Notat til Folketingets Europaudvalg

Kommissionen har fremsat forslag til indførsel af en grænseværdi for summen af dioxin og dioxinlignede PCB i fiskelever.

Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæde og Dyresundhed. Forslaget er sat til afstemning på dagsordenen for mødet den 18. april 2008.

Danmark støtter generelt reguleringen af dioxin og dioxinlingende PCB’er i fødevarer, da grænseværdier er en god måde at regulere forekomsten, og dermed sætte en grænse for det humane indtag. Danmark arbejder generelt for fastsættelse af så lave grænseværdier som muligt.

Forslaget øger beskyttelsesniveauet i Danmark, da området ikke tidligere har været reguleret. Regeringen finder, at de foreslåede grænseværdier vil sikre, at de mest forurenede partier med fiskelever ikke anvendes til humant konsum og dermed øge forbrugerbeskyttelsen. Ligeledes vil en fælles europæisk grænseværdi sikre en ensartede håndtering i EU.

Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.

 


 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenede stoffer i fødevarer for så vidt angår indførsel af maksimal grænseværdi for indhold af dioxin og dioxinlignende PCB i fiskelever

 

KOM dokument foreligger ikke

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til indførsel af en grænseværdi for summen af dioxin og dioxinlignede PCB i fiskelever. Forslaget øger beskyttelsesniveauet i Danmark, da området ikke tidligere har været reguleret.

 

Baggrund

Kommissionen har ved SANCO/0793/2008-rev. 1 fremsendt forslag om ændring af forordning (EC) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenede stoffer i fødevarer for så vidt angår dioxin og dioxinlignende PCB’er.

Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 3 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.

Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæde og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.

Forslaget er sat til afstemning på SCoFCAH-møde den 18. april 2008.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om ændringer til en allerede vedtaget retsakt. Regeringen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Dioxin og dioxinlignende PCB er et miljørelateret problem. Indholdet af dioxin og dioxinlignende PCB i animalske produkter skyldes forekomst af dioxin i miljøet eller forekomst i foderet. På baggrund af Den videnskabelige Komité for Levnedsmidlers (SCFs) risikovurdering af dioxin og dioxinlignende PCB i fødevarer fra 22. november 2000 blev der i maj 2001 fastsat en tolerabel daglig indtagelse (TDI)[1] for dioxin og dioxinlignende PCB.

SCF har endvidere vurderet det gennemsnitlige indtag af dioxin og dioxinlignende PCB i EU-landene til ca. at ligge på det tolerable daglige indtag. SCF anbefaler derfor en reduktion af indtaget.

På denne baggrund blev der i Rådets forordning om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler[2] fastsat grænseværdier for en række animalske fødevarer, mens der i Kommissionens henstilling[3] om reduktion af forekomsten af dioxiner, furaner og PCB i foderstoffer og fødevarer blev fastsat indgrebsværdier for de samme fødevarer.

Fiskelever har hidtil været undtaget for reglerne for dioxin og dioxinlignende PCB i fødevarer, fordi datamaterialet var begrænset. Det har imidlertid vist sig, at fiskelever kan indeholde dioxin og dioxinlignende PCB i koncentrationer, der kan være sundhedsmæssigt problematisk. EU Kommissionen har derfor forslået at indføre en grænseværdi for summen af dioxin og dioxinlignede PCB i fiskelever på 25 pg/g frisk vægt.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Der gælder pt. ingen grænseværdi for summen af dioxin og dioxinlignede PCB i fiskelever. Grænseværdien forslås fastsat ved en ændring af Kommissionens forordning (EF) Nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer, som overordnet regulerer området. De nye regler bliver dermed umiddelbart anvendelige i Danmark.

 

Konsekvenser

Fødestyrelsen vurderer på baggrund af en sundhedsmæssig vurdering fra DTU (Fødevareinstitutet), at de foreslåede grænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable og at forslaget øger beskyttelsesniveauet i Danmark, da området ikke tidligere har været reguleret. En regulering vil øge fødevaresikkerheden, for så vidt angår danskernes indtag af dioxin, og  dioxinlignende PCB’er.

Forslaget vurderes i begrænset omfang at kunne få erhvervsmæssige konsekvenser. Fiskelever på markedet kan i almindelighed overholde den foreslåede grænseværdi, men der vil være produkter fra specielt Østersøen, der ikke vil kunne overholde grænseværdien.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring den 2. april 2008 i en række organisationer og offentlige myndigheder, og der er indkommet følgende høringssvar:

Bornholms A/S, som er producent af torskelever fra egen fabrik på Island, finder at den forslåede grænse på 25 pg/g frisk fisk som udgangspunkt kan overholdes. Dog er producenten af den opfattelse, at der skal indbygges en margin i forslaget. Fiskelever er et naturprodukt, hvor dioxin indholdet er varierende med årstid, fangst, område, størrelse på fisk etc., således at der i enkelte sjældne tilfælde vil være en enkelt dåse / LOT nummer, der kan overstige den foreslåede grænseværdi.

Virksomhedens forslag er derfor, at grænseværdien bliver fastsat som forslÃ¥et pÃ¥ 25 pg/g, men at myndighedernes ”reaktionsgrænse” bliver sat til 30 pg/g. Alternativ ønsker virksomheden en grænseværdi pÃ¥ 30 pg/g frisk fisk.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark støtter generelt reguleringen af dioxin og dioxinlingende PCB’er i fødevarer, da grænseværdier er en god måde at regulere forekomsten, og dermed sætte en grænse for det humane indtag. Danmark arbejder generelt for fastsættelse af så lave grænseværdier som muligt.

Danmark finder, at de foreslåede grænseværdier vil sikre, at de partier fiskelever, som vurderes at være sundhedsmæssigt uacceptable, ikke anvendes til humant konsum og dermed øges forbrugerbeskyttelsen. Ligeledes vil en fælles europæisk grænseværdi sikre en ensartede håndtering i EU.

 

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater. Der forventes dog at være kvalificeret flertal for forslaget.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 Forslaget har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

 

 

 

 

 



[1] TDI blev fastsat på 2 pg WHO-TEQ/kg legemsvægt/dag.

[2] EU forordning 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer.

[3] Kommissionens henstilling af 6. februar 2006 om reduktion af forekomsten af dioxiner, furaner og PCB'er i foderstoffer og fødevarer.