Europaudvalget 2006-07
2785 - miljø
Offentligt
1453583_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6272/07 (Presse 25)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2785. samling i Rådet
Miljø
Bruxelles, den 20. februar 2007
Formand
Sigmar GABRIEL,
Tysklands forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og re-
aktorsikkerhed
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8716 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6272/07 (Presse 25)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0002.png
20.II.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om EU's mål for den videre udvikling af den internationale klimaord-
ning efter 2012.
6272/07 (Presse 25)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0003.png
20.II.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KLIMAÆNDRINGER -
Rådets konklusioner
................................................................................. 6
DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE -
Rådets konklusioner
........................................... 11
HANDEL MED DRIVHUSGASEMISSIONSKVOTER - LUFTFART........................................ 18
PESTICIDER -
Rådets konklusioner
............................................................................................. 20
GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER........................................................................... 23
CO
2
-EMISSIONER FRA BILER.................................................................................................. 26
BESKYTTELSE AF JORDBUNDEN .......................................................................................... 28
EVENTUELT ............................................................................................................................... 30
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
INGEN
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
6272/07 (Presse 25)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0004.png
20.II.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Benoit LUTGEN
Bulgarien:
Dzhevdet CHAKAROV
Den Tjekkiske Republik:
Martin BURSÍK
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Sigmar GABRIEL
Matthias MACHNIG
Estland:
Rein RANDVER
Irland:
Dick ROCHE
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Cristina NARBONA RUIZ
D. José Andrés BURGUETE
Frankrig:
Nelly OLIN
Italien:
Alfonso PECORARO SCANIO
Cypern:
Fotis FOTIOU
Letland:
Guntis PU
ĪTIS
Litauen:
Arūnas KUNDROTAS
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Miklós PERSÁNYI
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Pieter van GEEL
Landbrugsminister og minister for landdistrikter, miljø og
turisme (regionen Vallonien)
Minister for miljø og vandforvaltning
Vicepremierminister og miljøminister
Miljøminister og minister for nordisk samarbejde
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og reaktor-
sikkerhed
Statssekretær for miljø
Miljøminister
Miljøminister og minister for kultur- og naturarv samt
lokalstyre
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Miljøminister
Minister for miljø, fysisk planlægning og boligspørgsmål i
den selvstyrende region Navarre
Minister for økologi og bæredygtig udvikling
Minister for miljø og naturbevaring
Minister for Landbrug, Naturressourcer og Miljø
Statssekretær, Miljøministeriet
Miljøminister
Miljøminister og transportminister
Miljøminister og minister for vandressourcer
Miljøminister og minister for landdistriktsspørgsmål
Statssekretær for boligspørgsmål, fysisk planlægning og
miljøpolitik
6272/07 (Presse 25)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0005.png
20.II.2007
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan SZYSZKO
Portugal:
Francisco NUNES CORREIA
Rumænien:
Sulfina BARBU
Slovenien:
Janez PODOBNIK
Slovakiet
Jaroslav IZÁK
Finland:
Stefan WALLIN
Sverige:
Andreas CARLGREN
Det Forenede Kongerige:
David MILIBAND
Ian PEARSON
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og vand-
forvaltning
Miljøminister
Miljøminister og minister for fysisk planlægning og regio-
naludvikling
Miljøminister
Minister for miljø og fysisk planlægning
Miljøminister
Statssekretær, Miljøministeriet
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Viceminister for klimaændringer og miljø
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Medlem
6272/07 (Presse 25)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0006.png
20.II.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KLIMAÆNDRINGER -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner
om EU's mål for den videre udvikling af den internationale
klimaordning efter 2012:
"Rådet for Den Europæiske Union
1.
SOM ER DYBT BEKYMRET over klimasystemets stadig stigende globale opvarmning og
de dermed forbundne negative virkninger såsom hedebølger, tørke, oversvømmelser og
kraftig nedbør, begivenheder, der utvetydigt er blevet bekræftet af de seneste videnskabeli-
ge resultater fra Det Mellemstatslige Panel om Klimaændringer (IPCC); SOM ER FOR-
UROLIGET over den forventede globale opvarmning på ca. 0,2 °C pr. tiår i de næste to ti-
årsperioder, og over at opvarmningen og de deraf følgende klimaændringer i det 21. år-
hundrede vil blive langt større end dem, der er observeret i det 20. århundrede, hvis de
menneskeskabte globale drivhusgasemissioner fortsætter på det nuværende niveau eller
stiger;
SOM MED OPMÆRKSOMHED NOTERER SIG de seneste økonomiske analyser, især
Sir Nicholas Sterns rapport, der indicerer, at fordelene ved en hurtig, kraftig og global ind-
sats over for klimaændringerne langt opvejer de dermed forbundne omkostninger; SOM
ERKENDER, at de negative virkninger af klimaændringer vil kunne hæmme den økono-
miske og sociale udvikling i alle lande og bringe de seneste landvindinger i fattigdomsbe-
kæmpelsen i udviklingslandene og virkeliggørelsen af årtusindudviklingsmålene i fare;
SOM UNDERSTREGER, at en international kollektiv indsats vil være afgørende for at
kunne opnå en effektiv og hensigtsmæssig reaktion af det nødvendige omfang;
SOM ER BEVIDST om den stigende globale efterspørgsel efter energi, forøgelsen af de
energirelaterede emissioner og sandsynligheden for at energipriserne vil stige; SOM ER
SIKKER PÅ, at en indsats for en væsentlig forbedring af energieffektiviteten på såvel for-
synings- som efterspørgselssiden og øget brug af vedvarende energi vil styrke energisik-
kerheden og mindske drivhusgasemissionerne;
SOM UNDERSTREGER betydningen af gensidigt understøttende EU-strategier vedrøren-
de klimaændringer og energi, der kan tackle klimaændringer og skabe synergier med hen-
blik på at styrke energisikkerheden, forbedre EU's konkurrenceevne og bæredygtighed,
f.eks. ved at nedbringe luftforureningen og forbedre sundheden; SOM UDTRYKKER
TILFREDSHED MED Kommissionens forelæggelse af meddelelserne "Begrænsning af
den globale opvarmning til 2 ºC - Vejen frem for 2020 og derefter" og "En energipolitik for
Europa";
2.
3.
4.
6272/07 (Presse 25)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
5.
SOM ERINDRER OM, at opfyldelsen af 2 ºC-målet vil kræve, at de globale drivhusgas-
emissioner topper inden for de næste 10-15 år, efterfulgt af betydelige globale emissions-
reduktioner på op til 50% inden 2050 i forhold til 1990; SOM FASTSLÅR, at der er et
presserende behov for en global og samlet aftale for tiden efter 2012 for at kunne realisere
de nødvendige emissionsreduktioner sideløbende med støtte til bæredygtig udvikling og
fattigdomsbekæmpelse;
SOM UNDERSTREGER, at en sådan aftale skal træde i kraft i rette tid til at undgå et tom-
rum mellem første og anden forpligtelsesperiode under Kyoto-protokollen, og at det med
henblik herpå er nødvendigt, at der indledes forhandlinger om en global og samlet aftale
for tiden efter 2012 på UNFCCC COP 13-COP/MOP 3 ved udgangen af 2007, som skal
afsluttes inden 2009;
SOM GENTAGER, at en global og samlet aftale for tiden efter 2012 bør være forenelig
med opfyldelsen af 2 ºC-målet, bygge på og udvide Kyoto-protokollens struktur og skabe
en fair og fleksibel ramme for den bredest mulige deltagelse i overensstemmelse med prin-
cippet om fælles, men differentieret ansvar og respektive kapaciteter; SOM UNDERSTRE-
GER følgende elementer som væsentlige dele af en effektiv og hensigtsmæssig ramme for
tiden efter 2012:
videreudvikling af en fælles vision for at nå konventionens ultimative mål
enighed om mere vidtgående absolutte emissionsreduktionsforpligtelser for industri-
landene
fremme af yderligere rimelige og effektive bidrag fra andre lande, herunder incita-
menter fastlagt ved nye og fleksible typer af forpligtelser med henblik på at reducere
den økonomiske udviklings emissionsintensitet;
udvidelse af det globale CO
2
-marked, herunder innovative og forbedrede fleksible
mekanismer
øget samarbejde om teknologiforskning, -udvikling, -spredning, -udbredelse og
-overførsel
forstærket indsats for at gennemføre tilpasning, herunder risikostyringsinstrumenter,
finansiering og tilpasningsteknologier
indsats over for emissioner fra den internationale luftfart og søtransport, hvor der
skal gøres yderligere brug af relevante internationale organisationers ekspertise, erfa-
ringer og arbejde
reduktion af emissioner fra skovrydning og fremme af dræn i forbindelse med bære-
dygtig skovforvaltning og arealanvendelse;
6.
7.
6272/07 (Presse 25)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
8.
GENTAGER, at absolutte emissionsreduktionsforpligtelser er rygraden i et globalt CO
2
-
marked, og at industrilandene fortsat bør tage føringen ved at forpligte sig til kollektivt at
reducere deres drivhusgasemissioner i størrelsesordenen 30% inden 2020 i forhold til 1990
med henblik på kollektivt at reducere deres emissioner med 60-80% i forhold til 1990 in-
den 2050;
ER i den forbindelse VILLIGT TIL at forpligte sig til en reduktion af drivhusgasemissio-
nerne med 30% inden 2020 i forhold til 1990 som bidrag til en global og samlet aftale for
tiden efter 2012, under forudsætning af at andre udviklede lande forpligter sig til lignende
emissionsreduktioner, og at de økonomisk mere udviklede udviklingslande yder et passen-
de bidrag i overensstemmelse med deres ansvar og respektive kapaciteter; OPFORDRER
disse lande til at fremkomme med forslag vedrørende deres bidrag til en global og omfat-
tende aftale for tiden efter 2012;
UNDERSTREGER, at EU har forpligtet sig til at omdanne Europa til en meget energief-
fektiv økonomi med lave drivhusgasemissioner; BESLUTTER, at indtil der er indgået en
global og samlet aftale for tiden efter 2012, og uden at det berører EU's position i internati-
onale forhandlinger, påtager EU sig en fast ensidig forpligtelse til at gennemføre mindst en
20% reduktion af drivhusgasemissionerne inden 2020 i forhold til 1990;
BESLUTTER, at det er nødvendigt med en differentieret tilgang til medlemsstaternes bi-
drag, der afspejler retfærdighed og gennemsigtighed og tager hensyn til nationale forhold
og de relevante basisår for den første forpligtelsesperiode under Kyoto-protokollen;
ANERKENDER, at gennemførelsen af disse mål vil blive baseret på fællesskabspolitikker
og på en aftale om den interne byrdefordeling; OPFORDRER Kommissionen til i tæt sam-
arbejde med medlemsstaterne omgående at indlede en teknisk analyse af kriterier, herunder
socioøkonomiske parametre og andre relevante og sammenlignelige parametre, som skal
danne grundlag for de videre indgående drøftelser;
UNDERSTREGER, at disse forpligtelser bør gennemføres via nationale og EU-
klimapolitikker, handling i forbindelse med EU's energipolitik, begrænsning af transport-
emissioner, reduktion af drivhusgasemissioner i private boliger og erhvervsbygninger,
styrkelse af Den Europæiske Unions ordning for handel med emissioner (EU ETS), herun-
der udvidelse af det globale CO
2
-marked og anvendelse af projektbaserede mekanismer (JI
og CDM), løsning af problemer i forbindelse med emissioner af andre drivhusgasser end
CO
2
og fremme af naturlige dræn i forbindelse med beskyttelse af biodiversiteten CO
2
og
fremme af naturlige dræn i forbindelse med beskyttelse af biodiversiteten; ER AF DEN
OPFATTELSE, at denne tilgang vil gøre det muligt for EU at reducere sit energiforbrug,
forbedre Europas konkurrenceevne, reducere afhængigheden af eksterne energikilder, ud-
vise internationalt lederskab på klimaområdet, give retningslinjer for gennemførelsen af
EU ETS efter 2012 og tilskynde til investering i emissionsreduktionsteknologier og kul-
stoffattige alternative energikilder; ANMODER Kommissionen om at analysere eventuel
lækage af drivhusgasemissioner til lande, der ikke deltager i den internationale ordning og
undersøge potentielle løsninger i denne forbindelse;
9.
10.
11.
12.
6272/07 (Presse 25)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
13.
NOTERER sig, at andelen af drivhusgasemissioner fra ikke-bilag I-parter stiger, og at det
er nødvendigt, at disse lande løser problemet med stigningen i disse emissioner ved at re-
ducere deres økonomiske udviklings emissionsintensitet i tråd med det generelle princip
om fælles, men differentieret ansvar og respektive kapaciteter for at opfylde 2 ºC-målet;
FINDER, at udviklingslandenes bidrag kan antage flere former og omfatte mange politiske
valg, hvor fordele opvejer omkostninger, og som støtter fortsat økonomisk vækst, styrker
energisikkerheden og gavner sundheden; ER AF DEN OPFATTELSE, at forpligtelser med
hensyn til politikker og foranstaltninger med henblik på bæredygtig udvikling eller en for-
stærket mekanisme for bæredygtig udvikling (CDM), ikke-bindende mål eller sektorinitia-
tiver kunne indebære lovende muligheder for at fremme disse landes deltagelse;
NOTERER SIG, at fleksible mekanismer, herunder handel med emissionsrettigheder, er
velfungerende og omkostningseffektive instrumenter, og at kulstofmarkedet og udviklin-
gen af kulstoffinansieringsordninger spiller en vigtig rolle med henblik på at lede investe-
ringsbeslutninger i en klimavenlig retning; BEKRÆFTER i den forbindelse, at det er nød-
vendigt at fortsætte og udvide CO
2
-markedet for at sikre erhvervslivet et langsigtet per-
spektiv; UNDERSTREGER sit ønske om at knytte EU ETS sammen med andre kompatib-
le ordninger for emissionshandel, som har tilsvarende ambitionsniveau; OPFORDRER
Kommissionen til at revidere direktiv 2003/87/EF i god tid og forelægge forslag, der ska-
ber de rigtige tilskyndelser til fremadskuende kulstoffattige investeringsbeslutninger og
OPFORDRER Kommissionen til som en del af revisionen af EU ETS at overveje en even-
tuel udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte arealanvendelse, ændringer i arealan-
vendelse og skovbrug (LULUCF) samt overfladetransport;
UNDERSTREGER, at emissioner fra skovrydning i udviklingslandene tegner sig for 20%
af de globale CO
2
-emissioner, og at der er behov for konkrete politikker og aktioner som
led i en global og omfattende aftale for tiden efter 2012 til at standse disse emissioner og
vende dem i løbet af de kommende 20-30 år, samtidig med at klimaregimeordningens inte-
gritet sikres og sidegevinsterne maksimeres, især med hensyn til beskyttelse af biodiversi-
teten og bæredygtig udvikling, hvor der gøres brug af synergier mellem UNFCCC, CBD
og CCD;
ER SIG BEVIDST, at der hvert år skal investeres 130 mia. EUR i energiinfrastruktur i
udviklingslandene i løbet af de næste 25 år, og at der hvert år er behov for ca. 25 mia. EUR
ekstra for at sikre, at disse investeringer foretages med brug af kulstoffattige teknologier;
UNDERSTREGER, at et styrket samarbejde inden for teknologiudvikling, -udbredelse og
-overførsel har stor betydning for moderniseringen af denne infrastruktur, for at bremse
væksten i energiefterspørgslen og for bekæmpelsen af klimaændringer; ER SIG FULDT
BEVIDST, at nationale politikker og foranstaltninger kan have stor betydning ved at lette
udbredelsen og overførslen af allerede eksisterende kulstoffattige teknologier;
FORPLIGTER SIG til at udvide sine strategiske partnerskaber og bilaterale aktiviteter med
tredjelande, især i forbindelse med energieffektivitet og vedvarende energi samt nye tekno-
logier som for eksempel kulstofopsamling og miljøsikker lagring, og til at knytte tættere
forbindelser med internationale finansieringsinstitutter og den private sektor;
14.
15.
16.
6272/07 (Presse 25)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
17.
UNDERSTREGER, at selv en gennemførelse af de store reduktioner, der er beskrevet
ovenfor, ikke vil forhindre alvorlige klimapåvirkninger, navnlig i de lande, der er mest sår-
bare over for klimaændringer; GENTAGER, at tilpasning for alle lande er et nødvendigt
supplement til emissionsreduktioner, der skal integreres i offentlige investeringsprogram-
mer og i den private sektors investeringer og finansieres i tilstrækkelig grad, bl.a. ved yder-
ligere udvikling af innovative finansierings- og risikostyringsinstrumenter og forsikringsin-
strumenter; UNDERSTREGER sin vilje til at fortsætte og yderligere støtte udviklingslan-
dene med at mindske deres sårbarhed og tilpasse sig klimaændringerne, f.eks. ved at inte-
grere tilpasning i udviklingspolitikker og samarbejde;
SER FREM TIL Kommissionens kommende grønbog om tilpasning til klimaændringer,
som vil hjælpe europæiske virksomheder og borgere med at komme følgerne af den globa-
le opvarmning i forkøbet og identificere, hvordan de europæiske politikker kan mobiliseres
med henblik herpå;
UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/87/EF, så det medtager luftfartsvirksomhed i
ordningen for handel med drivhusgasemissioner inden for Fællesskabet;
UNDERSTREGER, at en global og omfattende aftale for tiden efter 2012 endvidere bør
fastlægge en strategi for fremtidige forpligtelser og bidrag frem til 2050, som sikrer CO
2
-
markedet kontinuitet inden for denne tidsramme."
18.
19.
20.
6272/07 (Presse 25)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0011.png
20.II.2007
DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE -
Rådets konklusioner
Rådet havde en udveksling af synspunkter om de konklusioner, der skal behandles på Det Europæi-
ske Råds forårsmøde (den 8.-9. marts 2007), og vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
HILSER Kommissionens årlige statusrapport om Lissabon-strategien for vækst og beskæf-
tigelse velkommen, især dens fokus på klimaændringer, miljøinnovationer, energieffektivi-
tet, vedvarende energikilder og fungerende energimarkeder. En energisk indsats på disse
områder skulle føre til effektive løsninger på miljøproblemerne, en bæredygtig brug af na-
turressourcerne og skabelse af nye markedsmuligheder og job
ERINDRER OM, at den nye EU-strategi for bæredygtig udvikling og Lissabon-strategien
for vækst og beskæftigelse supplerer hinanden, og at Lissabon-strategien yder et væsentligt
bidrag til det overordnede mål om bæredygtig udvikling
UNDERSTREGER nødvendigheden af at styrke miljøbeskyttelsen og vigtigheden af at
stræbe efter en bæredygtig udvikling og integrere miljøhensyn i alle politikker
UNDERSTREGER, at en veludformet miljøpolitik, der inddrager principperne om bedre
lovgivning, kan yde et positivt bidrag til konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse ved ak-
tivt at fremme miljøinnovation og ressourceeffektivitet og derved også imødegå klimaæn-
dringer
BETRAGTER følgende foranstaltninger som prioriteter:
Miljø, innovation og beskæftigelse: at gøre Europa til den mest miljøeffektive økono-
mi
GENTAGER, at miljøinnovation kan yde et vigtigt bidrag til Lissabon-strategien for vækst
og beskæftigelse, miljøkvaliteten og EU's mål om en bæredygtig, konkurrencedygtig og
sikker energifremtid
2.
3.
4.
5.
A.
6.
6272/07 (Presse 25)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
7.
UNDERSTREGER i den forbindelse - med henvisning til konklusionerne fra samlingen i
Rådet (konkurrenceevne) den 4. december 2006 - vigtigheden af at fremme miljøinnovati-
oner gennem en ambitiøs tilgang, bl.a. gennem industri-, innovations-, konkurrence-, FoU-
og miljøpolitik med særlig vægt på efterspørgselsforanstaltninger, og ved at drage fuld for-
del af de førende markeders potentiale på sådanne områder som bæredygtige og sikre low
carbon-teknologier, vedvarende energi og ressourceeffektivitet, herunder vandforsyning,
for at Europa kan blive førende inden for miljøinnovation og blive det mest energi- og res-
sourceeffektive område i verden
HILSER VELKOMMEN, at Kommissionen har til hensigt at forelægge en rapport om
handlingsplanen for miljøteknologi (Etap), herunder om de fremtidige skridt for en hurtig
gennemførelse heraf, og at forelægge en europæisk strategisk energiteknologiplan inden
udgangen af 2007; SER FREM til Kommissionens forelæggelse af en handlingsplan for
bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion i år; OPFORDRER Kommissionen til at
vurdere de eksisterende politiske rammer og til at udvikle disse og andre forslag på en
sammenhængende måde og til eventuelt at forelægge yderligere forslag om en integreret
strategi for fremme af miljøinnovation i begyndelsen af 2008
UNDERSTREGER vigtigheden af en hurtig forelæggelse af Kommissionens grønbog om
markedsbaserede instrumenter som et miljøpolitisk redskab, der vil skitsere omkostnings-
effektive miljøpolitiske instrumenter, der skal anvendes parallelt med lovgivning og finan-
sielle incitamenter
En integreret klimaændrings- og energistrategi
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens fremlæggelse af meddelelserne
""En energipolitik for Europa" og "Begrænsning af den globale opvarmning til 2 ºC";
UNDERSTREGER vigtigheden af gensidigt understøttende EU-klimaændrings- og energi-
strategier, der er i overensstemmelse med 2 ºC-målet, for at tackle klimaændringerne og
skabe synergier med henblik på større energisikkerhed, bedre konkurrenceevne og miljø-
mæssig bæredygtighed, f.eks. gennem mindre luftforurening og bedre sundhed, idet der ta-
ges hensyn til de miljømæssige muligheder, der opstår som følge af gennemførelsen af det
indre marked for energi; UNDERSTREGER i denne forbindelse, at det er nødvendigt med
fuldstændige konsekvensanalyser af de foreslåede nye foranstaltninger
8.
9.
B.
10.
6272/07 (Presse 25)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
Klimaændringer
11.
ER DYBT BEKYMRET over klimasystemets stadig stigende globale opvarmning og de
dermed forbundne negative virkninger såsom hedebølger, tørke, oversvømmelser og kraf-
tig nedbør, begivenheder, der utvetydigt er blevet bekræftet af de seneste videnskabelige
resultater fra Det Mellemstatslige Panel om Klimaændringer (IPCC); ER BEKENDT MED
de seneste økonomiske analyser, især Stern-rapporten, der siger, at fordelene ved en hurtig,
kraftig indsats over for klimaændringerne langt opvejer de dermed forbundne omkostnin-
ger; UNDERSTREGER, at en international kollektiv indsats vil være afgørende for at
kunne opnå en effektiv og hensigtsmæssig reaktion af det nødvendige omfang;
GENTAGER, at en global og samlet aftale for tiden efter 2012 bør være forenelig med op-
fyldelsen af 2 ºC-målet, bygge på og udvide Kyoto-protokollens struktur og skabe en fair
og fleksibel ramme for den bredest mulige deltagelse i tråd med princippet om fælles, men
differentieret ansvar og deres respektive kapaciteter
GENTAGER, at absolutte emissionsreduktionsforpligtelser er rygraden i et globalt CO2-
marked, og at de udviklede lande fortsat bør tage føringen ved at forpligte sig til kollektivt
at reducere deres drivhusgasemissioner i størrelsesordenen 30% inden 2020 i forhold til
1990 med henblik på kollektivt at reducere deres emissioner med 60-80% i inden 2050 i
forhold til 1990
ER i den forbindelse VILLIGT TIL at forpligte sig til en reduktion af drivhusgasemissio-
nerne med 30% inden 2020 i forhold til 1990 som bidrag til en global og samlet aftale for
tiden efter 2012, under forudsætning af at andre udviklede lande forpligter sig til lignende
emissionsreduktioner, og at de økonomisk mere udviklede udviklingslande yder et passen-
de bidrag i overensstemmelse med deres ansvar og respektive kapaciteter; OPFORDRER
disse lande til at fremkomme med forslag vedrørende deres bidrag til en global og omfat-
tende aftale for tiden efter 2012
BESLUTTER, at EU - i afventning af en global og samlet aftale for tiden efter 2012 og
med forbehold af dets position i internationale forhandlinger - skal påtage sig en fast ensi-
dig forpligtelse til at reducere drivhusgasemissionerne med mindst 20% inden 2020 i for-
hold til 1990; denne forpligtelse bør gennemføres via nationale og fællesskabsklimapoli-
tikker, en indsats som led i EU's energipolitik, begrænsning af transportemissionerne, re-
duktion af drivhusgasemissionerne i private boliger og erhvervsbygninger, styrkelse af
EU's emissionshandelsordning, herunder projektbaserede mekanismer (JI og CDM), tack-
ling af emissioner af andre drivhusgasser end CO2 og forøgelse af naturlige dræn i forbin-
delse med beskyttelse af biodiversitet
12.
13.
14.
6272/07 (Presse 25)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
15.
BESLUTTER, at det er nødvendigt med en differentieret tilgang til medlemsstaternes bi-
drag, der afspejler retfærdighed og gennemsigtighed og tager hensyn til nationale forhold
og de relevante basisår for den første forpligtelsesperiode under Kyoto-protokollen;
ANERKENDER, at gennemførelsen af disse mål skal baseres på fællesskabspolitikker og
på en aftalt intern byrdefordeling; OPFORDRER Kommissionen til straks i tæt samarbejde
med medlemsstaterne at indlede en teknisk analyse af kriterier, herunder socioøkonomiske
parametre og andre relevante og sammenlignelige parametre, som skal danne grundlag for
videre intensive drøftelser
NOTERER sig, at andelen af drivhusgasemissioner fra ikke-bilag I-parter stiger, og at det
er nødvendigt, at disse lande løser problemet med stigningen i disse emissioner ved at re-
ducere deres økonomiske udviklings emissionsintensitet i tråd med det generelle princip
om fælles, men differentieret ansvar og respektive kapaciteter; UNDERSTREGER, at selv
en gennemførelse af de store reduktioner, der er beskrevet ovenfor, ikke vil forhindre al-
vorlige klimapåvirkninger, især i de lande, der er mest sårbare over for klimaændringer
UNDERSTREGER, at specifikke tiltag på følgende områder kan yde et afgørende bidrag
til at nå energi- og klimamålene:
forbedring af energieffektiviteten i EU som fastsat i den handlingsplan for energieffektivi-
tet, som Kommissionen foreslog i oktober 2006, og i konklusionerne fra samlingen i Rådet
(energi) den 23. november 2006, der bør gennemføres fuldt ud hurtigst muligt, især for så
vidt angår bygninger, transport (bl.a. CO2-emissioner fra biler), opvarmning/afkøling og
elektricitet, dynamiske minimumseffektivitetskrav til og mærkning af husholdningsappara-
ter og energiforbrugende udstyr (herunder formindskelse af standby-tab og initiativer i for-
bindelse med fjorten prioriterede produktgrupper), og ved hjælp af rettidig gennemførelse
af den eksisterende lovgivning med henblik på at nå målet om at spare 20% på EU's ener-
giforbrug i forhold til fremskrivningerne for 2020, som vurderet af Kommissionen, på en
omkostningseffektiv måde inden 2020
16.
17.
18.
6272/07 (Presse 25)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
19.
BEKRÆFTER Fællesskabets langsigtede engagement i udviklingen af vedvarende energi i
hele EU efter 2010, UNDERSTREGER, at alle typer vedvarende energi, når de anvendes
omkostningseffektivt, både bidrager til forsyningssikkerhed, konkurrenceevne og bæredyg-
tighed, og ER OVERBEVIST om, at det er af afgørende betydning at sende et klart signal
til industri, investorer, opfindere og forskere. Af disse grunde GODKENDER Rådet føl-
gende mål under hensyntagen til forskellige individuelle forhold, udgangspunkter og po-
tentialer:
et mål om, at vedvarende energi inden 2020 skal udgøre 20% af EU's samlede ener-
giforbrug
et bindende minimumsmål, som alle medlemsstater skal nå, om at biobrændsel i
2020 skal udgøre 10% af EU's samlede forbrug af benzin og diesel til transportformål
og om, at gennemførelsen skal ske på en omkostningseffektiv måde. Det er hen-
sigtsmæssigt med et bindende mål under forudsætning af, at produktionen er bære-
dygtig, at det bliver muligt at få andengenerationsbiobrændstof i handelen, og at di-
rektivet om brændstofkvalitet ændres i overensstemmelse hermed, så der tillades pas-
sende blandingsniveauer.
Ud fra de samlede mål for vedvarende energi bør der med fuld deltagelse af med-
lemsstaterne udarbejdes differentierede samlede nationale mål, således at det med
forbehold af, at minimumsmålet for biobrændsel nås i hver medlemsstat, er med-
lemsstaterne selv, der træffer afgørelse om de nationale mål for den enkelte specifik-
ke sektor for vedvarende energi (elektricitet, opvarmning og køling, biobrændstof).
For at nå disse mål skal Rådet:
SLÅ TIL LYD FOR en overordnet sammenhængende ramme for vedvarende energi,
der kan etableres på basis af et forslag fra Kommissionen i 2007 til et nyt samlet di-
rektiv om anvendelsen af alle vedvarende energikilder. Forslaget bør være på linje
med anden fællesskabslovgivning og kan indeholde bestemmelser om:
=
=
medlemsstaternes samlede nationale mål
nationale handlingsplaner, der indeholder sektormål og de foranstaltninger, der
skal til for at opfylde dem, og
kriterier og bestemmelser, der skal sikre bæredygtig produktion og anvendelse
af bioenergi og forhindre konflikter mellem de forskellige anvendelser af bio-
masse
=
OPFORDRE TIL en fuldstændig og hurtig gennemførelse af de foranstaltninger, der
fremhæves i konklusionerne fra samlingen i Rådet (energi) i juni 2006 om Kommis-
sionens handlingsplan for biomasse, navnlig med hensyn til demonstrationsprojekter
vedrørende andengenerationsbiobrændstof
6272/07 (Presse 25)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
20.
ANERKENDER, at det er nødvendigt med en bæredygtig fossil varme- og elproduktion i
det europæiske og globale energimix i betragtning af klima- og energimålene, bl.a. gennem
en betydelig forbedring af produktionseffektiviteten, emissionsreduktioner af luftforure-
nende stoffer og miljømæssigt sund CO2-opsamling og -lagring, som led i hele rækken af
imødegåelsesteknologier (solceller, vind, solkraft, hydrogenbrændstofceller og brændsels-
celler, biomasse, intelligente forsyningsnet osv.), der skal udnyttes fuldt ud, samtidig med
at miljørisikoen minimeres; medlemsstaterne og Kommissionen bør arbejde på at fremme
forskning og udvikling, både inden for EU og sammen med nye vækstøkonomier med et
stigende forbrug af fossilt brændsel, samt på at udvikle de nødvendige tekniske, økonomi-
ske og lovgivningsmæssige rammer på grundlag af en detaljeret konsekvensanalyse med
det formål at markedsføre miljøsikker CO2-opsamling og -lagring, om muligt inden 2020,
og oprette en mekanisme, der skal stimulere opførelsen og driften inden 2015 af op til 12
store demonstrationsanlæg for bæredygtige fossile brændselsteknologier inden for kom-
merciel elproduktion
UNDERSTREGER betydningen af, at der i EU's eksterne energiforbindelser, f.eks. top-
møder med tredjelande og 15. møde i Kommissionen for Bæredygtig Udvikling (CSD-15),
og i forsknings- og udviklingsindsatsen i højere grad fokuseres på energieffektivitet, ved-
varende energi, miljøsikker CO2-opsamling og -lagring og bæredygtigt skovbrug, og
PEGER i denne forbindelse PÅ innovative finansieringsmekanismer som EU's Globale
Fond for Energieffektivitet og Vedvarende Energi (GEEREF)
Miljødimensionen af bedre lovgivning
ANERKENDER, at initiativet bedre lovgivning allerede giver betydelige resultater for så
vidt angår forenkling, mere effektive og gennemsigtige politiske beslutninger, omkost-
ningseffektivitet og lettere gennemførelse; UNDERSTREGER, at dette initiativ fortsat skal
give lovgivning af høj kvalitet med ambitiøse mål og standarder, der fremmer et højt be-
skyttelsesniveau og forbedring af miljøkvaliteten
TILSKYNDER medlemsstaterne og Kommissionen TIL, f.eks. med støtte fra EU-
netværket til gennemførelse og håndhævelse af miljølovgivning (Impel), yderligere at styr-
ke deres bestræbelser for at opnå en sammenhængende og omkostningseffektiv lovgivning
af høj kvalitet, der kan gennemføres og håndhæves effektivt, og som giver de sundheds- og
miljøforbedringer, som borgerne forventer
21.
C.
22.
23.
6272/07 (Presse 25)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
24.
FREMHÆVER, at konsekvensanalyser aktivt bør inddrage de relevante interessenter, til-
vejebringe en grundig analyse af både omkostninger og fordele, herunder kvalitative lang-
sigtede virkninger, der ikke kan gøres op i penge, samt omkostningerne ved ikke at handle,
og at disse analyser bør give et billede af alle relevante økonomiske, sociale og miljømæs-
sige virkninger på en afbalanceret og gennemsigtig måde; UNDERSTREGER, at konse-
kvensanalyser på miljøområdet hidtil har været omfattende med integrering af alle tre søj-
ler inden for bæredygtig udvikling, og UNDERSTREGER den betydning, som konse-
kvensanalysernes miljøsøjle har for beslutningstagningen på alle andre relevante politik-
områder, der bliver rettet mod bæredygtig udvikling ved, at miljøhensynene integreres, og
SER i denne forbindelse FREM til den kommende evaluering af konsekvensanalyseord-
ningen
OPFORDRER TIL, at der gøres en yderligere indsats for at forenkle lovgivningen og
mindske de unødvendige administrative byrder for virksomhederne, de offentlige myndig-
heder og borgerne i samråd med interessenterne, uden at politikmålene bringes i fare, og
samtidig med at gældende fællesskabsret overholdes; ANMODER i den forbindelse Kom-
missionen om at fortsætte sine bestræbelser for at strømline miljørapporteringen i samar-
bejde med medlemsstaterne."
25.
6272/07 (Presse 25)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0018.png
20.II.2007
HANDEL MED DRIVHUSGASEMISSIONSKVOTER - LUFTFART
Rådet havde en indledende orienterende debat om et forslag fra Kommissionen til direktiv om ind-
dragelse af luftfarten i ordningen for handel med drivhusgasemissionskvoter i Fællesskabet
(EU ETS) (5154/07).
Dagens udveksling af synspunkter omfattede primært følgende spørgsmål (6100/07):
at lade flyvninger inden for EU være omfattet fra 2011 og alle flyvninger til og fra EU fra 2012,
hvilket anses for at være et passende skridt til reduktion af emissionerne fra luftfarten, der ikke
indebærer konkurrencemæssige ulemper
strategien for samarbejdet med tredjelande
tilgangen med et loft under hensyntagen til både væksten inden for sektoren og nødvendigheden
af en stabilisering af klimaet
tilgangen med en tildelingsmetode, der er harmoniseret på EU-plan
ikke-diskriminerende foranstaltninger, der er relevante for at behandle regionale aspekter og
særlige forhold i medlemsstaterne
behovet for også at behandle andre af luftfartens klimapåvirkninger end fra CO
2
-emissioner
gennem en fællesskabsindsats.
Delegationernes skriftlige svar findes i
6435/1/07 REV 1
og
REV 1 ADD 1.
Kommissionens forslag:
Forslaget sigter mod at beskytte, bevare og forbedre miljøet ved at mindske luftfartens voksende
påvirkning af klimaet, ved at inddrage den i Den Europæiske Unions ordning for handel med emis-
sioner (EU ETS). Dette formål vil ikke berøre strategiens andre midler til at bekæmpe klimaæn-
dringerne gennem en bredspektret indsats i form af bedre teknologi og bedre udnyttelse af luftfartø-
jerne.
6272/07 (Presse 25)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0019.png
20.II.2007
Det foreslåede direktiv skal omfatte flyvninger inden for EU fra 2011 og derefter fra 2012 alle flyv-
ninger til og fra EU
1
. Indgående flyvninger vil ikke være omfattet, hvis et tredjeland har indført
tilsvarende foranstaltninger, som f.eks. en emissionshandelsordning. Fra begyndelsen omfatter for-
slaget luftfartøjsoperatører uanset nationalitet.
Dette forslag indeholder en harmoniseret metode for fordeling af kvoter. Et mindre antal kvoter vil
blive bortauktioneret, og resten vil blive fordelt på grundlag af et benchmark for passagerantal og
transporteret godsmængde og den afstand, over hvilken de transporteres. Den samlede mængde
kvoter, der skal tildeles luftfartssektoren, vil svare til de gennemsnitlige årlige emissioner i årene
2004-2006.
Det er også et sigte med forslaget at tilvejebringe en model for emissionshandel for luftfarten, der
kan fungere som et referencepunkt for EU's kontakter med de vigtigste internationale partnere og
fremme udviklingen af lignende ordninger i verden som helhed.
Foreslået retsgrundlag: artikel 175 i traktaten – der kræves kvalificeret flertal til en rådsafgørelse,
fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet finder anvendelse.
1
Sidstnævnte mulighed er stadig ved at blive undersøgt juridisk.
19
6272/07 (Presse 25)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0020.png
20.II.2007
PESTICIDER -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner og hilste temastrategien for bæredygtig anvendelse af pestici-
der velkommen:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM NOTERER SIG, at afgørelse nr. 1600/2002/EF om fastlæggelse af Fællesskabets sjette miljø-
handlingsprogram indeholder målsætninger og prioriterede indsatsområder for miljø, sundhed og
livskvalitet, bl.a. en reduktion af pesticiders konsekvenser for menneskers sundhed og miljøet, bæ-
redygtig anvendelse af pesticider samt en betydelig nedsættelse af risici og af pesticidanvendelsen,
der dog skal være forenelig med den nødvendige afgrødebeskyttelse, og opfordrer til, at der udvik-
les en temastrategi for pesticider, der bl.a. omfatter nedsættelse af niveauerne af skadelige aktive
stoffer, herunder ved at erstatte de farligste med sikrere alternativer;
SOM MINDER OM Rådets konklusioner fra december 2002, hvori Kommissionen blev opfordret
til bl.a. at foreslå en EU-ramme for udviklingen af integreret skadedyrsbekæmpelse og integreret
afgrødestyring som foranstaltninger med henblik på at opfylde strategiens mål;
SOM OGSÅ NOTERER SIG, at anvendelsen af pesticider kræver forudgående godkendelse af et
bestemt middel til en bestemt anvendelse, at godkendelse bygger på en begrundet videnskabelig
vurdering af pesticidet og dets aktive stoffer, og at dette kræver afprøvning af midlets effektivitet og
den risiko, som det udgør for menneskers og dyrs sundhed, grundvandet og miljøet, når det anven-
des korrekt og til det tilsigtede formål;
SOM ENDVIDERE NOTERER SIG, at ukorrekt anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i høj grad
bidrager til at øge risikoen for mennesker, dyr og miljøet, og at ordentlig uddannelse, overholdelse
af principperne for god plantebeskyttelse og anvendelse af afprøvet sprøjteudstyr er forudsætninger
for en korrekt, målrettet anvendelse af plantebeskyttelsesmidler;
SOM TAGER I BETRAGTNING, at gældende lovgivning ikke i tilstrækkelig grad kan dæmme op
for risikoen ved anvendelse af pesticider, at der fortsat findes for store mængder pesticider i miljø-
medierne (navnlig jord, luft og vand), og at der stadig kan findes restkoncentrationer, der overskri-
der de lovfæstede grænser, i fødevarer
SOM ER ENIGT OM, at det derfor er nødvendigt at mindske risikoen ved pesticider ved hjælp af
foranstaltningerne i temastrategien
1.
HILSER Kommissionens meddelelse om en temastrategi for bæredygtig anvendelse af
pesticider og de planlagte foranstaltninger VELKOMMEN;
6272/07 (Presse 25)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
2.
HILSER DET OGSÅ VELKOMMEN, at Kommissionen har foreslået en samlet retlig
ramme for Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider på grundlag af
dokumenterne og konsultationerne om temastrategien;
UNDERSTREGER betydningen af en sådan retlig ramme for Fællesskabets indsats som et
bidrag til en overordnet og kohærent pesticidpolitik i de enkelte medlemsstater og med
henblik på at udfylde en lakune i Fællesskabets lovgivningsmæssige bestemmelser ved at
fastsætte generelle og fleksible regler for at begrænse afhængigheden af pesticider og risi-
koen ved pesticidanvendelse for menneskers sundhed og miljøet; gennemførelsen af ambi-
tiøse nationale handlingsplaner er et centralt element i denne forbindelse;
HILSER ENDVIDERE forslaget til forordning om markedsføring af plantebeskyttelses-
midler VELKOMMEN og også det forhold, at medlemsstaterne vil træffe yderligere foran-
staltninger til at regulere anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler på grundlag af forslaget
til rammedirektiv for yderligere at nedsætte risikoen for mennesker, dyr og miljøet i for-
bindelse med sådanne midler og samtidig sikre den nødvendige afgrødebeskyttelse i Fæl-
lesskabet;
UNDERSTREGER, at der er behov for specifikke foranstaltninger til at beskytte overfla-
devandet og grundvandet for at nedsætte risikoen for vandmiljøet i forbindelse med pesti-
cider, og at der bør sikres større overensstemmelse mellem vandrammedirektivet og den
foreslåede retlige ramme for bæredygtig anvendelse af pesticider;
UNDERSTREGER, at Europa-Kommissionen, medlemsstaterne og interessenterne skal
arbejde videre med de foranstaltninger, der er nævnt i meddelelsen, under behørig hensyn-
tagen til nærhedsprincippet og initiativet vedrørende bedre lovgivning og især
potentialet for at bæredygtig anvendelse af pesticider kan fremme øget konkurrence-
evne i landbruget, skovbruget og havebruget i Den Europæiske Union, samtidig med
at risikoen ved anvendelse af pesticider for menneskers sundhed og miljøet nedsættes
fremme af landbrugspraksis med lav pesticidanvendelse, herunder økologisk land-
brug
behovet for at udnytte Fællesskabets bestående procedurer bedst muligt og tage hen-
syn til værdien af såvel frivillige som obligatoriske foranstaltninger med henblik på
at minimere den administrative byrde og dermed maksimere et positivt cost-benefit-
forhold i gennemførelsen af temastrategien
3.
4.
5.
6.
6272/07 (Presse 25)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
det forhold, at der også bør udarbejdes yderligere foranstaltninger af forskellig art,
bl.a. indikatorer og en udvidelse af strategien til at omfatte biocider, for at nå tema-
strategiens mål fuldt ud
det ønskelige i at udnytte Fællesskabets bestående finansielle instrumenter bedst mu-
ligt, navnlig til at udvikle integrerede skadedyrsbekæmpelsesmetoder og -procedurer;
7.
SER FREM TIL EF-finansiering af forskning til støtte for bæredygtig anvendelse af pesti-
cider, både for afgrøder af stor og mindre betydning;
STØTTER det fortsatte arbejde på internationalt plan, navnlig som led i Rotterdam- og
Stockholm-konventionerne, den internationale adfærdskodeks for distribution og anvendel-
se af pesticider, OECD's pesticidprogram og den strategiske tilgang til international kemi-
kalieforvaltning (godkendt i Dubai i februar 2006), for at hjælpe andre lande, især udvik-
lingslande og lande med overgangsøkonomi, med at træffe foranstaltninger til at nedsætte
risikoen ved pesticider."
8.
6272/07 (Presse 25)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0023.png
20.II.2007
GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER
Rådet blev opfordret til med kvalificeret flertal at tage stilling til to beslutninger, som Kommissio-
nen har foreslået:
a)
en anmodning til Ungarn om at ophæve forbuddet mod anvendelse og salg på dets område
af genetisk modificeret majs (Zea mays L. linje MON 810), der udtrykker genet Bt
cry1a(b)
(15786/06)
en tilladelse til markedsføring af en nellike (Dianthus caryophyllus L., linje 123.2.38), der
er genetisk modificeret med henblik på farveændring
(16434/06).
Ungarsk Zea mays L. linje MON 810
b)
Vedrørende mays MON 810 , der er midlertidigt forbudt i Ungarn, vedtog Rådet med kvalificeret
flertal
1
at forkaste Kommissionens forslag.
Rådet begrundede sin afgørelse med:
at majslinje MON 810 blev godkendt i medfør af direktiv 90/220/EF, som siden er erstattet
af direktiv 2001/18/EF, der indeholder harmoniserede miljørisikovurderingskriterier for
gmo'er, og at disse to produkter endnu ikke har været underkastet en fornyet godkendelses-
og vurderingsprocedure efter det nye direktiv;
at når betingelserne i den relevante lovgivning finder anvendelse, kan en medlemsstat be-
grænse brug og/eller salg af en gmo i overensstemmelse med artikel 23 i direktiv
2001/18/EF (beskyttelsesklausulen);
at der i forbindelse med miljørisikovurderingen af gmo'er må tages mere systematisk hen-
syn til de forskellige landbrugsstrukturer og regionale økologiske karakteristika i Den Eu-
ropæiske Union.
Kommissionens beslutning af 22. april 1998 gav tilladelse til markedsføring af
Zea mays
L. linje
MON 810. Den 3. august 1998 udstedte de franske myndigheder en sådan tilladelse. Den 20. ja-
nuar 2005 underrettede Ungarn Kommissionen om sin beslutning om midlertidigt at forbyde brug
og salg af
Zea mays
L. linje MON 810 og begrundede denne beslutning.
1
FIN, UK, NL og SE stemte imod, og Rumænien undlod at stemme.
23
6272/07 (Presse 25)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0024.png
20.II.2007
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
1
konkluderede den 8. juni 2005, at de af Ungarn fore-
lagte oplysninger ikke indeholdt nyt videnskabeligt materiale, som kunne afkræfte miljørisikovur-
deringen af
Zea mays
L. linje MON 810 og dermed berettige et forbud mod brug og salg af produk-
tet i Ungarn.
Den 24. juni 2005 forkastede Rådet med kvalificeret flertal Kommissionens forslag til beslutning
om at pålægge Østrig at tilbagekalde en lignende beskyttelsesklausulforanstaltning og redegjorde
for sine grunde i en erklæring, hvori det opfordrede Kommissionen til at indhente yderligere oplys-
ninger om den pågældende genetisk modificerede organisme.
I november 2005 blev EFSA igen hørt af Kommissionen og blev navnlig bedt om at tage hensyn til
yderligere videnskabelige oplysninger, der måtte være fremkommet siden den tidligere videnskabe-
lige udtalelse. I sin udtalelse af 29. marts 2006 konkluderede EFSA, at der ikke er nogen grund til at
tro, at fortsat markedsføring af MON 810-majs på tilladelsens vilkår vil kunne skade menneskers og
dyrs sundhed eller miljøet
2
.
Derfor udarbejdede Kommissionen et forslag til beslutning med opfordring til Ungarn om at tilba-
gekalde sikkerhedsklausulforanstaltningerne for
Zea mays
L. linje MON 810, der nu er forelagt
Rådet, som har en periode på tre måneder
3
til at træffe afgørelse med kvalificeret flertal.
Der mindes om, at Rådet
4
den 18. december 2006 med kvalificeret flertal forkastede et lignende
forslag med opfordring til Østrig om at tilbagekalde tilsvarende foranstaltninger.
Nellike (Dianthus caryophyllus L., linje 123.2.38), der er genetisk modificeret med hen-
blik på farveændring
For så vidt angår den genetisk modificerede nellike kunne Rådet ikke nå til kvalificeret flertal for
eller imod Kommissionens forslag, hvorfor det bliver op til Kommissionen at træffe afgørelse.
De nederlandske myndigheder modtog en anmeldelse af markedsføring af en genetisk modificeret
nellike med henblik på farveændring. De forelagde Kommissionen deres vurderingsrapport, hvori
de konkluderer, at der bør gives tilladelse til markedsføring af den genetisk modificerede nellike
med henblik på import, distribution og detailhandel som for enhver anden nellike.
Kommissionen videresendte vurderingsrapporten til alle de øvrige medlemsstater, hvoraf nogle
fremsatte indvendinger mod markedsføring af produktet, for så vidt angår overvågningsplan, aller-
genicitet og toksicitet samt detektion af produktet.
1
2
3
4
Der trådte i stedet for de relevante videnskabelige komitéer, se
http://www.efsa.europa.eu/en.html.
http://www.efsa.europa.eu/en/science/gmo/gmo_opinions/1439.html.
Slutter den 22. februar 2007.
Jf.
16164/06.
24
6272/07 (Presse 25)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0025.png
20.II.2007
I lyset af disse indvendinger blev spørgsmålet forelagt EFSA, som i sin udtalelse af 27. juni 2006
konkluderede, at afskårne blomster af den genetisk modificerede nellike
Dianthus caryophyllus
ud
fra alle oplysninger at dømme ikke – i betragtning af den foreslåede anvendelse til dekorative for-
mål – kan ventes at få skadelige virkninger for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet. EFSA
fandt også, at overvågningsplanen var fyldestgørende i betragtning af de påtænkte anvendelser af
nelliken.
Den 18. september 2006 hørte Kommissionen forskriftsudvalget om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer. Udvalget var dog ikke i stand til at afgive udtalelse på trods af den positi-
ve udtalelse fra EFSA. Den 5. december 2006 forelagde Kommissionen derfor sit forslag for Rådet,
der skal træffe afgørelse med kvalificeret flertal inden for en frist på tre måneder fra denne dato
1
.
1
Slutter den 5. marts 2007.
25
6272/07 (Presse 25)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0026.png
20.II.2007
CO
2
-EMISSIONER FRA BILER
Rådet havde en orienterende debat om Kommissionens meddelelse:
Resultater af revisionen af Fæl-
lesskabets strategi for nedbringelse af CO
2
-emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer
(6204/07).
Debatten drejede sig især om to spørgsmål i forbindelse med de næste skridt, der skal tages på dette
område
(6176/07):
det tilrådelige i at erstatte den eksisterende ordning med industriens selvregulering med henblik
på at nedbringe CO
2
-emissionerne fra biler med en bindende lovgivning for bilfabrikanterne
fastsættelse af et mål på 120g CO
2
/km i 2012 (en nedbringelse indtil 130g CO
2
/km fra forbedrin-
ger inden for motorteknologi + en nedbringelse på 10g CO
2
/km fra supplerende foranstaltnin-
ger).
Delegationernes skriftlige svar findes i
6449/07
og
ADD 1.
Kommissionens meddelelse:
I sin meddelelse påpeger Kommissionen, at brugen af biler har betydelige indvirkninger på klima-
forandringerne, idet ca. 12% af EU's samlede emissioner af kuldioxid (CO
2
) kommer fra den ben-
zin, der bruges af personbiler. Selv om der er sket betydelige forbedringer i køretøjsteknologien -
især i brændstoføkonomien, hvilket også betyder lavere CO
2
-emissioner - har det ikke været nok til
at neutralisere virkningen af den øgede trafik og bilstørrelse. I perioden 1990-2004 er CO
2
-
emissionerne fra vejtransport steget med 26%.
Kommissionen foreslår at vende tendensen gennem bedre brændstoføkonomi i biler kombineret
med øget brug af alternative brændstoffer.
På forsyningssiden foreslår den reviderede strategi for nedbringelse af CO
2
-emissionerne fra biler,
at gennemsnitsemissionerne fra nye biler, som sælges i EU-27, skal nå målet på 120g CO
2
/km i
2012. Forbedringer inden for motorteknologi skal nedbringe gennemsnitsemissionerne til højst
130g/km, mens supplerende foranstaltninger vil bidrage med en yderligere emissionsnedsættelse på
op til 10g/km, hvorved de samlede emissioner nedbringes til 120g/km. Disse supplerende foran-
staltninger omfatter effektivitetsforbedringer for bilkomponenter med den højeste indvirkning på
brændstofforbruget og en gradvis reduktion af kulstofindholdet i transportsektorens brændstof, især
gennem øget brug af biobrændstoffer.
For varebiler vil gennemsnitsmålene for bilparken være på 175g CO
2
/km i 2012 og 160g CO
2
/km i
2015 sammenlignet med 201g CO
2
/km i 2002.
6272/07 (Presse 25)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.II.2007
På efterspørgselssiden foreslår strategien foranstaltninger til fremme af køb af brændstoføkonomi-
ske køretøjer, især gennem en ændring af direktivet om mærkning af biler, så det bliver mere effek-
tivt, og ved at tilskynde medlemsstater, som opkræver vejskat, til at basere den på bilernes CO
2
-
emissioner. Strategien foreslår endvidere en EU-kodeks for god praksis for markedsføring af og
reklamer for biler for at fremme mere bæredygtige forbrugsmønstre.
6272/07 (Presse 25)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0028.png
20.II.2007
BESKYTTELSE AF JORDBUNDEN
1
Rådet havde en orienterende debat om en temastrategi for jordbundsbeskyttelse
(13401/06)
samt om
det tilsvarende forslag til rammedirektiv
(13388/06).
Nogle vigtige punkter blev særlig dækket under drøftelserne
(6069/07):
den vigtigste merværdi af den foreslåede temastrategi
hvor effektivt det foreslåede udkast til rammedirektiv kan opfylde målet om at indføre en konso-
lideret og mere bæredygtig udnyttelse af jorden i EU
potentielle problemområder med hensyn til anvendelsesområde, krav og gennemførelse af det
foreslåede direktiv
hvordan den foreslåede temastrategi og udkastet til rammedirektiv om jordbundsbeskyttelse
harmonerer med og bidrager til Fællesskabets indsats i forbindelse med andre miljøpolitikker og
områder.
Delegationernes skriftlige svar findes i
6381/07, ADD 1 og ADD 2.
Temastrategien og det foreslåede direktiv
Jordbunden er en ikke-fornyelig ressource og et system, der udfører funktioner og yder tjenester,
der er vigtige for menneskets behov og økosystemernes overlevelse. Jordbunden befinder sig i en
forringelsesproces, der vil forværres, hvis der ikke gribes ind.
Menneskelige aktiviteter, bl.a. uhensigtsmæssig landbrugs- eller skovbrugspraksis, industriaktivite-
ter, turisme og byudvikling forringer jordbundens evne til at udføre alle dens mange livsvigtige
funktioner.
Jordbunden er en ressource af fælles interesse for Fællesskabet, men har endnu ikke været genstand
for nogen specifik beskyttelsespolitik på fællesskabsplan. Derfor fortsætter jordbundsforringelsen
stadig.
1
Yderligere oplysninger om dette punkt, der blev drøftet under "Eventuelt" på samlingen i
Rådet (landbrug og fiskeri) den 29.1.2007, findes i
5335/07.
28
6272/07 (Presse 25)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0029.png
20.II.2007
Temastrategien og direktivforslaget blev forelagt på denne baggrund for at imødekomme behovet
for at vende tendensen.
Allerede i sin meddelelse fra 2002
1
udpegede Kommissionen otte trusler mod jordbunden: erosion,
nedbrydning af organisk materiale, forurening, tilsaltning, jordpakning, nedgang i jordbundens bio-
diversitet, arealbefæstelse, jordskred og oversvømmelser.
Strategien skal nu delvis gennemføres ved det foreslåede direktiv, som indeholder følgende elemen-
ter:
integration i sektorpolitikkerne
forsigtighedsforanstaltninger
forureningsforebyggelse
foranstaltninger til begrænsning af arealbefæstelsen eller afbødning af dens virkninger
kortlægning af områder, der er udsat for risiko for erosion, tab af organisk materiale, til-
saltning, jordpakning og jordskred
fastlæggelse af forurenede arealer
indsatsprogrammer
national oprydningsstrategi
folkeoplysning, rapportering og informationsudveksling.
Foreslået retsgrundlag for direktivet: traktatens artikel 175, stk. 1 - der kræves kvalificeret flertal til
en rådsafgørelse, fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet finder anvendelse.
1
"Mod en tematisk strategi for jordbundsbeskyttelse"
(8344/02).
29
6272/07 (Presse 25)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0030.png
20.II.2007
EVENTUELT
a)
Tilpasning til klimaændringer/Symposium om "Climate Change and the European Water
Dimension, Vulnerability - Impacts - Adaptation" (den 12.-14. februar 2007 i Berlin)
b)
Orientering ved Kommissionen og formandskabet
Biodiversitet: Forberedelse af 9. møde i partskonferencen under konventionen om den bio-
logiske mangfoldighed (COP 9) (den 19.-30. maj 2008 i Bonn)
(6170/07)
Orientering ved formandskabet
c)
Henstilling med henblik på afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesska-
bets vegne at føre forhandlinger om aspekter af kommerciel hvalfangst på det næste møde i
Den Internationale Hvalfangstkommission i maj 2007
Orientering ved Kommissionen
d)
"Business and biodiversity"
Indlæg fra den portugisiske delegation med støtte fra den polske, franske, slovenske,
spanske og belgiske delegation
e)
Orientering om første partskonference under rammekonventionen om beskyttelse og bære-
dygtig udvikling af Karpaterne (den 11.-13. december 2006 i Kiev, Ukraine)
Indlæg fra den tjekkiske delegation med støtte fra den franske delegation
f)
Olieforurening af kyster i Bretagne
Indlæg fra den franske delegation
g)
Forslag til direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet
(6517/07)
Forelæggelse ved Kommissionen
6272/07 (Presse 25)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453583_0031.png
20.II.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
INGEN
6272/07 (Presse 25)
31
DA