Christiansborg |
|
I ministerens svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 22 til aktstykket, er det i tabel 1 oplyst, at â€Ã¸vrige kvalitetsreforminitiativer (FL08)†i 2008 udgør 307,4 mio. kr. stigende til 746,6 mio. kr. i 2011. Ministeren bedes lave en tabel, der dekomponerer pengene pÃ¥ de enkelte initiativer, som posten dækker over, sÃ¥ det tydeligt fremgÃ¥r, hvilke initiativer regeringen med â€Ã¸vrige kvalitetsreforminitiativer (FL08)†planlægger at igangsætte, samt hvad udgiften til de enkelte initiativer er fastsat til i de enkelte Ã¥r.
Posten â€Ã¸vrige kvalitetsreforminitiativer (FL08)†dækker over de kvalitetsreforminitiativer som regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance blev enige om at gennemføre i forbindelse med aftalen om finansloven for 2008. Tabel 1 viser, hvorledes disse initiativer er budgetteret pÃ¥ finansloven for 2008.
Tabel 1 |
|||||||
Oversigt over â€Ã¸vrige kvalitetsreforminitiativer (FL08)†som budgetteret pÃ¥ FL08 |
|||||||
|
|||||||
|
Mio.kr. (2008-PL) |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
 2008-11 |
|
|
Fast kontaktperson for modtagere af hjemmehjælp |
0,0 |
9,6 |
9,6 |
9,6 |
28,8 |
|
|
Fast kontaktperson for patienter på sygehuse |
0,0 |
20,0 |
20,0 |
20,0 |
60,0 |
|
|
Opfølgning på kræftområdet |
33,0 |
8,0 |
5,0 |
5,0 |
51,0 |
|
|
Bedre sammenhæng i behandlingsforløb for patienter med kronisk sygdom |
37,5 |
100,0 |
150,0 |
150,0 |
437,5 |
|
|
Patientundervisning og egenbehandling for patienter med kroniske sygdomme |
12,5 |
25,0 |
40,0 |
50,0 |
127,5 |
|
|
Forsøg med indberetning af fejl og utilsigtede hændelser i ældreplejen |
0,0 |
1,6 |
3,2 |
2,6 |
7,4 |
|
|
Bedre vejledning til patienter om frit valg i sundhedsvæsenet |
1,5 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
16,5 |
|
|
Et sundt måltid mad i alle daginstitutioner |
0,0 |
75,0 |
150,0 |
150,0 |
375,0 |
|
|
Ingen løsrevne lukkedage |
0,0 |
50,0 |
50,0 |
50,0 |
150,0 |
|
|
Undersøgelses- og behandlingsret i børne- og ungdomspsykiatrien |
19,1 |
121,2 |
157,1 |
191,0 |
488,4 |
|
|
Afbureaukratisering |
10,0 |
27,5 |
10,0 |
3,0 |
50,5 |
|
|
Større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af skoleundersøgelser |
1,0 |
1,0 |
2,0 |
1,0 |
5,0 |
|
|
Forsøg med øget frihed til institutioner og pengene-følger-borgeren |
6,0 |
4,5 |
2,0 |
0,0 |
12,5 |
|
|
Nyt Udbudsråd om vilkårene for konkurrence om offentlige opgaver |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
4,0 |
|
|
Hurtigere behandling af klager på udbudsområdet |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
4,0 |
|
|
Kommunale kvalitetskontrakter |
0,0 |
7,5 |
1,0 |
1,0 |
9,5 |
|
|
Sammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser på børne-, ældre- og handicapområdet |
5,0 |
10,2 |
9,7 |
0,0 |
24,9 |
|
|
Bedre dokumentation |
2,5 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
17,5 |
|
|
Faglige kvalitetsoplysninger på børne- og ældreområdet |
0,0 |
10,0 |
10,0 |
0,0 |
20,0 |
|
|
Akkreditering på det sociale område og på dagtilbudsområdet |
7,1 |
7,6 |
9,6 |
2,7 |
27,0 |
|
|
Udbredelse af ni principper for god offentlig service |
2,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
2,0 |
|
|
Udvidelse af faglige kvalitetsoplysninger på sygehuse |
2,5 |
2,0 |
1,0 |
1,0 |
6,5 |
|
|
Faglige kvalitetsoplysninger hos praktiserende læger, speciallæger mv. |
0,0 |
1,0 |
1,5 |
1,5 |
4,0 |
|
|
Fremtidens lederskab i den offentlige sektor |
0,0 |
5,0 |
5,0 |
0,0 |
10,0 |
|
|
Certificeringsordning for udbud af lederuddannelser for offentlig ledere |
5,7 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
10,8 |
|
|
Den danske kvalitetsmodel – kvalitetsarbejde på sundhedsområdet |
150,0 |
75,0 |
75,0 |
75,0 |
375,0 |
|
|
Arbejdskraftbesparende teknologi, driftsudgifter |
6,0 |
- |
- |
- |
6,0 |
|
|
DUT- og aktivitetsreserve (øvrige kvalitetsreforminitiativer) |
4,0 |
37,0 |
37,5 |
37,5 |
116,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Øvrige kvalitetsreforminitiativer FL08 i alt |
307,4 |
612,4 |
762,9 |
764,6 |
2.447,3 |
|
|
|
|