|
|
|
Dato: |
||
2008/4059-741 |
||
sba |
||
|
|
|
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål 143 stillet af Folketingets Europaudvalg til udenrigsministeren den 12. august 2008
Spørgsmål:
â€PÃ¥ baggrund af samrÃ¥d i Europaudvalget den 12. august 2008 bedes ministeren redegøre for sit ministeriums praksisændringer pÃ¥ baggrund af den sÃ¥kaldte Carpenter-dom og efterfølgende den sÃ¥kaldte MRAX-domâ€
Svar:
Kravet om, at en tredjelandsstatsborger, der er ægtefælle til en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed, skal have forudgående lovligt ophold for at opnå familiesammenføring efter EU-retten, har hidtil været baseret på EF-Domstolens dom i Akrich-sagen (C-109/01).
Â
Hverken Carpenter-dommen (C‑60/00) eller MRAX-dommen (C‑459/99) forholder sig til spørgsmålet om, hvorvidt det er i overensstemmelse med EU-retten at stille krav om forudgående lovligt ophold.
Spørgsmålet i Carpenter-sagen var derimod, om en ægtefælle, der var statsborger i et tredjeland, kunne få familiesammenføring i en EU-borgers hjemland som konsekvens af EF-Traktatens artikel 49 om fri bevægelighed af tjenesteydelser, fordi EU-borgeren, der var bosat og havde forretning i sit hjemland, leverede grænseoverskridende tjenesteydelser til modtagere, der var bosat i andre medlemsstater. Ægtefællen, der var statsborger i et tredjeland, var indrejst lovligt i EU-borgerens hjemland, men havde ikke ansøgt om at få forlænget sin opholdstilladelse. Domstolen konstaterede, at i en situation, som den der forelå i Carpenter-sagen, havde tredjelandsstatsborgeren efter EF-Traktatens artikel 49 ret til familiesammenføring.
MRAX-sagen omhandlede bl.a. spørgsmålet om, hvorvidt en medlemsstat ved grænsen kunne afvise en tredjelandsstatsborger, der var ægtefælle til en EU-borger, og som forsøgte at indrejse i landet uden at være i besiddelse af et gyldigt identitetskort eller visum.
Regeringen har tidligere – blandt andet under samråd i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 14. december 2006 og den 15. januar 2008 - over for Folketinget redegjort for de EU-regler og -domme om fri bevægelighed, der har betydning for de danske familiesammenføringsregler og udlændingemyndighedernes praksis.