Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udste­delse af markedsførings­tilladelser med betingelser for læge­mid­lerne "Retacrit” og ”Silapro” (begge indeholdende epoetin zeta)

 

 

Resumé

 

En vedtagelse af de foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til ovennævnte lægemidler.

 

Lægemidlerne indeholder en velkendt aktiv substans epoetin zeta (EPO) og skal anvendes til de samme indikationer som referenceproduktet Eprex®, dvs. behandling af anæmi ved kronisk nyreinsufficiens, til behandling af anæmi og til nedsættelse af transfusionsbehovet hos voksne patienter, der er i behandling med kemoterapi for en række kræftsygdomme samt til at nedsæ­t­te brugen af blodtransfusioner forud for f.eks. større elektive ortopæd­kirur­giske operationer (såkaldt prædonation).

 

En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundheds-beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

 

1. Indledning

 

Kommissionens forslag (EU/1/07/431/001-019 (EMEA/H/C/0872))) og (EU/1/07/432/001-019 (EMEA/H/C/0760)) til de ovenfor nævnte beslutnin­ger er fremsendt til medlemsstaterne den 15. november 2007. Endvidere fo­re­ligger der forslag til kommissionsbeslutninger om gennemførelse af betingelser og restriktioner i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til markedsføring af lægemidlerne.

 

Forslagene har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og over­vågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opret­telse af et europæisk lægemiddelagentur.

 

Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for for­skriftskomitéen i hænde senest den 6. december 2007.

 

Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler ud­viklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proce­du­ren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når de pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukker­syge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.

 

Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cen­trale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt læge­midler hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patien­terne. 

 

Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om an­søg­ningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg CHMP. (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til CHMP.

 

Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af god­kendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltnings­proceduren i Det Stående Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kom­missionen vedtager de foreslåede foranstaltninger, der straks finder an­vendelse. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommis­sionen sin beslutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætte an­vendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned. Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.

 

 

2. Forslagenes formål og indhold

 

Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kom­mis­sionen kan udstedes markedsføringstilladelser til lægemidlerne Retacrit og Silapro, som giver adgang til at markedsføre lægemidlerne i samtlige 27 medlemslande.

 

Kort beskrivelse af lægemidlerne

 

Begge lægemidler indeholder epoetin zeta (EPO), som er fremstillet ved re­kom­binant DNA-teknologi. Trods forskellen i INN navn (International Non-Proprietary Names) er der tale om så­kaldte biosimilar proteins, hvor referenceproduktet er det allerede gennem mange år godkendte Eprex® (epoetin alfa). Produktinformationen lægger sig tæt op ad den allerede godkendte for Eprex®.

 

Biologiske proteiner kan ikke godkendes på det samme grundlag som al­min­delige kemiske generika, idet selv små ændringer i produktionsmetoden kan have stor betydning for lægemidlernes biologiske aktivitet og dermed virk­ning og sikkerhed. Den vigtigste risiko er eventuel forskel i immunoge­ni­ci­tet, dvs. lægemidlernes evne til at inducere dannelse af antistoffer. For EPO frygter man især udvikling af pure red cell aplasia (PRCA), en tilstand præget af ophørt dannelse af røde blodlegemer i knoglemarven på grund af antistoffer rettet imod EPO. Denne tilstand ses især hos patienter med kro­nisk nyresvigt, og risikoen kan nedsættes ved at indgive lægemidlerne intra­venøst i stedet for subkutant.

 

Der er tale om nogle af de første godkendelser af biosimilar epoetin. De to lægemidler er indbyrdes ens; kun forretningsnavnet adskiller dem.

 

Til markedsføringstilladelserne er der fastsat en række betingelser eller be­græns­ninger som angivet i artikel 127a i Direktiv 2001/83/EF, som med­lems­staterne er forpligtet til at implementere nationalt.

 

Lægemidlerne må kun udleveres efter begrænset recept; i Danmark vil læge­­midlerne kun blive udleveret på sygehuse.

 

 

3. Nærhedsprincippet

 

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.  Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.

 

 

4. Udtalelser

 

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.

 

 

5. Forslagenes konsekvenser for Danmark

 

Man kan sidestille godkendelsen af biosimilar biologiske proteiner med god­ken­delse af almindelige generika, hvor den væsentligste fordel er sam­funds­økonomisk, idet beskyttelsen af Brand Leader herved ophæves. Læge­midlerne skal ikke anvendes på anden måde end det allerede godkendte Eprex®, som har været på markedet i snart 15 år.

 

Det er ikke helt uden problemer, at referenceprodukt og de nævnte bio­similar EPO’er har forskellige INN navne, idet sundhedspersonale og pa­tienter kan få opfattelsen af, at der er tale om forskellige lægemidler. Frem­tidens nomenklatur (navngivningssystem) diskuteres fortsat i WHO, og der er betydelig uenighed mellem den innovative industri og den biogeneriske indu­stri.

 

Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pågældende lægemidler lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kva­litet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af de på­gældende læ­ge­midler kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammen­hæng udgør forslagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen.

 

Da man endnu ikke kender den pris, som lægemidlerne vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med de pågældende sygdomme, der vil skulle tilbydes behandling med de nævnte EPO lægemidler, kan man ikke præcist udtale sig om forslagenes økonomiske konsekvenser for regionerne. Man må dog forvente, at godkendelse af flere biosimilar EPO’er vil bevirke et generelt prisfald på lægemidler indeholden­de EPO.

 

Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.

 

På baggrund af forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af mar­keds­føringstilladelse med betingelser for lægemidlerne indeholdende epoe­tin zeta, omhand­let i artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, er det af hensyn til en sikker og virkningsfuld anvendelse af læge­midlerne en betingelse for markedsføringstilladelserne, at indehaverne af mar­keds­føringstilladelserne aftaler de nærmere enkeltheder i distributions­sy­stemet med de kompetente nationale myndigheder og gennemfører et na­tionalt program, som fremgår af bilag til forslagene.

 

De vigtigste elementer er en behandlingsvejledning til lægen og en infor­ma­tionspakke til patienten, som især redegør for risikoen for PRCA og hvilke forholdsregler, der skal tages for at minimere denne risiko.

 

En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.

 

 

6. Høring

 

Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysnin­ger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.

 

 

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen kan støtte forslagene.

 

 

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Forslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstem­mighed har kunnet anbefale markedsføringen af de pågældende læge­midler.

 

Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.

 

Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.

 

 

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.