Europaudvalget |
|
|
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 28. november 2007 |
Europaudvalgets dagsorden
Forsiden er ganske vist gul, men ellers er der ikke mange ligheder mellem Europaudvalgets dagsorden og den traditionelle dagsorden for et udvalgsmøde i Folketinget. Europaudvalgets dagsorden er nemlig styret af, hvordan dagsordenen for møderne i EU’s Ministerråd (Rådet) ser ud. Idéen med dette notat er derfor at give en kort introduktion til europaudvalgsdagsordenens opbygning, udsendelsestidspunkter og de mest brugte forkortelser og kørebemærkninger.
Dagsordenen udsendes 4 gange pr. møde
Europaudvalgets dagsorden for et bestemt møde udsendes normalt i 4 udgaver. Udsendelsen af dagsordenen op til et ordinært fredagsmøde følger et helt fast mønster (jf. figur 1):
                       Uge 1                                               Uge 2                    Man                                             Man                                                    Â
Onsdag: 1. udgave
Figur 1: De normale udsendelsesdage for Europaudvalgets dagsorden |
1. udgave af dagsordenen udsendes onsdag ugen forinden - dvs. 9 dage før mødet. 1. udgave giver en oversigt over de møder i Rådet, der skal forelægges på Europaudvalgets møde.
Â
2. udgave af dagsordenen udsendes fredag ugen forinden mødet, dvs. 7 dage før mødet. I denne udgave har Europaudvalgets sekretariat for hvert punkt tilføjet en henvisning til det relevante samlenotat – dvs. det notat, hvori regeringen gennemgÃ¥r mødet i RÃ¥det fra A til Z. Endvidere fremgÃ¥r det for første gang af 2. udgave, pÃ¥ hvilke punkter regeringen forventer at forelægge et forhandlingsoplæg – med andre ord: pÃ¥ hvilke punkter udvalget skal give regeringen et mandat. Disse punkter bliver markeret med forkortelsen â€FF†(FF = Forventet Forhandlingsoplæg). Endelig angives det pÃ¥ 2. version af dagsordenen, hvilke punkter pÃ¥ rÃ¥dsmødedagsordenen, der forventes behandlet bag lukkede døre. Her benyttes forkortelsen â€FLâ€(FL = Foreløbigt Lukket).
3. udgave af dagsordenen omdeles om tirsdagen i samme uge som mødet, dvs. 3 dage før mødet. Af 3. udgave af dagsordenen fremgår det, hvilke ministre, der fremlægger de enkelte punkter. Desuden vil Europaudvalgets sekretariat have påført dagsordenen yderligere bilagshenvisninger (mere herom senere).
4. udgave af dagsordenen udsendes torsdag, dvs. dagen før mødet. Som hovedregel er der kun fÃ¥ ændringer pÃ¥ denne udgave. Dels vil â€FF†markeringen være ændret til â€FO†(FO = Forhandlingsoplæg), da regeringen nu har endeligt afgjort, hvilke sager der skal forelægges til mandat i udvalget. Dels vil det endelig fremgÃ¥, hvilke punkter der behandles bag lukkede døre. Dette angives med et â€L†(L = Lukket). L-punkterne vil være de sager, der tidligere var markeret med â€FLâ€.
Det sker ofte, at der kommer nye punkter på dagsordenen i ugen op til mødet – i så fald vil ændringerne blive markeret med fed skrift.
Det skal understreges, at selv om der typisk vil være 4 udgaver af en dagsorden, kan der godt forekomme undtagelser, så man enten får flere eller færre udgaver af dagsordenen.  Eksempelvis kan det ske, at regeringen kommer med vigtige nye punkter til dagsordenen uden for den normale møderytme, og derfor vil der blive udsendt en ekstra dagsorden.
Omvendt vil der ved de møder, hvor regeringen enten forelægger eller afrapporterer fra et møde i Det Europæiske Råd (DER) typisk være færre versioner af Europaudvalgets dagsorden.
Åbne/lukkede punkter på dagsordenen
Europaudvalget har besluttet, at åbne sine møder for offentligheden fra og med Folketingsåret 2006-07. Som udgangspunkt er udvalgets behandling af EU-rådsmøderne åben, dog kan regeringen og Europaudvalget beslutte, at visse punkter behandles for lukkede døre, typisk pga. en uafklaret forhandlingssituation i Rådet.
Det angives på dagsordenen, hvilke punkter der er lukkede. Når det skal besluttes, om punkter på dagsordenen skal behandles for lukkede døre, kontakter Udenrigsministeriet Europaudvalgets sekretariat ca. 10 dage før det pågældende møde afholdes. Her informeres om, hvilke punkter regeringen forventer at indstille til behandling bag lukkede døre. Efterfølgende orienterer sekretariatet udvalgsformanden med henblik på foreløbig godkendelse af indstillingen. Såfremt udvalgsformanden godkender regeringens forslag, angives det på 2. version af dagsordenen, hvilke sager der forventes behandlet bag lukkede døre. Der kan også forekomme situationer, hvor det er et eller flere udvalgsmedlemmer, der anmoder formanden om, at et punkt skal forelægges for lukkede døre.
Endelig skal det bemærkes, at udvalgets interne punkter, hvor man tilrettelægger sine arbejdsgange, behandles for lukkede døre. Det betyder, at punktet â€eventuelt†som hovedregel behandles for lukkede døre.
Tilmelding til åbne møder
Tilmelding for tilhørere skal ske senest kl. 12.00 dagen inden mødet ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. 33 37 36 10). Der vil være pladsbegrænsning. Udvalgets faste mødeværelse er vær. 2-133.
Dagsordenen udsendes også elektronisk
Europaudvalgets dagsorden udsendes både på papir og elektronisk. Den elektroniske dagsorden bliver mailet direkte til medlemmer og medlemssekretærer.
Den elektroniske dagsorden indeholder samme oplysninger som den gule papirdagsorden. Dertil kommer, at der på den elektroniske dagsorden er links til alle de europaudvalgsbilag og kommissionsforslag, der henvises til på dagsordenen.
Er man kommet til at slette mailen med den elektroniske dagsorden, kan man altid finde den seneste version af dagsordenen på Internettet på adressen: www.euo.dk/dagsorden eller www.ft.dk.
Hvornår på dagen udsendes dagsordenen?
Det præcise tidspunkt for, hvornår dagsordenen udsendes, afhænger af, hvornår Europaudvalgets sekretariat modtager den nødvendige information fra Udenrigsministeriet. Det sker ofte først sidst på eftermiddagen – og nogle gange senere.
I de situationer, hvor Udenrigsministeriet først er klar med de nødvendige oplysninger uden for Folketingets normale Ã¥bningstid, vil papirdagsordenen af ressourcehensyn først blive omdelt næste morgen. Den elektroniske dagsorden vil derimod altid blive udsendt pÃ¥ den â€rigtige†dag, uanset hvornÃ¥r sekretariatet har modtaget de nødvendige oplysninger.
Dagsordenens forside giver overblik over punkterne
Dagsordenen består af en forside og en række vedhæftede rådsmødedagsordener – jf. den fiktive dagsorden i bilag 1.
Dagsordenens forside giver et overblik over, hvilke emner der er på dagsordenen for udvalgsmødet. De fleste punkter bliver udgjort af de rådsmøder[1], regeringen skal orientere udvalget om. Det vil normalt være de rådsmøder, regeringens forskellige ministre skal deltage i den efterfølgende uge i Bruxelles.
Det er regeringen (Udenrigsministeriet), der fastsætter, hvilke rådsmøder der skal på dagsordenen, og i hvilken rækkefølge ministrene skal forelægge sagerne. Fra og med 3. udgave af dagsordenen fremgår det af forsiden, hvilke ministre der møder op i udvalget for at forelægge de enkelte punkter.
Udover rådsmøder kan der også være andre emner på Europaudvalgets dagsorden – det kan f.eks. dreje sig om et samråd, udvalget har bedt om, modtagelse af en deputation, drøftelse af et beslutningsforslag, eller udvalgets deltagelse i et arrangement. Disse punkter vil være sat på dagsordenen af Europaudvalgets sekretariat efter aftale med udvalgsformanden.
Hvis tidspunktet for et udvalgsmøde bliver ændret, anføres det øverst pÃ¥ dagsordenens forside. Endelig finder man nederst pÃ¥ forsiden en lille â€mini-kalender†over Europaudvalgets øvrige aktiviteter i den uge, hvor udvalgsmødet finder sted.
Dagsordenen har vedhæftet en kopi af rådsmøde-dagsordenen
For hvert af de rådsmøder, der nævnes som punkter på dagsordenens forside, vil der på de efterfølgende sider være vedhæftet en separat dagsorden – den såkaldte rådsmødedagsorden. Rådsmødedagsordenen fremsendes af Udenrigsministeriet og gengiver de væsentlige punkter, som ministrene skal diskutere på det pågældende rådsmøde i Bruxelles.
Da danske regeringer som bekendt består af væsentligt flere ministerier end de 9 forskellige konstellationer, som Rådet er nedsat i, vil ansvaret for punkterne på en rådsmødedagsorden ofte være delt mellem flere forskellige ministre. Det vil derfor fremgå af en fodnote nederst på rådsmødedagsordenen, hvilke ministerier, de enkelte punkter på rådsmødedagsordenen falder ind under.
Der henvises til de mest relevante bilag
For de fleste af punkterne på rådsmødedagsordenen tilføjer Europaudvalgets sekretariat henvisninger til de mest relevante bilag, udvalget har modtaget om sagen.
Den vigtigste bilagshenvisning er til det samlenotat, der er udarbejdet af det relevante ressortministerium, og som er fremsendt en uge inden udvalgsmødet.
Ved de punkter på rådsmødedagsordenen, der vedrører EU-lovgivningsforslag (fx et direktiv- eller forordningsforslag), er der desuden henvist til det grundnotat, regeringen har fremsendt til udvalget, da lovgivningsforslaget i sin tid blev fremsat af Kommissionen. Grundnotatet vil derfor ofte være lidt forældet. Når grundnotatet alligevel medtages på dagsordenen, skyldes det, at mange medlemmer gerne vil kunne se, hvad regeringen oprindeligt skrev om forslaget, da det blev fremsat.
På dagsordenen henvises der desuden til de notater, som EU-konsulenten i Folketinget og Folketingets udsendte repræsentant ved EU har udarbejdet om sagen (kaldet EU-noter).
For de sager, som tidligere har været behandlet i udvalget, henvises der endelig til sidetallet i referatet, som findes i udvalgets protokol. Der henvises dog kun til den seneste behandling i udvalget samt til alle tidligere udvalgsmøder, hvor udvalget har givet et mandat (FO) i sagen.
Fra den 6. oktober 2006 har referatet fra de punkter på dagsordenen, der behandles for åbne døre, været offentligt tilgængeligt. De offentlige referater omdeles til udvalgets medlemmer og lægges på EU-Oplysningens hjemmeside. Udvalgsmødereferater dateret før den 6. oktober 2006 er fortrolige, og er alene sendt rundt i ét eksemplar til hvert partis EU-ordfører. Referat fra punkter, der er behandlet bag lukkede døre efter den 6. oktober 2006, er dog fortsat fortrolige.
De elektroniske statusblade indeholder alle bilag i en sag
Hvis man ikke kun vil have henvisninger til de umiddelbart mest relevante bilag, men derimod gerne vil se alle de dokumenter, som udvalget har modtaget om en given sag, kan det anbefales at bruge den elektroniske udgave af Europaudvalgets dagsorden (sendes pr. mail til alle udvalgsmedlemmer). PÃ¥ den elektroniske dagsorden finder man nemlig et link til â€EU-Sekretariatets statusbladâ€. Statusbladet rummer bl.a. et elektronisk arkiv over alle bilag, hvor forslaget er omtalt. Man finder det elektroniske statusblad ved at klikke pÃ¥ dagsordenspunktets henvisning til et Kommissionsdokument (fx KOM (2006) 0999). Derefter klikker man pÃ¥ linket øverst til højre pÃ¥ siden, hvor der stÃ¥r â€gÃ¥ til oversigtenâ€. Her finder man alle relaterede dokumenter til sagen.
Punktet â€Siden sidstâ€
I forbindelse med Europaudvalgets seneste beretning om Ã¥benhed og tidlig forelæggelse af 23. juni 2006 blev det besluttet, at punktet â€Siden sidst†anføres pÃ¥ dagsordenen, nÃ¥r en minister forelægger sager for udvalget.
Punktet â€Siden sidst†bruges, nÃ¥r regeringen løbende og tidligt i beslutningsprocessen ønsker at orientere Europaudvalget om behandlingen af et forslag, der formodes at være af større rækkevidde. Det vil sige, at punktet ikke er en del af den rÃ¥dsmødedagsorden, som ministeren forelægger.
Sekretariatet henviser som hovedregel til de relevante grundnotater pÃ¥ dagsordenen under punktet â€Siden sidstâ€, idet der til disse punkter ikke udarbejdes samlenotater.
Mange forkortelser i rådsmødedagsordenen
Der anvendes en del forskellige forkortelser på dagsordenen. De hyppigste er:
FF |
Forventet Forhandlingsoplæg Markerer de punkter, hvor regeringen forventer at forelægge Europaudvalget et forhandlingsoplæg (= et forslag til mandat).
|
FO |
ForhandlingsOplæg Markerer de punkter, hvor regeringen vil forelægge Europaudvalget et forhandlingsoplæg.
|
FL |
Forventet Lukket Markerer de punkter, som regeringen indstiller behandles bag lukkede døre.  |
L |
Lukket Markerer de punkter, der behandles bag lukkede døre.  |
* |
Stjernemarkeringen anvendes til at markere de sager på dagsordenen, der er omfattet af et af de danske forbehold.
|
KOM (2006) xxxx
|
â€KOM†er en forkortelse for EU-KommisÂsionen. KOM-nummeret er en reference til det konkrete lovgivningsforslag fra Kommissionen, som dagsordenspunktet handler om. Kommissionens forslag kan rekvireres i Europaudvalgets sekretariat eller læses pÃ¥ Internettet. PÃ¥ den elektroniske udgave af Europaudvalgets dagsorden er der direkte links fra KOM-nummeret til dokumenterne fra Kommissionen.  Â
|
Økofin |
Rådet for Økonomi- og Finansministre.
|
RIA |
RÃ¥det for Retlige og Indre Anliggender.
|
GAERC |
RÃ¥det for Almindelige Anliggender og Eksterne Forbindelser
|
EPSCO
|
Rådet for Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerbeskyttelse
|
DER-møde |
Møde i Det Europæiske Råd (Topmøder for stats- og regeringscheferne i EU-landene – afholdes ca. 4 gange om året).
|
Udg. |
Betyder at punktet er udgået. |
Kørebemærkninger
Udover forkortelser anvendes også mange forskellige såkaldte kørebemærkninger på dagsordenen. Kørebemærkninger udtrykker formandskabets hensigt med behandlingen af det pågældende punkt. Der eksisterer ingen udtømmende liste over kørebemærkninger, hvorfor der kan være variationer afhængig af formandskab. Følgende kørebemærkninger er dog hyppigt forekommende:
Præsentation |
Anvendes normalt første gang en sag er på dagsordenen for et rådsmøde og er koncentreret om Kommissionens præsentation af forslaget. |
Status over drøftelser/orientering fra formandskabet |
Anvendes normalt, hvor formandskabet ønsker at redegøre for fremskridt i arbejdet med en sag, men uden at der lægges op til større debat eller beslutninger.
|
Udveksling af synspunkter/orienterede debat |
Anvendes normalt, hvor formandskabet ønsker en drøftelse af visse aspekter af en sag som politisk bidrag til de videre drøftelser på embedsmandsniveau.   |
Generel indstilling/fælles tilgang |
Anvendes normalt, hvor der lægges op til politisk enighed om en sag, men hvor visse proceduremæssige betingelser for en endelig udtalelse ikke er opfyldt, fx fordi Europa-Parlamentet endnu ikke har udtalt sig.Â
|
Politisk enighed |
Anvendes normalt, hvor der lægges op til politisk enighed om en sag, men hvor det sidste tjek i Rådets juridiske sprogtjeneste endnu ikke har fundet sted, og endelig vedtagelse derfor ikke er mulig.
|
A-punkt |
Markerer de punkter på dagsordenen, hvor der på forhånd er opnået politisk enighed mellem EU-landene på embedsmandsniveau. Punkterne skal formelt vedtages af ministrene på rådsmødet, men vedtagelsen vil normalt ikke give anledning til debat. På dagsordenen medtages kun de A-punkter, som regeringen skønner har politisk interesse.
|
Kontakt udvalgssekretærerne for yderligere information
Udvalgsmedlemmer, medlemssekretærer og øvrige medarbejdere i partisekretariaterne er altid meget velkomne til at kontakte Europaudvalgets sekretariat på ekspeditionsnummeret 3610 eller direkte til undertegnede med spørgsmål til dagsordenen/bilagshenvisningerne eller spørgsmål til Europaudvalgets arbejde i øvrigt.
Med venlig hilsen
Signe Riis Andersen (3696) og Asger Hallberg Borg (3638)
Udvalgssekretærer
Bilag 1 – konstrueret eksempel på en dagsorden Europaudvalget |
|
4. udgave
|
|
Mødedato: |
Fredag den 24. december 2007 |
Tidspunkt: |
Kl. 10.00 |
Sted: |
Vær. 2-133 |
|
|
Dagsorden                                                                                                        Den 23. december 2007
1.  Modtagelse af deputation: Repræsentanter fra JuniBevægelsen og Folkebevægelsen mod EU vedr. folkeafstemning om Reformtraktaten
FO            2. Rådsmøde nr. 2822 (økonomi- og finansministre) den 30. december 2007
LÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Pkt.
4 er lukket
Forelæggelse ved finansministeren
3.  Rådsmøde nr. 2825 (landbrug og fiskeri) den
31. december 2007
Fødevareministeren forelægger dagsordenspunkterne 1-9 og 12
Familie- og forbrugerministeren forelægger dagsordenspunkterne 10-11
L               4. Udvalgets videre behandling af Kommissionens grønbog om biologisk beredskab (høringsfrist 1/10-07)
KOM (2007) 0399
KOM (2007) 0399 – bilag 3 (grundnotat af 21/9-07)
KOM (2007) 0399 – bilag 4 (høringssvar af 28/9-07)
KOM (2007) 0399 – bilag 5 (udtalelse fra SUU af 4/10-07)
EU-note (06) – E 74 (notat af 6/8-07 om grønbog om biologisk beredskab)
5.  Gennemgang af besvarelser, politisk drøftelse og eventuelt afgivelse af betænkning over B 17 (folkeafstemning om Tyrkiet), DF
B 17 – svar på spørgsmål 1-18
B 17 – bilag 3 (udkast til betænkning over beslutningsforslaget)
L               6. Eventuelt
Der vedlægges foreløbig oversigt over det under punkt 2 og 3 nævnte møde
Andre arrangementer for Europaudvalgets medlemmer i uge 51:
Fredag 24/12 kl. 15.00: Gløgg og æbleskiver
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske senest kl. 12.00 dagen inden mødet ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10). Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FO  =Forhandlingsoplæg                                 Â
LÂ Â Â Â Â =Lukket behandling
Rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 30.
december 2007
Revideret foreløbig oversigt, 2. udgave
1.  Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
FO a) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Tjekkiet
– Rådshenstilling
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 3)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 415, side 1617 (seneste behandling i EUU 29/6-07)
(042) side 481 (behandlet i EUU 14/1-05)
(04) side 1292 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 2/7-04)
b) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Storbritannien
– Rådsbeslutning
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 9)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 28, side 13 (seneste behandling i EUU 6/10-06)
(05) side 683 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 20/1-06)
2.  Offentlige finanser i ØMU’en
– Rådskonklusioner
KOM (2007) 0316
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 14)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 415, side 1620 (seneste behandling i EUU 29/6-07)
(05) side 1686 (behandlet i EUU 30/6-06)
Reform af stabilitets- og vækstpagten:
Alm. del (042) – bilag 81 (redegørelse for aftale om reformen af 31/3-05)
EU-note (03) E 9 (Notat af 30/1-04 om stabilitets- og vækstpagten)
Udvalgsmødereferater:
(042) side 96 FO (forhandlingsoplæg
forelagt EUU 4/3-05)
(041) side 483 (behandlet i EUU 14/1-05)
3.  Kvalitet af offentlige finanser: Modernisering af den offentlige sektor
– Rådskonklusioner
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 19)
L               4. (Evt.) Den økonomiske og finansielle situation
– Opfølgning
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 21)
Alm. del (06) – bilag 477 (orientering om dagsordenen forud for uformelt økofin-møde 14-15/9-07)
5.  Bedre regulering
– Rådskonklusioner
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 30)
Rådsmøde 2784 – bilag 1 (samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 19/2-07 indeholdende høringssvar)
Alm. del – bilag (042) 215 (regeringens liste over 50 danske forslag til regelforenkling af 7/7-05)
KOM (2006) 0689 – svar på spørgsmål 1 (om tiltag til at sikre reduktion af administrative byrder)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 229, side 878 (seneste behandling i EUU 23/2-07)
Alm. del (06) – bilag 216, side 744
(behandlet i EUU 7/2-07 under konkurrenceevne)
Alm. del (06) – bilag 191, side 706 (behandlet i EUU 26/1-07)
Alm. del (06) – bilag 10, side 519 (behandlet i EUU 1/12-06 under konkurrenceevne)
6.  Flexicurity – økonomiske aspekter
– Rådskonklusioner
KOM (2007) 0359
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 35)
7.  Dialog med tredjelande
– Orientering fra Kommissionen / udveksling af synspunkter
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 39)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 415, side 1621 (seneste behandling i EUU 29/6-07)
(05) side 1691 (behandlet i EUU 30/6-06)
(05) side 1438 (behandlet i EUU 6/6-06)
8.  Finansielle tjenesteydelser
a) Clearing og afvikling
– Rådskonklusioner
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 42)
RÃ¥dsmøde 2787 – svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 1 (statusnotat om den sÃ¥kaldte â€Code of conduct†i forbindelse med clearing og afvikling af værdipapirhandel)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 229, side 885 (seneste behandling i EUU 23/2-07)
Alm. del (06) – bilag 99, side 430 (behandlet i EUU 24/11-06)
Alm. del (06) – bilag 28 (behandlet i EUU 6/10-06)
(041) side 165 (behandlet i EUU 12/11-04)
b) Finansiel stabilitet i EU
– Rådskonklusioner
Rådsmøde 2822 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
FO            9. Kommissionens direktivforslag om forlængelse af ordninger om nedsat moms for de nye medlemslande
– Sagen er ikke på dagsorden for rådsmødet den 9/10-07, men forventes behandlet på et senere rådsmøde
KOM (2007) 0381
Rådsmøde 2822 – bilag 1 (samlenotat side 48)
KOM (2007) 0381 – bilag 1 (grundnotat af 27/8-07)
10. Eventuelt
Dagsordenspunkt 1-4 og 6 henhører under Finansministeriets ressort. Dagsordenspunkt 5, 7 og 8b henhører under Økonomi- og Erhvervsministeriets og Finansministeriets ressort. Dagsordenspunkt 8a henhører under Økonomi- og Erhvervsministeriets ressort. Dagsordenspunkt 9 henhører under Skatteministeriets ressort.
11. Siden sidst:
Finansministeriets ressort:
a)  Kommissionens høringsoplæg til review af EU’s finansielle rammer
SEK (2007) 1188
SEK (2007) 1188 – bilag 1 (Kommissionens meddelelse vedr. EU's finansielle rammer)
Økonomi- og Erhvervsministeriets ressort:
b)  Kommissionens direktivforslag om livsforsikring om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II)
KOM (2007) 0361
KOM (2007) 0361 – bilag 1 (grundnotat af 14/9-07)
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23.
oktober 2007
Revideret foreløbig oversigt, 1. udgave
1.  Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
– Politisk enighed
KOM (2007) 0484
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 3)
Om krydsoverensstemmelsessystemet:
Rådsmøde 2777 - svar på spørgsmål 1 (om regler der er sat i værk i forbindelse med krydsoverensstemmelser)
EU-note (06) - E 54 (notat af 4/4-07 om Kommissionens rapport om krydsoverensstemmelser)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (07) – bilag 7, side 1775 (seneste behandling i EUU 21/9-07)
EUU alm. del (06) – bilag 382, side 1454 (behandlet i EUU 8/6-07)
EUU alm. del (06) – bilag 330, side 1170 (behandlet i EUU 2/5-07)
EUU alm. del (06) – bilag 308, side 1105 (behandlet i EUU 13/4-07)
EUU alm. del (06) – bilag 191, side 722 (behandlet i EUU 26/1-07)
2.  Forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om ændring af visse forordninger
– Drøftelse
KOM (2007) 0372
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat
side 6)
KOM (2007) 0372 – bilag 1 (grundnotat af 26/7-07)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (07) – bilag 7, side 1773 (seneste behandling i EUU 21/9-07)
EUU alm. del (06) – bilag 443, side 1700 (behandlet i EUU 13/7-07)
3.  Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den fælles landbrugspolitik
– Politisk enighed
KOM (2007) 0122
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 14)
FO            4. Bulgariens anmodning til Rådet om godkendelse af statsstøtte til bulgarske landmænd ramt af tørke
– Vedtagelse
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 18)
FO            5. Rumæniens anmodning til Rådet om godkendelse af statsstøtte til rumænske landmænd ramt af tørke
– Vedtagelse
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 20)
6.  (Evt.) Forslag til midlertidig suspendering af importtold for korn
– Drøftelse
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 22)
FO            7. Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2008 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande for Østersøen
– Vedtagelse
KOM (2007) 0492
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat
side 25)
KOM (2007) 0492 – bilag 1 (grundnotat af 1/10-07)
8.  Konsultationer mellem EU og Norge om fiskerimuligheder for 2008
– Drøftelse
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat side 28)
9.  Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om opnåelse af bæredygtighed i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)
– Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2006) 0360
Rådsmøde 2825 – bilag 1 (samlenotat
side 30)
KOM (2006) 0360 – bilag 1 (grundnotat af 8/9-06)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (06) – bilag 75, side 367 (seneste behandling i EUU 17/11-06)
EUU alm. del (06) – bilag 50, side 151 (behandlet i EUU 13/10-06)
FO            10.                     Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition, betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus.
– Vedtagelse
KOM (2005) 0125
Rådsmøde 2825 – bilag 2 (samlenotat
side 2)
KOM (2005) 0125 – bilag 1 (grundnotat af 1/2-06)
KOM (2005) 0125 – svar på spørgsmål 1 (ministerens kommentar til henvendelse
fra European Vodka Alliance)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (06) – bilag 50, side 146 FO (forhandlingsoplæg forelagt 13/10-06)
11. Dyresundhedsstrategi for Den Europæiske Union (2007-2013)
– Præsentation
KOM (2007) 0539
Rådsmøde 2825 – bilag 2 (samlenotat side 10)
12. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1543/2000 om fastlæggelse af en EF-ramme for indsamling og forvaltning af fiskeridata, der er nødvendige til gennemførelse af den fælles fiskeripolitik
– Vedtagelse
KOM (2007) 0369
Rådsmøde 2825 – bilag 3 (tillæg til samlenotat)
13. Eventuelt
Dagsordenspunkterne 1-9 og 12 hører under Fødevareministeriets ressort. Dagsordenspunkterne 10-11 hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.
14. Siden sidst:
Ingen punkter
[1]  â€RÃ¥dsmøder†er møder i EU’s MinisterrÃ¥d (â€RÃ¥detâ€), hvor regeringen deltager pÃ¥ Danmarks vegne. RÃ¥det mødes i 9 forskellige ministerkonstellationer, fx RÃ¥det for miljøministre eller RÃ¥det for økonomi- og finansministre.