Europaudvalget |
|
EU-konsulenten |
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 28. november 2007 |
Nye beslutningsprocedurer i Lissabon-traktaten
Lissabon-traktaten vil i hvert fald på to centrale punkter medføre ændringer i måden, hvorpå EU’s institutioner træffer beslutninger inden for en række politikområder.
For det første sigter traktaten på at gøre Rådet mere beslutningsdygtigt ved at udvide brugen af kvalificeret flertal.
Hertil kommer, at også Europa-Parlamentets rolle i lovgivningsprocessen styrkes, idet Parlamentet gøres til Rådets medlovgiver i forbindelse med vedtagelsen af størstedelen af EU’s lovgivningsmæssige retsakter.
Â
Vi vil i dette notat give en kort gennemgang af Lissabon-traktatens betydning på disse to centrale områder.
En detaljeret oversigt over de nærmere proceduremæssige ændringer findes optrykt i bilag 1 og 2 til denne note.
Lettere at træffe beslutninger i Rådet
Med Lissabon-traktaten forbedres Ministerrådets mulighed for at træffe beslutninger ved at udvide brugen af kvalificeret flertal i Rådet til i alt godt 50 områder.
Af disse er ca. 2/3 nye retsgrundlag i den forstand, at de ikke udtrykkeligt optræder i de gældende traktater[1]. Det gælder f.eks. en række retsgrundlag om europæisk rumpolitik, energi, turisme og civilbeskyttelse.
For de øvrige retsgrundlags vedkommende er tale om eksisterende samarbejdsområder, hvor man skifter beslutningsprocedure fra enstemmighed til kvalificeret flertal. Det drejer sig bl.a. om en række tilfælde inden for det retlige samarbejde såsom samarbejdet om straffesager, Europol og Eurojust.
For en mere detaljer oversigt over på, hvilke politikområder der indføres kvalificeret flertal, henvises til tabellen i bilag 1 i denne note. Oversigten omfatter såvel områder, hvor der kan vedtages lovgivningsmæssige som ikke-lovgivningsmæssige retsakter[2].
Parlamentet bliver RÃ¥dets medlovgiver
En anden væsentlig konsekvens af Lissabon-traktaten er, at Europa-Parlamentet bliver RÃ¥dets medlovgiver pÃ¥ ca. 45 nye politikomrÃ¥der. Det sker ved at den eksisterende procedure for fælles beslutningstagning (TEF artikel 251) udvides til at blive den almindelige procedure i forbindelse med vedtagelsen af lovgivningsmæssige retsakter. Den fælles beslutningsprocedure omdøbes af samme grund til den â€almindelige lovgivningsprocedureâ€.
Af de 45 politikomrÃ¥der, hvor den almindelige lovgivningsprocedure indføres, er knap halvdelen â€nye†i den forstand, at de ikke udtrykkeligt optræder i de gældende traktater[3]. Det gælder f.eks. vedtagelsen af foranstaltninger vedrørende kapitalbevægelser, strafferammer for kriminalitet af særlig grov karakter, energi, turisme, civilbeskyttelse og tilskyndelsesforanstaltninger inden for sport.
For de øvrige retsgrundlags vedkommende er der tale om områder, hvor Rådet i dag er hovedlovgiver, og hvor Europa-Parlamentets rolle er begrænset til at skulle høres, afgive samstemmende udtalelse eller slet ikke inddrages. Det gælder f.eks. i foranstaltninger inden for det økonomisk monetære område, eller på det retlige område
Endelig skal det nævnes, at der fortsat vil være ca. 30 politikområder i den nye traktat, hvor man bevarer særlige lovgivningsprocedurer, hvor det fortsat er Rådet, som vil være hovedlovgiver, og hvor Parlamentets deltagelse er begrænset til en høringsret eller slet og ret ikke inddrages.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen,
(Tlf. 3695)
Bilag 1:
Områder i Lissabon-traktaten, hvor der indføres kvalificeret flertal
|
Artikel |
Emne |
Beslutningsprocedure i RÃ¥det i dag |
Inddragelse af Europa-Parlamentet i Lissabon-traktaten |
1 |
TEU art. 13A
|
Afgørelse om EU’s udenrigstjeneste |
|
Høring |
2 |
TEU art. 17, stk. 2b |
Afgørelse om EU-aktion eller en EU-holdning på forslag af den højtstående repræsentant efter en specifik anmodning fra Det Europæiske Råd, mv. |
|
Ikke inddraget |
3 |
TEU art. 30
|
Oprettelse af Det europæiske forsvarsagentur, statut, hjemsted, mv. |
|
Ikke inddraget |
4 |
TEU art. 31, stk. 2-5 |
Afgørelse om etablering af et permanent struktureret samarbejde |
|
Ikke inddraget |
5 |
TEU Art. 35, stk. 2
|
Afgørelse om frivillig udtræden af EU medlemsstats område |
|
Godkendelse |
6 |
Art. 14
|
Principper og vilkår for ydelsen af tjenesteydelser af almen økonomisk interesse |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
7 |
Art. 15A, stk. 2
|
Regler for beskyttelsen af personoplysninger samt udveksling af personoplysninger |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
8 |
Art. 20
|
Beskyttelse af unionsborgere hos andre medlemsstaters konsulære myndigheder |
|
Høring |
9 |
Art. 21, stk. 1
|
Procedurer og betingelser for fremsættelsen af et borgerinitiativ |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
10 |
Art. 42 (TEF Art. 42) |
Social tryghed for vandrende arbejdstagere, selvstændige og pårørende (Nødbremse) |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
11 |
Art. 47, stk. 1 (TEF Art. 47, stk. 2) |
Adgang til at optage og udøve selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis gennemførelsen i mindst én af medlemsstaterne medfører ændring af bestående lovgivningsprincipper for erhvervsregulering, der vedrører uddannelse og adgangsbetingelser for fysiske personer |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
12 |
Art. 64
|
Evaluering af medlemsstaternes myndigheders gennemførelse af EU’s politikker inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed |
|
Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter undererrettes |
13 |
Art. 67A |
Ramme for administrative foranstaltninger vedrørende kapitalbevægelser og betalinger, herunder indefrysning af midler, finansielle aktiver eller økonomiske gevinster, der tilhører fysiske eller juridiske personer eller ikke statslige enheder |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
14 |
Art. 69B, stk. 2 litra a og b (TEF Art. 63, stk. 3 litra a og 4)
|
Foranstaltninger vedrørende indvandringspolitik:
- betingelser for indrejse og ophold samt standarder for medlemsstaternes udstedelse af langtidsvisa og opholdstilladelser, mv. - definition af rettighederne for tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat, mv. |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure. |
15 |
Art. 69B, stk. 4
|
Foranstaltninger til fremme af og støtte af medlemsstaternes indsats med henblik på at fremme integration af tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt på deres område. |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
16 |
Art. 69E, stk.1 (TEU Art. 31) |
Retligt samarbejde i straffesager (Nødbremse) |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
17 |
Art, 69E, stk. 2
|
Minimumsregler for at lette den gensidige anerkendelse af domme og retsafgørelser samt det politimæssige og retlige samarbejde i straffesager med en grænseoverskridende dimension (Nødbremse) |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
18 |
Art. 69F, stk. 1 (TEU Art 31) |
Minimumsregler af strafbare handlinger og strafferammer på områder med kriminalitet af særlig grov karakter med en grænseoverskridende dimension (Nødbremse) |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
19 |
Art. 69F, stk. 2
|
Minimumsregler af strafbare handlinger og strafferammer på harmoniserede områder[4] (Nødbremse) |
|
Beslutningsprocedure afhænger af procedure, som anvendes for vedtagelsen af harmoniseringsforanstaltning som minimumsregler knytter sig til |
20 |
Art. 69G
|
Kriminalitetsforebyggelse |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
21 |
Art. 69H, stk. 1 (TEU Art. 31, stk. 2) |
Eurojust |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
22 |
Art. 69J, stk. 2 (TEU Art 30) |
Politisamarbejde |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
23 |
Art. 69K, stk. 2 (TEU Art. 30) |
Europol |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
24 |
Art. 71, stk. 1 (TEF art. 71, stk. 2) |
Transportpolitik – ophævelse af enstemmighed for bestemmelser, der vedrører principperne for ordningen på transportområdet, og hvis anvendelse alvorligt kunne påvirke levestandarden og beskæftigelsesniveauet i visse egne samt udnyttelse af transportmateriel. |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
25 |
Art. 78
|
Ophævelse af særregel vedrørende Tysklands deling. |
|
Ikke inddragelse |
26 |
Art. 87, stk. 2 litra c
|
Ophævelse af at støtteforanstaltninger for økonomien i visse steder i Tysklands områder, påvirket af Tysklands deling er forenelige med det indre marked. |
|
Ikke inddraget |
27 |
Art. 97A, 1. afsnit
|
Indførelse af europæiske beskyttelsesbeviser i forbindelse med ensartet beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
28 |
Art. 107, stk. 3 (TEF Art. 107, stk. 5) |
Ændring af visse bestemmelser i statutten for ESCB og ECB, hvis det er på forslag af Kommissionen og efter høring af ECB |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
29 |
Art. 114, stk. 1
|
Foranstaltninger vedrørende samordning og overvågning af eurolandenes budgetdisciplin, mv. |
|
Ikke inddraget |
30 |
Art. 115A, stk. 1
|
Euroens plads i det internationale valutasystem |
|
Ikke inddraget |
31 |
Art. 149 stk. 4
|
Tilskyndelsesforanstaltninger inden for sport |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
32 |
Art. 151, stk. 5, 1. afs. (TEF Art. 151, stk. 5)
|
Vedtagelse af tilskyndelsesforanstaltninger på kulturområdet |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
33 |
Art. 152, stk. 4, (TEF Art. 152, stk. 4 litra a og b)) (Delvis ny[5]) |
Folkesundhed – fastsættelse af en høj standard for kvaliteten og sikkerheden af organer og stoffer af menneskelig oprindelse, blod og blodprodukter, veterinære og plantesundhedsmæssige foranstaltninger, samt af høje standarder for sikkerheden af lægemidler og medicinsk udstyr. |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
34 |
Art. 152, stk. 5 (TEF Art. 152, stk. 4, litra c) (Delvis ny) |
Tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af folkesundheden og navnlig bekæmpelse af større grænseoverskridende sundhedstrusler, varsling i tilfælde af sådanne trusler og bekæmpelse heraf, samt foranstaltninger med direkte henblik på beskyttelse af folkesundheden i forbindelse med tobak og alkoholmisbrug |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
35 |
Art. 166, stk. 5
|
Foranstaltninger til gennemførelse af det europæiske forskningsrum |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
36 |
Art. 172A, stk. 2
|
En europæisk rumpolitik |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
37 |
Art. 176A, stk. 2 (Ny) |
Energi |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
38 |
Art. 176B, stk. 2
|
Turisme |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
39 |
Art. 176C, stk. 2 (Ny) |
Civilbeskyttelse |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
40 |
Art. 176D, stk. 2
|
Støtte til at forbedre medlemsstaternes administrative kapacitet til at gennemføre EU-retten |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
41 |
Art. 188C, stk. 2
|
Direkte udenlandske investeringer i forbindelse med den fælles handelspolitik |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
42 |
Art. 188C, stk. 4 (TEF Art. 133, stk. 5) |
Indskrænkning af enstemmighed i forbindelse med indgåelse af aftaler med tredjelande eller internationale organisationer |
Enstemmighed |
Ikke inddraget |
43 |
Art. 188I |
Akut finansiel bistand til et tredjeland
|
|
Ikke inddraget |
44 |
Art. 188J, stk. 3
|
Rammerne for gennemførelse af Unionens humanitære bistandsaktiviteter |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
45 |
Art. 188J, stk. 5
|
Oprettelsen af et frivilligt europæisk korps for humanitær bistand |
|
Almindelig lovgivningsprocedure |
46 |
Art. 188R, stk. 3
|
Regler for EU’s gennemførelse af solidaritetsbestemmelsen |
|
Europa-Parlamentet underrettes |
47 |
Art. 224A
|
Afgørelse om regler for bedømmelsesudvalgs funktionsmåde samt udpegning af medlemmer af udvalget. |
|
Ikke inddraget |
48 |
Art. 225A (TEF 225A) |
Oprettelse af specialretter |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
49 |
Art. 245 (TEF Art. 245) |
Statutten for Den Europæiske domstol |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
50 |
Art. 249C, stk. 3 (TEF Art. 202) |
Generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser |
Enstemmighed |
Almindelig lovgivningsprocedure |
51 |
Art. 254A, stk. 2
|
Bestemmelser til sikring af en åben, effektiv og uafhængig europæisk forvaltning |
|
|
52 |
Art. 269, afsnit 4
|
Gennemførelsesforanstaltninger i forbindelse med ordningen for Unionens egne indtægter |
|
Godkendelse |
53
|
Art. 279, stk. 2 (TEF Art. 279, stk. 2) |
Vedtagelse af retningslinjer og fremgangsmåde, hvorefter de i ordningen om Fællesskabets egne indtægter fastsatte budgetindtægter stilles til rådighed for Kommissionen, mv. |
Enstemmighed |
Høring |
Bilag 2
I: Områder i Lissabon-traktaten, hvor den almindelige lovgivningsprocedure indføres
(Art. 251 TEUF)
|
Artikel (eksisterende artikelnummer) |
Emne |
Beslutningsprocedure i RÃ¥det i dag |
Inddragelse af Europa-Parlamentet i dag |
1 |
Art. 14
|
Principper og vilkår for ydelsen af tjenesteydelser af almen økonomisk interesse |
|
|
2 |
Art. 15A, stk. 2
|
Regler for beskyttelsen af personoplysninger samt udveksling af personoplysninger |
|
|
3 |
Art. 21, stk. 1
|
Procedurer og betingelser for fremsættelsen af et borgerinitiativ |
|
|
4 |
Art. 37, stk. 2 (TEF Art. 37, stk. 2) |
Den overordnede fælles landbrugs og fiskeripolitik |
Kvalificeret flertal |
Høring |
5 |
Art. 45 (TEF Art. 45) |
Udøvelse af offentlig myndighed – undtagelse af visse erhverv fra etableringsretten |
Kvalificeret flertal |
Ikke inddraget |
6 |
Art. 49 (TEF Art. 49) |
Udvidelse af anvendelsen af bestemmelser om fri udveksling af tjenesteydelser til tjenesteydere, som er statsborgere i et tredjeland og bosat inden for EU. |
Kvalificeret flertal |
Ikke inddraget |
7 |
Art. 52, stk. 1 (TEF Art. 52, stk. 1) |
Bestemmelser til liberalisering af tjenesteydelser |
Kvalificeret flertal |
Høring |
8 |
Art. 57, stk. 2 (TEF art. 57, stk. 2) |
Foranstaltninger om kapitalbevægelser til eller fra tredjelande, som vedrører direkte investeringer, mv. |
Kvalificeret flertal |
Ikke inddraget |
9 |
Art. 67A
|
Ramme for administrative foranstaltninger vedrørende kapitalbevægelser og betalinger, herunder indefrysning af midler, finansielle aktiver eller økonomiske gevinster, der tilhører fysiske eller juridiske personer eller ikke statslige enheder |
|
|
10 |
Art. 69B, stk. 2 litra a og b (TEF Art. 63, stk. 3 litra a og 4)
|
Foranstaltninger vedrørende indvandringspolitik:
- betingelser for indrejse og ophold samt standarder for medlemsstaternes udstedelse af langtidsvisa og opholdstilladelser, mv. - definition af rettighederne for tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat, mv. |
Enstemmighed[6] |
Høring |
11 |
Art. 69B, stk. 4
|
Foranstaltninger til fremme af og støtte af medlemsstaternes indsats med henblik på at fremme integration af tredjelandsborgere, der opholder sig lovligt på deres område. |
|
|
12 |
Art. 69E, stk. 1 (TEU Art. 31) |
Retligt samarbejde i straffesager |
Enstemmighed |
Høring |
13 |
Art, 69E, stk. 2 (TEU Art. 31) |
Minimumsregler for at lette den gensidige anerkendelse af domme og retsafgørelser samt det politimæssige og retlige samarbejde i straffesager med en grænseoverskridende dimension |
Enstemmighed |
Høring |
14 |
Art. 69F, stk. 1 (TEU Art 31) |
Minimumsregler af strafbare handlinger og strafferammer på områder med kriminalitet af særlig grov karakter med en grænseoverskridende dimension. |
Enstemmighed |
Høring |
15 |
Art. 69F, stk. 2
|
Minimumsregler af strafbare handlinger og strafferammer på harmoniserede områder[7] |
|
|
16 |
Art. 69G
|
Kriminalitetsforebyggelse |
|
|
17 |
Art. 69H, stk. 1 (TEU Art. 31, stk. 2) |
Eurojust |
Enstemmighed |
Høring |
18 |
Art. 69J, stk. 2 (TEU Art 30) |
Politisamarbejde |
Enstemmighed |
Høring |
19 |
Art. 69K, stk. 2 (TEU Art 30) |
Europol |
Enstemmighed |
Høring |
20 |
Art. 71, stk. 1 (TEF art. 71, stk. 2) |
Transportpolitik – ophævelse af høring af Europa-Parlamentet for bestemmelser, der vedrører principperne for ordningen på transportområdet, og hvis anvendelse alvorligt kunne påvirke levestandarden og beskæftigelsesniveauet i visse egne samt udnyttelse af transportmateriel. |
Enstemmighed[8] |
Høring |
21 |
Art. 96 (TEF Art. 96) |
Fjernelse af fordrejning af konkurrencevilkårene |
Kvalificeret flertal |
Ikke inddraget |
22 |
Art. 97A, 1. afsnit
|
Beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder |
|
|
23 |
Art. 99, stk. 6 (TEF Art. 99, stk. 5) |
Vedtagelse af den multilaterale overvågningsprocedure |
Kvalificeret flertal |
Samarbejdsprocedure |
24 |
Art. 107, stk. 3 (TEF Art. 107, stk. 5) |
Ændring af visse bestemmelser i statutten for ESCB og ECB |
Kvalificeret flertal/enstemmighed |
Samstemmende udtalelse |
25 |
Art. 111 (art. 123, stk. 4) |
Foranstaltninger til anvendelsen af euroen som fælles valuta |
Kvalificeret flertal |
Ikke inddraget |
26 |
Art. 149 stk. 4, 1. afsnit (TEF Art. 149, stk. 4)
|
Tilskyndelsesforanstaltninger inden for sport |
|
|
27 |
Art. 152, stk. 4, (TEF Art. 152, stk. 4 litra a og b))
|
Folkesundhed – fastsættelse af en høj standard for kvaliteten og sikkerheden af organer og stoffer af menneskelig oprindelse, blod og blodprodukter, veterinære og plantesundhedsmæssige foranstaltninger, samt af høje standarder for sikkerheden af lægemidler og medicinsk udstyr. |
|
|
28 |
Art. 152, stk. 5 (TEF Art. 152, stk. 4, litra c)
|
Tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af folkesundheden og navnlig bekæmpelse af større grænseoverskridende sundhedstrusler, varsling i tilfælde af sådanne trusler og bekæmpelse heraf, samt foranstaltninger med direkte henblik på beskyttelse af folkesundheden i forbindelse med tobak og alkoholmisbrug |
|
|
29 |
Art. 161 (TEF Art. 161) |
Strukturfondens opgaver og samhørighedsfonden |
Kvalificeret flertal |
Samstemmende udtalelse |
30 |
Art. 166, stk. 5
|
Foranstaltninger til gennemførelse af det europæiske forskningsrum |
|
|
31 |
Art. 172A, stk. 2
|
En europæisk rumpolitik |
|
|
32 |
Art. 176A, stk. 2
|
Energi |
|
|
33 |
Art. 176B, stk. 2
|
Turisme |
|
|
34 |
Art. 176C, stk. 2
|
Civilbeskyttelse |
|
|
35 |
Art. 176D, stk. 2
|
Støtte til at forbedre medlemsstaternes administrative kapacitet til at gennemføre EU-retten |
|
|
36 |
Art. 188C, stk. 2 (TEF Art. 133) |
Fastlæggelse af rammerne for den fælles handelspolitik |
Kvalificeret flertal |
Ikke inddraget |
37 |
Art. 188H, stk. 2 (TEF Art. 181A, stk. 2) |
Økonomisk, finansielt og teknisk samarbejde med tredjelande |
Kvalificeret flertal |
Høring |
38 |
Art. 188J, stk. 3
|
Rammerne for gennemførelse af Unionens humanitære bistandsaktiviteter |
|
|
39 |
Art. 188J, stk. 5
|
Oprettelsen af et frivilligt europæisk korps for humanitær bistand |
|
|
40 |
Art. 225A (TEF 225A) |
Oprettelse af specialretter |
Enstemmighed |
Høring |
41 |
Art. 245 (TEF Art. 245) |
Statutten for Den Europæiske domstol |
Enstemmighed |
Høring |
42 |
Art. 249C, stk. 3 (TEF Art. 202) |
Generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser |
Enstemmighed |
Høring |
43 |
Art. 254A, stk. 2
|
Bestemmelser til sikring af en åben, effektiv og uafhængig europæisk forvaltning |
|
|
44 |
Art. 279, stk. 1 (TEF Art. 279, stk. 1) |
Finansielle regler, som navnlig fastsætter de nærmere retningslinjer for opstilling og gennemførelse af EU’s budget samt for regnskabsaflæggelse og revision |
Kvalificeret flertal |
Høring |
45 |
Art. 283 (TEF Art. 283) |
Vedtægten for tjenestemænd i Unionen samt ansættelsesvilkårene for Unionens øvrige ansatte |
Kvalificeret flertal |
Høring |
[1] Det er dog vigtigt at understrege, at der i denne note ikke tages stilling til, hvorvidt EU allerede i dag har beføjelser til at vedtage de samme foranstaltninger, som de â€nye†retsgrundlag giver mulighed for. Der er i visse tilfælde tale om retsgrundlag, som vedrører beføjelser, der allerede er overladt til EU jf. gældende traktater. SpørgsmÃ¥let om Lissabon-traktatens overladelse af beføjelser i henhold til Grundlovens § 20 behandles sÃ¥ledes ikke her. Det vil ske i Justitsministeriets redegørelse om de statsretlige spørgsmÃ¥l i forbindelse med Danmarks ratifikation af traktaten.
[2] Retsgrundlag, som vedrører institutionernes mere organisatoriske forhold såsom udnævnelser af medlemmerne af ØSU og Regionsudvalget eller formanden for Det Europæiske Råd er ikke medtaget i oversigten.
[3] Det er vigtigt at understrege, at der i denne note ikke tages stilling til, hvorvidt EU allerede i dag har beføjelser til at vedtage de samme foranstaltninger, som de â€nye†retsgrundlag giver mulighed for. Der er i visse tilfælde tale om retsgrundlag, som vedrører beføjelser, der allerede er overladt til EU jf. gældende traktater. SpørgsmÃ¥let om Lissabon-traktatens overladelse af beføjelser i henhold til Grundlovens § 20 behandles sÃ¥ledes ikke her. Det vil ske i Justitsministeriets redegørelse om de statsretlige spørgsmÃ¥l i forbindelse med Danmarks ratifikation af traktaten, som ventes at komme ultimo december 2007.
[4] Foranstaltninger med dette retsgrundlag vedtages enten efter en almindelig lovgivningsprocedure eller en særlig lovgivningsprocedure afhængig af harmoniseringsforanstaltningens retsgrundlag.
[5]Ny er art. 152, stk. 4, litra c om vedtagelsen af foranstaltninger til fastsættelse af høje standarder for kvaliteten og sikkerheden af lægemidler og medicinsk udstyr
[6] Se rådsafgørelse 2004/927/EF af 22. december 2004.
[7] Foranstaltninger med dette retsgrundlag vedtages enten efter en almindelig lovgivningsprocedure eller en særlig lovgivningsprocedure afhængig af harmoniseringsforanstaltningens retsgrundlag.
[8] Dog er der enstemmighed i Rådet og høring af Parlamentet i forbindelse med fastsættelsen af principperne for ordningen på transportområdet, hvis anvendelse alvorligt vil kunne påvirke levestandarden og beskæftigelsesniveauet i visse egne samt udnyttelsen af transportmateriellet.