Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om ænÂdring af markedsføringstilladel-ser for lægemidler, der indeÂholÂder de virksomme stoffer â€trimethoprim og sulfadiazin†inden for rammerne af artikel 35 i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/82/EF
Resumé
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (Art. 35 i Europa-Parlamentets og rådets direktiv 2001/82/EF, EMEA/V/A/23) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 12. februar 2008.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 35, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overÂvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Â
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 4. marts 2008.
Efter Rådets direktiv 2001/82/EF artikel 35, kan medlemsstater anmode Det Europæiske Lægemiddelagentur om en udtalelse, såfremt fællesskabets interesser er berørt. Lægemiddelagenturets udtalelse afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. For veterinære lægemidler er det udvalget CVMP (Committee for Medicinal Products for Veterinary Use – Udvalget for Veterinærlægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Veterinærlægemidler. Kommissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beÂslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at markedsÂføringstilladelsen for de veterinærlægemidler, som er anført i Bilag II til forslaget, med indholdsstofferne trimethoprim og sulfadiazin formuleret som oral pasta til heste, skal ændres.
Frankrig har indbragt en sag for CVMP med anmodning om at overveje behandlingsskemaet for disse lægemidler med henblik på at anbefale én eller flere daglige behandlinger i lyset af risikoen for udvikling af bakteriel resistens. Desuden blev Udvalget anmodet om at overveje konsekvenserne for tilbageholdelsestiden og miljøvurderingen ved en eventuel ændring af behandlingsskemaet.
CVMP anmodede indehaverne af markedsføringstilladelserne om relevante og opdaterede dokumenter om produkterne. PÃ¥ denne baggrund blev følgenÂde besluttet:
Dosis skal fastsættes til 1 gang daglig behandling med 30 mg/kg kropsvægt i maksimalt 5 dage. Indikationen â€salmonellose†har ikke begrundelse og skal derfor slettes. En standardsætning skal medtages om at basere brugen af produktet pÃ¥ en test for følsomhed i overensstemmelse med officielle og lokale antimikrobielle politikker.
Der var ikke ændringer vedrørende tilbageholdelsestid eller miljøvurdering.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Lægemidler med indholdsstoffer af trimethoprim og sulfadiazin er antibiotika til bekæmpelse af bakterielle infektioner. De omhandlede produkter indgives via munden til heste, og optages via tarmen til hele kroppen. En sådan oral pasta forhandles også på det danske marked og har været godkendt siden 1998.
 3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Det er en fordel at få gennemgået den tilgængelige viden om disse lægemidler og at få harmoniseret det anbefalede behandlingsskema og produktinformationen i Europa.
Produktresuméet for det danske lægemiddel skal ændres mht. behandlingslængde og standardsætningen nævnt ovenfor, hvilket er en sikkerhedsmæssig fordel. Desuden vil det være lettere at godkende kopipræparater fra andre lande efter denne harmonisering.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet, samt at lægemidlet ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker ved korrekt hÃ¥ndtering af dette. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at ændringen af markedsføringstilladelsen for det pÃ¥gældende lægemiddel kan indebære behandlingsÂmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør de en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med flertal har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel. Fire medÂlemmer stemte imod forslaget med henvisning til, at nyere veterinærhÃ¥ndbøger samt bred praksis foreskriÂver behandling 2 gange dagligt med 30 mg/kg kropsvægt. Det forventes derfor af disse medlemmer, at behandling 1 gang dagligt med 30 mg/kg kropsvægt vil reducere effektiviteten af lægemidlet samt øge risikoen for udvikling af resistens i bakterierne. Det medgives dog, at den videnskabeÂlige basis for at øge behandlingsfrekvensen er dÃ¥rlig.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.