Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag til kommissionsforordning om fastsættelse af en grænseværdi for rester af det veterinære lægeÂmiddelÂstof Dinoprostone i levnedsmidler
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der ikke fastsættes en bindende grænseværdi for rester af det veterinære lægemiddelstof Dinoprostone.
1. Indledning
Kommissionen har den 7. november 2007 til medlemsstaterne fremsendt forslag til kommissionsforordning (ENTR/06/2007) om ændring af bilag II til RÃ¥dets forordning 2377/90 om en fælles fremgangsmÃ¥de for fastsættelse af maksimalÂgrænseværdier for restkoncentrationer af veterinære lægemidler i animalske levnedsmidler. En vedtagelse af forslaget indebærer, at der ikke gælder maksimalÂgrænseværdier for restkoncentrationer af lægemiddelstoffet:
BILAG II
Farmakologisk virksomt stof                                         Dyreart
Dinoproston                                                                  Alle arter pattedyr
Efter forordning 2377/90 skal Kommissionen vedtage bindende grænseværdier for samtlige de lægemiddelstoffer, der indgår i veterinære lægemidler.
Kommissionens forslag til grænseværdi for det enkelte stof udarbejdes på grundlag af en udtalelse fra Lægemiddelagenturets ekspertudvalg for veterinære lægemidler (CVMP).
Kommissionens forslag behandles i en skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslag skal være formanden i hænde senest den 29. november 2007. Retsgrundlaget for forslaget er artikel 7 og 8 i forordning 2377/90.
2. Forslagets formål og indhold
Kommissionen foreslår som nævnt, at stoffet Dinoprostone opføres på bilag II til forordning 2377/90.
Dette indebærer, at stoffet kan indgå i veterinære lægemidler til behandling af levnedsmiddelproducerende dyr, og at medlemsstaterne ikke kan forhindre salg af de pågældende levnedsmidler.
Stofferne dinoproston (Dinoprostone) og dinoprost udviser strukturel lighed, og da dinoproston hurtigt metaboliseres til dinoprost, gælder de sikkerhedsvurdeÂringer, der er foretaget for dinoprosttromethamin og dinoprost, ogsÃ¥ for dinoproÂston (Dinoprostone) – hvilket ogsÃ¥ er rationalet for at opføre stoffet pÃ¥ bilag II til forordning 2377/90.
Dinoprostone, et syntetisk prostaglandin PGF2a, anvendes i veterinærmedicinen bl.a. ved indsprøjtning som et ve-fremkaldende middel til alle dyrearter herunder levnedsmiddelproducerende dyr. Stoffet virker specielt stimulerende pÃ¥ livmoderÂmuskulaturen, hvilket medfører udstødning af indhold i uterus. Dette kan udnyttes bÃ¥de ved igangsættelse af kælvning, induktion af abort og til udstødning af mumificerede fostre.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Efter Fødevarestyrelsens og Lægemiddelstyrelsens opfattelse sikrer forslaget, at indtagelse af kød og mælk fra dyr behandlet med Dinoprostone ikke vil skade menneskers sundhed.
Arbejdet med at fastlægge maksimalgrænseværdier for alle veterinære lægemidler vil som helhed betyde en forøgelse af beskyttelsesniveauet for menneskers sundÂhed.
Før en grænseværdi kan fastlægges, skal der foreligge en grundig gennemgang af blandt andet stoffets toksikologi og nedbrydningsforhold. En maksimalgrænseÂværdi fastlægges altsÃ¥ ud fra en grundig sundhedsmæssig vurdering, hvilket da ogsÃ¥ for enkelte stoffers vedkommende har betydet, at de har mÃ¥ttet fjernes fra markedet. I modsætning hertil vil et princip om, at rester af veterinære lægemidler ikke kan accepteres, i praksis betyde, at grænseværdien bliver afhængig af anaÂlyseÂkemikerens valg af metode.
Fastlæggelse af maksimalgrænseværdier vil ogsÃ¥ pÃ¥ en anden mÃ¥de betyde en forbedring af sundhedsbeskyttelsen, idet det fra den 1. januar 2000 kun undÂtaÂgelsesvist vil være tilladt at anvende andre stoffer som veterinære lægemidler end dem, der er optaget i bilaget til RÃ¥dets forordning 2377/90.
For enkeltstoffer vil fastlæggelse af maksimalgrænseværdier i nogle tilfælde betyÂde, at man kommer til at acceptere højere indhold end tidligere, hvis grænseÂværdien er højere end detektionsgrænsen for kontrolmetoden. I sÃ¥danne tilfælde vil der sÃ¥ledes være tale om en forringelse af sundhedsbeskyttelsen, idet rester af lægemidler i levnedsmidler sÃ¥ vidt muligt bør undgÃ¥s. For andre stoffer vil forholdet kunne være omvendt og altsÃ¥ betyde en forbedring af sundhedsÂbeÂskyttelsen, hvis grænseværdien ligger lavere, end den hidtil anvendte metode har kunnet pÃ¥vise.
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve dansk lovgivning, ligesom der ikke vil være forbundet økonomiske konsekvenser for staten eller regionerne med forslagets gennemførelse. En gennemføÂrelse af forslaget skønnes ikke at have afgørende økonomiske konsekvenser for erhvervene.
6. Høring
Sager om fastsættelse af grænseværdier for rester af lægemiddelstoffer i levnedsÂmidler forelægges af Lægemiddelstyrelsen for Fødevarestyrelsen pÃ¥ det tidsÂpunkt, sagerne forberedes i Lægemiddelagenturet. Andre myndigheder og orgaÂnisationer inddrages ikke i disse sager, da disse med ledsagende dokumentaÂtionsmateriale indeholder oplysninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemmighed har kunnet anbefale optagelsen på bilag II af lægemiddelstoffet Dinoprostone.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.