Europaudvalget

EU-konsulenten

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

28. november 2007

Nye beslutningsprocedurer i Lissabon-traktaten

 

Lissabon-traktaten vil i hvert fald på to centrale punkter medføre ændringer i måden, hvorpå EU’s institutioner træffer beslutninger inden for en række politikområder.

 

For det første sigter traktaten på at gøre Rådet mere beslutningsdygtigt ved at udvide brugen af kvalificeret flertal.

Hertil kommer, at også Europa-Parlamentets rolle i lovgivningsprocessen styrkes, idet Parlamentet gøres til Rådets medlovgiver i forbindelse med vedtagelsen af størstedelen af EU’s lovgivningsmæssige retsakter.

 

Vi vil i dette notat give en kort gennemgang af Lissabon-traktatens betydning på disse to centrale områder.

 

En detaljeret oversigt over de nærmere proceduremæssige ændringer findes optrykt i bilag 1 og 2 til denne note.

Lettere at træffe beslutninger i Rådet

 

Med Lissabon-traktaten forbedres Ministerrådets mulighed for at træffe beslutninger ved at udvide brugen af kvalificeret flertal i Rådet til i alt godt 50 områder.

 

Af disse er ca. 2/3 nye retsgrundlag i den forstand, at de ikke udtrykkeligt optræder i de gældende traktater[1]. Det gælder f.eks. en række retsgrundlag om europæisk rumpolitik, energi, turisme og civilbeskyttelse.

For de øvrige retsgrundlags vedkommende er tale om eksisterende samarbejdsområder, hvor man skifter beslutningsprocedure fra enstemmighed til kvalificeret flertal. Det drejer sig bl.a. om en række tilfælde inden for det retlige samarbejde såsom samarbejdet om straffesager, Europol og Eurojust.

For en mere detaljer oversigt over på, hvilke politikområder der indføres kvalificeret flertal, henvises til tabellen i bilag 1 i denne note. Oversigten omfatter såvel områder, hvor der kan vedtages lovgivningsmæssige som ikke-lovgivningsmæssige retsakter[2].

 

Text Box: Dobbelt kvalificeret flertal
Fra den 1. januar 2014 træder det nye dobbelte kvalificerede flertal i kraft. Det forudsætter følgende kriterier opfyldt før Rådet kan siges at have truffet afgørelse :

•	støtte fra 55 pct. af medlemsstaterne (dette svarer til 15 lande med 27 medlemsstater), 
•	støtte fra medlemsstater repræsenterende 65 pct. af EU’s samlede befolkning.

Endelig skal der være mindst 4 medlemsstater for at udgøre et blokerende mindretal.
Parlamentet bliver RÃ¥dets medlovgiver

 

En anden væsentlig konsekvens af Lissabon-traktaten er, at Europa-Parlamentet bliver Rådets medlovgiver på ca. 45 nye politikområder. Det sker ved at den eksisterende procedure for fælles beslutningstagning (TEF artikel 251) udvides til at blive den almindelige procedure i forbindelse med vedtagelsen af lovgivningsmæssige retsakter. Den fælles beslutningsprocedure omdøbes af samme grund til den ”almindelige lovgivningsprocedure”.

 

Af de 45 politikområder, hvor den almindelige lovgivningsprocedure indføres, er knap halvdelen ”nye” i den forstand, at de ikke udtrykkeligt optræder i de gældende traktater[3]. Det gælder f.eks. vedtagelsen af foranstaltninger vedrørende kapitalbevægelser, strafferammer for kriminalitet af særlig grov karakter, energi, turisme, civilbeskyttelse og tilskyndelsesforanstaltninger inden for sport.

For de øvrige retsgrundlags vedkommende er der tale om områder, hvor Rådet i dag er hovedlovgiver, og hvor Europa-Parlamentets rolle er begrænset til at skulle høres, afgive samstemmende udtalelse eller slet ikke inddrages.  Det gælder f.eks. i foranstaltninger inden for det økonomisk monetære område, eller på det retlige område

Endelig skal det nævnes, at der fortsat vil være ca. 30 politikområder i den nye traktat, hvor man bevarer særlige lovgivningsprocedurer, hvor det fortsat er Rådet, som vil være hovedlovgiver, og hvor Parlamentets deltagelse er begrænset til en høringsret eller slet og ret ikke inddrages.

 

Text Box: Den almindelige lovgivningsprocedure
Den almindelige lovgivningsprocedure er identisk med den eksisterende fælles beslutningsprocedure, hvor den lovgivende funktion udøves i fællesskab af Rådet og Europa-Parlamentet.
Proceduren indebærer, at de to institutioner er i direkte forhandlinger helt fra forslagets fremsættelse. Hvis Rådet og Parlamentet ikke efter to behandlinger hver er nået til enighed om et forslag, sendes det til drøftelse i et forligsudvalg bestående af lige mange repræsentanter fra begge institutioner, som får til opgave at udforme et kompromis, som efterfølgende skal godkendes at de to institutioner.
Proceduren indebærer også at et forslag kan forkastes af Parlamentet i forbindelse med dets andenbehandling

Med venlig hilsen

 

Morten Knudsen,

(Tlf. 3695)


 

Bilag 1:

Områder i Lissabon-traktaten, hvor der indføres kvalificeret flertal

 

 

Artikel

Emne

Beslutningsprocedure i RÃ¥det i dag

Inddragelse af Europa-Parlamentet i Lissabon-traktaten

1

TEU art. 13A

 

Afgørelse om EU’s udenrigstjeneste

 

Høring

2

TEU art. 17, stk. 2b

Afgørelse om EU-aktion eller en EU-holdning på forslag af den højtstående repræsentant efter en specifik anmodning fra Det Europæiske Råd, mv.

 

 

 

Ikke inddraget

3

TEU art. 30

 

Oprettelse af Det europæiske forsvarsagentur, statut, hjemsted, mv.

 

 

Ikke inddraget

4

TEU art. 31, stk. 2-5

Afgørelse om etablering af et permanent struktureret samarbejde

 

 

Ikke inddraget

5

TEU Art. 35, stk. 2

 

Afgørelse om frivillig udtræden af EU medlemsstats område

 

Godkendelse

6

Art. 14

 

Principper og vilkår for ydelsen af tjenesteydelser af almen økonomisk interesse

 

Almindelig lovgivningsprocedure

7

Art. 15A, stk. 2

 

Regler for beskyttelsen af personoplysninger samt udveksling af personoplysninger

 

Almindelig lovgivningsprocedure

8

Art. 20

 

Beskyttelse af unionsborgere hos andre medlemsstaters konsulære myndigheder

 

Høring

9

Art. 21, stk. 1

 

Procedurer og betingelser for fremsættelsen af et borgerinitiativ

 

Almindelig lovgivningsprocedure

10

Art. 42

(TEF Art. 42)

Social tryghed for vandrende arbejdstagere, selvstændige og pårørende

(Nødbremse)

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

11

Art. 47, stk. 1

(TEF Art. 47, stk.  2)

Adgang til at optage og udøve selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis gennemførelsen i mindst én af medlemsstaterne medfører ændring af bestående lovgivningsprincipper for erhvervsregulering, der vedrører uddannelse og adgangsbetingelser for fysiske personer

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

12

Art. 64

 

Evaluering af medlemsstaternes myndigheders gennemførelse af EU’s politikker inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed

 

 

Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter undererrettes

13

Art. 67A

Ramme for administrative foranstaltninger vedrørende kapitalbevægelser og betalinger, herunder indefrysning af midler, finansielle aktiver eller økonomiske gevinster, der tilhører fysiske eller juridiske personer eller ikke statslige enheder

 

Almindelig lovgivningsprocedure

14

Art. 69B, stk. 2 litra a og b

(TEF Art. 63, stk. 3 litra a og 4)

 

Foranstaltninger vedrørende indvandringspolitik:

 

-          betingelser for indrejse og ophold samt standarder for medlemsstaternes udstedelse af langtidsvisa og opholdstilladelser, mv.

-          definition af rettighederne for tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat, mv.

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure.

15

Art. 69B, stk. 4

 

Foranstaltninger til fremme af og støtte af medlemsstaternes indsats med henblik på at fremme integration af tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt på deres område.

 

Almindelig lovgivningsprocedure

16

Art. 69E, stk.1

(TEU Art. 31)

Retligt samarbejde i straffesager

(Nødbremse)

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

17

Art, 69E, stk. 2

 

Minimumsregler for at lette den gensidige anerkendelse af domme og retsafgørelser samt det politimæssige og retlige samarbejde i straffesager med en grænseoverskridende dimension

(Nødbremse)

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

18

Art. 69F, stk. 1

(TEU Art 31)

Minimumsregler af strafbare handlinger og strafferammer på områder med kriminalitet af særlig grov karakter med en grænseoverskridende dimension

(Nødbremse)

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

19

Art. 69F, stk. 2

 

Minimumsregler af strafbare handlinger og strafferammer på harmoniserede områder[4]

(Nødbremse)

 

Beslutningsprocedure afhænger af procedure, som anvendes for vedtagelsen af harmoniseringsforanstaltning som minimumsregler knytter sig til

20

Art. 69G

 

Kriminalitetsforebyggelse

 

Almindelig lovgivningsprocedure

21

Art. 69H, stk. 1

(TEU Art. 31, stk. 2)

Eurojust

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

22

Art. 69J, stk. 2

(TEU Art 30)

Politisamarbejde

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

23

Art. 69K, stk. 2

(TEU Art. 30)

Europol

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

24

Art. 71, stk. 1

(TEF art. 71, stk. 2)

Transportpolitik – ophævelse af enstemmighed for bestemmelser, der vedrører principperne for ordningen på transportområdet, og hvis anvendelse alvorligt kunne påvirke levestandarden og beskæftigelsesniveauet i visse egne samt udnyttelse af transportmateriel.

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

25

Art. 78

 

Ophævelse af særregel vedrørende Tysklands deling.

 

 

Ikke inddragelse

26

Art. 87, stk. 2 litra c

 

Ophævelse af at støtteforanstaltninger for økonomien i visse steder i Tysklands områder, påvirket af Tysklands deling er forenelige med det indre marked.

 

 

Ikke inddraget

27

Art. 97A, 1. afsnit

 

Indførelse af europæiske beskyttelsesbeviser i forbindelse med ensartet beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder

 

Almindelig lovgivningsprocedure

28

Art. 107, stk. 3

(TEF Art. 107, stk. 5)

Ændring af visse bestemmelser i statutten for ESCB og ECB, hvis det er på forslag af Kommissionen og efter høring af ECB

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

29

Art. 114, stk. 1

 

Foranstaltninger vedrørende samordning og overvågning af eurolandenes budgetdisciplin, mv.

 

Ikke inddraget

30

Art. 115A, stk. 1

 

Euroens plads i det internationale valutasystem

 

Ikke inddraget

31

Art. 149 stk. 4

 

Tilskyndelsesforanstaltninger inden for sport

 

Almindelig lovgivningsprocedure

32

Art. 151, stk. 5, 1. afs.

(TEF Art. 151, stk. 5)

 

Vedtagelse af tilskyndelsesforanstaltninger på kulturområdet

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

33

Art. 152, stk. 4,

(TEF Art. 152, stk. 4 litra a og b))

(Delvis ny[5])

Folkesundhed – fastsættelse af en høj standard for kvaliteten og sikkerheden af organer og stoffer af menneskelig oprindelse, blod og blodprodukter, veterinære og plantesundhedsmæssige foranstaltninger, samt af høje standarder for sikkerheden af lægemidler og medicinsk udstyr.

 

Almindelig lovgivningsprocedure

34

Art. 152, stk. 5

(TEF Art. 152, stk. 4, litra c)

(Delvis ny)

Tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af folkesundheden og navnlig bekæmpelse af større grænseoverskridende sundhedstrusler, varsling i tilfælde af sådanne trusler og bekæmpelse heraf, samt foranstaltninger med direkte henblik på beskyttelse af folkesundheden i forbindelse med tobak og alkoholmisbrug

 

Almindelig lovgivningsprocedure

35

Art. 166, stk. 5

 

Foranstaltninger til gennemførelse af det europæiske forskningsrum

 

Almindelig lovgivningsprocedure

36

Art. 172A, stk. 2

 

En europæisk rumpolitik

 

Almindelig lovgivningsprocedure

37

Art. 176A, stk. 2

(Ny)

Energi

 

Almindelig lovgivningsprocedure

38

Art. 176B, stk. 2

 

Turisme

 

Almindelig lovgivningsprocedure

39

Art. 176C, stk. 2

(Ny)

Civilbeskyttelse

 

Almindelig lovgivningsprocedure

40

Art. 176D, stk. 2

 

Støtte til at forbedre medlemsstaternes administrative kapacitet til at gennemføre EU-retten

 

Almindelig lovgivningsprocedure

41

Art. 188C, stk. 2

 

Direkte udenlandske investeringer i forbindelse med den fælles handelspolitik

 

Almindelig lovgivningsprocedure

42

Art. 188C, stk. 4

(TEF Art. 133, stk. 5)

Indskrænkning af enstemmighed i forbindelse med indgåelse af aftaler med tredjelande eller internationale organisationer

Enstemmighed

Ikke inddraget

43

Art. 188I

Akut finansiel bistand til et tredjeland

 

 

Ikke inddraget

44

Art. 188J, stk. 3

 

Rammerne for gennemførelse af Unionens humanitære bistandsaktiviteter

 

Almindelig lovgivningsprocedure

45

Art. 188J, stk. 5

 

Oprettelsen af et frivilligt europæisk korps for humanitær bistand

 

Almindelig lovgivningsprocedure

46

Art. 188R, stk. 3

 

Regler for EU’s gennemførelse af solidaritetsbestemmelsen

 

Europa-Parlamentet underrettes

47

Art. 224A

 

Afgørelse om regler for bedømmelsesudvalgs funktionsmåde samt udpegning af medlemmer af udvalget.

 

Ikke inddraget

48

Art. 225A

(TEF 225A)

Oprettelse af specialretter

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

49

Art. 245

(TEF Art. 245)

Statutten for Den Europæiske domstol

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

50

Art. 249C, stk. 3

(TEF Art. 202)

Generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser

Enstemmighed

Almindelig lovgivningsprocedure

51

Art. 254A, stk. 2

 

Bestemmelser til sikring af en åben, effektiv og uafhængig europæisk forvaltning

 

 

52

Art. 269, afsnit 4

 

Gennemførelsesforanstaltninger i forbindelse med ordningen for Unionens egne indtægter

 

Godkendelse

53

 

 

Art. 279, stk. 2

(TEF Art. 279, stk. 2)

Vedtagelse af retningslinjer og fremgangsmåde, hvorefter de i ordningen om Fællesskabets egne indtægter fastsatte budgetindtægter stilles til rådighed for Kommissionen, mv.

Enstemmighed

Høring

 

 


Bilag 2

I: Områder i Lissabon-traktaten, hvor den almindelige lovgivningsprocedure indføres

(Art. 251 TEUF)

 

 

Artikel

(eksisterende artikelnummer)

Emne

Beslutningsprocedure i RÃ¥det i dag

Inddragelse af Europa-Parlamentet i dag

1

Art. 14

 

Principper og vilkår for ydelsen af tjenesteydelser af almen økonomisk interesse

 

 

2

Art. 15A, stk. 2

 

Regler for beskyttelsen af personoplysninger samt udveksling af personoplysninger

 

 

3

Art. 21, stk. 1

 

Procedurer og betingelser for fremsættelsen af et borgerinitiativ

 

 

4

Art. 37, stk. 2

(TEF Art. 37, stk. 2)

Den overordnede fælles landbrugs og fiskeripolitik

Kvalificeret flertal

Høring

5

Art. 45

(TEF Art. 45)

Udøvelse af offentlig myndighed – undtagelse af visse erhverv fra etableringsretten

Kvalificeret flertal

Ikke inddraget

6

Art. 49

(TEF Art. 49)

Udvidelse af anvendelsen af bestemmelser om fri udveksling af tjenesteydelser til tjenesteydere, som er statsborgere i et tredjeland og bosat inden for EU.

Kvalificeret flertal

Ikke inddraget

7

Art. 52, stk. 1

(TEF Art. 52, stk. 1)

Bestemmelser til liberalisering af tjenesteydelser

Kvalificeret flertal

Høring

8

Art. 57, stk. 2

(TEF art. 57, stk. 2)

Foranstaltninger om kapitalbevægelser til eller fra tredjelande, som vedrører direkte investeringer, mv.

Kvalificeret flertal

Ikke inddraget

9

Art. 67A

 

Ramme for administrative foranstaltninger vedrørende kapitalbevægelser og betalinger, herunder indefrysning af midler, finansielle aktiver eller økonomiske gevinster, der tilhører fysiske eller juridiske personer eller ikke statslige enheder

 

 

10

Art. 69B, stk. 2 litra a og b

(TEF Art. 63, stk. 3 litra a og 4)

 

Foranstaltninger vedrørende indvandringspolitik:

 

-          betingelser for indrejse og ophold samt standarder for medlemsstaternes udstedelse af langtidsvisa og opholdstilladelser, mv.

-          definition af rettighederne for tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat, mv.

 

Enstemmighed[6]

 

Høring

11

Art. 69B, stk. 4

 

Foranstaltninger til fremme af og støtte af medlemsstaternes indsats med henblik på at fremme integration af tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt på deres område.

 

 

12

Art. 69E, stk. 1

(TEU Art. 31)

Retligt samarbejde i straffesager

Enstemmighed

Høring

13

Art, 69E, stk. 2

(TEU Art. 31)

Minimumsregler for at lette den gensidige anerkendelse af domme og retsafgørelser samt det politimæssige og retlige samarbejde i straffesager med en grænseoverskridende dimension

Enstemmighed

Høring

14

Art. 69F, stk. 1

(TEU Art 31)

Minimumsregler af strafbare handlinger og strafferammer på områder med kriminalitet af særlig grov karakter med en grænseoverskridende dimension.

Enstemmighed

Høring

15

Art. 69F, stk. 2

 

Minimumsregler af strafbare handlinger og strafferammer på harmoniserede områder[7]

 

 

16

Art. 69G

 

Kriminalitetsforebyggelse

 

 

17

Art. 69H, stk. 1

(TEU Art. 31, stk. 2)

Eurojust

Enstemmighed

Høring

18

Art. 69J, stk. 2

(TEU Art 30)

Politisamarbejde

Enstemmighed

Høring

19

Art. 69K, stk. 2

(TEU Art 30)

Europol

Enstemmighed

Høring

20

Art. 71, stk. 1

(TEF art. 71, stk. 2)

Transportpolitik – ophævelse af høring af Europa-Parlamentet for bestemmelser, der vedrører principperne for ordningen på transportområdet, og hvis anvendelse alvorligt kunne påvirke levestandarden og beskæftigelsesniveauet i visse egne samt udnyttelse af transportmateriel.

Enstemmighed[8]

Høring

21

Art. 96

(TEF Art. 96)

Fjernelse af fordrejning af konkurrencevilkårene

Kvalificeret flertal

Ikke inddraget

22

Art. 97A, 1. afsnit

 

Beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder

 

 

23

Art. 99, stk. 6

(TEF Art. 99, stk. 5)

Vedtagelse af den multilaterale overvågningsprocedure

Kvalificeret flertal

Samarbejdsprocedure

24

Art. 107, stk. 3

(TEF Art. 107, stk. 5)

Ændring af visse bestemmelser i statutten for ESCB og ECB

Kvalificeret flertal/enstemmighed

Samstemmende udtalelse

25

Art. 111

(art. 123, stk. 4)

Foranstaltninger til anvendelsen af euroen som fælles valuta

Kvalificeret flertal

Ikke inddraget

26

Art. 149 stk. 4, 1. afsnit

(TEF Art. 149, stk. 4)

 

Tilskyndelsesforanstaltninger inden for sport

 

 

27

Art. 152, stk. 4,

(TEF Art. 152, stk. 4 litra a og b))

 

Folkesundhed – fastsættelse af en høj standard for kvaliteten og sikkerheden af organer og stoffer af menneskelig oprindelse, blod og blodprodukter, veterinære og plantesundhedsmæssige foranstaltninger, samt af høje standarder for sikkerheden af lægemidler og medicinsk udstyr.

 

 

28

Art. 152, stk. 5

(TEF Art. 152, stk. 4, litra c)

 

Tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af folkesundheden og navnlig bekæmpelse af større grænseoverskridende sundhedstrusler, varsling i tilfælde af sådanne trusler og bekæmpelse heraf, samt foranstaltninger med direkte henblik på beskyttelse af folkesundheden i forbindelse med tobak og alkoholmisbrug

 

 

29

Art. 161

(TEF Art. 161)

Strukturfondens opgaver og samhørighedsfonden

Kvalificeret flertal

Samstemmende udtalelse

30

Art. 166, stk. 5

 

Foranstaltninger til gennemførelse af det europæiske forskningsrum

 

 

31

Art. 172A, stk. 2

 

En europæisk rumpolitik

 

 

32

Art. 176A, stk. 2

 

Energi

 

 

33

Art. 176B, stk. 2

 

Turisme

 

 

34

Art. 176C, stk. 2

 

Civilbeskyttelse

 

 

35

Art. 176D, stk. 2

 

Støtte til at forbedre medlemsstaternes administrative kapacitet til at gennemføre EU-retten

 

 

36

Art. 188C, stk. 2

(TEF Art. 133)

Fastlæggelse af rammerne for den fælles handelspolitik

Kvalificeret flertal

Ikke inddraget

37

Art. 188H, stk. 2

(TEF Art. 181A, stk. 2)

Økonomisk, finansielt og teknisk samarbejde med tredjelande

Kvalificeret flertal

Høring

38

Art. 188J, stk. 3

 

Rammerne for gennemførelse af Unionens humanitære bistandsaktiviteter

 

 

39

Art. 188J, stk. 5

 

Oprettelsen af et frivilligt europæisk korps for humanitær bistand

 

 

40

Art. 225A

(TEF 225A)

Oprettelse af specialretter

Enstemmighed

Høring

41

Art. 245

(TEF Art. 245)

Statutten for Den Europæiske domstol

Enstemmighed

Høring

42

Art. 249C, stk. 3

(TEF Art. 202)

Generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser

Enstemmighed

Høring

43

Art. 254A, stk. 2

 

Bestemmelser til sikring af en åben, effektiv og uafhængig europæisk forvaltning

 

 

44

Art. 279, stk. 1

(TEF Art. 279, stk. 1)

Finansielle regler, som navnlig fastsætter de nærmere retningslinjer for opstilling og gennemførelse af EU’s budget samt for regnskabsaflæggelse og revision

Kvalificeret flertal

Høring

45

Art. 283

(TEF Art. 283)

Vedtægten for tjenestemænd i Unionen samt ansættelsesvilkårene for Unionens øvrige ansatte

Kvalificeret flertal

Høring

 



[1] Det er dog vigtigt at understrege, at der i denne note ikke tages stilling til, hvorvidt EU allerede i dag har beføjelser til at vedtage de samme foranstaltninger, som de ”nye” retsgrundlag giver mulighed for. Der er i visse tilfælde tale om retsgrundlag, som vedrører beføjelser, der allerede er overladt til EU jf. gældende traktater. Spørgsmålet om Lissabon-traktatens overladelse af beføjelser i henhold til Grundlovens § 20 behandles således ikke her. Det vil ske i Justitsministeriets redegørelse om de statsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af traktaten.

[2] Retsgrundlag, som vedrører institutionernes mere organisatoriske forhold såsom udnævnelser af medlemmerne af ØSU og Regionsudvalget eller formanden for Det Europæiske Råd er ikke medtaget i oversigten.

[3] Det er vigtigt at understrege, at der i denne note ikke tages stilling til, hvorvidt EU allerede i dag har beføjelser til at vedtage de samme foranstaltninger, som de ”nye” retsgrundlag giver mulighed for. Der er i visse tilfælde tale om retsgrundlag, som vedrører beføjelser, der allerede er overladt til EU jf. gældende traktater. Spørgsmålet om Lissabon-traktatens overladelse af beføjelser i henhold til Grundlovens § 20 behandles således ikke her. Det vil ske i Justitsministeriets redegørelse om de statsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af traktaten, som ventes at komme ultimo december 2007.

[4] Foranstaltninger med dette retsgrundlag vedtages enten efter en almindelig lovgivningsprocedure eller en særlig lovgivningsprocedure afhængig af harmoniseringsforanstaltningens retsgrundlag.

[5]Ny er art. 152, stk. 4, litra c om vedtagelsen af foranstaltninger til fastsættelse af høje standarder for kvaliteten og sikkerheden af lægemidler og medicinsk udstyr

[6] Se rådsafgørelse 2004/927/EF af 22. december 2004.

[7] Foranstaltninger med dette retsgrundlag vedtages enten efter en almindelig lovgivningsprocedure eller en særlig lovgivningsprocedure afhængig af harmoniseringsforanstaltningens retsgrundlag.

[8] Dog er der enstemmighed i Rådet og høring af Parlamentet i forbindelse med fastsættelsen af principperne for ordningen på transportområdet, hvis anvendelse alvorligt vil kunne påvirke levestandarden og beskæftigelsesniveauet i visse egne samt udnyttelsen af transportmateriellet.