Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Sagsnr.: 8886
Den 23. januar 2008
STS/PEA/MIST/PEHA
FVM 491
Notat om udviklingen i EU’s Landbrugsbudget
1. Indledning
I 1965 lagde betalingerne inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik beslag
på ca. 35 % af EU’s samlede budget. Denne andel voksede til ca. 70 % i 1985. I det
første år af de finansielle overslag for 1988-1992 tegnede udgifterne til den fælles
landbrugspolitik sig stadig for ca. 60 % af budgettet.
EU's landbrugsbudget(søjle I og søjle II) vil i 2008 udgøre ca. 42,6 % af EU's budget,
svarende til 55,0 mia. € (løbende priser). Landbrugsbudgettet for søjle I (direkte støt-
te og markedsforanstaltninger) udgør heraf 40,9mia. € (31,7 %). Udgifter til landdi-
striktsstøttens søjle II udgør 12,9 mia. € (10,0 %). Udgifter til miljø- og fiskeriaktivi-
teter udgør de resterende 1,2 mia. € (0,9 %).
Kommissionen vurderer, at andelen af de traditionelle landbrugsudgifter (søjle I) i
2013 vil være fastholdt på omkring 32 % samtidig med, at 10 nye medlemslande vil
være fuldt indfaset i landbrugsstøtteordningerne i 2013, og for Rumænien og Bulga-
rien i 2016.
Et centralt led i kompromiset om EU's finansielle rammer for 2007-2013 i december
2005 var, at der skal gennemføres en ”fuldstændig og vidtspændende revision” af
EU's budgetrammer. Den 12. september 2007 fremlagde Kommissionen et hørings-
oplæg (såkaldt Issues Paper), der opfordrer alle interessenter til at give deres bud på
den fremtidige udvikling af EU's budget efter 2013. Revisionen gennemføres i
2008/2009. Særligt landbrugsudgifterne og den britiske rabat blev af Det Europæiske
Råd fremhævet som elementer, der skal være genstand for revisionen.
2. Landbrugsbudgettets udvikling over tid.
Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL) blev oprettet i
april 1962. Fondene er en del af fællesskabsbudgettet og har siden 1960’erne tegnet
sig for en stor del af det samlede budget. På nuværende tidspunkt er landbrugsudgif-
terne underlagt forordning (EF) nr. 1290/2005 af 21. juni 2005 om finansiering af
den fælles landbrugspolitik.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Siden 1988 er EU-budgettet blevet fastlagt ved hjælp af finansielle ram-
mer/perspektiver for at sikre en strammere finansiel disciplin (1988-1992; 1993-
1999; 2000-2006; 2007-2013). Gennem årene er der gennemført en række omfatten-
de reformer af den fælles landbrugspolitik, som har haft afledte konsekvenser for
landbrugsbudgettet’s form og indhold, se bilag 1 for en historisk oversigt.
Landbrugsretningslinjen blev i 1988 indført som et budgetdisciplineringsredskab.
Den årlige stigningstakt for udgifterne måtte ikke overstige 74 % af den årlige BNI-
vækst i Fællesskabet. På den måde ville landbrugsudgifterne falde relativt i forhold
til den økonomiske udvikling. I forbindelse med udvidelsen i 1995 med Sverige, Fin-
land og Østrig øgedes landbrugsbudgetretningslinjen med den medfølgende BNI-
forhøjelse som følge af udvidelsen.
I 1999 besluttede man, at loftet for landbrugsudgifterne ikke længere skulle være ba-
seret på landbrugsretningslinjen, men svare til de faktiske forudsete udgifter. Desu-
den blev der tale om to underlofter under hvert udgiftsområde: et udgiftsloft, der an-
vendes på udgifterne i forbindelse med de fælles markedsordninger, og et andet ud-
giftsloft, der anvendes på udgifterne til udviklingen af landdistrikter (ledsageforan-
staltninger til 1992-reformen og strukturforanstaltninger, de tidligere henhørte under
strukturfondene).
Indfasning af nye medlemslande
Som bekendt blev der i 2004 optaget 10 nye lande i det Europæiske Fællesskab, -
Estland, Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Slovenien, Cypern og
Malta. I 2007 blev Rumænien og Bulgarien optaget i EU.
Som led i forhandlingerne om optagelse af 10 nye medlemslande forhandlede Det
Europæiske Råd i oktober 2002 rammerne for den fremtidige udvikling for land-
brugsudgifterne i EU-25. Forhandlingerne førte til følgende konklusion fra Det Eu-
ropæiske Råd, oktober 2002:
”Indfasningen vil finde sted inden for en ramme af finansiel stabilitet, hvor de sam-
lede årlige udgifter til markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger i et EU med
25 medlemsstater – i perioden 2007-2013 - ikke må overstige det beløb i faste priser,
der i Berlin blev fastsat som loft for udgiftsområde 1A for året 2006 for EU-15, og
det foreslåede tilsvarende udgiftsloft for de nye medlemsstater for året 2006. Det
samlede nominelle beløb til markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger for
hvert af årene i perioden 2007-2013 skal holdes under dette 2006-tal forhøjet med
1 % om året.”
Bruxelles-aftalen med 1 % stigning i budgetloftet i løbende priser (svarende til et fald
på 1 % i faste priser ved en inflation på 2 %) indebærer løbende en udhuling af søjle
I’s andel af landbrugsbudgettet. Dette skyldes at den direkte støtte er fastsat i faste
nominelle priser, og dermed taber i reel værdi i takt med inflationen. Aftalen omfat-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0003.png
tede desuden lofter for udgifterne til den fælles landbrugspolitik, og en aftale om ind-
tægter (herunder den britiske rabat)
1
.
Samtidig blev det af hensyn til behovet for en afbalanceret økonomisk udvikling be-
sluttet, at de direkte støtteudbetalinger i de nye medlemslande skulle ske med en sti-
gende procentdel i forhold til det gældende niveau i Fællesskabet. For 2004 blev det
fastsat, at støtteniveauet skulle udgøre 25 % af fællesskabsniveauet. Niveauet skulle
herefter stige med 5 % om året frem til 2007. Fra 2008 skal støtteniveauet stige 10 %
om året, indtil det når 100 % i 2013.
Tabel 1:Indfasning af direkte betalinger i nye medlemslande
År
% af EU-
15 niveau
2004
25
2005
30
2006
35
2007
40
2008
50
2009
60
2010
70
2011
80
2012
90
2013
100
De nye medlemslande har mulighed for at supplere de direkte EU støtteudbetalinger
med nationale støtteordninger op til EU-15 niveau. Fra 2007 kan de samlede nationa-
le supplerende udbetalinger udgøre op til 30 % af støtteniveauet i EU-15. Efter udlø-
bet af overgangsperioden kan der ikke ydes supplerende direkte støtte koblet til pro-
duktionen. Ved denne fremgangsmåde er der sikret en udvikling i støtteudbetalinger-
ne, som formodes at være i overensstemmelse med den generelle økonomiske udvik-
ling i de nye medlemslande.
Det finansielle perspektiv 2007-2013
Det eksisterende finansielle perspektiv 2007-2013, som blev besluttet på DER i de-
cember 2005, blev fastsat under hensyntagen til Bruxelles-aftalens indhold vedr.
konsekvenserne af optagelsen af de 10 nye medlemslande i EU i 2004, samt ud fra
den hypotese, at Rumænien og Bulgarien ville blive medlemmer af EU i 2007. Det
finansielle perspektiv forudsætter, at de stigende udgifter til landbrugsstøtte i de nye
medlemslande skal afholdes inden for de fastlagte rammer.
Tabel 2. Finansieringsrammer 2007 – 2013, Landbrugsbudgettet (
mia. €)
/ år
2007
2008
2009
2010
53,021
41,86
2011
52,386
41,45
2012
51,761
41,05
2013
51,145
40,65
Samlede landbrugs-
54,972
54,308
53,652
udgifter
Søjle I
43,12
42,70
42,28
Landbrugsbudgettet fastsat i 2004-prisniveau.
Under de givne budgetrammer er der fastsat lofter for de direkte støtteudbetalinger til
landmænd. Derudover, men stadig inden for de fastsatte rammer, afholdes en række
ikke-begrænsede udbetalinger til eksportrestitutioner, og intervention m.m. Udgifter-
ne til disse ordninger er imidlertid stærkt faldende, idet eksportstøtten næsten er af-
viklet og der i dag kun er interveneret begrænsede mængder af landbrugsprodukter.
1
I 1984 fik Storbritannien forhandlet en rabatordning på plads under Det Europæiske Rådsmøde i
Fontainebleu. Aftalen fik virkning gennem Rådets afgørelse om egne indtægter fra 7. maj 1985.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0004.png
De gentagne reformer med omlægning fra prisstøtte (korn, oksekød og mælk) til di-
rekte støtte viser sig bl.a. i faldet i anvendelsen af eksportrestitutioner, der i starten af
1990’erne var på ca. 10 mia. € mod 1,4 mia. € i 2007.
I forbindelse med fastlæggelsen af budgettet for 2008 blev det besluttet at tilpasse det
finansielle perspektiv for perioden 2007-2013. Herved overføres uforbrugte land-
brugsmidler og midler, der ikke skønnes at ville blive brugt i 2007/2008, svarende til
1,6 mia. € i 2007 fra landbrugsbudgettet til etablering af et europæisk civilt satellit-
navigationssystem Galileo. Der er ikke nogen konsekvenser for den fælles land-
brugspolitik, men alene for tilbageførslen til medlemsstaterne. Det nye finansielle
perspektiv for landbrugsudgifterne ser nu således ud
2
:
Tabel 3. Finansieringsrammer 2007 – 2013 (efter tilpasning), Landbrugsbudgettet
(
mia. €)
/ år
Samlede landbrugsud-
gifter
Efter tilpasning
3
Søjle I
2007
2008
2009
53,652
53,666
42,28
2010
53,021
53,035
41,86
2011
52,386
52,400
41,45
60,191
60,191
47,617
2012
51,761
51,775
41,05
60,663
60,663
48,093
2013
51,145
51,161
40,65
61,142
61,142
48,574
2004-priser
54,972
54,308
53,478
54,322
43,12
42,70
Løbende priser
58,351
58,800
Samlede landbrugsud-
59,252
59,726
gifter
Efter tilpasning
56,751
58,800 59,252
59,726
Søjle I
45,759
46,217
46,679
47,146
Landbrugsbudgettet, faste 2004 priser samt løbende priser.
3. Finansiel disciplin
For at sikre, at de beløb, der er afsat til finansiering af den fælles landbrugspolitik,
respekterer de årlige budgetrammer fastsat i november 2002, blev der samtidig med
vedtagelsen af 2003-reformen vedtaget et instrument til fastholdelse af budgetdisci-
plinen. Dette indebærer, at når prognoserne for finansiering af landbrugsbudgettet i et
givet regnskabsår – inden for en margen af 300 mio. € - overskrides, tilpasses de di-
rekte betalinger i EU-15 i nødvendigt omfang. Det kan ske fra regnskabsåret 2007.
Det var oprindeligt forventet, at der ville blive brug for at anvende budgetdisciplinen
og foretage en reduktion på op til 8 -10 % af de uddelte budgetlofter for direkte støtte
i EU-15 allerede i 2010. Den aktuelle udvikling med stigende priser på landbrugs-
produkter, især i 2007, har imidlertid lettet presset på budgettet, og særligt er udgif-
terne til eksportstøtte og intervention reduceret betydeligt. Der er derfor mærkbare
forskelle i de aktuelle skøn over hvorvidt de stigende udgifter til støtteudbetalingerne
2
På trods af, at det reelle underforbrug har været på søjle I er reduktionen i 2007 teknisk set ikke sket
for denne underkategori. Dette skyldes formentlig, at det ikke er juridisk nødvendigt, samt at en sådan
reduktion kan være et sensitivt spørgsmål.
3
Vedrørende tilpasningen af de finansielle perspektiver i faste 2004-priser er der en begrænset diffe-
rence. Dette skyldes tekniske forhold vedrørende den anvendte deflator og fordeling på årene.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0005.png
i de nye medlemslande kan forventes at kunne holdes inden for den givne budget-
ramme frem til 2013. Skønnene varierer mellem en reduktion på 2 – 7 % af budget-
lofterne for direkte støtte i årene 2011 og 2012.
Nationale budgetlofter
I forbindelse med gennemførelsen af 2003-reformen af den fælles landbrugspolitik,
blev den direkte støtte i høj grad afkoblet fra produktionen og udbetales nu på grund-
lag af areal og tilsvarende betalingsrettigheder. Reformen indeholder dog visse mu-
ligheder for at udbetale direkte støtte, der fortsat er koblet til en bestemt produktion.
Se oversigt over frivilligt koblede og obligatorisk koblede støtter, bilag 2.
I forbindelse med reformen blev de enkelte medlemslande tildelt nationale budget-
rammer (lofter), som svarede til det niveau, som var blevet udbetalt i støtte i gen-
nemsnit i årene i referenceperioden 2000 – 2002.
4. Sundhedstjekket og finansielle instrumenter til reduktion af den direkte støtte
Obligatorisk modulation (graduering)
Som led i en omlægning af visse dele af de direkte støtteudbetalinger til mere målret-
tede landdistriktsprogrammer, blev der i 2003-reformen fastsat bestemmelser om ob-
ligatorisk modulation.
Alle direkte betalinger nedsættes for hvert af årene 2007- 2012 med 5 %. Dog frihol-
des udbetalinger op til 5.000 Euro (ca. 37.000 kr.) til den enkelte landmand fra mo-
dulation
4
. Ved at friholde udbetalinger under 5.000 € for modulation, rammer modu-
lationen i mindre grad i de lande, hvor strukturudviklingen er langsom og antallet af
mindre landmænd er relativt højt. I Danmark blev 32.100 ud af 61.796 landbrugere i
2006 friholdt fra kravet om nedsættelse af de direkte betalinger.
De beløb, der følger af modulationen stilles til rådighed som yderligere fællesskabs-
støtte til foranstaltninger inden for programmeringen af landdistriktsudviklingen.
Det er en forudsætning at programmerne har en 50 % national medfinansiering.
De modulerede midler fordeles mellem de pågældende medlemsstater på grundlag af
3 kriterier: landbrugsareal, landbrugsbeskæftigelse, bruttonationalprodukt (BNP) pr.
indbygger i købekraft. En medlemsstat skal dog modtage mindst 80 % af de samlede
beløb, som modulationen har medført i denne medlemsstat. Danmark modtager aktu-
elt kun 80 % af de modulerede midler. I Tyskland kan der pga. særlige omstændig-
heder anvendes 90 % af provenuet.
4
Rent teknisk sker friholdelsen ved at det tilbageholdte beløb for udbetalinger under eller op til 5.000
€ tilbagebetales til alle landmænd i form af en særlig tillægsstøtte. Der er et nationalt loft over tillægs-
støtten på 12,9 mio. euro, svarende til den budgetterede samlede tillægsstøtte i 2008 på 96,2 mio. kr.
jf. Artikel 12; bilag II i Rfo.(EF) 1782/2003.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0006.png
Obligatorisk modulation anvendes i EU-15. De nye medlemslande friholdes indtil
deres støtteudbetalinger har nået samme niveau, som i EU-15, hvilket ventes at ske
for produktionsåret 2013 og dermed fra og med budgetåret 2014, for Bulgarien og
Rumænien fra og med budgetåret 2017
5
.
For at få et indtryk af indvirkningen af modulation på forskellige medlemslandes di-
rekte støtte kan følgende eksempel anskueliggøre forskellene.
6
Ved at gennemføre en
beregning med 5 % modulation af de offentliggjorte udbetalinger i finansåret 2005
(grundlag - produktionsår 2004) viser de fremkomne tal, i hvilket forhold de enkelte
medlemslande rammes af modulation, se bilag 4. Endvidere viser beregningerne, at
de direkte støtteudbetalinger i EU-15 reduceres med i alt 3,3 %. Denne procent dæk-
ker over en vis variation, hvor de fleste lande ligger på 3 - 4 %. Dog ligger Græken-
land med sine mange mindre landbrug på 1,2 %. I Danmark reduceres den direkte
støtte i dette regneeksempel med 3,9 %.
Som led i den kommende gennemgang af den fælles landbrugspolitik – sundheds-
tjekket – forventes Kommissionen at foreslå en forøgelse af procenten for obligato-
risk modulation med 2 % om året i årene 2010 – 2013, dvs. i alt 8 %. Dermed vil den
samlede obligatoriske modulation i 2013 være øget til 13 %.
For at vise, i hvilket forhold de enkelte medlemslande påvirkes ved den fulde gen-
nemførelse af den foreslåede forøgelse af modulationsprocenten, er der gennemført
en teoretisk beregning med en graduering på 13 % i 2013 af udbetalingerne i budget-
året 2005. Resultatet viser, at de direkte støtteudbetalinger i EU-15 ville være blevet
reduceret med 8,6 %. En række lande - Tyskland, Frankrig og UK - ligger på samme
niveau med en reduktion på ca. 10 %, mens Grækenland ligger lavest med 3,1 %.
Danmark ville have fået støtteudbetalingerne reduceret med 10,1 %.
5
Modulation gælder for de nye medlemslande først fra begyndelsen af det kalenderår, for hvilket ni-
veauet for de direkte betalinger i de nye medlemsstater mindst svarer til niveauet for disse betalinger i
Fællesskabet i dets sammensætning pr. 30. april 2004.(Rådsforordning 1782/2003 art. 12 a)
6
De følgende regneeksempler er baseret på baggrundsdata i bilag 3.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0007.png
I 2007 blev det i en særskilt rådsforordning fastsat, at Portugal og UK kan tilbage-
holde op til 20 % af de nationale lofter ved
frivillig modulation
og uden at skulle an-
vende national medfinansiering, jf. rådsforordning 378/2007.
Øvre støttegrænse
Kommissionen har i meddelelsen om sundhedstjekket fremlagt ideen om en øvre
støttegrænse for udbetalingerne, en såkaldt ”capping”. I en række medlemslande
modtager større bedrifter iøjnefaldende store beløb. Endvidere peges ofte på det for-
hold, at 20 % af landmændene i EU (EU 15) modtager op mod 85 % af landbrugs-
støtten
7
.
I relation til den øvre støttegrænse (capping) nævner Kommissionen en model, hvor
støtteniveauet gradvist nedsættes i takt med, at den samlede direkte støtte til den en-
kelte landmand stiger. I en fodnote nævnes som eksempel en model, der lægger op
til, at udbetalinger der overstiger 300.000 euro pr. år, vil blive reduceret med 45 pct.
af den del af udbetalingen, der overstiger 300.000 euro. Den del af udbetalingen, der
ligger mellem 200.000 og 300.000 euro, vil blive beskåret med 25 pct. Endelig vil
udbetalinger mellem 100.000 og 200.000 euro blive beskåret med 10 pct. af den del,
der ligger i dette interval.
Anvendelsen af denne cappingmodel indebærer, at de samlede direkte støtteudbeta-
linger i EU-15 reduceres med 1,7 %
8
. Dette tal dækker over en betydelig variation,
idet Tyskland og Holland ligger på hhv. 5,4 % og 4,3 %, medens Frankrig ligger på
0,2 %. I Danmark ventes reduktionen af udbetalingerne at beløbe sig til 1,6 % af ud-
betalingerne, hvilket svarer til 14,5 mio. €. (ca. 108 mio. kr.) Se bilag 5.
Diagram over indvirkning af capping-forslaget (2005-tal)
7
Skønnet er baseret på fordelingen af støtteudbetalingen i EU i finansåret 2005 - grundlag produkti-
onsår og ansøgningsår 2004 Dette forhold hænger sammen med, at landbrugsstøtten traditionelt blev
udbetalt på grundlag af produktionen. Reformen 2003 medførte overvejende en afkobling af støtten
fra produktionen, men da den afkoblede støtte beregnes dels på grundlag af den modtagne støtte i refe-
renceperiode tilbage i tid dels på grundlag af arealrådigheden i 2005, er forholdet opretholdt..
8
Kommissionens regnskabstal for 2005 er anvendt ved beregning af konsekvenserne af modellen for
capping af den direkte landbrugsstøtte.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0008.png
Gennemførelse af obligatorisk capping indebærer, at de enkelte lande påvirkes for-
skelligt, hvilket skyldes forskel i struktur og udvikling i landbruget i de enkelte lan-
de. Næsten uanset, hvilken model der anvendes, vil lande som Tyskland, Holland og
UK påvirkes kraftigere end f.eks. Frankrig. I ovenstående beregninger er anvendt
udbetalinger i direkte støtte i 2005
9
.
Art. 69. Frivillig tilbageholdelse af en del af de direkte støtteudbetalinger.
Ifølge artikel 69 i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 kan medlemsstaterne tilba-
geholde op til 10 % af de nationale lofter for direkte støtte til landmændene. Midler-
ne skal anvendes til en supplerende betaling til landbrugere i den eller de sektorer,
hvor tilbageholdelsen af midler er sket. Den supplerende betaling ydes for særlige
typer landbrug, som er vigtige for miljøbeskyttelse eller - forbedringer eller for at
forbedre kvalitet og markedsføring af landbrugsprodukter.
Tilbageholdelse af en del af de direkte støtteudbetalinger iht. art. 69 anvendes for
specifikke sektorer i Grækenland, Spanien, Italien, Portugal, Slovenien, Finland og
UK (Skotland) samt for alle sektorer i Sverige.
Medlemsstaterne skulle senest 1. august året før enkeltbetalingsordningens første an-
vendelsesår, som for Danmark var 2005, notificere de programmer og projekter de
ville yde tilskud til under denne ordning, herunder om betingelserne for landmænde-
ne for at kunne komme i betragtning og om de omfattede sektorer. Eventuelle æn-
dringer i meddelelsen skal ske senest 1. august i et givet år for at kunne gælde det
følgende år. En medlemsstat kan dog ikke ændre de omfattede sektorer eller tilbage-
holdelsesprocenten.
I sundhedstjekket af landbrugspolitikken foreslår Kommissionen at finde finansie-
ring til kompenserende ordninger i forbindelse med afskaffelsen af kvotesystemet for
mælkeproduktion, under artikel 69, som forventes ændret, således at bestemmelserne
bliver mere fleksible.
Kommissionen har således antydet, at hvis for eksempel Tyskland og Frankrig m.fl.
ønsker at indføre kompenserende ordninger for mindre mælkeproducenter og produ-
center i ugunstigt stillede områder, kan dette ske ved, at de udarbejder programmer,
som indeholder den type ordninger, og få dem finansieret over artikel 69. Det giver
samtidig visse rammer for finansiering og godkendelsesprocedurer.
9
En beregning for Danmark foretaget på grundlag af 2006 udbetalingerne giver en reduktion på 0,8
%, hvilket svarer til 8 mio. €, se bilag 6. Forskellen mellem 2004-tallet og 2006-tallet skyldes dels et
fald i antallet af store bedrifter, dels det ændrede støtteudbetalingssystem, som i 2004 primært basere-
des på ha-støtte og dyrepræmier, mens støtteudbetalingen i 2006 baseres på afkoblet direkte støtte i
enkeltbetalingssystemet. Se bilag 3.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0009.png
5. Finansielle perspektiver 2013-2020
Et centralt led i kompromiset om EU’s finansielle rammer for 2007-2013 i december
2005 var, at der skal gennemføres en grundlæggende revision af EU’s budgetram-
mer. Revisionen skal omfatte alle dele, herunder både indtægtsside og udgiftsside og
skal gennemføres i 2008/2009. Særligt landbrugsudgifterne og den britiske rabat blev
af DER fremhævet som elementer, der skal være genstand for revisionen.
Midtvejsevalueringen af budgettet blev igangsat den 12. september 2007 med Kom-
missionens fremlæggelse af et høringsoplæg (såkaldt Issues Paper), der opfordrer alle
interessenter til at give deres bud på den fremtidige udvikling af EU’s budget. Ud
over høringsnotitsen har Kommissionen bestilt en række eksterne konsulentanalyser.
I Kommissionens issue-paper stilles en række åbne, principielle og tidsubegrænsede
spørgsmål. Høringssvar skal afgives senest den 15. april 2008.
På baggrund af høringssvarene og de eksterne konsulentanalyser vil Kommissionen
fremlægge en rapport. Det vides endnu ikke, hvornår Kommissionen vil fremlægge
denne, men det forventes at blive i slutningen af 2008 eller primo 2009. Det fremgår
af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2005, at Det Europæiske Råd
vil ”træffe beslutning om alle de spørgsmål, der er omfattet af revisionen”.
Fra 2014 vil den direkte støtte i de 10 nye medlemslande være indfaset 100 %, og
dermed omfattes disse medlemslande også af modulation og degressivitet. I 2017 in-
kluderes Bulgarien og Rumænien.
For så vidt angår budgetloftet til landdistriktsudvikling, er der ligeledes mulighed for
forskellige reduktioner i budgetloftet sammenholdt med muligheden for yderligere
modulation, der fra 2014 omfatter de 10 nye medlemsstater og fra 2017 Rumænien
og Bulgarien.
Med forbehold for resultatet af sundhedstjekket må det formodes i 2013, at hoved-
parten af markedsordningerne er omlagt til direkte støtte, der er helt eller delvist af-
koblet. Dette forstærkes yderligere af forhandlingerne i WTO, hvor der må forventes
at være krav om afskaffelse af eksportrestitutioner og reduktion af prisstøtte generelt.
Hovedparten af udgifterne vil som direkte støtte være fastlåst nominelt.
Landbrugspolitikken er igennem årene undergået løbende forandringer og det er den
almindelige opfattelse at fastlæggelsen af et nyt finansielt perspektiv for perioden
2014-2020, vil udløse endnu en reformtilpasning af politikken.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0010.png
Bilag 1, Historisk gennemgang af landbrugspolitikken
År
1958:
1962:
1980:
1984:
1987-88:
1992:
Ændringer i den fælles landbrugspolitik
Fastlæggelse af retningslinjerne for den fremtidige fælles landbrugspoli-
tik i Stresa med baggrund i en selvforsyningsgrad i EF på 85 %.
Ikrafttræden af de første markedsordninger med prisstøtte.
Selvforsyningsgrad på 100 % i EF i de vigtigste landbrugssektorer, hvil-
ket medfører et yderligere pres på EF’s landbrugsbudget.
Indførsel af mælkekvoter og garantimængder for en række andre produk-
ter for at begrænse udgifterne til oplagring (smørbjerge, vinsøer mv.).
Indførsel af budgetstabilisatorer og landbrugsretningslinjen.
Mac Sharry-reformen med nedsættelse af garanterede priser og delvis
kompensation i form af direkte støtte (hektarstøtte mv.) samt braklæg-
ning.
GATT-aftale (Uruguay-runden) med efterfølgende tilpasninger af
McSharry-reform.
Dagsorden 2000 i Berlin med budgetloft til 2006 for EU-15 og reform af
oksekød/korn og af mælk fra 2005 samt ny landdistriktspolitik.
Budgetloft til 2013 i Bruxelles for søjle I for EU-25 og aftale om gradvis
indfasning af den direkte støtte i de 10 nye medlemsstater.
Midtvejsreform med afkobling fra 2005, overførsel til søjle II fra 2005,
reform af ris mv., fremrykning af reform af mælk til 2004, og overførsel
til søjle II fra 2005.
Udvidelse med 10 nye medlemsstater og reform af middelhavsprodukter.
Vedtagelse af ny landdistriktspolitik samt reform af sukker inden WTO-
konference i december 2005
Dagsorden 2007, herunder fastlæggelse af landdistriktspolitikken, søjle II
Fuld implementering af 2003-reformen, reform af frugt og grønt samt
vin. Udvidelse med Rumænien og Bulgarien.
Sundhedstjek af 2003-reformen
Ny WTO-aftale med afslutning af Doha Udviklingsrunden med fuld ud-
fasning af eksportrestitutioner.
Budgetreview
Fuld afkobling af tobakssektoren og overførsel af tobaksmidler til søjle
II.
Forhandlinger om nye budgetlofter for landbrugspolitikken.
Budgetlofter for søjle I og II udløber og den direkte støtte i de 10 nye
medlemsstater er fuld indfaset.
Mælkekvoterne udløber.
Rumænien og Bulgarien fuldt indfaset
1994:
1998-99:
2002:
2002-03:
2004:
2005:
2006:
2007:
2008
2008-10:
2011:
2011-12:
2013:
2014-15:
2016:
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0011.png
Bilag 2, Oversigt over koblede støtteordninger i 2007
10
Tabellen omfatter EU-15 + Malta og Slovenien.
Arealbetalinger markafgrøder
Durumhvede suppl
Ammekopræmie
Ammeko suppl
Særlig oksepræmie
Slagtepræmie voksne
Slagtepræmie kalve
Får og gedepræmie
Fårepræmie
Får og gedepræmie suppl
Fårepræmie suppl
Arealstøtte humle
Art. 69, alle sektorer
Art. 69, markafgrøder
Art. 69, ris
Art. 69, okse og kalv
Art. 69, får og gedekød
Art. 69, bomuld
Art. 69, olivenolie
Art. 69, tobak
Art. 69, sukker
Art. 69, mejeriprodukter
Art. 70 (1)(a), støtte til frø
Art. 70, betalinger for markafgrøder
Art. 70, specifik støtte til ris
Art. 70, tobak
Samlet valgfri koblet støtte
Obligatorisk koblet støtte
Særlig kvalitetspræmie hård hvede
Præmie proteinafgrøder
Afgrødespecifik betaling ris
Arealbetalinger nødder
Støtte til energiafgrøder
Støtte til stivelseskartofler
Afgrødespecifik betaling bomuld
Støtte til olivenplantager
Tobaksstøtte
Arealstøtte humle
Samlet obligatorisk koblet støtte
Forventet samlet koblet støtteniveau i 2007
Valgfri koblet støtte
Forventet støtteniveau
1.526.716
56.845
1.220.553
57.181
99.989
236.628
132.747
207.192
66.455
63.298
19.572
2.501
3.398
196.753
150
137.022
21.896
13.432
27.854
9.931
29.078
19.763
30.923
24
3.053
166
4.183.120
127.947
88.912
183.019
98.484
67.500
129.237
290.715
153.735
337.937
2.700
1.480.196
5.663.306
10
De samlede koblede støttebeløb udgjorde i 2007 ca. 16 % af de samlede udbetalte direkte støttebe-
løb.
I Danmark udgør de koblede støttebeløb (præmier for handyr og moderfår) godt 3 % af de samlede
direkte støttebeløb.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0012.png
Bilag 3, Baggrundsdata 2005
Bedriftsfordeling i medlemslandene (EU-15) 2005
Kategorier
BE
DK
DE
EL
ES
FR
IE
0 - 5.000
19.360 20.260 154.590 763.150 705.360 152.540
58.000
5.000 –
50.000
22.950 28.530 162.440
72.370 188.540 251.130
67.810
50.000 -
100.000
900
2.950
8.300
270
7.470
27.980
1.800
100.000 -
200.000
80
550
2.690
40
2.150
3.360
290
200.000 -
300.000
7
80
960
10
350
160
20
> 300.000 *
5
50
1.660
5
220
40
5
I alt
43.302 52.420 330.640 835.845 904.090 435.210 127.925
* Antal landmænd skønnet, hvor < 10
Udbetalinger i medlemslandene (EU-15) (1000 €) 2005
Kategorier
BE
DK
DE
EL
ES
FR
IE
0 - 5.000
38.722 39.812 302.475 749.369 828.923 266.653 134.354
5.000 –
50.000
341.600 523.383 2.596.165 685.257 2.631.597 4.931.210 914.878
50.000 -
100.000
57.920 197.392 553.775
17.237 503.844 1.842.704 118.136
100.000 -
200.000
9.443 70.325 373.711
4.625 287.169 416.712
35.685
200.000 -
300.000
1.463 17.954 233.931
1.195
83.466
35.786
4.820
> 300.000
1.966 36.948 900.696
2.364 141.405
21.649
1.265
I alt
451.114 885.814 4.960.753 1.460.047 4.476.404 7.514.714 1.209.138
IT
1.268.620
143.060
5.140
1.680
320
290
1.419.110
LU
540
1.380
50
NL
64.310
31.970
510
110
AT
PT
89.740 217.620
41.760
240
40
14.810
1.240
480
FI
34.890
32.490
270
20
SE
29.390
28.090
1.590
310
50
10
59.440
UK
63.510
80.450
12.530
4.840
840
420
162.590
EU 15
3.641.880
1.167.780
71.240
16.640
2.907
2.755
4.903.202
1.970
20
10
80
10
10
30
96.930 131.800 234.260
67.670
IT
1.097.277
LU
NL
AT
PT
1.008 129.623 169.567 152.670
FI
83.348
SE
55.542
UK
126.412
EU 15
4.175.755
1.763.894 23.406 305.900 448.325 196.498 377.805 434.756 1.439.198 17.613.872
351.516
225.889
3.100
334
33.675
14.864
15.952
4.699
86.547
64.759
16.929 106.312
2.156
41.195
867.617
650.571
4.772.656
2.202.137
77.317
4.818
2.858 19.194
690 11.594 199.706
694.792
175.999
52.682
8.999 12.750
449 12.690 194.530 1.564.392
3.691.892 27.848 541.562 650.400 532.418 481.377 662.089 3.478.034 31.023.604
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0013.png
Baggrundsdata 2006
Bedriftsfordeling og udbetalinger i DK (1000 €) 2006
Kategorier
Bedriftsfordeling i
DK, 2006
32.100
24.182
4.376
992
112
34
61.796
Udbetalinger i DK
(1000 €), 2006
49.241.000
444.963.000
297.658.000
127.993.000
26.571.000
14.023.000
960.449.000
0 - 5.000
5.000 - 50.000
50.000 - 100.000
100.000 - 200.000
200.000 - 300.000
> 300.000 *
I alt
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0014.png
Bilag 4. Obligatorisk modulation på hhv. 5 % og 13% for udbetalinger over 5.000 € (beregnet på grundlag af 2005 udbetalinger bilag 3)
Antal bedrifter og udbetalinger i EU 15, baseret på 2005-tal.
BE
DK
32.160
DE
176.050
EL
72.695
ES
198.730
FR
282.670
IE
69.925
IT
150.490
LU
1.430
NL
32.620
AT
42.060
PT
16.640
FI
32.780
SE
30.050
UK
99.080
EU 15
1.261.325
Antal bedrif-
ter > 5.000
Udbetalinger i
kategorien >
5.000 (mio. €)
23.945
412.392
846.002
4.658.278
710.678
3.647.481
7.248.061
1.074.784
2.594.615
26.840
411.939
480.833
379.748
398.029
606.547
3.351.622
26.847.849
Obligatorisk modulation - 5 % for udbetalinger over 5.000 € (beregnet på grundlag af 2005 udbetalinger)
Reduktion %
5%
Reel 5% reduk-
tion
BE
14.633
3,2
DK
34.260
3,9
DE
188.901
3,8
EL
17.360
1,2
ES
132.692
3,0
FR
291.736
3,9
IE
36.258
3,0
IT
92.108
2,5
LU
985
3,5
NL
12.442
2,3
AT
13.527
2,1
PT
14.827
2,8
FI
11.706
2,4
SE
22.815
3,4
UK
142.811
4,1
EU 15
1.027.061
3,3
Obligatorisk modulation - 13 % for udbetalinger over 5.000 € (beregnet på grundlag af 2005 udbetalinger)
Reduktion %
13 %
Reel reduktion
13 %
BE
38.047
8,4
DK
89.076
10,1
DE
491.144
9,9
EL
45.136
3,1
ES
344.998
7,7
FR
758.512
10,1
IE
94.271
7,8
IT
239.481
6,5
LU
2.560
9,2
NL
32.349
6,0
AT
35.169
5,4
PT
38.551
7,2
FI
30.437
6,3
SE
59.319
9,0
UK
371.309
10,7
EU 15
2.670.359
8,6
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
521389_0015.png
Bilag 5, Capping baseret på 2005-tal i bilag 3 - Reduktion - 10 % af udb. > 100.000 €, 25 % af udb. > 200.000 € og 45 % af udb. > 300.000 €
Reduktion - 10 % af udb. > 100.000, 25 % af udb. > 200.000 og 45 % af udb > 300.000 € (mio. €) 2005
%
BE
DK
DE
EL
ES
FR
IE
IT
LU
10 %
144
1.533
10.471
63
7.217
8.071
669
5.789
33
10 %
70
800
9.600
100
3.500
1.600
200
3.200
0
25 %
16
489
10.483
(201)
3.367
947
205
3.329
0
10 %
50
500
16.600
50
2.200
400
50
2.900
0
25 %
125
1.250
41.500
125
5.500
1.000
125
7.250
0
45 %
210
9.877 181.213
389
33.932
4.342
(106)
40.050
0
I alt
615 14.448 269.867
525
55.716
16.360
1.143
62.518
33
BE
DK
DE
EL
ES
FR
IE
IT
LU
%-
Reduktion
0,1
1,6
5,4
0,0
1,2
0,2
0,1
1,7
0,1
NL
386
200
205
100
250
22.357
23.498
NL
4,3
AT
70
100
215
100
250
2.700
3.434
AT
0,5
PT
1.676
800
799
300
750
1.688
6.012
PT
1,1
FI
16
0
173
0
0
202
390
FI
0,1
SE
1.020
500
399
100
250
4.361
6.629
SE
1,0
UK
16.657
8.400
7.927
4.200
10.500
30.839
78.522
UK
2,3
EU 15
53.814
29.070
28.348
27.550
68.875
332.051
539.708
EU 15
1,7
Bilag 6, Capping baseret på 2006-tal i bilag 3
Capping i DK baseret på 2006-
tal
%
Mio. €
10 %
2,8
10 %
1,1
25 %
1.0
10 %
0,3
25 %
0,9
45 %
1,7
I alt
8,0
%-reduktion
0,8
15