Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2837 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
517901_0001.png
Modtaget i Udenrigsministeriet/EU-koordinationskontoret
Den 15. januar 2008
Folketingets Europaudvalg
Minister for Ligestilling- Ligestil-
lingsafdelingen
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 3311
Fax. 3391 3115
E-mail [email protected]
SCN/ J.nr. 2007-2717
Dato: 18. december 2007
Under henvisning til Folketingets Europaudvalgs brev af 3. december
2007 følger hermed minister for ligestillings svar på spørgsmål nr. 1
(FEU Alm. del).
Spørgsmål nr. 1:
”På baggrund af Europaudvalgets møde den 30. november bedes ministeren
fremsende skriftligt materiale, der mere indgående belyser den seneste ud-
vikling i de sager, der skal debatteres som punkt 10 og 11 på rådsmødet for
beskæftigelse og sociale anliggender den 5. december 2007 (Beijing-
handlingsplanen og Det europæiske år for lige muligheder).”
Svar:
Hvad angår punkt 10 i Beijing handlingsplanen kan jeg oplyse følgende:
Beijing
I EU har man årligt fulgt implementeringen af Beijing handlingsplanen fra
1995 i EU’s medlemslande og EU-institutionerne. Siden 1999 har man i
evalueringen benyttet indikatorer til at beskrive situationen vedrørende de 12
kritiske områder fra handlingsplanen. De respektive formandskaber har set
på:
1999: Kvinder og politiske beslutningsprocesser
2000: Kvinder og økonomi (sammenhængen mellem familie og arbejdsliv)
2001: Kvinder og økonomi (ligeløn)
2002: Vold mod kvinder (det danske formandskab)
2003: Kvinder og økonomiske beslutningsprocesser
2004: Sexchikane på arbejdspladsen
2006: Kvinder og sundhed. Institutionelle mekanismer til at fremme ligestil-
ling
2007: Kvinder og uddannelse og træning. Kvinder og fattigdom.
Som det fremgår af listen, startede man med at evaluere ét kritisk område pr.
år i et samarbejde mellem de to formandskaber. Siden 2006 har hvert for-
mandskab dog arbejdet med et tema.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Når et tema behandles, udarbejdes der en rapport på baggrund af spørgeske-
maer og europæisk statistik. I rapporten redegøres der for situationen i EU,
og der vedtages en række indikatorer. Disse indikatorer indgår for en stor
dels vedkommende i f.eks. EUROSTAT. Meget omfattende indikatorer, som
eksempelvis de danske om vold mod kvinder, følges der op på nationalt. I
Danmark udarbejdede man efter vedtagelsen af rådskonklusionen om vold
mod kvinder en omfattende voldsdatabase og rapport med udgangspunkt i de
syv EU indikatorer. I november i år blev en opdateret version af databasen
og en rapport lanceret - igen baseret på Beijing indikatorerne.
I forbindelse med vedtagelsen af rådskonklusionerne om opfølgningen på
Beijing handlingsplanen er der drøftelser om de kritiske områder i Rådet for
beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik. På den måde sikres
det, at der mindst to gange årligt er ligestillingspunkter på EU dagsordenen.
Derudover benytter Kommissionen arbejdet med opfølgningen på Beijing
handlingsplanen i forbindelse med deres arbejdsprogram og handlings- og
køreplaner. Formandskabsrapporterne om situationen i medlemslandene
danner desuden en god basis for erfaringsudveksling mellem landene om
metoder i ligestillingsarbejdet indenfor de forskellige områder. Rapporterne
benyttes også i forbindelse med diverse EU konferencer.
I FN regi har man også løbende evalueret implementeringen af Beijing hand-
lingsplanen, og der har været afholdt en række særlige samlinger i general-
forsamlingen. Som led i forberedelsen af disse samlinger er der i EU udar-
bejdet rapporter om opfølgningen på handlingsplanen, hvori de årlige op-
følgninger, indikatorerne, indsatserne og situationen beskrives, sådan at lan-
de uden for EU også kan drage nytte af de erfaringer, der er gjort her.
Der sker en løbende diskussion i EU-regi om formen for opfølgning og bru-
gen af indikatorer for at sikre en ordentlig opfølgning og effekt af indsatsen.
Der er bred enighed blandt medlemslandene om værdien af de årlige vurde-
ringer af implementeringen af Beijing handlingsplanen.
Hvad angår punkt 11, Det Europæiske År for Lige Muligheder for Alle, kan
jeg oplyse følgende:
Det Europæiske År
Der har i løbet af Det Europæiske År været afholdt en lang række aktiviteter
organiseret af mange forskellige aktører. En afslutningsrapport for året er
under udarbejdelse, men endnu ikke færdiggjort. Jeg vil fremsende den til
alle medlemmer af FEU, så snart det er tilfældet. Det forventes også, at Eu-
ropa-Kommissionen vil udarbejde en afsluttende rapport om EU-året.
Vedlagt er oversigt over de aktiviteter og materialer, der er afholdt og udar-
bejdet i løbet af året. Det er materialer, som jeg forventer får en meget læn-
gere levetid end selve EU-året.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
En af de positive sidegevinster ved at have afholdt året er, at så mange for-
skellige aktører og organisationer er blevet bragt sammen. Det tror jeg, vi vil
se frugterne af i de kommende år, hvor organisationerne på området vil være
i stand til at bidrage med nye måder at fremme mangfoldighed og lige mu-
ligheder.
Endelig fremgår det af regeringsgrundlaget "Mulighedernes samfund" fra
november 2007, at regeringen vil forbedre klagemulighederne i sager vedrø-
rende overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på og udenfor ar-
bejdsmarkedet.
Regeringen har den 12. december 2007 fremsat lovforslag L 41 om Ligebe-
handlingsnævnet
Formålet med dette lovforslag er at skabe en mere ensartet adgang for den
enkelte til at få behandlet en klage over forskelsbehandling. Lovforslaget
udmønter således en del af regeringsgrundlaget.
Ligebehandlingsnævnet får kompetence til at behandle klager over forskels-
behandling både uden for arbejdsmarkedet og på arbejdsmarkedet, i det om-
fang den nuværende lovgivning indeholder et forbud mod forskelsbehand-
ling.
Hvis der er indgået kollektiv overenskomst om beskyttelse mod forskelsbe-
handling, kan Ligebehandlingsnævnet kun behandle en klage, hvis fagfor-
eningen ikke vil føre sagen i det fagretlige system. Dette svarer til Ligestil-
lingsnævnets nuværende kompetence.
Ligebehandlingsnævnet kan træffe afgørelser og tilkende godtgørelse, hvis
forbuddet mod forskelsbehandling er overtrådt. Ligebehandlingsnævnet kan
også føre sager ved de almindelige domstole, hvis nævnets afgørelse ikke
efterleves.
Lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2009.
Karen Jespersen
/ Mette Seneca Kløve
Bilag vedlagt:
Oversigt over støttede projekter under EU-året