Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
24. juli 2008
Retsstillings- og Internationalt kt.
2008-10333-419
llo/kav
Besvarelse af spørgsmål nr. 110 (Alm. del), som Folketingets Eu-
ropaudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyggelse
den 9. juni 2008.
Spørgsmål nr. 110:
"Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 4. juni 2008 - over-
sende et notat, der redegør for status mht. til udviklingen af patientrettigheder på
europæisk plan (særligt for så vidt angår patientmobilitet). Herunder bedes ministe-
ren redegøre for den udvikling af rettigheder, som har fundet sted i kraft af EF-
Domstolens retspraksis og de forslag, der har været til at gennemføre fælles euro-
pæisk lovgivning om patientrettigheder samt hvilke regler om patientrettigheder,
som allerede måtte være vedtaget."
Svar:
Jeg har i lyset af mødet i Folketingets Europaudvalg den 4. juni 2008 forstået
spørgsmålet således, at det vedrører patientmobilitet.
Med hensyn til
EF-Domstolens retspraksis
kan oplyses, at Domstolen i en række
domme afsagt siden 1998 har fastslået, at patientbehandling både i og uden for
hospitalssektoren er tjenesteydelser i EF-traktatens forstand og derfor omfattet af
traktatens regler om fri bevægelighed, herunder artikel 49 om fri bevægelighed for
tjenesteydelser. Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til sag C-158/96 Kohll, sag
C-120/95 Decker, sag C-368/98 Vanbraekel, sag C-157/99 Smits og Peerbooms,
sag C-56/01 Inizan, sag C-385/99 Müller Fauré og Van Riet samt sag C-372/04
Watts. Dommene kan læses i deres helhed på EF-Domstolens hjemmeside
(www.curia.europa.eu)
Med dommene har EF-Domstolen gjort det klart, at sundhedsydelser, der normalt
leveres mod økonomisk vederlag, skal betragtes som tjenesteydelser i traktatens
forstand, og de er derfor omfattet af traktatens regler om fri bevægelighed for tje-
nesteydelser. Med dommen i sag C-372/04 Watts har Domstolen klarlagt, at det
afgørende for, om en ydelse er en tjenesteydelse i traktatens forstand, er det fak-
tum, at en patient rejser til en anden medlemsstat for dér at modtage behandling
mod vederlag. Det er i den forbindelse ikke nødvendigt at tage stilling til, om den
behandling, som patienten kunne have fået i sit hjemland, i sig selv udgør en tjene-
steydelse, der er omfattet af reglerne om fri udveksling af tjenesteydelser. Det vil
sige, at medlemslande med rent offentlige sundhedssystemer, og hvor det offentlige
selv driver sygehusene og kun yder behandling dér, f.eks. som i Storbritannien,
også er omfattet af traktatens regler om fri bevægelighed.
En begrænsning i den frie udveksling af sundhedstjenesteydelser skal kunne be-
grundes i tvingende almene hensyn og må ikke overskride, hvad der er objektivt
nødvendigt med henblik på formålet, og det samme resultat må ikke kunne opnås
med mindre indgribende regler.