28. september 2007
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 9. okto-
ber 2007
Dagsordenspunkt 8b:
Resumé:
Finansiel stabilitet i EU (Kriseberedskab)
På det kommende ECOFIN ventes en vedtagelse af rådskonklusioner, der sigter på at styrke
den eksisterende ramme for håndtering af finansielle kriser i EU. Der præsenteres ni fælles
principper til håndtering af en stor grænseoverskridende finansiel krise og det anbefales, at med-
lemslande, der forventes at være disponeret over for samme krise, indgår frivillige samarbejdsafta-
ler. Der annonceres tiltag, der skal implementeres eller analyseres inden for de kommende par år,
herunder et fælles analyseredskab og fælles procedurer til håndtering af konkrete kriser. Endelig
nævnes, at resultaterne skal testes i en europæisk kriseøvelse i 2009.
Baggrund og indhold
I rådskonklusioner fra ECOFIN oktober 2006 opfordrede Rådet den Økonomi-
ske og Monetære Komite (EFC) til at udvikle de eksisterende arrangementer til
krisehåndtering i EU med generelle principper og procedurer til håndtering af
grænseoverskridende kriser. De tiltag, der præsenteres i udkastet til rådskonklusi-
oner, og som ventes vedtaget på det kommende ECOFIN, er en opfølgning heraf
og sigter især på at videreudvikle frivillige aftaler for at sikre bedre koordinering
og informationsudvekslingen mellem lande – også i finansielle krisesituationer.
Det bemærkes, at arbejdet blev iværksat for et år siden og ikke har sammenhæng
med de seneste måneders turbulens på de finansielle markeder.
Den grænseoverskridende integration i den finansielle sektor øger effektiviteten i
sektoren til gavn for forbrugere og virksomheder – og kan i sig selv reducere risi-
koen for en finansiel krise
1
. Det offentlige skal ikke skabe unødige hindringer for
denne integration. Som integrationen øges, vil sandsynligheden for at en eventuel
finansiel krise påvirker flere medlemslande samtidigt, imidlertid øges. Da de eksi-
sterende rammer, der skal sikre finansiel stabilitet, er udviklet på et tidspunkt,
hvor banker primært opererede nationalt, er der et behov for at revidere disse.
Sandsynligheden for at en stor grænseoverskridende finansiel krise skulle opstå i
EU er lille. Men de potentielle økonomiske og samfundsmæssige omkostninger
kan være væsentlige i forhold til BNP, med mindre krisen håndteres effektivt og
1
Som følge af at risikoen spredes. Hvis der f.eks. opstår en isoleret krise i en del af en finansiel virksomhed i et land er det
muligt at resten af virksomheden er upåvirket og at ledelsen for virksomheden vil kunne håndtere krisen i privat regi.