Europaudvalget 2006-07
2795+2796 Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
365128_0001.png
Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
23.-24. april 2007
Dagsordenspunkt 15: Henstilling fra Kommissionen til Rådet om Det Europæiske
Fællesskabs deltagelse i forhandlingerne om kommerciel hvalfangst i Den
internationale Hvalfangst-kommission (IWC)
SEK (2007) 115 endelig
Revideret udgave af Udenrigsministeriets grundnotat oversendt 14. marts 2007. Ændringer er fremhævet med
fed skrift.
1. Resumé.
Kommissær Dimas præsenterede ved rådsmødet (miljø) den 20. februar 2007 – under punktet ”Eventuelt”
Kommissionens fortrolige henstilling til Rådet om Det Europæiske Fællesskabs deltagelse i forhandlingerne om
kommerciel hvalfangst i Den internationale Hvalfangstkommission (IWC).
Sagen har én gang siden
været behandlet i de faste repræsentanters komité.
Sagen ventes snarest at komme til behandling i
en rådsarbejdsgruppe. Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for hverken statsfinanserne
eller samfundsøkonomien
i Danmark.
Heller ikke miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig,
idet hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande. Regeringen deler EU-kommissionens synspunkt om, at
verdens hvalbestande skal sikres den bedst mulige beskyttelse mod uforsvarlig udnyttelse. Regeringen finder
imidlertid ikke, at Kommissionens forslag er det rette redskab til at nå dette mål.
Vedtagelsen af
Kommissionens forslag vil herudover skabe problemer med opretholdelsen af
Rigsfællesskabets samlede interesser i IWC.
2. Baggrund
Kommissær Dimas præsenterede ved rådsmødet (miljø) den 20. februar 2007 – under punktet
”Eventuelt” Kommissionens fortrolige henstilling til Rådet om Det Europæiske Fællesskabs
deltagelse i forhandlingerne om kommerciel hvalfangst i Den internationale
Hvalfangstkommission (IWC).
Kommissionen finder, at den overordnede målsætning for EU bør være en opretholdelse af
moratoriet mod kommerciel hvalfangst, at EU bør optræde samlet med denne målsætning i
IWC, og at Kommissionen skal bemyndiges til at forhandle på EU's vegne i IWC.
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen begrunder sit initiativ med en henvisning til Habitatdirektivet, som beskytter
alle hvalarter fra forstyrrelse, fangst eller planlagt aflivning i farvande, der henhører under
Fællesskabets farvandsområde. Direktivet tillader ikke nogen genoptagelse af kommerciel
hvalfangst på arter, der helt eller delvist, optræder i Fællesskabets farvandsområder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen begrunder endvidere sit initiativ med en henvisning til Washington-
konventionen (CITES) om forbud mod handel med truede planter og dyrearter samt herudover
med en henvisning til Fællesskabets Marine Strategi og et kommende direktiv til udmøntning af
denne strategi.
Kommissionen oplyser, at hvor Fællesskabet har eksklusiv kompetence på fiskeriområdet er
miljøpolitikken delt kompetence. For så vidt angår miljøpolitikken finder Kommissionen i
medfør af artikel 174 i Traktaten en forpligtelse for Fællesskabet til at sikre bl.a. hvaler globalt.
Til den ende kan der indgås aftaler med tredjeparter i henhold til artikel 175 og 300 i Traktaten.
Kommissionen henstiller derfor på basis af Traktatens artikel 300.1 til rådet om at bemyndige
den til at deltage i forhandlingerne om kommerciel hvalfangst under IWC. Kommissionen skal i
henhold til henstillingen bistås i dette arbejde af en komité bestående af medlemslande.
Kommissionen tilføjer, at IWC’s beslutninger vedrører miljømæssig beskyttelse, og at
forhandlingerne herom falder under artikel 300.1 i traktaten, hvor beslutninger skal tages med
kvalificeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder, at EU’s miljøpolitik ikke vil kunne være effektiv i Fællesskabets
farvandsområder, hvis den ikke følges op på globalt plan. Kommissionen peger på, at IWC er
den ansvarlige internationale organisation vedrørende forvaltning og bevaring af
hvalbestandene på globalt plan. IWC’s formål, angives det, er at bevare og forvalte
hvalbestande med henblik på at sikre en forsvarlig udvikling af hvalfangstindustrien.
Kommissionen peger på, at IWC kun tillader stater som medlemmer og at et arrangement, som
kunne tilsikre at Fællesskabet kan blive medlem, forudsætter ratifikation af alle IWC’s
medlemslande af en protokol til IWC’s konvention. EU’s Råd – fremgår det af henstillingen –
fulgte i 1992 ikke et forslag fra Kommissionens side om, at Fællesskabet skulle søge
medlemskab af IWC. Kommissionen er på denne baggrund i dag observatør i IWC.
Det oplyses, at kommerciel hvalfangst blev midlertidigt suspenderet i 1986, da der på
daværende tidspunkt var usikkerhed om de forskellige hvalbestandes biologiske status.
Hoveddrøftelsen efterfølgende i IWC har siden været om de enkelte hvalbestandes biologiske
situation er forbedret i et sådant omfang, at man – kontrolleret – kunne ophæve suspensionen
af forbudet mod hvalfangst på disse arter. Disse drøftelser har, anføres det, ført til ekstremt
polariserede konfrontationer mellem de stridende grupper i IWC, som med ca. halvdelen i hver
af grupperne er henholdsvis for eller imod hvalfangst. Samtidig, angiver Kommissionen, er det
en kendsgerning, at ledende medlemmer af IWC har modsat sig moratoriet og udfører, hvad
der betegnes som videnskabelig hvalfangst.
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen nævner, at der på sidste årsmøde i IWC i juni 2006 blev vedtaget en resolution
med simpelt flertal, som opfordrer til overvejelser om bæredygtig udnyttelse af hvaler, idet det
bemærkes, at en ændring af hvalfangstforbudet kræver 75% af alle stemmer i IWC.
Kommissionen peger også på, at en anden resolution, som foreslog hemmelige afstemninger,
kun manglede to stemmer for vedtagelse.
Kommissionen tilkendegiver, at forbudet mod hvalfangst falder i tråd med Fællesskabets
politik, jfr. de tidligere nævnte retsakter. Kommissionen mener dertil, at det er vigtigt, at
forbudet fortsat opretholdes. Kommissionen er derfor besluttet på at bruge Kommissionens
observatørstatus i IWC fuldt ud med henblik på at sikre Fællesskabskoordinering, som tilsigter
hvaler på verdensplan et højt beskyttelsesniveau.
Kommissionen foreslår konkret:
-
at Rådet tillader Kommissionen, på vegne af Fællesskabet, at deltage i forhandlingerne om
kommerciel hvalfangst i IWC for så vidt angår forhold, der henhører under Fællesskabets
kompetence.
at Kommissionen fører disse forhandlinger på vegne af Fællesskabet for så vidt angår
forhold, der falder ind under Fællesskabets kompetence i konsultation med en komité
bestående af medlemslandene og i overensstemmelse med forhandlingsdirektiver vedtaget
af Rådet
at Kommissionen og medlemslandene skal samarbejde nært for så vidt angår
forhandlingerne vedrørende forhold, der er omfattet af blandet kompetence med henblik på
at søge enhed i Fællesskabets internationale repræsentation.
-
-
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for hverken statsfinanserne eller
samfundsøkonomien
i Danmark.
Heller ikke miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil
ændre sig, idet hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande.
Forslaget vil imidlertid kunne
have konsekvenser for hvalfangstens ikke ubetydelige bidrag til samfundshus-
holdningen i Grønland, jf. nedenfor.
9. Høring
Sagen
har været
sendt i høring hos interesseorganisationer med frist den 30. marts 2007.
Der
er indkommet svar fra danske samt via Grønlands landsstyre fra en grønlandsk
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
365128_0004.png
interesseorganisation, en grønlandsk kommune samt de grønlandske kommuners
landsforening.
Dyrenes Beskyttelse opfordrer til, at regeringen støtter EU-kommissionens henstilling
om Fællesskabets deltagelse i Den internationale hvalfangstkommission. Dyrenes
beskyttelse finder i denne sammenhæng, at det svækker den danske regerings positive
holdning til dyrevelfærd i specielt EU, at man ikke tilslutter sig de øvrige EU-landes
synspunkt om opretholdelse af hvalfangst-moratoriet.
Greenpeace støtter i princippet en koordineret holdning blandt EU’s medlemsstater i
IWC imod kommerciel hvalfangst. Man tror dog ikke, at Kommissionens henstilling vil
føre til dette resultat. Greenpeace støtter Kommissionens målsætning om, at EU samlet
bør være mod kommerciel hvalfangst.
Forbrugerrådet har meddelt, at man ikke har ressourcer til at forholde sig til EU-
kommissionens henstilling.
KNAPK (De grønlandske fiskere og fangers organisation) er af den opfattelse, at den
danske regering ikke bør overlade forhandlingsretten omkring hvalerne i grønlandske
farvande til EU.
Sisimiut Kommune (Grl.) mener ikke, at EU-landene bør optræde med en fælles
holdning, idet dette kan skade Grønlands interesser.
KANUKOKA, som er "De grønlandske kommuners landsforening" kan ikke støtte, at
EU indtræder som fuldgyldigt medlem af IWC for som sådan at repræsentere
Danmark, Færøerne og Grønland i hvalfangstsager.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Grønland og Færøerne er omfattet af Danmarks (Rigets) medlemskab af IWC, og
regeringen
er sig de særlige hensyn i forhold til Rigsfællesskabet bevidst. Regeringen deler EU-
kommissionens synspunkt om, at verdens hvalbestande skal sikres den bedst mulige beskyttelse
mod uforsvarlig udnyttelse, idet man samtidig fra dansk side støtter princippet om en
bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer på det bedst mulige videnskabelige grundlag.
Regeringen finder imidlertid ikke, at Kommissionens forslag er det rette redskab til at nå dette
mål.
Kommissionens forslag vil ikke bidrage til at løse op for den fastlåste situation, der
eksisterer mellem de stridende fløje i IWC. Hertil kommer, at antallet af stemmer i
organisationen ikke vil ændre sig, idet Fællesskabet ikke kan blive medlem, da kun
stater kan blive medlemmer af IWC. Regeringen finder det vigtigt at holde sammen på
IWC uden hvilket der ikke vil være et globalt forvaltningsorgan for hvaler.
- 4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hertil kommer, at den politik, som Rigsfællesskabet fører i IWC og har ført i mange år,
ikke er i harmoni med den politik, som langt de fleste af de øvrige EU-lande, som er
med i IWC fører. Hvor Rigsfællesskabet i IWC støtter og stimulerer en midtsøgende
politik, går de øvrige EU lande, der er med i IWC, i varierende grad imod enhver
genoptagelse af hvalfangst.
Hvis forslaget vedtages i sin nuværende form – med Danmarks medvirken - er det
uklart, om Danmark i længden vil kunne opretholde særordningen for Grønlands
hvalfangst, som yder et ikke ubetydeligt bidrag til samfundshusholdningen i Grønland
(aktuelt 206 store hvaler pr. år). En fælles EU-politik i den foreslåede form med
Danmarks medvirken vil også være i strid med Færøernes interesser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemsstater gjorde ved præsentationen ved miljørådsmødet den 20. februar 2007
opmærksom på, at der var delt kompetence på området samt at Kommissionen alene havde
observatørstatus i IWC, og det var væsentligt, at medlemsstaterne deltog direkte i IWC
forhandlingerne.
Disse holdninger er siden blevet bekræftet i de faste repræsentanters
komité (Coreper), hvor blot ét medlemsland direkte støttede EU-kommissionens
konkrete forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Folketinget er orienteret
om sagen ved Udenrigsministeriets grundnotat oversendt den 14. marts 2007.
- 5-