Europaudvalget |
|
EU-konsulenten |
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 17. januar 2008 |
Prioriteter for det slovenske EU formandskab
Si.nergi for Europe
Den 16. januar præsenterede den slovenske statsminister Janez Jansa, det slovenske formandskabs prioriteter for Europa-Parlamentets medlemmer i Strasbourg. Slovenien overtog formandskabet fra Portugal den 1. januar 2008 og er det første ’nye’ medlemsland der holder EU formandskabet siden EU’s udvidelse i 2004. Med et motto der hedder ’’Si.nergi for Europe†introducerer slovenerne fem områder som sættes på dagsordenen i de kommende seks måneder:
Ratifikation af Lissabon-traktaten
En af de første opgaver som det slovenske formandskab vil fokusere på er ratifikationen af Lissabon-traktaten. Der sigtes mod, at alle lande ratificerer traktaten enten i deres Parlament eller via folkeafstemning inden udgangen af 2008. Dermed kan traktaten træde i kraft inden valget i Europa-Parlamentet i juni 2009. Ungarn har som første land ratificeret traktaten.
Udvidelse og eksterne anliggender
En anden prioritet for det slovenske formandskab er at videreføre udvidelsen med henblik på Kroatien og Tyrkiet. Slovenien henviser i den forbindelse til tidligere succesfulde udvidelsesrunder og deres betydning for EU’s fremtid. Formandskabet vil endvidere arbejde på at bekræfte perspektivet for, at landene på Vestbalkan kan blive medlemmer af EU. Det er særligt vigtigt at bevare stabiliteten på Vestbalkan.
Spørgsmålet om Kosovos fremtid er et kerneelement i den sammenhæng. Slovenien vil bygge videre på Europarådets konklusioner fra december 2007, hvor man bland andet blev enig om at etablere et EU kontor i området. Samtidig støtter det slovenske formandskab Kosovo i stabiliserings og associerings processen.
Formandskabet har allerede udtalt sig om et ønske for at få underskrevet Stabiliserings- og Associeringsaftalen (SAA-aftale) med Serbien så snart som muligt. Kommissionen har meldt ud at man er teknisk klar til at indgå en SAA-aftale med Serbien, men understreger at Serbiens forpligtelser om opfyldelsen af kravene i forbindelse med Jugoslavien Tribunalet stadig er gældende. Om SAA-aftalen underskrives afhænger af Rådet. Holland blokerer på nuværende tidspunkt indgåelsen af en SAA aftale, indtil Serbien opfylder sine forpligtelser i forhold til Jugoslavien Tribunalet. Sagen kommer til at stå på dagsordenen på GEARC mødet den 28. januar 2008.
Energi og klimaforandring
På baggrund af de bindende aftaler som EU indgik på energi- og klimaområdet i marts 2007, ventes Kommissionen at offentliggøre klima- og energi pakken den 23. januar 2008. Formandskabet ønsker at få pakken vedtaget allerede i slutningen af 2008 og støtter dermed de bindende aftaler der har til formål at:
Â
· Styrke energi effektiviteten med 20% inden 2020
· De vedvarende energikilder skal dække 20% af forbruget inden 2020
· Emmissionshandelsordningen (EU ETS) skal styrkes
· Der skal udarbejdes en politik for opsamling og geologisk lagring af kulstof til gavn for miljøet.
Formandskabet finder det i høj grad vigtigt, at sætte EU i en stærk position i forhold til resten af verden, hermed ikke mindst i forhold til klimatopmødet i København i slutningen af 2009.
Økonomisk vækst og beskæftigelse, Lissabon-strategien
EU går ind i den 2. fase af Lissabon strategien (2008-2010). Relanceringen af den strategi, der skal gøre EU til den mest konkurrencedygtige vidensøkonomi i 2010 er sat på dagsordenen som en af prioriteterne. Slovenien vil herunder fokusere på forskellige såkaldte ’integrerede retningslinier’ herunder investeringer i forskning, viden og innovation, udvikling af et konkurrencedygtigt erhvervsliv, tilpasning af arbejdsmarkedet i forhold til den demografiske udvikling og energi- og klimapolitik. Særligt nævnes den såkaldte femte frihed navnlig frihed af vidensbevægelighed, som et nyt led i de hidtil eksisterende fire friheder i den interne markedspolitik. Lissabon-strategiens anden fase vil blive lanceret på topmødet den 13-14. marts 2008.
Interkulturel dialog
2008 er blevet udnævnt som europæisk år for interkulturel dialog. Det europæiske år blev lanceret i Slovenien den 8. januar. Formålet er at fremme dialogen mellem de forskellige kulturer og knytte tættere bånd mellem de forskellige lande, kulturer og religioner. Formandskabet vil sikre at interkulturelle værdier kommer i fokus ved at styrke dialogen mellem forskellige kulturer i Europa.
Politikområder
Udover kerneområderne følger det slovenske formandskab op på allerede igangværende initiativer indenfor de forskellige politikområder. I det følgende gives en gennemgang af Sloveniens overordnede prioriteter indenfor de enkelte områder:
Konkurrenceevne
I forhold til konkurrenceevnen kommer det til at dreje sig om Kommissionens evaluering af det interne marked. Herunder vil det slovenske formandskab fokusere på den elektroniske kommunikations-pakke, finansielle ydelser, postvæsnets ydelser, oprettelse af en samarbejdspatent, told koden og beskatning. Der ventes endvidere en aftale omkring konsument kreditter.
Formandskabet ser små og mellemstore virksomheders rolle som betydningsfulde når det drejer sig om økonomisk vækst. I den forbindelse ønsker Slovenien at muliggøre adgang for nye virksomheder finansielle politikker. Derudover ventes en handlingsplan for vedvarende industripolitik i foråret 2008. Det slovenske formandskab vil give prioritet til planen i rådet i maj 2008.
Økonomi og Finans
Det slovenske formandskab støtter de igangværende aktiviteter forbundet til at styrke stabilitet på de finansielle markeder. Aktiviteterne er defineret i en køreplan som blev vedtaget i oktober 2007. Planen skal sikre stabilitet på de finansielle markeder set i lyset af USA’s bolig krise. EU finansministrene ventes at diskutere køreplanens første fremskridtsrapport på et uformelt rådsmøde i april 2008.
Beskæftigelse og socialpolitik
Slovenien vil forsøge at opnå enighed om de samlede principper om flexicurity. Principperne blev oprindeligt defineret i Kommissionens meddelelse fra juni 2007[1]. Diskussionen omkring flexicurity ventes at blive diskuteret på ministerrådsmødet den 31. januar- 2. februar 2008. Her vil man diskutere balancen mellem hvorvidt social sikkerhed samt fleksibilitet når princippet om flexicurity introduceres på europæisk plan.
Set i lyset af Lissabon strategien agter formandskabet at fortsætte arbejdet med demografi, hvor man pÃ¥ baggrund af en kommissions meddelelse â€den demografiske fremtid for Europa†(KOM(2006)0571), diskuterer hvorvidt det europæiske samarbejde kan bidrage til de demografiske udfordringer landene stÃ¥r overfor. I den forbindelse vil formandskabet holde en konference i april 2008. Endvidere vil formandskaber rette fokus pÃ¥ ligestillingspolitik som skal ses i forlængelse af det europæiske Ã¥r for â€lige muligheder for alle 2007â€. MÃ¥lsætningerne for ligestilling mellem kvinder og mænd blev fastsat i en køreplanen der dækker over perioden 2006-2010.
Samarbejdet om retlige og indre anliggender
På asyl og flygtningeområdet ønsker formandskabet at fremme debatten om et fælleseuropæisk asylsystem. På migrationsområdet ser formandskabet frem til forslag om rettigheder for personer fra tredje lande samt deres mobilitet på det europæiske arbejdsmarked. I samarbejde med FRONTEX, vil formandskabet fortsætte det igangværende arbejde vedrørende EU’s overvågning og management af eksterne grænser der bygger på en strategi som Rådet vedtog i 2006. Formandskabet ønsker endvidere enighed om EUROPOL’s rolle. Sidst ønsker Slovenien at fremme diskussion omkring terror pakken der blev fremsat i november 2007.
Det kan endvidere nævnes at Slovenien ønsker at fortsætte det igangværende arbejde omkring det europæiske informations-netværk, teknisk ’interoperability’, Schengen informations system II, styrke samarbejdet omkring kriminalitets spørgsmål, styrke EUROJUSTS rolle, familie lovgivning samt effektivisere adgangen til retsvæsenet.
Forskning
For at fremme samarbejdet mellem forskningen og industrien ønsker Slovenien at styrke initiativerne for et åbent europæisk forskningsområde. Det vil endvidere styrke uddannelsernes rolle og inddrage universiteterne i EU’s forsknings og innovations politikdannelse.
Landbrug og fiskeri
På landbrugsområdet bliver opgaven at få vedtaget rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse i marts 2007 vedrørende det såkaldte sundhedscheck. De endelige forhandlinger vil dog først finde sted under det franske formandskab fra juni-december 2008. Derudover vil Slovenien fremme reformen for vin, bomuld og tobak. Endvidere håber formandskabet at få vedtaget Kommissionens forslag om en forøgelse på to procent af mælkekvoter i marts 2008.
Som sidste hovedprioritet indenfor landbrugsområdet overtager formandskabet ansvar for at få forsimplede bestemmelser om krydsoverenstemmelse, Bestemmelserne ventes at være på plads tidligt i 2009.
Med henblik på fiskeri vil formandskabet fokusere på Kommissionens forslag omkring illegal fiskeri, ændringsforslaget om tekniske foranstaltninger (forordning (EC)No 850/98), Kommissionens udtalelse om fiskeriets muligheder for 2009, samt revision af strategien for udviklingen af den europæiske akvakultur fra 2002.
 Uddannelse ungdom og kultur
I lyset af Bologna processen, fokuserer Slovenien pÃ¥ kvaliteten, effektiviteten og adgang i forbindelse med uddannelse. Det støtter planen om â€uddannelse og training 2010†og dertilhørende programmer der yder støtte til at fremme adgangen og mobilitet indenfor undervisning pÃ¥ tværs af de europæiske lande. I forhold til unge vil formandskabet bruge kræfter pÃ¥ forberedelsen af det første rammeprogram for europæisk samarbejde i ungdom som ventes at træde i kraft i 2009.
Transport, telekommunikation og energi
På transportområdet skal der fokuseres på fire områder: transportsikkerhed, transportnetværk på Vestbalkan, togtransport samt Galileo. Prioriteringslisten følger de visioner som blev formuleret i Kommissionens hvidbog om en Europæisk transport politik for 2010. Formandskabet vil derudover bestræbe sig på at nå enighed i første behandling af forordningen om vejgodstransport i EU samt fortsætte arbejdet omkring lufthavnsafgifter som har været under første behandling i Europa-Parlamentet i januar 2008. Derudover har formandskabet meddelt at man vil støtte et ændringsforslag til gennemførslen af Europæiske satellit og navigations programmer i forhold til Galileo.
Som del led i klimaændringspolitikken fortsætter diskussionen omkring direktiv 2003/87/EC der vedrører inkludering af flytrafik i emmissionshandelsordningen samt nedbringelse af CO2-emmissionerne fra personbiler som Kommissionen fremsatte i december 2007.
 Almindelige anliggender og Eksterne forbindelser
Parallel med en styrket indsat på terrorbekæmpelse samt introducerer Slovenien, FN-reformen, bekæmpelse af fattigdom, klimaændring og interkulturel dialog som kerne områder. I lyset af principper om interkulturel dialog med strategiske parter og regioner har Slovenien sat fire konferencer på programmet navnlig, EU-US, EU-Japan, EU-ACP samt EU-Rusland møder. Derudover sigter man at forsatte arbejdet i forhold til Annapolis samt Paris aftalerne i forhold til at støtte Mellemøstens fredsproces. Yderligere vil Slovenien implementere de fællesbeslutninger der blev taget under EU-Afrika topmødet der fandt sted i december 2007 samt følge de forskellige EPA aftaler (Økonomiske Partnerskabs aftaler) med AVS-landene til dørs.
Med venlig hilsen
Pytrik Oosterhof,
(Tlf. 3632)