Europaudvalget 2006-07
2794 – retlige og indre anliggender Bilag 5
Offentligt
371242_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. april 2007
Det Internationale
Kontor
Christina Hjeresen
2007-3061/1-0030
CDH42496
REDEGØRELSE
for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19.-20. april 2007 for så
vidt angår sager inden for Justitsministeriets, Ministeriet for Fami-
lie- og Forbrugeranliggenders og Forsvarsministeriets ansvarsområ-
der.
Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der er
anvendt i de aktuelle notater til Folketingets Europaudvalg og Retsud-
valg.
Dagsordenspunkt 1: Rådets rammeafgørelse om bekæmpelse af ra-
cisme og fremmedhad
Efter længere drøftelse blev der opnået politisk enighed i Rådet om et
udkast til rammeafgørelse om bekæmpelse af racisme og fremmedhad.
For at imødekomme de lande, som havde ønsket, at rammeafgørelsen
skulle forpligte medlemsstaterne til at kriminalisere benægtelse mv. af
forbrydelser mod menneskeheden begået af totalitære regimer (i Øst- og
Centraleuropa) ud fra andre kriterier end race, religion mv., blev der i
tilknytning til rammeafgørelsen opnået enighed om en præambelbetragt-
ning, som siger, at rammeafgørelsen ikke er til hinder for, at medlemssta-
terne kan fastsætte nationale regler, der udvider rammeafgørelsen til at
omfatte benægtelse mv. af forbrydelser rettet mod personer, der er defi-
neret på baggrund af andre kriterier end race, religion mv., eksempelvis
social status eller politisk overbevisning.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover blev der i tilknytning til rammeafgørelsen opnået enighed om
en rådserklæring, hvori Rådet bl.a. beklager forbrydelser, der er begået af
eksempelvis totalitære regimer på baggrund af andre kriterier end race,
religion mv. Endvidere følger det af erklæringen, at Kommissionen – se-
nest to år efter rammeafgørelsens ikrafttræden – skal undersøge, hvorvidt
der er behov for et supplerende instrument, der kriminaliserer offentlig
benægtelse af forbrydelser mod menneskeheden, der er begået på bag-
grund af andre kriterier end race, religion mv. Kommissionen vil organi-
sere en offentlig høring vedrørende emnet.
Der udestår fortsat en række parlamentariske forbehold, herunder også
fra Danmark.
Det danske parlamentariske forbehold vil imidlertid blive ophævet i løbet
af kort tid, idet udkastet til rammeafgørelse i den udformning, der er op-
nået politisk enighed om, ikke vil have lovgivningsmæssige konsekven-
ser i Danmark, herunder heller ikke i forhold til racismeparagraffen i
straffelovens § 266 b. Denne bestemmelse vil således kunne opretholdes
i uændret form.
Dagsordenspunkt 2: Rådets rammeafgørelse om visse procedure-
mæssige rettigheder i straffesager i den Europæiske Union
Det lykkedes ikke at opnå enighed i Rådet om afgræsningen af en ram-
meafgørelse om visse proceduremæssige rettigheder i straffesager i den
Europæiske Union.
På baggrund af drøftelserne i Rådet konkluderede det tyske formandskab,
at der er enighed om, at der fastsættes bindende minimumsregler for sa-
ger omfattet af en europæisk arrestordre. Indtil rådsmødet om retlige og
indre anliggender i juni 2007 vil formandskabet forsøge at afdække, om
de fælles bindende minimumsregler kan udvides til også at omfatte andre
grænseoverskridende sager. Ligeledes vil man forsøge at finde en løsning
for de medlemslande, der ønsker også at fastsætte bindende minimums-
regler for nationale sager. Der sigtes mod samlet politisk enighed om sa-
gen på det kommende rådsmøde i juni.
Dagsordenspunkt 3: Rådsafgørelse om politimyndigheders og Euro-
pols adgang til søgning i visuminformationssystemet (VIS)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
371242_0003.png
Rådet havde en længere drøftelse af sagen om oprettelse af et visumin-
formationssystem (VIS).
Rådet drøftede i den forbindelse spørgsmålet om udformningen af den
rådsafgørelse, som skal give nationale myndigheder med ansvar for den
indre sikkerhed samt Europol adgang til at søge i VIS i forbindelse med
forebyggelse, afsløring og efterforskning af terrorisme og andre former
for alvorlig kriminalitet. Der blev generelt udtrykt støtte til det tyske
formandskabs oplæg vedrørende de videre forhandlinger med Europa-
Parlamentet, idet flere lande dog understregede behovet for at se konkre-
te tekster, før man kan give sin endelige tilslutning.
Dagsordenspunkt 4: Rådets rammeafgørelse om beskyttelse af per-
sonoplysninger i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige
samarbejde
Det tyske formandskab gav en kort statusorientering om sagen.
Dagsordenspunkt 5: Rådsafgørelse om oprettelse af en europæisk
politienhed (Europol): Budget- og personalemæssige spørgsmål
Det tyske formandskab gav en kort orientering om status for gennemfø-
relsen af de tre Europol-protokoller og status for forhandlingerne om for-
slaget til en ny rådsafgørelse om Europol (til afløsning af den gældende
Europolkonvention og de dertil hørende tre protokoller). Det blev i den
forbindelse oplyst, at man på det kommende rådsmøde om retlige og in-
dre anliggender i juni 2007 forventer at kunne træffe beslutning vedrø-
rende Europols finansiering og personaleforhold samt vedrørende artikel
1-9 i forslaget til rådsafgørelse om Europol.
Dagsordenspunkt 6: Schengen-informationssystemet: Status vedrø-
rende SISone4all, netværk og SIS II
*
Rådet fik en orientering om status for projektet vedrørende SISone4all,
for SIS II samt for arbejdet med at finde en løsning på spørgsmålet om,
hvilket netværk der skal anvendes til drift af Schengen-informations-
systemet fra november 2008.
KOM (2005) 236 er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen
om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
*
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
371242_0004.png
Dagsordenspunkt 7: EU-Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for kontraktli-
ge forpligtelser (ROM I)
**
Rådet vedtog uden yderligere drøftelser en kompromistekst vedrørende
visse bestemmelser i forslaget. Formandskabet oplyste, at der på et sene-
re tidspunkt kan foretages visse tilpasninger af kompromisteksten.
Dagsordenspunkt 8: Fælles referenceramme for europæisk aftaleret
Rådet besluttede, at en eventuel fremtidig fælles referenceramme for eu-
ropæisk aftaleret skal drøftes i Den Civilretlige Komité med henblik på,
at Rådet kan fastlægge en holdning hertil og hermed bidrage til Kommis-
sionens videre arbejde.
Dagsordenspunkt 9: EU-kommissionens forslag til Rådets forord-
ning om ændring af forordning (EF) nr. 2201/2003 for så vidt angår
kompetence og om indførelse af lovvalgsregler i ægteskabssager
(ROM III)
**
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har oplyst følgende:
Formandskabets forslag til retningslinier for den videre drøftelse af for-
slaget om lovvalgsregler i skilsmissesager opnåede støtte i Rådet.
Flere medlemsstater understregede i relation til lovvalgsforslaget, at de
gerne så, at princippet om lex fori (dvs. loven i det land, hvor domstolen
sidder) finder anvendelse i tilfælde, hvor parterne ikke har indgået aftale
om lovvalg. Fra dansk side blev det anført, at forslaget har dansk bevå-
genhed, selvom Danmark ikke kan deltage i vedtagelsen på grund af det
retlige forbehold. Danmark udtrykte betænkelighed overfor lovvalgsreg-
ler, som begrænser eller besværliggør retten til skilsmisse. En svensk er-
klæring om, at de generelle retningslinier ikke udelukker videre drøftelse
i arbejdsgruppen blevet medtaget af formandskabet sammen med for-
mandskabets konklusion om enighed om de generelle retningslinier.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse.
**
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
371242_0005.png
Dagsordenspunkt 10: EU-kommissionens forslag til Rådets forord-
ning om kompetence, gældende lov, anerkendelse af retsafgørelser
og om samarbejde vedrørende underholdspligt
**
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har oplyst følgende:
Der var på rådsmødet støtte til formandskabets retningslinier for den vi-
dere drøftelse af forslaget om underholdspligt.
Dagsordenspunkt 11: EU-Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for forpligtel-
ser uden for kontraktforhold (ROM II)
*
Rådet forkastede Europa-Parlamentets ændringsforslag. En forhandlings-
procedure kan herefter formelt indledes.
Dagsordenspunkt 12: Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenretslige doku-
menter i civile og kommercielle sager (”forkyndelse af dokumen-
ter”)
*
Rådet bekræftede den enighed, som blev opnået på rådsmødet den 1.-2.
juni 2006 om forslaget til ændring af forkyndelsesforordningen. Den nye
forordning skal erstatte Rådets forordning (EF) nr. 1348/2000.
Rådet vil vedtage en fælles holdning til forslaget, når forslagets tekst er
blevet gennemgået af jurist-lingvisterne.
Dagsordenspunkt 13: Opdateret C.SIS-budget for 2007
Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forven-
tes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.
Dagsordenspunkt 14: Rådets konklusioner om et europæisk pro-
gram for beskyttelse af kritisk infrastruktur (EPCIP)
Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forven-
tes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der
er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse.
5
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eventuelt
Udenrigsministeriet har oplyst, at formandskabet i forbindelse med Rå-
dets vedtagelse af A-punkterne bekræftede, at man vil opfordre EF-
domstolen til at udarbejde et ændringsforslag til Domstolens procesreg-
lement og statut med henblik på indførelse af en særlig hasteprocedure
for præjudicielle sager inden for området for frihed, sikkerhed og retfær-
dighed.
6