Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 229
Offentligt
Europaudvalget
REFERAT
AF 17. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
28. marts 2008
Kl. 09.00
2-133
Svend Auken (S) formand, Henrik Høegh (V) næstfor-
mand, Karsten Lauritzen (V), René Christensen (DF),
Helle Sjelle (KF), Orla Hav (S), Anne Grete Holmsgaard
(SF), Lone Dybkjær (RV), Per Clausen (EL).
Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, assisteret
af Martin Bresson (embedsmand).
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 2861 (transport, telekommunikation og energi –
søtransportdelen) den 7. april 2008
1. 3. søsikkerhedspakke
Økonomi- og erhvervsministeren:
Tak for, at jeg fik mulighed for at komme her
i dag.
Jeg har to sager med, som vedrører dagsordenens punkt 1. De er begge til for-
handlingsoplæg. Det er direktivforslaget om flagstatsforpligtelser og direktivforsla-
get om rederansvar, som begge er på dagsordenen for rådsmødet til politisk drøf-
telse. Derfor har regeringen nu behov for en politisk udmelding.
Ingen af de to søfartssager har tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg. Grundnotater blev fremsendt den 2. og 3. maj 2006. Forslagene indgår i den
meget omfattende 3. søsikkerhedspakke, som de sidste to ud af i alt syv forslag.
Inden jeg går i gang med at gennemgå forslagene, vil jeg gerne komme med en
politisk holdning til de to søfartssager.
Kort fortalt er problemet med de to direktivforslag, at de underminerer den inter-
nationale regeldannelse og dansk indflydelse i IMO, de tilfører ikke reel merværdi
i forhold til miljøbeskyttelse og sikkerhed til søs, de mindsker dansk skibsfarts
konkurrenceevne, og de leder til øgede økonomiske og administrative byrder.
Regeringen går klart imod regionale tiltag, som ikke er andet end bureaukrati, og
hvor vi ikke får noget for pengene.
Disse forslag er to skridt tilbage i forhold til den søfartspolitiske strategi for EU,
som EU-kommissær Neil Kinnock lancerede for nogle år siden. Kinnock satsede
på global regulering og på forbedret international konkurrenceevne i EU. Forsla-
gene er en kraftig fravigelse fra Kinnocks linje. Det ser vi ingen grund til, og det er
vi uenige i.
Regeringen og de fleste af medlemsstaterne i EU går ind for, at vi blandt EU's
medlemsstater har et højt niveau i kravene til vores skibe og i vore søfartsadmini-
strationer.
Et godt eksempel på det er, at vi faktisk i EU’s ministerråd allerede er nået til poli-
tisk enighed om fem af forslagene i EU’s tredje søsikkerhedspakke.
FO
647