Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender
Den 15. juni 2007
FVM 446
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 11. – 12. juni 2007 for så vidt angår de
punkter, der hører under Fødevareministeriets ressort
1. Krydsoverensstemmelse
Rådet vedtog med enstemmighed udkastet til rådskonklusioner om krydsoverensstemmelse.
2. En fælles markedsordning
Der opnåedes med enstemmighed politisk enighed om forslaget til en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter. Forslaget indebærer
en forenkling og sammenskrivning af 21 gældende markedsordninger.
3. Reform af frugt og grøntsektoren
Der opnåedes med enstemmighed politisk enighed om forslaget til en reform af frugt og grøntsekto-
ren. Med reformen ophører eksportstøtten, og produktionsstøtten til frugt og grønt bliver ændret til
arealstøtte i tråd med EU’s øvrige landbrugsordninger. Forslaget indebærer fuld afkobling af frugt
og grønt med visse overgangsordninger og en styrkelse af miljøkravene til produktionen af frugt og
grønt.
Reformen betyder, at det fra den 1. januar 2008 ikke længere kræver særlige rettigheder at dyrke
frugt og grønt i Danmark. Samtidig bliver frugtplantager og planteskoler ligestillet med øvrige
landbrugsarealer under enkeltbetalingsordningen. I en overgangsperiode på fem år kan der ydes
direkte støtte til hindbær og jordbær beregnet til forarbejdning i en række nye medlemslande.
Rådet opfordrede i en erklæring til, at der etableres en skolefrugtsordning med henblik på at øge
forbruget af frugt og grønt blandt børn og unge.
Endelig etableres en krisestyringsordning, der indebærer, at PO’erne får mulighed for at vælge at
tilføje krisestyringsaktiviteter i deres driftsprogrammer. Aktiviteterne omfatter tilbagekøb fra mar-
kedet, grøn høst eller undladt høst, salgsfremme og information, efteruddannelse, høstforsikring
samt støtte til de administrative omkostninger ved oprettelse af fælles fonde.
Fællesskabets finansielle støtte til driftsprogrammerne er lig med medlemmernes aktuelt betalte
bidrag, men begrænset til 50 % af de aktuelle udgifter under driftsprogrammet. EU kan maksimalt
finansiere op til et loft på 4,1 % af den omsatte produktions samlede værdi, men loftet kan forhøjes
1