Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2842 - miljø Bilag 6
Offentligt
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
Referat
International Koordination
J.nr. DEP-250-00004
Ref. STKNI
Redegørelse til Folketinget om udfaldet af rådsmødet (miljø) – klimadelen - den 20. december 2007.
Pkt. 4 Inkludering af luftfarten i EU’s kvotehandelssystem.
Rådet nåede til politisk enighed om at inkludere luftfarten i EU's kvotehandelssystem.
Forud for rådsmødet var der en række uafklarede udeståender, herunder hvornår systemet skal starte op,
hvilke ruter der skal omfattes, hvor stor en andel af kvoterne der skal auktioneres, hvorvidt provenuet fra
auktionering af kvoter skal øremærkes, hvorvidt der skal afsættes en reserve af kvoter til nye operatører og
operatører i kraftig vækst, samt hvilke ruter og operatører der skal undtages.
Formandskabet havde, forud for rådsmødet, fremlagt et kompromisforslag, som Kommissionen kunne
acceptere. Formandskabet lagde bl.a. op til, at interne ruter i EU skulle omfattes i 2012, mens ruter til og fra
EU først skulle omfattes fra 2013. Desuden fastholdt formandskabet Kommissionens forslag om at andelen af
luftfartens kvoter der skal auktioneres skulle fastsættes på niveau med den gennemsnitlige
auktioneringsandel, der kommer til at gøre sig gældende for de øvrige kvotebelagte industrier i perioden
2008-12 (endnu ikke endeligt fastlagt, idet en række lande fortsat overvejer andelen af auktionering).
På rådsmødet ønskede særlig Danmark, UK, Tyskland, Italien, Nederlandene og Sverige et mere ambitiøst
direktiv, mens en række lande ønskede et mindre ambitiøst direktiv, særligt hvad angår opstartsdato, hvor
mange ruter der skal omfattes fra starten og med hensyn til andelen af kvoter der skal auktioneres.
På baggrund af drøftelserne på rådsmødet fremlagde formandskabet under mødet et nyt tekstforslag, hvori
inkluderingen af ruter til og fra EU blev fremrykket og hvor auktionerings-andelen blev forøget.
Rådet endte således med at vedtage, at alle ruter internt i EU, samt alle ruter ud og ind af EU, skal omfattes
fra 2012, ligesom det blev besluttet at øge auktioneringsandelen til 10 % og at øge operatørernes tilladelse til
at benytte JI/CDM kreditter til 15 % af det antal kvoter der skal afleveres. Der blev også enighed om, at
direktivet ikke skal indeholde en juridisk forpligtelse til at øremærke auktioneringsprovenuet til klimaformål,
idet ordet ”skal” blev erstattet af ”bør”. Der blev desuden opnået enighed om at afsætte en reserve af kvoter
til nye operatører og operatører i kraftig vækst. Endvidere blev det vedtaget at undtage små operatører med
få operationer samt visse ruter og operatører i ultra-perifere regioner (eksempelvis Azorerne og de Kanariske
Øer). Endelig blev der vedtaget supplerende bestemmelser om medlemsstaternes administration, regler for
operatørernes rapportering samt sanktionsmuligheder ift operatører som ikke efterlever reglerne i
kvotedirektivet.
På en række af de øvrige væsentlige elementer fastholdes EU-Kommissionens forslag. Eksempelvis
fastsættes den samlede kvotemængde fra 2012 til 100 % af den gennemsnitlige årlige udledning i perioden
2004-06, dog suppleret med muligheden for at nedjustere den årlige kvotemængde efter 2020. Fordelingen
af gratis kvoter skal foregå ift. hvor meget nyttelast operatørerne transporterer, dog med den ændring, at
basisåret for tildelingen i 2012 fremrykkes til 2010, samt at vægten af passagerer og bagage opjusteres til
110 kg, mens der tillægges 95 km til alle flyruters længde. Fordelingen mellem medlemsstaterne af kvoter til
auktionering skal foregå ift. landenes andel af de samlede historiske emissioner i basisår forud for
handelsperioden, opgjort pba. udledningen fra fly der letter fra medlemsstaternes lufthavne samt udledningen
fra tredjelandes fly der lander i medlemsstaternes lufthavne, dog med den ændring, at basisåret for
tildelingen i 2012 fremrykkes til 2010.