Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udsteÂdelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Effentora – fentanylcitrat
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en marÂkedsÂføringstilladelse til lægemidlet Effentora - fentanylcitrat.  LægemidÂlet anvendes til behandling af gennembrudssmerter hos voksne med cancer, der i forvejen modtager opioid-vedligeholdelsesbehandling for kroniske cancersmerter. Gennembrudssmerter er en forbigÃ¥ende forværring af smerte, der fremkommer hos patienter, som ellers har en kontrolleret vedvarende smerte. Patienter, der modtager opioid-vedligeholdelsesbehandling, er paÂtienÂter, der tager mindst 60 mg oral morfin daglig, mindst 25 mikrogram transdermal fentanyl pr. time, mindst 30 mg oxycodon daglig, mindst 8 mg oral hydromorfon daglig eller en tilsvarende analgetisk dosis af et andet opioid i en uge eller længere.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/08/441/001-010 (EMEA/H/C/833)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 6. marts 2008.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 27. marts 2008.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Effentora, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Effentora er indiceret til behandling af gennembrudssmerter hos voksne med cancer, der i forvejen modtager opioid-vedligeholdelsesbehandling for kroÂniske cancersmerter.
Gennembrudssmerter er en forbigÃ¥ende forværring af smerte, der fremkomÂmer hos patienter, som ellers har en kontrolleret vedvarende smerte. PatienÂter, der modtager opioid-vedligeholdelsesbehandling, er patienter, der tager mindst 60 mg oral morfin daglig, mindst 25 mikrogram transdermal fentanyl pr. time, mindst 30 mg oxycodon daglig, mindst 8 mg oral hydromorfon daglig eller en tilsvarende analgetisk dosis af et andet opioid i en uge eller længere.
Indholdsstoffet i Effentora, fentanyl, er et velkendt stærkt opioid. Stærkt virÂkende opioider er en grundsøjle ved behandling af cancersmerter. BehandÂlingen skal sÃ¥ vidt muligt gives peroralt og i fast døgndækkende dosering. Gennembrudssmerte er en yderligere pludselig smerte, der optræder pÃ¥ trods af den faste smertestillende medicin og behandles med et hurtigtvirkende opioid. Effentora bukkaltabletter er til anvendelse i mundhulen. Derfra abÂsorÂberes lægemidlet hurtigt gennem slimhinderne i munden og ind i blodÂsystemet.
Fentanyls primære terapeutiske virkninger er smertestillende og beroligenÂde. De vigtigste bivirkninger er respirationsdepression, kredsløbsdepression, lavt blodtryk, chok, svimmelhed, kvalme, forstoppelse, eufori, reaktioner ved applikationsstedet (smerte, sÃ¥r, irritation, følelsesløshed). Der kan udÂvikles tolerance og fysisk og/eller psykisk afhængighed efter gentagen adÂministration af opioider sÃ¥som fentanyl. Ved patienter med moderat eller svær lever- eller nyresygdom kan lægemidlet have øget og forlænget virkÂning.
Lægemidlet må kun udleveres efter begrænset og særlig recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Behandlingen med Effentora bør pÃ¥begyndes og gennemføres under vejÂledÂning af en læge med erfaring i opioid-behandling af cancerpatienter. Lægen bør være opmærksom pÃ¥ risikoen for misbrug af fentanyl.
Der findes allerede markedsførte præparater med fentanyl eller andre stærkt virkende opioider, som er egnede til behandling af gennembrudssmerter. Med Effentora ville der være et præparat i en ny lægemiddelform på markedet, hvilket ville øge behandlingsmulighederne.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Effentora vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af de voksne patienter med genÂnemÂbrudssmerter med cancer, som i forvejen modtager opioid-vedligeÂholÂdelsesbehandling for kroniske cancersmerter, der vil skulle tilbydes beÂhandling med Effentora, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økoÂnomiske konsekvenser for regionerne.
.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.