Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udÂsteÂdelse af markedsførings-tilladelse under særlige omstændigheder for det veterinære lægemidÂdel â€Nobilis Influenza H5N6â€
Resumé
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/2/07/076/001-004 (EMEA/V/C/125)) til den ovenÂfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 8. januar 2008.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 35, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overÂvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Â
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 29. januar 2008.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til dyr afgives udtalelse af CVMP (Committee for Medicinal Products for Veterinary Use – Udvalget for Veterinærlægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Veterinærlægemidler. Kommissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beÂslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse under særlige omstændigheder til vaccinen Nobilis Influenza H5N6, som giver adgang til at markedsføre vaccinen i samtÂlige 27 medlemsstater.
Kort beskrivelse af Nobilis Influenza H5N6
Nobilis Influenza H5N6 er en vaccine mod fugleinfluenza type A, subtype H5. Den skal anvendes til vaccination af kyllinger for at reducere de kliÂniske symptomer, dødeligheden, samt udskillelsen og overførslen af virus efter infektion med fugleinfluenzavirus i en flok fjerkræ. Især reduktion af virusudskillelse er vigtig for at bremse videre smitte mellem fuglene. Nobilis Influenza H5N6 er en inaktiveret vaccine med indhold af helt fugleÂinfluenzavirus antigen, som skal give immunitet mod H5N6 kombinationen. Den er ikke fremstillet ved hjælp af genmodifikationsteknikker. H5 er den vigtige del i beskyttelsen mod sygdommen, mens N6 delen kan give muÂlighed for at differentiere mellem vaccineret og naturligt inficeret fjerkræ, hvis det cirkulerende vildvirus indeholder en anden komponent end N6.
Vaccinen indeholder mineralolie. Uforsætlig selvinjektion kan medføre alÂvorÂlige smerter og hævelser, navnlig ved injektion i led eller fingre. OmgÃ¥Âende lægehjælp er tilrÃ¥det i produktresumeet efter selvinjektion. Â
Vaccinen må kun udleveres efter veterinærrecept.
Brugen af vaccinen er kun tilladt under særlige betingelser, der er udstedt i lovgivningen fra Det Europæiske fællesskab om kontrol af fugleinfluenza.
I henhold til artikel 71 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF kan en medlemsstat forbyde indførsel, salg, levering og/eller anvendelse af vaccinen på hele eller en del af sit område, hvis det godtgøres:
a) at behandlingen af dyr med lægemidlet griber forstyrrende ind i gennemførelsen af et nationalt program til diagnosticering, bekæmpelse eller udryddelse af sygdommen hos dyr eller gør det vanskeligt at bekræfte at levende dyr eller levnedsmidler eller andre produkter hidrørende fra behandlede dyr, ikke er kontamineret.
b) at den sygdom, som vaccinen er beregnet til at fremkalde immunitet mod stort set ikke forekommer i det pågældende område.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Nobilis Influenza H5N6 er et væsentligt redskab til imødegÃ¥else af truslen fra en fugleinfluenzaepidemi i fjerkræ. Det er vigtigt at have sikre og effekÂtive vacciner mod fugleinfluenza pÃ¥ markedet, sÃ¥ medlemsstaterne, der mÃ¥tte se sig nødsaget til at pÃ¥begynde vaccination af fjerkræholdet, har en muligÂhed for at bruge en vaccine, der opfylder europæiske minimumskrav. SamtiÂdig kan der være en mulighed for at differentiere mellem vaccinerede og naÂturligt inficerede fugle (DIVA-princip) i overvÃ¥gningen af sygdommen, sÃ¥Âfremt det ikke er en N6-virusstamme, der cirkulerer.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet, samt at lægemidlet ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker ved korrekt hÃ¥ndtering af dette. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at marÂkedsÂføringen af det pÃ¥gældende lægemiddel kan indebære behandlingsÂmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør lægemidlet en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.