Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 30
Offentligt
544916_0001.png
Europaudvalget
Folketingets repræsentant ved EU
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
15. april 2008
Rundbordsdiskussion - Europæisk og nationale parlamenters udveks-
ling af holdninger om revisionen af rammeafgørelsen KOM (2007) 0650 -
om bekæmpelse af terrorisme.
KOM (2007) 0650
Kommissionens præsenterede i november 2007 en revision af rammeafgørel-
se KOM(2007)650 om bekæmpelse af terrorisme. Årsagen til revisionen er, at
terrorisme, som man kendte den i 2002, har ændret sig. Dette har medført, at
lovgivningen ikke er tidssvarende. Kommissionen ønsker en moderne lovgiv-
ning, der kan sikre en optimal beskyttelse af borgerne, imod en terrorisme der
konstant skifter form. Forslaget har ligeledes det formål, at opdatere ramme-
afgørelsen så den bringes op på linie med Europarådets konvention om fore-
byggelse mod terror.
Danmark og KOM (2007) 0650
Det nye forslag fra Kommissionen er blevet modtaget positivt fra dansk side.
Danmark ratificerede tilbage i 2006 Europarådskonventionen efter at have
gennemført de fornødne lovgivningsmæssige ændringer. En tiltrædelse af
den opdaterede rammeafgørelse nødvendiggør derfor ikke nogen form for
lovændringer, da den som nævnt før, ligger på linie med Europarådskonventi-
onen. Den danske regering mener heller ikke, at rammeafgørelsen strider i
mod nærhedsprincippet. Regeringen henviser til Kommissionens begrundel-
se, der siger, at terrorisme ofte er af grænseoverskridende karakter.
Rundbordsdiskussionen
Ved rundbordsdiskussionen var der repræsentation fra Europa-Parlamentet
(EP), Kommissionen og repræsentanter fra flere af de nationale parlamenter.
Involveringen af de nationale parlamenter skal ses i lyset af, at Kommissions-
formand Barroso tilbage i 2006 lancerede en større politisk dialog med de
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nationale parlamenter - Barroso initiativet. Nationale parlamenter kunne fra da
af, henvende sig direkte til Kommissionen med spørgsmål. Henvendelserne
var ikke begrænset til subsidiaritetstjekket. Siden 2006 har Kommissionen
modtaget 181 spørgsmål hvoraf en femtedel af spørgsmålene har omhandlet
frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Kommissionens forslag ligger i tråd med Rådets ønske om at kriminalisere
offentlige opfordringer til at udfører terroristhandlinger, rekruttering til terror-
handlinger samt træning til terrorhandling. Kommissionen begrunder forslaget
med, at tiltaget vil begrænse radikale individer i at begå terrorhandlinger.
Eurojust
Michele Coninsx, repræsentant fra Eurojust, fortalte, at terroristers kommuni-
kation er blevet stadig sværere at følge bl.a. på grund af Internettet. F.eks.
bruges Skype mere og mere, netop denne form for kommunikation er svær at
overvåge. Det blev bemærket, at denne form for kommunikation er ikke om-
fattet af den gamle rammeafgørelse.
I EU findes der ingen harmonisering af arbejdet i efterforskningen af rekrutte-
ring, finansiering eller opfordring til terrorhandlinger. Eurojust beder derfor om
værktøjer til bedre at kunne imødegå disse udfordringer. En ny rammeafgø-
relse er derfor essentiel.
EUs terrorkoordination
EUs terrorkoordinater Gilles de Kerchove forklarede, at definitionen på terro-
risme er et bredt begreb. Således omfatter det ikke kun angreb fra ekstreme
islamister, men ligeså vigtigt er det, at forholde sig til regional terrorisme som
også findes i EU. Endvidere er det også vigtigt, at EU forholder sig til terroris-
me på europæiske borgere uden for EU, samt terrorplaner der planlægges i
EU, men udføres uden for de europæiske grænser. Af hensyn til dette, er det
vigtigt, at samarbejdet på tværes af grænserne til tredjelande styrkes. Især
samarbejdet til USA blev fremhævet som vigtigt.
Formanden for Europa-Parlamentets udvalg om borgernes rettigheder og
retlige og indre anliggender (LIBE) Gérard Deprez udtrykte bekymring over, at
medlemsstater der føler sig udsat, allerede er begyndt på, at lave yderligere
tiltag på nationalt plan mod terror. Arbejdet med rammeafgørelsen er derfor
under tidspres. Han tilføjede at rammeafgørelsen - efter hans mening - er i
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, fordi terror er et transnatio-
nalt problem. Koordineringen af arbejdet på tværs af medlemsstaterne er
derfor påkrævet.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Proportionalitetsprincippet
En af de afgørende forskelle mellem Rådets og Kommissionens forslag er, at
mens Europarådets forslag indeholder en artikel 12 der vedrører fundamenta-
le borgerrettigheder, har Kommissionen undladt artikel 12 og i stedet indskre-
vet de fundamentale rettigheder i præamblen. Denne handling vakte general
stor opmærksomhed blandt MEP’er og MP’er. Politikerne fra de nationale
parlamenter på tværs af EU var bange for, at der ikke er den tilstrækkelige
lovgivningsmæssige beskyttelse af borgernes rettigheder/friheder, hvis ikke
de fundamentale rettigheder er indskrevet i selve rammeafgørelsen.
Herudover blev der i debatten flere gange nævnt, at det er bydende nødven-
digt, at der i rammeafgørelsen sikres proportionalitet mellem handling/hensigt
og straf.
Kommissionens repræsentant ved mødet Carmen Guillen Sanz erklærede, at
Kommissionen var klar til dialog vedrørende forholdet om artikel 12. Carmen
Guillen Sanz uddybede, at Kommissionens forslag bygger på to rapporter, der
evaluerer implementeringen af den første rammeafgørelse.
Rådet
Rammeafgørelsen blev diskuteret på rådsmødet 28. feb. 2008. På mødet blev
især beskyttelsen af borgernes grundlæggende rettigheder og hensynet til
proportionalitetsprincippet diskuteret. Baggrunden for denne diskussion var, at
den nuværende rammeafgørelses artikel 4, stk. 1 pålægger medlemsstaterne,
at sikre, at anstiftelse til terrorhandling er strafbart, mens det nye forslag defi-
nerer to former for anstiftelse, en strafbar og en ikke strafbar. Det skal således
være strafbart at anstifte til at begå tyveri af særlig grov beskaffenhed, at af-
presse samt fremstilling af falske administrative dokumenter med det formål at
begå en terrorhandling. Derimod er medlemsstaterne ikke længere pålagt at
gøre det strafbart, at anstifte til, rekruttering eller oplæring af individer til at
begå en terrorhandling.
Rådet for retlige og indre anliggender vil på mødet den 18. april 2008 fast-
lægge en general indstilling til det samlede forslag. Derudover vil der på mø-
det blive diskuteret følgende tre forhold:
1. hvorvidt en udtrykkelig bestemmelse om proportionalitet skal
indsættes i betragtningerne eller i selve tekstforslaget.
2. den nærmere tekniske definition af de nye overtrædelser
3. om anstiftelse og forsøg i forhold til de nye overtrædelser
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
COSAC
COSAC besluttede på et møde 12. juli 2007, at MS skulle foretage et subsidi-
aritetstjek i henhold til gældende nationale regler. Hver medlemsstater havde
8 uger fra det tidspunkt rammeafgørelsen var oversat til det nationale sprog.
23 medlemsstater besluttede af følge COSACs råd. Det eneste parla-
ment/kammer der fandt, at subsidiaritetsprincippet ikke er blevet overholdt er
Det Engelske Underhus. Det Engelske Underhus er ikke overbevist om, at
bekæmpelse af terrorisme bliver varetaget bedre med den nye rammelovgiv-
ning, da Storbritannien allerede har vedtaget Europarådskonventionen, der
som tidligere nævnt også indeholder et afsnit om forebyggelse af terror. Såle-
des er Det Engelske Underhus ikke overbeviste om nødvendigheden af en ny
rammeafgørelse og mangler derfor indhold i Kommissionens begrundelse for
overholdelse af subsidiaritetsprincippet.
I forbindelse med denne undersøgelse gjorde COSAC sig nogle yderligere
erfaringer, følgende blev nævnt;
1. subsidiaritetstjekket på 8 uger var for de flestes parlamen-
ters vedkommende nok tid til at behandle sagen
2. Barroso initiativet – den direkte kommunikation mellem par-
lament og Kommission var velfungerende og skal viderefø-
res
3. subsidiaritetstjekket er ikke en garanti for subsidiaritetsprin-
cippet, men det sikrer at nogle nationale parlamenter bliver
mere involveret i EU-arbejdet
Lissabontraktaten
EP indflydelse på rammeafgørelse afhænger af, om rammeafgørelsen vedta-
ges inden eller efter – såfremt – Lissabontraktaten vedtages. Som det er i
dag, har EP kun høringsret. Såfremt Lissabontraktaten bliver vedtaget har EP,
høringspligt og dermed direkte medindflydelse på lovgivningen.
Med venlig hilsen
Bjørn Lunn
(lokal 111 73)
4/4