DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
Telefon
Samlenotatsbidrag om Galileo
Forslaget er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
Nyt notat.
Fællesskabets forhandlinger med et privat konsortium bestående af en række
større industriselskaber om koncessionskontrakt vedrørende etablering og drift
af Galileo satellitnavigationssystemet er efter flere års forhandlinger reelt
brudt sammen. Kommissionen peger i en ny meddelelse på, at Galileo-
programmet bør videreføres under en anden struktur, dvs. offentlig varetagelse
af etablering af projektet. Den ændrede struktur vil kræve merfinansiering af
projektet. Formandskabet planlægger, at der på Rådsmødet (TTE)vedtages et
sæt konklusioner, hvorefter der udtrykkes støtte til, at projektet fortsætter og, at
Kommissionen til september 2007 fremsætter forslag til ekstrafinansiering.
1. Baggrund og indhold
Forhistorie
Den principielle beslutning om at igangsætte Galileo-projektet blev taget gennem
et sæt konklusioner på Rådsmøde (transportministre) den 25.-26. marts 2002.
Af mødets konklusioner fremgår bl.a., at man følger det scenario med lavest
mulige omkostninger, der er foreslået i visse nylige undersøgelser, for at holde
den offentlige finansiering på det laveste niveau gennem programmets forskellige
faser, og med hensyn til etablerings- og ibrugtagningsfasen at bestræbe sig på at
sikre en omkostningsdeling med højst 1/3 til EF-budgettet og mindst 2/3 til den
private sektor.
Satellitnavigation
Galileo er et satellitnavigationsprogram. Satellitnavigation er en teknologi, der
gør det muligt for brugere verden over at bestemme deres position når som helst
og hvor som helst.
Det europæiske satellitnavigationssystem Galileo vil bestå af en konstellation af
30 satellitter, der kredser om jorden i ca. 24 000 km's højde. Systemet omfatter
fem forskellige tjenester.