Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 293
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Den 29. maj 2008
FVM 542
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionen har onsdag den 28. maj 2008 vedtaget at fremsætte forslag til Kommissionens
forordning om gennemførelsesbestemmelser for Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 853/2004 om brug af kemiske midler til at fjerne overfladeforurening fra fjerkræslag-
tekroppe. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) mandag den 2. juni 2008.
Forslaget tillader på en række betingelser brugen af 4 specifikke kemiske stoffer til fjernelse
af bakteriel forurening på slagtefjerkrækroppe. Forslaget indeholder krav til brugen og bort-
ledningen af rester til miljøet. Det er et krav, at fjerkrækødet skal skylles, så der ikke er rester
af det anvendte kemiske stof eller omdannelsesprodukter heraf på kødet. Desuden stilles krav
om at behandlet fjerkrækød skal mærkes med oplysning herom. Kommissionen vil efter en 2-
årig anvendelsesperiode evaluere forslaget på baggrund af en videnskabelig vurdering af de
indhøstede erfaringer. Forslaget kan betyde en nedsættelse af beskyttelsesniveauet i Danmark
og EU.
Der vil efterfølgende blive fremsendt et notat med indkommende høringssvar, da det af tids-
mæssige grunde ikke været muligt at afslutte en høring af relevante organisationer.
På baggrund af de drøftelser, der har været i Rådet, samt behovet for en styrkelse af det viden-
skabelige grundlag for beslutningen, agter regeringen at stemme imod en vedtagelse af forsla-
get, idet:
-
-
Danmark fastholder at bekæmpelse af sygdomsfremkaldende bakterier bør ske ved
kilden, og
at der er behov for yderligere vurderinger af effekten af midlerne samt risikoen for ud-
vikling af resistente bakterier og betydningen for miljøet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Den 29. maj 2008
FVM 542
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens forordning om gennemførelsesbestemmelser for Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 om brug af kemiske midler til at fjerne
overfladeforurening fra fjerkræslagtekroppe
KOM nr. foreligger ikke
Resumé
Forslaget tillader på en række betingelser brugen af 4 specifikke kemiske stoffer til fjernelse
af bakteriel forurening på slagtefjerkrækroppe. Forslaget indeholder krav til brugen og bort-
ledningen af rester til miljøet. Det er et krav, at fjerkrækødet skal skylles, så der ikke er rester
af det anvendte kemiske stof eller omdannelsesprodukter heraf på kødet. Desuden stilles krav
om at behandlet fjerkrækød skal mærkes med oplysning herom. Kommissionen vil efter en 2-
årig anvendelsesperiode evaluere forslaget på baggrund af en videnskabelig vurdering af de
indhøstede erfaringer. Forslaget kan betyde en nedsættelse af beskyttelsesniveauet i Danmark
og EU.
Baggrund
Kommissionen har onsdag den 28. maj 2008 vedtaget at fremsætte forslag til Kommissionens
forordning om gennemførelsesbestemmelser for Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 853/2004 om brug af kemiske midler til at fjerne overfladeforurening fra fjerkræslag-
tekroppe. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) mandag den 2. juni 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordning (EF) Nr. 853/2004 om særlige hygiejnebe-
stemmelser for animalske fødevarer, særligt artikel 3, stk. 2.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure (1999/468/EF art. 5) i SCoFCAH. Hvis der er
kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal,
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet
kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet
ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til eksisterende fødevarelovgivning. Det er
derfor regeringens holdning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at tillade import af fjerkrækød fra USA, som rutinemæssigt tillader
behandling af fjerkræslagtekroppe med 4 specifikke kemiske stoffer til fjernelse af bakterie-
forurening. En vedtagelse af forslaget vil samtidig betyde, at virksomheder i Fællesskabet får
mulighed for at anvende de samme 4 kemiske stoffer. Det er den enkelte virksomhed, som be-
slutter, om man ønsker at anvende kemiske stoffer til fjernelse af bakterieforurening fra over-
fladen af fjerkræslagtekroppe.
Det behandlede fjerkrækød kan ikke betragtes som fersk fjerkrækød i henhold til de eksiste-
rende handelsnormer for fjerkrækød. Derfor kan forslaget først anvendes fra den dato hvor
handelsnormerne er ændret. Kommissionen forventes at fremsætte forslag om en sådan æn-
dring.
Forslaget stiller krav om, at behandlet fjerkrækød og tilberedt kød fremstillet fra sådant kød,
skal mærkes med oplysning herom.
Forslaget er ikke tidsbegrænset, men Kommissionen skal inden for to år fra anvendelsesdato-
en foretage en vurdering af forordningen i lyset af de videnskabelige data, der er indsamlet og
om nødvendigt foreslå ændringer.
I forhold til fødevarevirksomheder i EU vil forslaget kun tillade brugen af ét stof ad gangen og
kun på hele fjerkræslagtekroppe. Der skal foretages afskylning med vand, så der ikke er rester
af det anvendte stof eller omdannelsesprodukter heraf på kødet. Fødevarevirksomheden skal
overvåge effekten af afskylningen.
Fødevarevirksomheden skal indsamle oplysninger, som skal anvendes til at belyse risikoen for
udvikling af resistente bakterier og indvirkningen på miljøet. Det fremgår af forslaget, at en
nærmere beskrivelse af, hvilke oplysninger, fødevarevirksomhederne skal indsamle, forventes
at foreligge den 30. juni 2008.
Forslaget indeholder krav om, at myndighederne skal forøge frekvensen af kontrolbesøg
og/eller tiden brugt til hvert kontrolbesøg på de virksomheder, som anvender stofferne.
Forslaget indeholder bestemmelser om maksimalt tilladte mængder af klorforbindelser og fos-
forforbindelser, som må udledes med spildevandet fra virksomheden. Myndighederne skal
kræve, at fødevarevirksomheden overvåger, at disse grænser overholdes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser i Danmark, idet området er overordnet reguleret af en forordning, og dermed er reg-
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark.
Der vil dog være behov for at fastsætte strafbestemmelser for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Skulle danske virksomheder dog vælge at gennemføre kemisk rensning af fjerkrækød som fo-
reskrevet i forslaget, kan øgede omkostninger for den enkelte virksomhed til kontrol ikke ude-
lukkes. Omfanget af en sådan øget kontrol kan for indeværende ikke vurderes nærmere.
Fødevaresikkerhedsmæssig vurdering foretaget af EFSA.
EFSA konkluderer, at brugen af
midlerne ikke er fødevaresikkerhedsmæssigt betænkeligt, når behandlingen efterfølges af
grundig afskylning med vand, så der ikke er rester af det anvendte middel eller omdannelses-
produkter. EFSA konkluderer samtidig, at der ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag
for at vurdere effekten af midlerne, men det kan dog konkluderes, at det i bedste fald kun
medfører en begrænset forbedring af fødevaresikkerheden. Afskylning med vand alene har og-
så en reducerende effekt, og der er derfor behov for forskning i effekten af de kemiske midler.
EFSA påpeger endvidere, at dekontaminering ikke bør afløse god hygiejne på slagteriet og til-
tag i besætningerne.
Vurdering af risikoen for udvikling af resistens foretaget af EFSA.
EFSA konkluderer, at
der ikke er dokumentation for, at brugen af midlerne har medført udvikling af resistens. EFSA
anfører dog samtidig, at der ikke er dokumentation for, at brugen ikke på langt sigt vil medfø-
re udvikling af resistens. Der er således behov for forskning i risikoen for udvikling af resi-
stens.
Det konkluderes, at der er meget begrænset viden om risikoen for udvikling af resistente bak-
terier som følge af brugen af midlerne, fx salmonella. Der er behov for mere viden om brugen
af midlerne i slagterierne samt fra producenterne af midlerne om tilsætningsstoffer o.l. Det
kan ikke udelukkes, at der kan udvikles resistente bakterier, som også kan have betydning i
miljøet.
Vurdering af risikoen for miljøet, inkl. arbejdere på slagterier, foretaget af videnskabe-
lige komitéer nedsat af Kommissionen (SCHER og SCENIHR).
Det konkluderes, at det ikke er muligt at vurdere risici forbundet med bortskaffelse af brugte
opløsninger af midlerne. Det kan dog konkluderes, at hvis opløsninger med klorholdige mid-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
ler udledes urenset, kan de udgøre en risiko. Hvis de udledes gennem rensningsanlæg forven-
tes ingen risici. Det er ikke muligt at vurdere risikoen ved udledning af omdannelsesprodukter
på baggrund af eksisterende viden. For fosfatholdige midler er der endnu ikke foretaget en
vurdering. De øvrige midler kan udgøre en risiko, men det kan ikke vurderes endeligt på bag-
grund af den eksisterende viden. Det konkluderes, at der er en meget ringe risiko for forure-
ning af miljøet fra rester på selve fjerkrækødet.
En vedtagelse skønnes at kunne nedsætte beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da der ikke
er et fyldestgørende videnskabeligt grundlag for at vurdere konsekvenserne af forslaget
Høring
Af tidsmæssige årsager har det ikke været muligt at gennemføre sædvanlig høring af relevante
organisationer. Forslaget er lagt på høringsportalen fra den 29. maj 2008.
Et tidligere forslag blev i 2004 af Fødevarestyrelsen sendt i høring hos relevante organisatio-
ner. Kommissionen fremsatte i 2004 forslag om betingelser for godkendelse af midler til de-
kontaminering af fersk kød, inkl. fjerkrækød. Forslaget blev forhandlet i komité-procedure og
ledte til, at EFSA blev anmodet om at vurdere de sundhedsmæssige aspekter af brugen af vis-
se midler, herunder klorholdige midler. Forslaget har ligget stille siden medio 2005.
Der blev ved den anledning modtaget svar fra COOP Norden Food, Dansk Slagtefjerkræ, Den
Danske Dyrlægeforening, Dansk Toksikologi Center, HORESTA og Forbrugerrådet. Det blev
fra generelt fra organisationerne anført, at bekæmpelse af sygdomsfremkaldende bakterier bør
ske så tæt ved kilden som muligt (altså i besætningen), og at god hygiejne under slagteproces-
sen er meget væsentlig. Generelt var organisationerne ikke positive over for brugen af kemisk
dekontaminering. Såfremt det alligevel blev tilladt, ønskede flere af organisationerne, herun-
der Forbrugerrådet, regler om mærkning med brugen af midlerne.
Der foretages den 29. maj en skriftlig høring med kort høringsfrist af Det Rådgivende Fødeva-
reudvalgs EU-underudvalg og § 2-udvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
I Danmark er der traditionelt ikke benyttet kemiske midler i bekæmpelsen af sygdomsfrem-
kaldende bakterier som salmonella og campylobacter i kød. Der er i tæt samarbejde med bran-
chen udviklet strategier og handlingsplaner, der sigter mod at nedbringe og om muligt helt ud-
rydde bakterierne i besætningerne og på slagterierne uden brug af kemisk dekontaminering.
Grundlæggende bør man fastholde princippet i EU lovgivningen om, at man fjerner proble-
merne ved kilden i stedet for kemisk efterbehandling. Dvs. at landmændene f.eks. er opmærk-
somme på at bekæmpe bakterier i besætningerne, og at slagterierne opretholder en god hygiej-
ne under slagteprocessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Det er muligt, at brugen af kemiske midler kan anvendes i indsatsen mod de sygdomsfremkal-
dende bakterier. En forudsætning er, at midlerne ikke har nogen negativ sundhedsmæssig ef-
fekt, og at der er en solid og fyldestgørende dokumentation for det.
Det er den videnskabelige vurdering, at der er behov for yderligere forskning i konsekvenser-
ne og effekten af brugen af kemiske midler.
Med fremsættelsen af dette forslag 5 dage før en gennemførelse af en afstemning i forskrifts-
komitéen overholder Kommissionen ikke den gældende forretningsorden for komitéen, der
fastsætter, at et forslag til vedtagelse skal være modtaget senest 14. dage før afstemning. Dette
forhold vil regeringen protestere over i forbindelse med afstemningen. Regeringen agter dog
alligevel at stemme ved behandlingen i komitéen, da forslaget vurderes at være af væsentlig
betydning for Danmark.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i april og maj 2008 har et stort antal medlemsstater, her-
iblandt Danmark, tilkendegivet, at kemikalier ikke bør anvendes ved fremstilling af fødevarer.
Det vil underminere den indsats som europæiske fjerkræproducenter har gjort i mange år med
at bekæmpe bakterieproblemerne i produktionen og ved håndteringen på slagterierne, hvis det
alligevel bliver tilladt at anvende kemisk dekontaminering til allersidst på slagteriet.
Det er endvidere blevet påpeget af nye medlemsstater, at mange af de investeringer, der er
blevet gjort i avanceret teknologi i forhold til at sikre hygiejneforholdene i forbindelse med
fjerkræproduktionen vil være overflødig, hvis kemisk dekontaminering ender med at blive til-
ladt.
I forhold til risikoen for udvikling af bl.a. resistente bakterier og betydningen for miljøet, me-
ner flere medlemsstater endvidere, at det foreliggende videnskabelige grundlag for en beslut-
ning ikke er tilstrækkeligt.
Der forventes ikke at være kvalificeret flertal for forslaget ved en afstemning i SCoFCAH.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.