Europaudvalget 2006-07
2818 - RIA Bilag 2
Offentligt
394938_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
5. september 2007
Internationalt
2007/4050-1001
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i
det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz
den 18. september 2007
Dagsordenspunkt 8): Rådskonklusioner om den aktuelle situation ved EU’s sydlige
søgrænser ................................................................................................................................................2
Dagsordenspunkt 9): Frontex: et centralt register for teknisk udstyr, et europæisk
patruljeringsnetværk samt implementering af Rabit-forordningen
status ..............................................5
Dagsordenspunkt 10): Frontex årsberetning 2006 ...................................................................................8
Dagsordenspunkt 11): Ændret forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser til
tredjelandsstatsborgere (KOM(2006)110) ..............................................................................................10
Dagsordenspunkt 12): Kommissionens tredje rapport om visumreciprocitet i forhold til
visse tredjelande i overensstemmelse med artikel 2 i Rådets forordning nr. 851/2005 af
2. juni 2005, der ændrer Rådets forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over
de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
(Visumforordningen) ...............................................................................................................................15
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0002.png
Dagsordenspunkt 8):
Rådskonklusioner om den aktuelle situation ved EU’s sydlige
søgrænser
Nyt notat.
Resumé:
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner vedrørende EU’s sydlige græn-
ser. Rådskonklusionerne vedrører blandt andet byrdefordeling af asylansøgere og flygtninge,
videreudvikling af det europæiske patruljeringsnetværk, samarbejde mellem Frontex, IOM og
UNHCR,
Frontex’ rolle i forbindelse med fælles EU-udsendelser,
analysen af den internatio-
nale havret og etableringen af asylekspertteams. Sagen vurderes ikke at have hverken lov-
givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant for
sagen. Regeringen støtter en styrkelse af EU’s grænsesamarbejde
og finder det nyttigt lø-
bende at drøfte behovet for en videre udvikling.
1. Baggrund
I forbindelse med rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007 foreslog
Malta, at ansvaret for ulovlige indvandrere, der bliver reddet af et fartøj
registreret i en
medlemsstat
– i en ”search and rescue”-zone,
som henhører under et tredjeland, skal forde-
les ligeligt mellem alle medlemsstaterne. Dog således, at det antal ulovlige indvandrere, som
en medlemsstat modtager på denne vis, skal kunne fratrækkes i det antal kvoteflygtninge,
som medlemsstaten modtager. Forslaget blev ikke drøftet i Rådet, men blev i stedet udskudt
til et møde i Coreper den 27. juni 2007.
På mødet i Coreper den 27. juni 2007 var der enighed om at opfordre Kommissionen til at
udarbejde
en analyse af den aktuelle situation ved EU’s sydlige søgrænser samt fremsætte
forslag til yderligere tiltag, der kan iværksættes på området. Endvidere blev Kommissionen
opfordret til at følge op på forpligtelserne i forhold til Frontex’ operationelle budget.
Med-
lemsstaterne og Frontex blev samtidig opfordret til at komme med forslag til, hvordan de fæl-
les patruljeringer i området kan intensiveres, mens medlemsstaterne herudover opfordres til
rent faktisk at stille det tekniske udstyr til rådighed, der er indmeldt på den centrale fortegnel-
se over udstyr til Frontex.
Formandskabet har på baggrund af et udsendt spørgeskema fremlagt et udkast til rådskon-
klusioner.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 forventes Rådet at
vedtage rådskonklusionerne.
2. Formål og indhold
Sagen er sat på dagsordenen som led i opfølgningen på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 12.-13.
juni 2007 for så vidt angår den aktuelle situation ved EU’s sydlige sø-
grænser, særligt omkring Malta.
Side 2
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0003.png
Formålet med vedtagelsen af rådskonklusionerne er at fastlægge, hvilke områder medlems-
landene, Kommissionen og Frontex skal fokusere på for så vidt angår den aktuelle situation
ved EU’s sydlige grænser.
Udkastet til rådskonklusionerne understreger indledningsvist, at de initiativer, der iværksæt-
tes, skal være inden for rammerne af den samlede migrationsstrategi, som blev vedtaget af
Det Europæiske Råd i december 2006.
Det er anført i konklusionerne, at medlemsstaterne kan udvise solidaritet med de særligt be-
rørte medlemsstater ved at yde teknisk bistand og på bilateralt grundlag at indgå frivillige af-
taler om at modtage asylansøgere og flygtninge fra de EU-lande, der er særligt belastede.
Konklusionerne opfordrer til, at samarbejdet med tredjelande fortsættes og styrkes.
Konklusionerne vedrører desuden den videre udvikling af det europæiske patruljeringsnet-
værk i et samarbejde mellem medlemsstaterne og Frontex og etablering af længerevarende
fælles operationer i Middelhavet. I den forbindelse skal det sikres, at Frontex modtager til-
strækkeligt med finansielle ressourcer. Konklusionerne opfordrer desuden Frontex og med-
lemsstaterne til at styrke samarbejdet med UNHCR og IOM i forbindelse med gennemførelse
af den integrerede grænsekontrol, herunder spørgsmål vedrørende beskyttelse til flygtninge
og tilbagesendelse. Desuden skal arbejdet med fælles EU-udsendelser styrkes.
Konklusionerne opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til snarest at færdiggøre ana-
lysen af international havret. Desuden anmodes Kommissionen om at fortsætte undersøgel-
sen af Maltas forslag fra rådsmødet den 12.-13. juni 2007. Endelig opfordres der til, at der i
den videre debat om Kommissionens grønbog om det fremtidige fælles europæiske asylsy-
stem ses nærmere på udviklingen af asylekspertteams og på at opnå en mere balanceret
fordeling af asylansøgere og flygtninge i EU.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der alene er tale om rådskonklusioner om den videre udvikling af EU’s grænsesamarbej-
de, vurderes sagen ikke at have konsekvenser for dansk ret. En eventuel senere opfølgning
på nogle af de tiltag, der lægges op til i rådskonklusionerne, kan dog på længere sigt få kon-
sekvenser for dansk ret. Der vil blive taget stilling til dette i forbindelse med behandlingen af
eventuelle nye konkrete ideer og forslag.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en styrkelse af EU’s
grænsesamarbejde og finder det nyttigt løbende at
drøfte behovet for en videre udvikling.
Side 3
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0004.png
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Alle medlemsstaterne støtter et styrket operationelt EU-samarbejde om grænsekontrol og er
positiv over for en løbende drøftelse heraf.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 30. august 2007.
Dansk Flygtningehjælp finder, at der er brug for solidaritet i forhold til modtagelse og asyl-
sagsbehandling. Dansk Flygtningehjælp foreslår en model, hvor de berørte sydeuropæiske
lande garanterer, at opsamlede personer hurtigt sejles i land. Til gengæld skal de øvrige EU-
lande garantere, at de vil aflaste de berørte lande. Denne aflastning skal være mere end blot
finansiel. Der kunne være tale om hjælp til en hurtig screeningproces, hvorved åbenbart
grundløse sager hurtigt kan sorteres fra.
Dansk Røde Kors støtter et effektivt praktisk samarbejde om modtagelse af asylansøgere,
da det højner og harmoniserer standarden på området og anfører, at et sådant samarbejde
allerede eksisterer blandt organisationer og myndigheder i EU. Dansk Røde Kors er derfor af
den opfattelse, at et Europæisk Støttekontor på asylområdet primært forestå koordinering af
træning og erfaringsudveksling.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der alene er tale om rådskonklusioner, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Konklusionerne har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige, eller for-
brugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Det kan ikke udelukkes, at en eventuel senere opfølgning af nogle af de tiltag, der lægges op
til i rådskonklusionerne, kan dog på længere sigt få statsfinansielle konsekvenser. Der vil bli-
ve taget stilling til dette i forbindelse med behandlingen af eventuelle nye konkrete ideer og
forslag.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 4
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0005.png
Dagsordenspunkt 9): Frontex: et centralt register for teknisk udstyr, et europæisk pa-
truljeringsnetværk samt implementering af Rabit-forordningen
status
Nyt notat.
Resumé:
Formandskabet ventes at orientere om
status for Frontex’ arbejde med oprettelsen af et cen-
tralt register over teknisk udstyr, der kan stilles til rådighed for medlemsstaterne, samt give
en status for oprettelsen af et europæisk patruljeringsnetværk ved EU’s sydlige søgrænser.
Herudover ventes formandskabet at orientere om implementering af Rabit-forordningen.
Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Sagen har ingen lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. Regeringen vil tage orienteringen om status til efterretning.
1. Baggrund
Som følge af situationen i Middelhavsområdet og et øget antal ulovlige indvandrere er der i
EU et generelt fokus på, hvordan blandt andet grænsekontrollen og Frontex’ rolle kan styr-
kes, og der er løbende iværksat en lang række tiltag på området.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 forventes formandska-
bet at ville informere om status for Frontex’ arbejde med oprettelsen
af et centralt register
over teknisk udstyr, der kan stilles til rådighed for medlemsstaterne, samt give en status på
oprettelsen af et europæisk patruljeringsnetværk ved EU’s sydlige søgrænser. Derudover
forventes formandskabet at informere om implementeringen af Rabit-forordningen.
2. Formål og indhold
I rådskonklusioner af 6. oktober 2006 om styrkelse af de sydlige eksterne søgrænser blev
Frontex blandt andet opfordret til at etablere en central fortegnelse over teknisk udstyr i de
enkelte medlemslande, som vil kunne anvendes i krisesituationer. En sådan fortegnelse skal
udarbejdes i medfør af artikel 7 i Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004 om oprettelse af et
europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-medlemsstaternes
ydre grænser.
På mødet i Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2006 blev Frontex opfordret til at
færdiggøre arbejdet med oprettelse af et centralt register over teknisk udstyr, der tilbydes
medlemsstaterne, og som kan stilles til rådighed for en anden medlemsstat. På mødet blev
Frontex endvidere opfordret til hurtigst muligt at oprette et permanent kystvagtnetværk ved
EU’s sydlige søgrænse.
Medlemslandende har nu meddelt udstyr til det centrale register. Danmark har i den forbin-
delse meddelt Frontex, at Danmark kan stille følgende udstyr til rådighed for det centrale re-
gister:
Side 5
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0006.png
et medicinsk støttemodul, der omfatter sundhedspersonale og udstyr til nødbehandling,
herunder nødoperationer,
to mobile kontorer med it- og kommunikationsmidler, samt
21 firehjulstrukne køretøjer
Derudover har Danmark tilbudt at bidrage med sundhedsfagligt personale til at løse opgaver
ombord på patruljeskibe.
Danmark har endvidere meddelt Frontex, at Danmark fortsat overvejer, om det er muligt at
stille yderligere materiel til rådighed for det centrale register.
Det tekniske udstyr, der allerede er meldt ind, vil kunne blive stillet til rådighed i løbet af 24-
72 timer, men der er imidlertid endnu ikke modtaget anmodninger om konkret at stille det til
rådighed for en Frontex-operation.
Frontex fremlagde allerede i juli 2006 et gennemførlighedsstudie, der gik ud på at undersøge
mulighederne for oprettelse af et europæisk patruljeringsnetværk
ved EU’s sydlige maritime
grænse. Patruljeringsnetværket er nu ved at blive implementeret som en fælles operation
koordineret af Frontex
ved EU’s sydlige grænser i Middelhavet og dele af Atlanterhavet
i
samarbejde med en række involverede medlemsstater, der omfatter Portugal, Spanien,
Frankrig, Italien, Malta, Grækenland, Cypern og Slovenien. Patruljeringsnetværket blev ope-
rationelt den 24. maj 2007.
Forordningen for oprettelse af hurtige grænseindsatshold (Rabit-forordningen) blev vedtaget
på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007 og trådte i kraft den 20.
august 2007 efter offentliggørelse i EU-tidende den 31. juli 2007. Frontex´ bestyrelse har
iværksat den nærmere implementering.
Ifølge Rabit-forordningen skal de hurtige grænseindsatshold sammensættes fra en pulje af
nationale grænsevagter, der kan udsendes med kort varsel, når en medlemsstat anmoder
om assistance til at kontrollere sine ydre grænser. Der vil således blive etableret en generel
pulje af eksperter, som alle medlemsstaterne skal bidrage til.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om en orientering om status for en række tiltag, har sagen ingen lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage orienteringen om status til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande forventes at tage orienteringen til efterretning.
Side 6
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0007.png
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 30. august 2007.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en orientering om status, har nærhedsprincippet ikke betydning for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Idet der alene er tale om en orientering om status for en række tiltag, har sagen ikke statsfi-
nansielle konsekvenser, samfundsøkonomiske, administrative, miljømæssige eller forbruger-
beskyttelsesmæssige konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Emnet har senest været forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 19.-20. april 2007.
Side 7
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0008.png
Dagsordenspunkt 10): Frontex årsberetning 2006
Nyt notat.
Resumé:
EU’s grænseagentur,
Frontex, er forpligtet til at fremsende agenturets godkendte årsberet-
ning for det foregående år til Europa-Parlamentet, Kommissionen og Rådet hvert år. Årsbe-
retningen for 2006 skal herefter offentliggøres. Årsberetningen har hverken statsfinansielle
eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Nærhedsprincippet har ikke betydning.
Regeringen
tager Frontex’ orientering af Rådet om årsberetningen til efterretning.
1. Baggrund
Det fremgår af artikel 20, stk. 2b, i Rådets forordning (EF) Nr. 2007/2004 af 26. oktober 2004
om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-
medlemsstaternes ydre grænser, at bestyrelsen i Frontex hvert år inden den 31. marts ved-
tager agenturets årsberetning for det foregående år og sender det til Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen til orientering. Årsberetningen skal herefter offentliggøres.
Årsberetningen blev vedtaget af Frontex' bestyrelse den 22. marts 2007.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 forventes det, at Rådet
vil tage fremsendelsen af
Frontex’ årsberetning til efterretning.
2. Formål og indhold
Årsberetningen indeholder en gennemgang af de aktiviteter og projekter, Frontex har gen-
nemført i 2006, herunder følgende Frontex-operationer:
Poseidon, en kombineret land- og søgrænseoperation,
Amazon, en fælles operation ved lufthavne,
Hera I og Hera II, fælles operationer i havet mellem det vestlige Afrika og De Kanariske
Øer
Nautilus I, en fælles operation ved Malta, som blandt andet Danmark deltog i.
Derudover nævnes de af Frontex udarbejdede gennemførlighedsstudier, Medsea og Bortec
vedrørende et fælles patruljeringsnetværk og et fælles grænseovervågningssystem. Ligele-
des omtales Frontex’ arbejde med assistance til medlemsstaternes udsendelsesoperationer,
udarbejdelse af risikoanalyser, forskningsopgaver, samarbejdet med tredjelande samt assi-
stance i forbindelse med træning af grænsevagter.
Side 8
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0009.png
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om vedtagelse af en årsberetning om Frontex’ aktiviteter i 2006, er spørgsmå-
let om gældende dansk ret ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen
tager fremsendelsen af Frontex’
årsberetning for 2006 til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande forventes at tage årsberetningen til efterretning.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 30. august 2007.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om årsberetningen, men Parlamentet orienteres herom.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om fremsendelse af en årsberetning til Rådet, har nærhedsprincippet ikke re-
levans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Frontex’ årsberetning for 2006 har ikke
samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbruger-
beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 9
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0010.png
Dagsordenspunkt 11): Ændret forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser til tredje-
landsstatsborgere (KOM(2006)110)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Kommissionens ændrede forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere vedrø-
rer integrering af biometriske kendetegn (fingeraftryk og ansigtsbillede) i opholdstilladelser til
tredjelandsstatsborgere. Kommissionen fremsatte allerede i 2003 et forslag til ændring af
Rådets forordning nr. 1030/2002 vedrørende integrering af biometriske kendetegn i opholds-
tilladelser til tredjelandsstatsborgere, hvorom Rådet (retlige og indre anliggender) i november
2003 opnåede politisk enighed. Tekniske undersøgelser i forhold til opholdsstickeren viste
imidlertid efterfølgende, at der var behov for at ændre forslaget.
Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget. Da forslaget ud-
gør en udbygning af Schengen-reglerne, skal Danmark inden seks måneder efter vedtagel-
sen træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret. Ved en
dansk tilslutning til forslaget vil det have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekven-
ser.
Regeringen støtter, at der udarbejdes opholdstilladelser, der mindsker muligheden for mis-
brug. Regeringen støtter på den baggrund vedtagelsen af forslaget.
1. Baggrund
Kommissionen har den 13. marts 2006 fremsat et ændret forslag til Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladel-
ser til tredjelandsstatsborgere. Forslaget vedrører integrering af biometriske kendetegn i op-
holdstilladelser til tredjelandsstatsborgere.
Kommissionen fremsatte allerede den 24. september 2003 et forslag til ændring af Rådets
forordning nr. 1030/2002 vedrørende integrering af biometriske kendetegn i opholdstilladel-
ser til tredjelandsstatsborgere, hvorom Rådet (retlige og indre anliggender) den 27. novem-
ber 2003 opnåede politisk enighed. Tekniske undersøgelser viste imidlertid efterfølgende, at
der var tekniske vanskeligheder forbundet med integrering af biometriske kendetegn i stick-
erformatet, hvorfor Rådet (retlige og indre anliggender) den 24. februar 2005 besluttede at
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 10
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0011.png
afskaffe opholdstilladelser i form af stickere og alene anvende opholdstilladelser i form af
separate kort. Som følge heraf blev Kommissionen af Rådet opfordret til at ændre sit første
forslag om ændring af forordning nr. 1030/2002.
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i artikel 63, nr. 3, litra a), i traktaten om op-
rettelse af Det Europæiske Fællesskab og skal vedtages med enstemmighed efter høring af
Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i hen-
hold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvor-
vidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter
sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige med-
lemsstater.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-
reglerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007
blev der mod forventning
ikke
opnået enighed om udkast til ændringsforordning.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 søges der opnået
enighed om udkast til ændringsforordning med henblik på efterfølgende vedtagelse.
2. Formål og indhold
Formålet med både Kommissionens første forslag og det nu fremlagte om at ændre den ek-
sisterende forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser til
tredjelandsstatsborgere er i hovedsagen at indføre et krav om integrering af biometriske
kendetegn (ansigtsbillede og fingeraftryk) i opholdstilladelser på en harmoniseret måde. Med
harmoniseringen sikres interoperabilitet, hvilket vil sige, at forskellige edb-systemer kan be-
handle det samme digitale billede af f.eks. et fingeraftryk.
De biometriske kendetegn indlægges i en kontaktløs chip inkorporeret i opholdstilladelsen.
Herudover kan medlemsstaterne indsætte en separat kontaktchip i opholdstilladelsen, som
medlemsstaterne kan anvende i forbindelse med nationale regler om at give fastboende
tredjelandsstatsborgere adgang til e-tjenester via id-kort og opholdstilladelser.
Endvidere indeholder forslaget en bestemmelse om, at opholdstilladelser i form af stickere
udgår af brug efter en overgangsperiode på to år.
Side 11
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0012.png
Integreringen af biometriske kendetegn skal etablere en mere pålidelig sammenhæng mel-
lem indehaveren og opholdstilladelsen, hvilket er et vigtigt bidrag til forebyggelse og be-
kæmpelse af ulovlig indvandring og ulovligt ophold.
Der fastsættes i forslaget en aldersgrænse for optagelse af biometriske kendetegn, hvorefter
der optages fingeraftryk af alle personer på seks år og derover. Der henvises i den forbindel-
se til FN’s Børnekonvention. Personer, der
af fysiske grunde ikke er i stand til at afgive fin-
geraftryk, fritages herfor.
Lagringen af ansigtsbilledet som primært biometrisk kendetegn gennemføres senest to år
efter vedtagelsen af de tekniske specifikationer, og lagringen af to fingeraftryk gennemføres
senest tre år efter vedtagelsen af de tekniske specifikationer.
Endelig indeholder forslaget en bestemmelse, der, sammenholdt med en tilknyttet erklæring,
fastlægger medlemsstaternes forpligtelse til at anvende det ensartede opholdskort med vis-
se mindre tilpasninger i forhold til EU-borgeres familiemedlemmer, der er tredjelandsstats-
borgere.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forslaget ikke er bindende
for eller finder anvendelse i Danmark.
En tilknytning til forslaget på mellemstatsligt grundlag i medfør af Protokollen om Danmarks
Stilling vil få lovgivningsmæssige konsekvenser, idet gennemførelsen af forslaget i dansk ret
vil nødvendiggøre en ændring i udlændingeloven med henblik på indsættelse af hjemmel til
optagelse af biometriske kendetegn i form af fingeraftryk og foto af alle tredjelandsstatsbor-
gere, der gives opholdstilladelse i Danmark.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der udarbejdes opholdstilladelser, der mindsker muligheden for mis-
brug. Regeringen støtter på den baggrund vedtagelsen af forslaget.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande forventes at tilslutte sig enigheden om forslaget.
6. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS). Forslaget har desuden
senest
været drøftet på et møde i SPAIS den
30. au-
gust 2007.
Side 12
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0013.png
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til EF-traktatens artikel 67, stk. 1, jf. Rådets afgø-
relse nr. 2004/927/EF af 22. december 2004.
Europa-Parlamentet
har den 5. juni 2007 vedtaget en betænkning, hvori Parlamentet god-
kender Kommissionens forslag med visse nærmere ændringer, der i vid udstrækning allere-
de er taget højde for på baggrund af forslagets drøftelser i rådsregi. Europa-Parlamentet har
blandt andet lagt vægt på, at det sikres, at misbrug af de biometriske data undgås.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sit forslag anført, at det er nødvendigt og hensigtsmæssigt med henblik
på at nå det grundlæggende mål om at indføre interoperable biometriske kendetegn, at der
fastlægges regler for alle de medlemsstater, der deltager i Schengen-samarbejdet. Forord-
ningen er i den sammenhæng ikke mere vidtgående, end hvad der er nødvendigt for at opnå
målet om at indføre interoperable biometriske kendetegn.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
En eventuel dansk deltagelse i forslaget om opholdstilladelser med biometriske kendetegn
vil have statsfinansielle konsekvenser, der dog ikke kan fastlægges fuldt ud på nuværende
tidspunkt.
Der forventes udgifter forbundet med etableringen af ordningen for optagelse af fingeraftryk
og fotografi, hvilket blandt andet omfatter udgifter til optageudstyr, understøttende program-
mer og uddannelse af personale. Fingeraftryk og fotos forventes optaget i Udlændingeser-
vice, på hovedpolitistationerne og på repræsentationerne verden over. Repræsentationerne
forventes dog i et vist omfang allerede i forbindelse med gennemførelsen af visuminformati-
onssystemet (VIS) at have udstyr og uddannet personale til optagelsen af fingeraftryk og fo-
tos.
Der forventes endvidere merudgifter i form af blandt andet højere udgifter til produktion af
opholdskort, der af Tyskland vurderes til at ligge på minimum 175,- kroner stykket.
Der vil før Danmarks gennemførelse af projektet blive foretaget en foranalyse af de nærmere
proceduremæssige og tekniske ændringsbehov. Udgifter til foranalysen forventes finansieret
af uforbrugte bevillinger fra implementeringen af foto på opholdsstickers, en løsning der skal
være klar til august 2007, og hvor der altså tidligere er afsat bevilling. Den endelige estime-
ring af de samlede udgifter til gennemførelse af forslaget om opholdstilladelser med biome-
triske kendetegn afventer foranalysen, der forventes gennemført i efteråret 2007.
Kommissionens forslag har ingen samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbe-
skyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Side 13
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0014.png
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har i forbindelse med Kommissionens første forslag været forelagt for Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. november 2003.
Sagen har endvidere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
12.-13. juni 2007.
Side 14
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0015.png
Dagsordenspunkt 12): Kommissionens tredje rapport om visumreciprocitet i forhold
til visse tredjelande i overensstemmelse med artikel 2 i Rådets forordning nr. 851/2005
af 2. juni 2005, der ændrer Rådets forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen
over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af
de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette
krav (Visumforordningen)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet fremlægger sin tredje rapport om visumreci-
procitet, og at medlemsstaterne kort vil drøfte visumrelationerne med USA. Sagen har ingen
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant
for sagen. Regeringen er enig i, at der bør søges opnået reciprocitet i fritagelsen fra krav om
visum for alle EU-landene i forhold til de lande, der ifølge Visumforordningen ikke er visum-
pligtige ved indrejse til Schengen-området.
1. Baggrund
Kommissionen fremlagde henholdsvis den 11. januar 2006 og den 5. oktober 2006 sin første
og anden rapport om visumreciprocitet i forhold til visse konkrete tredjelande, der i medfør af
Visumforordningen er fritaget for krav om visum ved indrejse i Schengen-området.
Kommissionens rapporter blev fremlagt i overensstemmelse med artikel 2 i Rådets forord-
ning nr. 851/2005 af 2. juni 2005, der ændrer procedurerne vedrørende gennemførelse af
visumreciprocitet i Visumforordningen.
Kommissionens tredje rapport skulle have været præsenteret i slutningen af marts 2007,
men er blevet udskudt til efteråret.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007
orienterede
Kommissio-
nen om status på rapporten og dens
forventede
indhold.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 forventes Kommissio-
nen at fremlægge sin tredje rapport om visumreciprocitet.
2. Formål og indhold
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. juni 2005 vedtog medlemsstaterne at
ændre procedurerne i Visumforordningen for Fællesskabets reaktionsmuligheder over for
tredjelande, der er fritaget fra krav om visum ved indrejse til Schengen-området, men som
opretholder eller indfører visumpligt over for en eller flere EU-medlemsstater. De nye proce-
durer udbygger blandt andet Kommissionens mulighed for på medlemsstaternes vegne at
forhandle med de pågældende tredjelande om eventuelle ændringer i disses visumpolitik.
Side 15
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0016.png
I den forbindelse har Kommissionen henholdsvis den 11. januar 2006 og den 5. oktober
2006 fremlagt rapporter om resultaterne af forhandlingerne med blandt andre USA, Canada
og Australien. Drøftelserne vedrører specielt de EU-lande, der tiltrådte EU den 1. maj 2004.
Siden påbegyndelsen af Kommissionens forhandlinger med de pågældende tredjelande er
der sket større eller mindre fremskridt i forhold til alle tredjelandene undtagen i forhold til
USA, idet USA ikke reelt ønsker at lempe i visumkravene for de medlemsstater, der tiltrådte
EU i 2004 eller i 2007 (Bulgarien og Rumænien).
USA har den 3. august 2007 vedtaget en lov, der strammer betingelserne for optagelse i det
amerikanske Visa Waiver Programme (VWP), der fritager en række lande fra visumpligt,
herunder Danmark. Med stramningen ønsker USA at styrke sikkerheden især via et bedre
sikkerhedssystem til kontrol af de udrejsende via fly fra USA. Endvidere vil der blive indført
et forudgående elektronisk kontrolsystem af alle indrejsende med henblik på opnåelse af en
forhåndsgodkendelse (Electronic Travel Authorization, ETA). Gennemførelsen af de nye sy-
stemer forventes at vare minimum et år, og først derefter vil USA begynde at overveje, hvilke
lande der vil kunne opfylde betingelserne for optagelse på Visa Waiver Programme.
Kommissionens
tredje rapport om visumreciprocitet foreligger endnu ikke, men det
forven-
tes,
at Kommissionen
inden rådsmødet den
18. september 2007
udsender
rapporten
til med-
lemsstaterne.
Kommissionen ventes i den forbindelse at fremkomme med en vurdering af de
ændrede betingelser i USA’s Visa Waiver Programme.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at der bør søges opnået reciprocitet i fritagelsen fra krav om visum for
alle EU-landene i forhold til de lande, der ifølge Visumforordningen ikke er visumpligtige ved
indrejse til Schengen-området.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Medlemsstaterne forventes at tage Kommissionens
rapport
til efterretning.
6. Høring
Sagen har
senest
været
drøftet
i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS)
den 30. august 2007.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
Side 16
Rådsmøde nr. 2818 (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/9-07 - integrationsdelen
394938_0017.png
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en
rapport
om status
på spørgsmålet om visumreciprocitet mellem EU-
landene og visse tredjelande,
har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, da der er tale om
en rapport fra Kommissionen.
Sagen skønnes endvidere hverken at have miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssi-
ge konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har i forbindelse med Kommissionens første rapport været forelagt for Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 21. februar 2006. Sagen har endvidere været fore-
lagt forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006.
I forbindelse med Kommissionens anden rapport har sagen været forelagt for Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006.
I relation til Kommissionens tredje rapport blev sagen forelagt for Folketingets Europaudvalg
og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 12.-13. juni 2007.
Side 17