Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringsÂtilladelse for lægemidlet Oprymea - pramipexol
Resumé
Oprymea er indiceret til behandling af tegn og symptomer på idiopatisk Parkinsons sygdom, alene (uden Levodopa, som er et andet lægemiddel mod Parkinsons sygdom) eller i kombination med Levodopa, det vil sige i hele sygdomsforløbet frem til sene stadier, når effekten af Levodopa klinger af eller bliver ustadig, og svingninger i den terapeutiske effekt opstår ("end of dose" eller "on off" svingninger).
En vedtagelse af forslaget vil indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/08/469/001-025 (EMEA/H/C/941)) til den ovennævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 29. juli 2008.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overÂvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om oprettelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medÂlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forskriftskomitéen i hænde senest den 19. august 2008.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af KomÂmissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Oprymea - pramipexol, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medÂÂlemslande.
Lægemidlet anvendes til behandling af tegn og symptomer på idiopatisk Parkinsons sygdom, alene (uden Levodopa) eller i kombination med Levodopa, det vil sige i hele sygdomsforløbet frem til sene stadier, når effekten af Levodopa klinger af eller bliver ustadig, og svingninger i den terapeutiske effekt opstår ("end of dose" eller "on off" svingninger).
Lægemidlet Oprymea - pramipexol er et generisk produkt (kopiprodukt). Det vil sige, at der allerede er et godkendt produkt på markedet med det samme indholdsstof og samme virkning (originalprodukt). Dette lægemiddel, Sifrol, er godkendt af Kommissionen efter forordning 726/2004 den 14. oktober 1997, og det har været på det danske marked siden den 29. juni 1998.
3. Nærhedsprincippet Â
Nærhedsprincippet er ikke relevant ved dette forslag. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Der er som nævnt tale om et nyt lægemiddel, hvis aktive indhold er identisk med et allerede godkendt og markedsført lægemiddel.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet.
Det er ikke muligt præcist at udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne i forbindelse med udstedelse af en markedsføringstilladelse til lægemidlet. Det skyldes, at man ved godkendelse af lægemidler efter den centrale procedure ikke har kendskab til, om det enkelte lægemiddel rent faktisk vil blive markedsført i Danmark. Såfremt det bringes på markedet her i landet, er der ikke ved godkendelsen viden om lægemidlets pris, hvorvidt det vil opnå offentligt tilskud, samt i hvilket omfang det vil blive anvendt.
Om kopiprodukter kan dog oplyses, at de sædvanligvis er billigere end originalprodukter. Såfremt der opnås offentligt tilskud til det nye lægemiddel, vil en vedtagelse af forslaget indebære en nedsættelse af de offentlige udgifter til medicintilskud.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger LægemiddelÂstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.