Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 383
Offentligt
582487_0001.png
582487_0002.png

Notat

NaturJ.nr. BLS-3129-00030Den 31. juli 2008

Notat til Folketingets Europa-udvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om Eu-

ropa-Kommissionens åbningsskrivelse 2006/4993: Svar på åbningsskrivelse om mangelfuld

anvendelse af habitatdirektivet (92/43/EØF) ved planlægning af motorvej i Sønderjylland

Europa-Kommissionen har på baggrund af en klage den 6. juni 2008 sendt en åbningsskrivelse tilDanmark i en konkret sag om planlægning af en motorvej fra Kliplev til Sønderborg. Kommissionenmener, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der følger af habitatdirektivets artikel 6, stk. 3.Linjeføringen skærer gennem et hjørne af området omkring Hostrup Sø (Natura 2000-område nr.DK009X058) på et sted, hvor der er intensivt dyrket landbrugsland, passerer tæt forbi et mindreskovområde (Tralskov) i Rinkenæs Skov m.v. (Natura 2000-område nr. DK009X068) og passerer inogen afstand nord om Nybøl Nor i området Flensborg Fjord og Nybøl Nor (Natura 2000-områdenr. DK009X064).Kommissionen peger på 3 forhold i sagen, hvor de danske myndigheder angiveligt ikke skulle havehandlet i overensstemmelse med artikel 6, stk. 3. Der er således efter Kommissionens opfattelseikke foretaget en tilstrækkelig vurdering af virkningen på Natura 2000-områder af1) trafikstøjens påvirkning af de fuglearter, som områderne er udpeget for at beskytte2) yderligere tilførsel af kvælstof fra vejen og trafikken til et område, der i forvejen modtager kvæl-stof over de kritiske niveauer3) sænkning af grundvandet i anlægsperioden.Kommissionen mener, at det er i strid med habitatdirektivet og EF-domstolspraksis, hvis myndighe-derne har givet deres tilslutning til projektet, når der på ovennævnte punkter er tvivl om, hvorvidtprojektet kan skade de beskyttede områder. Det skal således på bedste videnskabelige grundlaguden rimelig tvivl kunne afvises, at projektet vil skade de udpegede områder.Det godkendte projekt er justeret i forhold til det projekt, som klagen retter sig modI forbindelse med kommunalreformen er vejprojektet pr. 1. januar 2007 overgået fra amt til Trans-portministeriet, der har ansvaret for videre planlægning og realisering af vejprojektet.Projektet har siden overdragelsen undergået en række justeringer, som bl.a. især har været be-grundet i de forpligtelser, der følger efter habitatdirektivet med særlig fokus på direktivets artikel 12om strengt beskyttede arter. Miljøministeriet v/By- og Landskabsstyrelsen har endvidere efter juste-ring af projektet den 17. marts 2008 truffet afgørelse efter naturbeskyttelseslovens § 20 og god-kendt vejprojektet med en række yderligere justeringer. Det er denne afgørelse, der er de danskemyndigheders endelige tilslutning til projektet.Revurdering af det justerede projekt i lyset af Kommissionens kritik
De danske myndigheder har i lyset af Kommissionens åbningsskrivelse revurderet projektet på de3 punkter, hvor Kommissionen anser habitatdirektivet for overtrådt.De danske myndigheder kan efter denne revurdering af projektet i lyset af Kommissionens kritik-punkter afvise, at vedtagelsen af vejprojektet i sin nuværende form er i strid med habitatdirektivetsartikel 6, stk. 3, med henvisning til at:1) Ingen af fuglearterne på udpegningsgrundlaget er relevante i forhold til trafikstøjpåvirkning ellerhar levesteder indenfor influenszonen fra støj fra vejen.2) VVM’ens beregninger af, at Natura 2000-områderne ikke påvirkes af kvælstoftilførsel, er bekræf-tet.3) Det er en misforståelse, at den oprindelige, midlertidige grundvandssænkning ville medføre ska-de på området. Grundvandssænkningen er udtaget af det reviderede projekt.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.
2