Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til komÂmissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringsÂtilÂladelse for lægemidlet Vimpat – lacosamid
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Vimpat - lacosamid.
Vimpat – Lacosamid skal bruges som tillægsbehandling af fokale anfald (epileptiske anfald udløst fra begrænsede områder af hjernebakken) med eller uden sekundær generalisering til patienter i alderen 16 år og ældre med epilepsi.
En vedtagelse af forslaget vil indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag EU/1/08/470/001-016 (EMEA/H/C/863) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 28. juli 2008.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 19. august 2008.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg CHMP. Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til CHMP.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Vimpat – Lacosamid, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medÂlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Vimpat - Lacosamid er et nyt epilepsimiddel til patienter i alderen 16 Ã¥r og ældre med fokale anfald med eller uden sekundær generalisering, som ikke er tilstrækÂkeligt kontrolleret pÃ¥ almindelig vedligeholdelsesbehandling. Vimpat - Lacosamid er kun et tillæg til anden behandling, idet der ikke er tilstrækkelige data til at bruge lægemidlet som monoterapi.
Lægemidlet doseres som tabletter to gange daglig.
I en række kontrollerede kliniske forsøg i patienter med ukontrollerede foÂkale anfald med eller uden sekundær generalisering fandtes en signifikant reduktion i hyppigheden af anfald, nÃ¥r Vimpat - lacosamid blev givet sammen med 1-3 andre antiepileptika.
De mest almindeligt rapporterede bivirkninger ved lacosamidbehandling var svimmelhed, hovedpine, kvalme og diplopi (dobbeltsyn). De var som regel milde til moderate. Nogle bivirkninger var dosisafhængige og kunne mindÂskes ved at nedsætte dosis. Vimpat - Lacosamid kan bevirke hjertearytmi i sjældne tilfælde.
Vimpat – Lacosamid må kun udleveres efter recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Der er mere end 30.000 patienter med en aktiv, behandlingskrævende epiÂlepÂsi i Danmark.
Det primære mÃ¥l med medicinsk behandling er anÂfaldsÂfrihed uden bivirkÂninger. Det kan opnÃ¥s med 1. eller 2. middel hos godt 60 pct. af patienterne. Hvis de første to antiepileptika ikke giver anfaldsfrihed, betragtes patienten ofte som medicinsk behandlingsresistent. Absolut beÂhandÂÂlingsresistens kan dog næppe fastslÃ¥s, før forsøg er gjort med flere midÂler inklusive kombinaÂtionsbehandling, hvor yderligere ca. 5 pct. kan forventes at blive anfaldsfri. Vimpat – Lacosamid, er et nyt antiepileptikum, som skal bruges i komÂbination med andre antiepileptika, nÃ¥r disse ikke er tilstrækkelig effektive.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Â
Da man endnu ikke kender den pris, som Vimpat – Lacosamid vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med epilepsi der vil skulle tilbydes behandling med Vimpat – Lacosamid, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne. LægemiddelÂstyÂrelsens Tilskudsnævn har endnu ikke vurderet, om lægemidlet skal have ofÂfentligt tilskud.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Lægemiddelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.