baggrund af den fornyede Lissabon-strategi for vækst og jobskabelse og den reviderede strategi
for bæredygtig udvikling er der fortsat behov for, at EU fører en bæredygtig transportpolitik, der
tager sigte på, at transportsystemerne tilgodeser Europas økonomiske, sociale og miljømæssige
interesser. Det europæiske transportsystem skal derfor udnyttes optimalt i kraft af en tilgang med
samordnet modalitet - dvs. effektiv udnyttelse af de forskellige transportformer alene eller i kombi-
nation. Samtidig er det fortsat nødvendigt at tilstræbe en mere miljøvenlig transport, herunder
omlægninger til mere miljøvenlige transportformer, hvor det er relevant. I så henseende spiller
innovation inden for transportsektoren en væsentlig rolle for en forbedring af Europas konkurren-
ceevne og for bæredygtig udvikling.
6044/07 (Presse 19)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2007
Transportsektorens bidrag til at gøre EU til et dynamisk, konkurrencedygtigt og bæredygtigt viden-
intensivt samfund kræver en indsats både på fællesskabs- og medlemsstatsniveau. I den forbindelse
hilser Rådet (transport) de fremskridt velkommen, der er gjort i forbindelse med Fællesskabets
Lissabon-program og de nationale Lissabon-reformprogrammer. Hvis transportsektoren skal kunne
bidrage fuldt ud til vækst i Den Europæiske Union og til Europas konkurrenceevne i den globale
økonomi er det nødvendigt, også i erkendelse af de udfordringer, som især Fællesskabets rand-
områder står over for, at få det indre marked til at fungere bedre og at udvikle en infrastruktur uden
hindringer med hensyn til interoperabilitet og logistik.
Rådet påtager sig til fulde sit ansvar for transportpolitikken i forbindelse med den fornyede
Lissabon-strategi for vækst og jobskabelse og finder, at følgende foranstaltninger er absolut nød-
vendige på baggrund af de fire prioriterede områder, som Det Europæiske Råd fastlagde i
marts 2006:
1.
Øgede investeringer i viden og innovation
Innovation og forskning og udvikling er af stor betydning for at kunne øge transportsektorens kon-
kurrenceevne og effektivitet og for at afbøde de negative virkninger af den øgede trafik i Europa. I
den forbindelse
GENTAGER RÅDET, at det er vigtigt at fremme Galileo, det europæiske satellitnaviga-
tionssystem. Dette innovative industriprogram er af afgørende betydning for at kunne yde
transporttjenester og for Europas teknologiske stilling i den internationale konkurrence.
RÅDET UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at bringe koncessionsforhandlingerne
med det private konsortium til en vellykket afslutning,
UNDERSTREGER RÅDET betydningen af en rettidig start på det fællesforetagende, der
skal forberede Sesar, det program, der tager sigte på at modernisere infrastrukturerne i
flyvekontrolsystemerne. Sesar vil gøre det muligt for flyvekontroltjenesterne at opfylde
kapacitetskravene som følge af lufttrafikkens stigende omfang, samtidig med at sikker-
hedsniveauet forbedres, enhedsomkostningerne for flyvekontroltjenesterne reduceres og
miljøpåvirkningen pr. flyvning reduceres ved at udnytte luftbevægelserne optimalt,
6044/07 (Presse 19)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2007
UNDERSTREGER RÅDET betydningen af intelligente transportsystemer for at forbedre
effektiviteten af alle transportformer. RÅDET TILSKYNDER til at prioritere brugen af
disse systemer, idet der om muligt især skal lægges vægt på deres interoperabilitet. Med
hensyn til vejtransport STØTTER RÅDET udviklingen af politiske initiativer til systemer
som f.eks. førerstøttesystemer for at fremme bæredygtig mobilitet og anvendelse af infra-
strukturer og øge vejtrafiksikkerheden. Udviklingen af intelligente transportsystemer vil
sætte yderligere skub i motor- og leverandørindustrien, da næsten 50% af et køretøjs
værditilvækst nu ligger i elektronikken.
Frigørelse af erhvervslivets, navnlig SMV'ernes, potentiale
2.
Transportsektorens konkurrenceevne drager fordel af åbne markeder og et erhvervsklima, der
fremmer privat initiativ gennem bedre regulering. I den forbindelse
UNDERSTREGER RÅDET i overensstemmelse med principperne for bedre regulering, at
Fællesskabet kun bør lovgive, hvis det er nødvendigt, og anvende alternative instrumenter,
hvor det er relevant; UNDERSTREGER DET, at det er nødvendigt at styrke kvaliteten og
anvendelsen af konsekvensanalyser; UDTRYKKER DET tilfredshed med Kommissionens
strategiske gennemgang af hidtidige initiativer og ANERKENDER betydningen af at redu-
cere de administrative byrder, hvor det er muligt, samtidig med at de nødvendige standar-
der, især inden for miljø og sikkerhed, opretholdes. RÅDET OPFORDRER medlemsstater-
ne og Kommissionen til effektivt at gennemføre og håndhæve den eksisterende EU-lovgiv-
ning på transportområdet,
ERKENDER RÅDET, at passende infrastrukturer, herunder teknologiske ledsage-
foranstaltninger, der sammenkobler det indre marked, er en afgørende forudsætning for
udviklingen af en videnbaseret økonomi. I lyset heraf understreger Rådet behovet for en
effektiv og sammenhængende tilgang, der mobiliserer alle relevante finansieringskilder til
nye og forbedrede infrastrukturer af europæisk interesse, især med hensyn til de trans-
europæiske transportnet. Med henblik på at udvikle passende vilkår for handelen mellem
EU og dets nabolande er det nødvendigt at tage behørigt hensyn til infrastrukturerne ved
grænseovergangene og ikke-fysiske hindringer for den erhvervsmæssige trafik. For at
udnytte eksisterende og nye infrastrukturers kapacitet optimalt, bl.a. ved at forbedre inter-
operabiliteten, bør effektive og bæredygtige logistiske løsninger, såsom infrastruktur-
trafikstyring, fremmes,
6044/07 (Presse 19)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2007
ERKENDER RÅDET, at det er nødvendigt at fremme samarbejdet mellem de forskellige
transportformer for at fordele infrastrukturbyrden mere ligeligt. I den forbindelse er omlad-
ningsfaciliteter, herunder intermodale terminaler, havne og lufthavne, af særlig betydning.
Med hensyn til havne OPFORDRER RÅDET Kommissionen til i det videre arbejde med
den fremtidige havnepolitik at forelægge forslag om finansiel åbenhed og at vedtage ret-
ningslinjer for statsstøtte til finansiering af havneinfrastrukturer efter afslutningen af den
igangværende konsultationsprocedure,
ERKENDER RÅDET, at globaliseringen af produktion og de tilsvarende forsyningskæder
øger behovet for avancerede logistiske løsninger. Derfor er et effektivt logistiksystem af
stor betydning for det europæiske transportsystems konkurrenceevne og bæredygtighed.
Det er først og fremmest industrien, der skal udvikle logistiske løsninger, men statslige
organer skal bidrage til at skabe et gunstigt klima. På denne baggrund STØTTER RÅDET
Kommissionens hensigt om at udforme en europæisk handlingsplan for godstransport-
logistik. Denne plan bør føre til fremlæggelse af forslag til, hvordan der kan skabes betin-
gelser for, at europæiske handels- og industrivirksomheder kan blomstre, især ved at
indkredse de største hindringer for, at godstransportlogistik kan udvikle sig hurtigere, og
ved at tilskynde til anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi og intelligen-
te transport-systemer i forsyningskæden,
UNDERSTREGER RÅDET betydningen af at øge de europæiske jernbaners effektivitet
for at styrke deres position som en afgørende del af transportsystemet. Endvidere
ANERKENDER RÅDET, at der - for at fortsætte processen hen imod en genoplivning af
de europæiske jernbaner både for gods- og passagertransport - bør træffes passende for-
anstaltninger til at sikre åben adgang på grundlag af vedtaget fællesskabslovgivning for at
fremme interoperabiliteten og fjerne flaskehalse og manglende forbindelser,
UNDERSTREGER RÅDET vejtransportens vigtige rolle, både alene og som led
transportkæden, for distributionen af varer i det økonomiske kredsløb og for personers
mobilitet i samfundet. Med henblik på en yderligere forbedring af kvaliteten, sikkerheden
og pålideligheden i sektoren og for at reducere konkurrenceforvridninger OPFORDRER
RÅDET Kommissionen til at foreslå en fornyet gennemgang af de eksisterende lovgiv-
ningsrammer for adgang til erhvervet og til markedet på en måde, der bl.a. sikrer, at
administrative byrder er rimelige og afbalancerede,
UNDERSTREGER RÅDET søtransportens store betydning for bæredygtig mobilitet inden
for Europa og for grænsefladen mellem Europa og den globale økonomi. I betragtning af,
at søfarten tegner sig for ca. 90% af al godstransport i EU's internationale handel og 40%
af handelen inden for EU, GENTAGER RÅDET sin stærke støtte til kvalitetsshipping, der
sikrer passende standarder for sikkerheden til søs og for miljøbeskyttelse og sikring. End-
videre OPFORDRER RÅDET Kommissionen til at intensivere arbejdet med at forenkle
procedurerne vedrørende nærskibsfart og med at gøre begrebet "havets motorveje" mere
operationelt,
6044/07 (Presse 19)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2007
UDTRYKKER RÅDET, der fuldt ud anerkender sektorens specifikke SMV-karakter,
TILFREDSHED med, at Kommissionen har taget initiativ til at udarbejde yderligere for-
slag på grundlag af meddelelsen om fremme af transport ad indre vandveje (NAIADES).
RÅDET HILSER DET især VELKOMMEN, at formålet med NAIADES-programmet er
at skabe gunstige vilkår for tjenesteydelser, fremme modernisering og innovation af flåden,
fremme jobskabelse og fagkundskaber og sikre tilstrækkelige infrastrukturer.
Større omstillingsevne for arbejdsmarkeder og kvalifikationer
3.
Transportsektoren tegner sig alene for ca. 5% af direkte job i EU og bidrage r til mange forskellige
indirekte job. I den forbindelse
ANERKENDER RÅDET, at gennemførelsen og håndhævelsen af den eksisterende EU-
lovgivning om kvalifikationer og arbejdsvilkår er af afgørende betydning,
ERKENDER RÅDET, at det er nødvendigt med en yderligere indsats for at forbedre
uddannelse og motivere folk til at lade sig ansætte i transportsektoren. Arbejdsmarkedets
parter skal om muligt inddrages i denne indsats, og der skal tages behørigt hensyn til nær-
hedsprincippet. Endvidere opfordrer Rådet medlemsstaterne til at træffe de nødvendige
foranstaltninger til at deponere deres ratifikationsinstrumenter vedrørende ILO-konven-
tionen (2006) om søfarendes arbejdsstandarder hos Det Internationale Arbejdsbureau
snarest muligt.
6044/07 (Presse 19)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2007
4.
Energi og klimaændringer
Transporten tegner sig for ca. 71% af hele olieforbruget i EU. I overensstemmelse med målene for
EU's energipolitik STØTTER RÅDET derfor en transportpolitik, der tager sigte på at nedsætte
energiforbruget og emissionerne for at mindske transportsektorens indvirkning på klimaændringer. I
den forbindelse
UNDERSTREGER RÅDET, at det som et første skridt er nødvendigt i fællesskab at
fremme en yderligere forbedring af drivmidlers effektivitet, at øge udnyttelsen af
bæredygtige biobrændstoffer og fremme markedsføring af innovative motor- og
brændstofteknologier og at lade disse initiativer indgå i en sammenhængende europæisk
energistrategi for transportsektoren,
UNDERSTREGER RÅDET, at det er vigtigt at have den første globale miljø- og
sikkerhedsovervågning (GMES) klar senest i 2008 for at mindske risikoen for skader på
miljøet,
ANERKENDER RÅDET, at afgiftsordninger vil kunne bidrage til at finansiere infra-
struktur og optimere transport. Endvidere OPFORDRER RÅDET Kommissionen til at
undersøge, hvordan prisen på at anvende forskellige transportformer bedre kan afspejle
omkostningerne for samfundet. På baggrund heraf skal overvejelserne og høringerne om
behovet for afgifter uddybes med henblik på at demonstrere deres praktiske og politiske
nytte for kommende initiativer på dette område og under hensyntagen til indvirkningen på
økonomien (herunder indvirkningen på randområder), miljøet og samfundet. RÅDET
HILSER DET VELKOMMEN, at Kommissionen har taget hensyn til den samlede finan-
sielle byrde, der pålægges de pågældende. RÅDET NOTERER SIG, at Kommissionen har
givet tilsagn om senest den 10. juni 2008 at fremlægge en generelt anvendelig, gennem-
skuelig og omfattende model til brug ved vurdering af eksterne omkostninger, som skal
danne grundlag for fremtidige beregninger af infrastrukturafgifter, og en vurdering af
konsekvenserne af internaliseringen af eksterne omkostninger for alle transportformer,
6044/07 (Presse 19)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0021.png
19.II.2007
ANERKENDER RÅDET, at også luftfartssektoren i betragtning af den fortsat voksende
lufttrafik vil skulle tage udfordringen med at nedbringe CO2-emissionerne op. Innovation
og investering i moderne luftfartøjer kommer her til at spille en stor rolle sammen med en
bedre organisering af luftrummet. Kommissionen forelagde den 20. december 2006 et
forslag om at inddrage luftfarten i det eksisterende emissionshandelssystem. Transport-
sektoren vil yde et væsentligt bidrag til drøftelserne om dette forslag i betragtning af, at
opgaven består i at finde måder til at løse emissionsproblemet uden konkurrencemæssige
ulemper for den europæiske luftfartssektor. Det bemærkes, at Fællesskabet vil udarbejde
en fælles holdning med henblik på ICAO-forsamlingen i anden halvdel af 2007,
HILSER RÅDET DET VELKOMMEN, at Kommissionen - under behørig hensyntagen til
nærhedsprincippet - agter at offentliggøre en grønbog om bytransport, der skal indkredse
initiativer, der kan tilføre en potentiel merværdi til foranstaltninger truffet på lokalt, regio-
nalt og nationalt niveau. Der må gøres noget ved transportproblemerne i byerne for at
forbedre livs- og miljøkvaliteten og de økonomiske resultater i byområder.
ENERGI
Instrument for sikkerhed på det nukleare område
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af et instrument for samarbejde om sikkerhed på det
nukleare område i henhold til traktaten om Det Europæiske Atomenergifællesskab
(16959/06).
Formålet med forordningen er at fremme et højt nukleart sikkerhedsniveau, strålingsbeskyttelse og
gennemførelse af effektiv sikkerhedskontrol med nukleart materiale i tredjelande. Finansiel, økono-
misk og teknisk bistand i henhold til denne forordning ydes som supplement til andre former for
bistand, som Det Europæiske Fællesskab yder inden for rammerne af andre eksisterende instrumen-
ter.
6044/07 (Presse 19)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453582_0022.png
19.II.2007
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
svaret på genfremsat begæring fra Costanza HERMANIN (03/c/01/07), idet den danske og
den finske delegation stemte imod (5502/07);
svaret på genfremsat begæring 04/c/01/07 (5860/07).
6044/07 (Presse 19)
22
DA