Redegørelse til Folketingets Europaudvalg og Arbejdsmarkedsudvalg om EF-domstolens afgørelse i Laval-sagen og Viking Line-sagen
|
|
Indholdsfortegnelse:
1. Indledning
2. EF-domstolens afgørelse i C-438/05 af 11. december 2007 Viking Line
3. EF-domstolens afgørelse i C- 341/05 af 18. december 2007 Laval
4. Relevante retsforskrifter
5. EF- domstolens konklusioner i Viking Line og Laval
6. Afgørelsernes betydning for den danske retstilstand
7. Afslutning
1. Indledning
EF-domstolen har henholdsvis den 11. december og 18. december 2007 afsagt dom i Viking Line-sagen og Laval-sagen.
Â
Sagerne handler bl.a. om rækkevidden af fagforeningers ret til at konflikte set i forhold til traktatens bestemmelser om fri udveksling af tjenesteydelser (art. 49) og retten til at etablere sig i en anden medlemsstat (art. 43).
Begge sager er principielle og regeringen har derfor afgivet indlæg i begge sager.
Der er tale om præjudicielle sager, hvor nationale domstole i 2 medlemsstater har forelagt en række spørgsmål for EF-domstolen om fortolkningen af EU-retten.
EF-domstolen har i præjudicielle sager alene kompetence til at fortolke EU-retten, men har derimod ikke kompetence til at fortolke de nationale regler eller afgøre den underliggende retstvist. Den opgave tilkommer de nationale domstole.
Â
I Viking Line-sagen vil det være den britiske appelret, som på baggrund af EF-domstolens afgørelse, konkret skal afgøre, hvorvidt den konflikt, som den finske fagforening bistået af det internationale transportarbejderforbund har indledt mod rederiet Viking Line, er lovlig. I Laval-sagen vil det være den svenske arbejdsret, som på baggrund af EF-domstolens afgørelse, konkret skal afgøre spørgsmålet om lovligheden af de svenske fagforeningers konflikt overfor Laval.
Det vurderes umiddelbart, at dommen i Viking Line ikke vil få direkte betydning for den danske retstilstand vedrørende fagforeningers ret til at konflikte.
Derimod vurderes det, at dommen i Laval kan få betydning for den nuværende danske retstilstand.
I Danmark vil det i første omgang være Arbejdsretten, som skal lægge EF-domstolens nye retspraksis til grund ved vurderingen af, om kollektive kampskridt, som danske fagforeninger iværksætter overfor udenlandske virksomheder, og som anfægtes ad retslig vej i Danmark, er lovlige.
Det må dog også overvejes, om det er nødvendigt at foretage en tilpasning af den danske retstilstand på andre felter, herunder i lovgivningen om udstationerede arbejdere fra andre EU-lande.
Hvilke nærmere konsekvenser EF-domstolens afgørelse får i forhold til den danske retstilstand, er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at give en uddybende redegørelse om, idet dommen bl.a. kræver en mere grundig analyse af forskelle og ligheder mellem det danske og svenske system samt mulige løsningsmodeller.
På den baggrund vil Beskæftigelsesministeriet iværksætte et udredningsarbejde, hvor arbejdsmarkeds parter, myndighedsrepræsentanter og uvildige eksperter nærmere skal analysere konsekvenserne af dommene, og på den baggrund komme med forslag til, hvilke initiativer der kan være nødvendige for bedst muligt at sikre den danske arbejdsmarkedsmodels forenelighed med EU-retten.
2. EF-domstolens afgørelse i C-438/05 af 11. december 2007 om Viking Line
Det finske færgeselskab Viking Line, hvis færge â€Rosella†besejler en rute mellem Finland og Estland, er i henhold til finsk lovgivning og en kollektiv overenskomst med fagforeningen FSU forpligtet til at aflønne besætningen i henhold til denne overenskomst, sÃ¥ længe færgen sejler under finsk flag. Da sejladsen med â€Rosella†var tabsgivende, ønskede Viking Line i 2003 at udflage skibet til Estland, hvor datterselskabet OU Viking Line er etableret. Hermed kunne selskabet opnÃ¥ en besparelse pÃ¥ udgifterne til aflønningen af besætningen gennem indgÃ¥else af en lokal, estisk overenskomst pÃ¥ et lavere lønniveau.
Den finske fagforening FSU udsendte strejkevarsel og krævede, at besætningen, uanset nationalitet og bopæl, også efter udflagningen og registreringen under estisk flag med det estiske selskab som ejer fortsat skulle være omfattet af en overenskomst med FSU på finske vilkår. Dette blev efterfølgende støttet af ITF, det internationale transportarbejderforbund, som forbød de estiske fagforeninger at indgå overenskomster for skibet. I lyset af denne udvikling skønnede Viking Line, at en udflagning ville være udsigtsløs, og afstod fra at skifte flag på skibet.
Estland blev medlem af EU den 1. maj 2004. I august lagde Viking Line sag an i London mod det internationale transportarbejderforbund (ITF), som havde bistået FSU med at hindre udflagningen via kollektive kampskridt. Viking Line gjorde gældende, at ITF og det finske sømandsforbunds krav og aktioner mod udflagningen udgjorde et brud på EU-reglerne om fri etableringsret (traktatens art. 43).
I juni 2005 fastslog den britiske domstol i første instans, at det stred imod etableringsretten i traktatens artikel 43 at indlede eller at true med at indlede faglige aktioner, som havde til formÃ¥l eller til følge at forhindre eller begrænse Viking Lines mulighed for at udflage â€Rosellaâ€, forhandle med en fagforening eller ansætte personale af anden nationalitet end finsk. I december 2004 forlængede Viking Line i øvrigt den gældende overenskomst. ITF og FSU appellerede denne dom, og den britiske appelret omstødte underrettens afgørelse og besluttede at forelægge en række præjudicielle spørgsmÃ¥l for EF-domstolen i henhold til traktatens art. 234. SpørgsmÃ¥lene kan sammenfattes til følgende 3 hovedspørgsmÃ¥l:
1. om kollektive kampskridt, som de i sagen omhandlede, falder uden for anvendelsesområdet for traktatens art. 43 om retten til etablering og Rådets forordning nr. 4055/86 af 22. december 1986 om anvendelse af princippet om fri udveksling af tjenesteydelser inden for søtransport mellem medlemsstaterne indbyrdes og mellem medlemsstaterne og tredjelande.
2. om reglerne i art. 43 og forordning nr. 4055/86 har horisontal virkning, således at bestemmelserne giver en privat virksomhed rettigheder, som kan gøres gældende overfor en fagforening i forbindelse med kollektive kampskridt, som er indledt af denne.
3. om de kollektive kampskridt, som er omhandlet i sagen, udgør en begrænsning af den frie bevægelighed. Hvis dette vurderes at være tilfældet, skal domstolen vurdere om begrænsningerne er objektivt begrundede, egnede og forholdsmæssige, samt egnede til at skabe en rimelig balance mellem den grundlæggende ret til at iværksætte kollektive skridt på den ene side og etableringsfriheden og retten til fri udveksling af tjenesteydelser på den anden side. Der ønskes endvidere taget stilling til, hvorvidt de omhandlede skridt er udtryk for enten direkte eller indirekte forskelsbehandling.
EF-domstolen fulgte i det store og hele Generaladvokatens udtalelse og fastslår, at kollektive kampskridt, som dem, der er genstand for hovedsagen, udgør restriktioner for etableringsretten som omhandlet i traktatens art. 43. En restriktion for etableringsretten kan dog være tilladt, hvis den begrundes med henvisning til et tvingende alment hensyn, såsom hensynet til beskyttelse af arbejdstagere, på den betingelse, at det godtgøres, at de er egnede til at sikre gennemførelsen af det pågældende mål, og at de ikke går videre end, hvad der er nødvendigt for at nå målet.
3. EF-domstolens afgørelse i C- 341/05 af 18. december 2007 om Laval
Laval un Partneri Ltd. (Laval) er en lettisk virksomhed med hovedsæde i Riga, Letland. I maj 2004 udstationerede Laval arbejdskraft i form af ca. 35 lønmodtagere til det svenske selskab L&P Baltic Bygg AB (Baltic), som var helejet af Laval indtil slutningen af 2003. Udstationeringen skete bl.a. med henblik på opførelsen af en skole i Vaxholm kommune i Sverige. Laval havde på daværende tidspunkt ingen kollektive overenskomster, hverken med svenske fagforeninger eller lettiske. Ca. 65% af de udstationerede lønmodtagere var organiserede i den lettiske fagforening for bygningsarbejdere. Ingen af lønmodtagerne var organiseret i svenske fagforbund.
Den svenske fagforening Svenska Byggnadsarbetareförbundet (Byggnads) søgte gennem forhandlinger med Laval at få virksomheden til at tiltræde deres kollektive overenskomst på byggeområdet for arbejdet i Vaxholm. Byggnads fastholdt kravet om svensk overenskomst, selvom Laval den 14. september og den 20. oktober 2004 tegnede overenskomster med den lettiske fagforening for bygningsarbejdere.
Laval fremsatte overfor Byggnads ønske om, at lønnen og de øvrige arbejdsvilkår blev defineret parallelt med forhandlingerne, hvilket Byggnads accepterede selvom den normale fremgangsmåde i Sverige er, at forhandlingen om indgåelse af den kollektive overenskomst skal være afsluttet før forhandlingerne om løn og øvrige arbejdsvilkår kan påbegyndes. Byggnads krævede bl.a., at Laval skulle betale 145 sek. pr. time i løn, hvilket udgjorde den lokale gennemsnitlige løn for lønmodtagere, der arbejdede inden for Byggnads branche. Den pågældende overenskomst har en minimumssats på 109 sek., hvortil kommer f.eks. yderligere bidrag.
Hvis ikke Laval tiltrådte den kollektive overenskomst ville Byggnads indlede kollektive kampskridt overfor samtlige af Lavals byggepladser i Sverige i form af blokade med det formål at indlede lønforhandlinger og indgå overenskomst. Eftersom Laval ikke ville tiltræde overenskomsten, trådte de kollektive kampskridt i kraft den 2. november 2004.
EF-domstolen lagde til grund, at kampskridtene mod byggeriet i Vaxholm bestod i at forhindre levering af varer til byggepladsen, at opstille strejkevagter og at forbyde lettiske arbejdstagere og køretøjer adgang til byggepladsen.
Â
I forlængelse af hovedkonflikten varslede Svenska Elektrikerförbundet sympatikonflikter med ikrafttræden den 3. december 2004. Sympatikonflikterne indebar blokade mod alle elektriske installationer, som udførtes på Lavals arbejdspladser i Sverige heriblandt i Vaxholm.
Ved juletid 2004 afbrød de lettiske lønmodtagere arbejdet og tog tilbage til Letland, og vendte ikke tilbage til Sverige. I januar 2005 varslede andre fagforeninger sympatikonflikter i form af en boykot af alle Lavals byggepladser i Sverige, i et sådant omfang, at Laval efter EF-domstolens opfattelse ikke længere ville være i stand til at udøve deres virksomhed i Sverige. Vaxholm kommune fremsatte i februar 2005 ønske om at opsige kontrakten med Baltic, som gik konkurs den 24. marts 2005. De kollektive krampskridt er endnu ikke sat ud af kraft.
Laval anlagde sag ved Arbejdsdomstolen i Sverige mod Byggnads og Elektrikerförbundet den 7. december 2004 med påstand om, at de samtlige indledte kollektive kampskridt mod Lavals byggearbejder i Sverige samt at de indledte sympatikonflikter var ulovlige og skulle hæves og endelig, at de faglige organisationer skulle tilpligtes at betale Laval erstatning for det lidte tab. Laval bad yderligere den svenske Arbejdsret om at rette henvendelse til EF-domstolen, hvilket den svenske Arbejdsret gjorde ved at stille to præjudicielle spørgsmål til EF-domstolen. Fagforeningerne påstod frifindelse i forbindelse med samtlige anklagepunkter.
Spørgsmålene kan sammenfattes til følgende 2 hovedspørgsmål:
I Laval-sagen har EF-domstolen ikke fulgt Generaladvokatens udtalelse, men har truffet afgørelse om, at de kollektive kampskridt i den konkrete sag ikke var forenelige med EU-retten, bl.a. fordi de svenske fagforeninger forsøgte at opnÃ¥ mere fordelagtige betingelser end dem, der følger dels af udstationeringsdiÂrektivets bestemmelser dels af den svenske gennemførelseslovgivning om udstatioÂneringsdirektivet.
Derudover fandt EF-domstolen, at forbudet i den svenske medbestemmelseslov mod at konflikte med det formÃ¥l at ophæve en mellem andre parter indgÃ¥et overÂenskomst, medmindre der er tale om en udenlandsk overenskomst (Lex Britannia), er i strid med EU-retten, fordi forbudet er nationalitetsdiskriminerende.
4. Relevante retsforskrifter
Traktatens art. 12 indeholder det almindelige princip om forbud mod forskelsbeÂhandling pÃ¥ grund af nationalitet.
Traktatens art. 43 indeholder et forbud mod restriktioner, som hindrer statsborgere i en medlemsstat i frit at etablere sig på en anden medlemsstats område.
Traktatens art. 49 indeholder et forbud mod restriktioner, som hindrer fri udveksÂling af tjenesteydelser inden for Fællesskabet.
4.1. Udstationeringsdirektivet og implementeringen i Danmark
Udstationeringsdirektivet blev vedtaget 16. december 1996 og blev vedtaget på baggrund af flere års debat på europæisk plan om social dumping.
FormÃ¥let med udstationeringsdirektivet, der er vedtaget i henhold til EF-traktatens afsnit om den frie bevægelighed for bl.a. tjenesteydelser (i dag art. 47), er bl.a. at sikre fair konkurrence i forbindelse med udveksling af tjenesteydelser og forholdsÂregler, der garanterer, at arbejdstagernes rettigheder respekteres, jf. den 5. betragtÂning i direktivets præambel. Direktivet retter sig mod udenlandske arbejdsgivere, der udstationerer arbejdstagere til at udføre arbejde i et andet EU-land. Direktivets anvendelsesomrÃ¥de er afgrænset til udstationering af arbejdstagere for bestemte perioder i forbindelse med levering af tjenesteydelser, jf. art. 2, stk. 1. I den situaÂtion er udenlandske arbejdsgivere efter art. 3, stk. 1, forpligtet til at sikre deres udstaÂtionerede ansatte en kerne af ufravigelige regler om minimumsbeskyttelse, som via lov eller overenskomster er gjort generelt gældende i værtslandet. Dette gælder bl.a. med hensyn til arbejdsmiljø, arbejdstid, betalt ferie, ligebehandling og mindsteløn. Efter direktivets art. 3, stk. 1, sidste afsnit, defineres â€mindstelønâ€(dvs. mindsteløn, herunder overtidsbetaling, dog ikke erhvervstilknyttede tillægspensioÂner) i overensstemmelse med national lov og/eller praksis.
Â
Udstationeringsdirektivet giver efter artikel 3, stk. 8, bl.a. mulighed for, at medlemsÂstater, som ikke har lovgivet om mindsteløn, og som ikke har et system, hvor kollektive overenskomster eller voldgiftskendelser finder generel anvendelse, kan beslutte, at de kollektive aftaler eller voldgiftskendelser, der er alment gælÂdende for alle tilsvarende virksomheder i det berørte geografiske omrÃ¥de og i den pÃ¥gældende sektor eller erhvervsgren, kan lægges til grund.
Bestemmelsen i artikel 3, stk. 8, betyder samtidig, at medlemsstater kan vælge ikke at indføre lovbestemt mindsteløn eller at give kollektive overenskomster eller voldgiftskendelser almen gyldighed. Danmark og Sverige har valgt ikke at anvende direktivets bestemmelser om mindsteløn, men har i stedet overladt det til arbejdsÂmarkedets parter via aftale at regulere lønfastsættelsen for arbejde, der udføres i Danmark – evt. ved brug af kollektive kampskridt.
I forbindelse med gennemførelsen af direktivet i Danmark blev det nøje overvejet, hvorvidt man skulle anvende muligheden for at stille krav om mindsteløn. Dette fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget L 47 Folketingsåret 1999-2000.
Der var imidlertid enighed i Folketinget og blandt arbejdsmarkedets parter om, at man foreløbigt afstod fra at udnytte muligheden for at regulere mindsteløn, idet en regulering af mindsteløn ville være et principielt brud pÃ¥ den danske model, herunÂder parternes aftalefrihed, og at eventuelle problemer med underbetaling af udenÂlandske arbejdstagere (social dumping) i Danmark ville kunne løses gennem fagÂforeningernes ret til pÃ¥ sædvanlig vis – bl.a. ved brug af konfliktretten  – at forÂsøge at indgÃ¥ overenskomster med udenlandske arbejdsgivere. Der var dog enighed om, at situationen burde følges nøje, sÃ¥ man pÃ¥ et senere tidspunkt ville kunne anÂvende muligheden. Derfor var der ogsÃ¥ enighed om at indføre en revisionsbestemÂmelse i loven.
Det er sÃ¥ledes fortsat overladt til arbejdsmarkedets parter via aftale at regulere lønÂfastsættelsen for arbejde, som udføres i Danmark. Udenlandske arbejdsgivere i Danmark er dermed ikke underlagt et lovfastsat krav om mindsteløn.
Efter direktivets art. 3, stk. 10, kan medlemsstaten vælge at fastsætte yderligere arbejds- og ansættelsesvilkÃ¥r for sÃ¥vel nationale som udenlandske virksomheder, end de vilkÃ¥r, som er nævnt i art. 3, stk. 1. Dette kan ske, hvis der er tale om grundlæggende retsprincipper (ordre public) eller hvis arbejds- og ansættelsesvilkÃ¥r er indeholdt i almengyldige kollektive overenskomster. Bestemmelsen er ikke anÂvendt i Danmark ud fra de samme betragtninger, som er nævnt ovenfor i relation til mindsteløn.
4.2. Kort om den danske arbejdsretlige model
I Danmark reguleres løn- og arbejdsvilkÃ¥r fortrinsvis via aftale mellem parterne pÃ¥ arbejdsmarkedet – og ikke ved lovgivning. Der er sÃ¥ledes ikke generelt lovgivet vedrørende f.eks. mindsteløn, arbejdsmarkedstilknyttede pensionsordninger, efterÂuddannelse eller opsigelse.
I Danmark gælder overenskomster kun for de virksomheder, der enten selv eller via deres organisation har tiltrÃ¥dt dem. Fagforeninger i Danmark har sÃ¥ledes ikke krav pÃ¥ at fÃ¥ overenskomst med en arbejdsgiver, men mÃ¥ være indstillet pÃ¥ at anÂvende kollektive kampskridt for at opnÃ¥ en sÃ¥dan, f.eks. ved at etablere strejke eller blokade.
Den uorganiserede arbejdsgiver, der ikke har indgÃ¥et en overenskomst, skal alene overholde de ansættelsesretlige love, nÃ¥r en ansættelsesaftale indgÃ¥s, og arbejdsgiÂveren er ikke forpligtet til at betale en bestemt løn. Det er dog vigtigt at underÂstrege, at kollektive overenskomster – pÃ¥ grund af deres brede dækning – i praksis sætter normer eller standarder ogsÃ¥ uden for det direkte dækkede omrÃ¥de.
4.3. Konfliktretten
Det generelle udgangspunkt er, at fagforeninger har ret til at konflikte over for en arbejdsgiver i forbindelse med overenskomstindgåelse og overenskomstfornyelse. Når to parter har indgået en kollektiv overenskomst, gælder der en fredspligt.
I lovlige konflikter kan der kun benyttes bestemte kollektive kampskridt. ArbejdsgiÂverorganisationerne kan iværksætte lockout og boykot af fagforbundenes medlemmer. I praksis er det dog oftest lønmodtagersiden, der ønsker at anvende konflikt med henblik pÃ¥ at opnÃ¥ overenskomst med en virksomhed, som arbejder inden for fagforeningens faglige omrÃ¥de. En fagforening vil typisk iværksætte en hovedkonflikt mod den arbejdsgiver, der ønskes indgÃ¥et overenskomst med. KonÂflikten kan bestÃ¥ af en strejke, hvor fagforeningen pÃ¥lægger sine medlemmer at ophøre med at arbejde pÃ¥ den konfliktramte virksomhed eller en blokade, hvor fagforeningen pÃ¥lægger sine medlemmer at undlade at tage arbejde pÃ¥ den konÂfliktramte virksomhed.
Undertiden er hovedkonflikten ikke tilstrækkelig effektiv, fordi virksomheden ikke beskæftiger nogle af fagforeningens medlemmer, og ikke har brug for yderligere arbejdskraft fra medlemmer. Konflikten kan i en sÃ¥dan situation udvides med en sympatikonflikt, hvor fagforeninger inden for samme hovedorganisation støtter hovedkonflikten ved at pÃ¥lægge sine medlemmer at strejke eller undlade at udføre arbejde, der relaterer sig til virksomheden. I praksis er det meget ofte sympatikonÂflikterne, som lægger det afgørende pres pÃ¥ virksomheden for at opnÃ¥ overensÂkomst.
I praksis skal en række betingelser være opfyldt, før en sympatikonflikt er lovlig. Det kræves, at 1) der er iværksat en lovlig hovedkonflikt, 2) at der er et interesseÂfællesskab mellem forbundene i hovedkonflikten og sympatikonflikten, 3) at symÂpatikonflikten er egnet til at pÃ¥virke hovedkonflikten og 4) at sympatikonflikten er proportional. Det er Arbejdsretten, der vurderer om disse kriterier er opfyldt i konÂkrete tilfælde, hvis et søgsmÃ¥l om konflikten indbringes for retten.
5. Â EF-domstolens konklusioner i Viking Line og Laval
Domstolens konkluderer overordnet i begge sager følgende:
· At retten til at iværksætte kollektive kampskridt er en grundlæggende rettigÂhed, der er en integrerende del af de fællesskabsretlige principper, som EF-domstolen skal sikre overholdelsen af.
· At udøvelsen af denne ret dog kan undergives visse begrænsninger
· At udøvelsen bør forenes med de krav, der knytter sig til de rettigheder, der er beskyttet i traktaten og være i overensstemmelse med proportionaliÂtetsprincippet.
· At udøvelse af konfliktretten kan udgøre en indskrækning af art. 43 og 49, men at der kan ske indskrænkninger i disse frihedsrettigheder, hvis der er et legitimt formÃ¥l og det udgør et tvingende alment hensyn. EF-domstoÂlen udtaler i den forbindelse i Laval-sagen, at retten til at iværksætte kolÂlektive kampskridt, der har til formÃ¥l at beskytte arbejdstagere i værtsÂmedlemsstaten mod eventuel social dumping, kan udgøre et tvingende alÂment hensyn.
· At artiklerne 43 og 49 har en direkte horisontal virkning overfor faglige orgaÂnisationer.
5.1. Særligt i forhold til Viking Line:
I Viking-dommen fastslÃ¥r EF-domstolen, at retten til at iværksætte kollektive kampÂskridt er en grundlæggende rettighed i EU, men denne rettighed gÃ¥r ikke forud for etableringsretten. EF-domstolen understreger, at retten til at etablere sig og retten til at iværksætte kollektive kampskridt skal vurderes samlet og afbalanceÂres i forhold til de formÃ¥l, der forfølges.
Ad legitimt formål
I en konflikt mellem de to typer af rettigheder: etableringsretten og faglige rettigÂheder, er det ifølge EF-domstolen afgørende, om arbejdstagerrettighederne forfølÂger et legitimt mÃ¥l. Ifølge domstolen er â€beskyttelse af arbejdstagere†et legitimt mÃ¥l. Beskrivelsen af beskyttelsen af arbejdstagerne kvalificeres i dommen. ArÂbejdspladser og arbejdsvilkÃ¥r skal være reelt og alvorligt truede.
Ad proportionalitet
Der skal være proportionalitet i den konflikt, som iværksættes. Det indebærer dels, at konflikten realistisk set fører frem til mÃ¥lene, og dels at indgrebet ikke gÃ¥r viÂdere, end hvad der er nødvendigt for at nÃ¥ mÃ¥let. EF-domstolen godkender i principÂpet adgangen til at anvende nationalt lovlige kollektive kampskridt. Som kampskridt skal dog vælges det mindst indgribende middel til at nÃ¥ mÃ¥let.
Dommen underkender ikke anvendelsen af konfliktretten til at sikre bevarelsen af arbejdspladser på det nationale område. Det er således tilladt at anvende kollektive kampskridt for at forhindre en arbejdsgiver i at flytte, hvis arbejdspladserne eller arbejdsvilkårene for fagforeningens medlemmer virkelige bringes i fare eller er alvorligt truet.
Â
5.2. Særligt i forhold til Laval
Ad legitimt formål og tvingende alment hensyn
EF-domstolen udtaler, at Fællesskabet ikke blot har et økonomisk formÃ¥l men liÂgeledes et socialt og arbejdsmarkedsmæssigt formÃ¥l, og de rettigheder, der følger af traktatens bestemmelser om den frie bevægelighed for varer, personer, tjenesteÂydelser og kapital skal afbalanceres i forhold til de mÃ¥l, der forfølges med social- og arbejdsmarkedspolitikken.
EF-domstolen bemærker, at en blokade, der iværksættes af en fagforening i en værtsmedlemsstat, der har til formÃ¥l at garantere udstationerede arbejdstagere arÂbejds- og ansættelsesvilkÃ¥r pÃ¥ et vist niveau, i princippet er omfattet af formÃ¥let om beskyttelse af arbejdstagerne.Â
Men EF-domstolen konkluderer, at de kollektive kampskridt, som de svenske fagÂforeninger iværksatte mod Laval for at forsøge at indlede lønforhandlinger og opnÃ¥ tiltrædelse af en overenskomst, gik ud over tvingende almene hensyn, idet man krævede mere fordelagtige betingelser end de, som fremgÃ¥r dels af udstationeÂringsdirektivet dels af den svenske gennemførelseslovgivning, og fordi der i SveÂrige ikke fandtes tilstrækkelige og præcise oplysninger om mindstelønnen.
EF-domstolen udtaler, at de lønmæssige forpligtelser, som kan pÃ¥lægges en udenÂlandsk tjenesteyder efter direktivets art. 3, stk. 1, første afsnit, litra c), alene vedrøÂrer mindstelønnen. EF-domstolen bemærker, at udenlandske tjenesteydere ikke kan forpligtes til at skulle iagttage et lønniveau, som de svenske fagforeninger forsøgte at gennemtvinge, nÃ¥r det ikke er udtryk for en mindsteløn, og som vedrører forÂpligtelser, der enten ikke er nævnt i udstationeringsdirektivet, eller rækker videre end de forpligtelser, der følger af den svenske gennemførelseslovgivning om udÂstationeringsdirektivet.
Videre fastslÃ¥r EF-domstolen, at kollektive kampskridt som dem, der blev anvendt i Laval-sagen, ikke kan begrundes ud fra hensynet til at beskytte arbejdstagerne, â€nÃ¥r den lønforhandling, som de kollektive kampskridt har til formÃ¥l at gennemføre i forhold til en virksomhed, der har hjemsted i en anden medlemsstat, indgÃ¥r i en national kontekst, der er kendetegnet ved, at der ikke findes bestemmelser af nogen som helst art, der er tilstrækkeligt præcise og tilgængelige til, at det ikke i praksis gøres umuligt eller urimeligt vanskeligt for en sÃ¥dan virksomhed at fÃ¥ klarhed over, hvilke forpligtelser den skal overholde med hensyn til mindstelønnenâ€.Â
EF-domstolen udtaler desuden, at for sÃ¥ vidt angÃ¥r de omrÃ¥der, der er nævnt i art. 3, stk. 1, første afsnit, litra a)-g) i udstationeringsdirektivet, fastlægger direktivet udtrykkeligt den grad af beskyttelse, som værtsmedlemsstaten kan kræve iagttaget af udenlandske virksomheder. EF-domstolen udtaler videre, at det beskyttelsesniÂveau, der skal garanteres over for udstationerede arbejdstagere i princippet er beÂgrænset til det, der er fastsat i art. 3, stk. 1, første afsnit, litra a)-g). EF-domstolen henviser samtidig til, at medlemsstaterne i medfør af direktivets art. 3, stk. 10, kan pÃ¥lægge indenlandske virksomheder og andre staters virksomheder arbejds- og ansættelsesvilkÃ¥r pÃ¥ andre omrÃ¥der end dem, der er nævnt i art. 3, stk. 1, første afsnit, litra a)-g), for sÃ¥ vidt der er tale om grundlæggende retsprincipper (ordre public). EF-domstolen finder det dog ubestridt, at de forpligtelser, som var blevet pÃ¥lagt i henhold til den i sagen omhandlede svenske byggeoverenskomst, var bleÂvet pÃ¥lagt, uden at de nationale myndigheder havde handlet pÃ¥ grundlag af art. 3, stk. 10.
Ad lex Britannia
Endelig finder EF-domstolen, at de særlige svenske konfliktregler, hvorefter svenÂske fagforeninger har en videre adgang til at konflikte overfor en udenlandsk overÂenskomstdækket virksomhed end overfor en svensk overenskomstdækket virksomÂhed (lex Britannia), er i strid med EU-retten, fordi forbudet er nationalitetsdiskriÂminerende.
Â
6. Afgørelsernes betydning for den danske retstilstand
6.1. Afgørelsen i sagen om Viking Line
Det vurderes umiddelbart, at afgørelsen ikke vil fÃ¥ direkte betydning for den danske retstilstand vedrøÂrende fagforeningers ret til at konflikte. Der er tale om en meget konkret afgørelse fra et land, der har en anden regulering af konfliktretten. Efter dansk arbejdsret anerkendes der ikke en adgang til at konflikte med det formÃ¥l, at en virksomhed undlader at flytte til udlandet eller forbliver dækket af danske overenskomster efter etablering i udlandet. I Danmark hører disse forhold i henhold til Arbejdsrettens praksis under arbejdsgiverens ledelsesret, og der kan ikke konfliktes til fordel for indgreb i ledelsesretten. Den proportionalitetsvurdering, som domstolen anvender, kendes i princippet fra dansk arbejdsret. I Danmark stilles der krav om anvendelse af lovlige kampmidler, og konflikten skal forfølge et rimeligt fagligt formÃ¥l.
6.2.  Afgørelsen i sagen om Laval
Det vurderes, at afgørelsen kan fÃ¥ betydning for den danske retstilstand. Den danÂske og svenske retstilstand er ikke identisk. Det kommende udvalgsarbejde vil nærmere belyse de relevante forskelle og ligheder i de to lande, som faktum for sÃ¥ vidt angÃ¥r Sverige er lagt til grund af EF-domstolen.
Dog kan det allerede fremføres, at dommen giver anledning til, at det skal overvejes, om man i Danmark giver udenlandske tjenesteydere tilstrækkelige og præcise oplysninger om løn- og arbejdsforhold. Dette har særlig betydning, nÃ¥r man i Danmark (og Sverige) har valgt ikke at implementere udstationeringsdirektiÂvets bestemmelser om mindsteløn, jf. direktivets artikel 3, stk. 1, pkt. c) og stk. 8.
Den danske retstilstand bør overvejes nærmere i relation til EF-domstolens udtaÂlelser om, hvilket beskyttelsesniveau og hvilke minimumskrav der kan kræves opÂfyldt af en udenlandsk virksomhed, hvis kravene i Danmark gÃ¥r videre end de krav, der følger dels af udstationeringsdirektivets bestemmelser dels af den danske genÂnemførelseslovgivning om udstationeringsdirektivet.
EF-domstolen underkender bestemmelsen i den svenske medbestemmelseslov, der betyder, at der kan iværksættes kollektive kampskridt overfor en udenlandsk arÂbejdsgiver, uanset at denne har indgÃ¥et en overenskomst i sit eget land. Efter den svenske medbestemmelseslov mÃ¥ der ikke iværksættes kollektive kampskridt, hvis der er indgÃ¥et en svensk overenskomst.
I Danmark må der – i  modsætning til Sverige – konfliktes uanset om der er tale om en dansk eller udenlandsk virksomhed, som har indgået en overenskomst med en anden fagforening. Med andre ord kan danske fagforeninger konflikte for at opnå konkurrerende overenskomst overfor virksomheder, uanset om de har indgået overenskomst med et andet forbund.
7. Afslutning
Regeringen er blevet enig med arbejdsmarkedets parter om at iværksætte et udredÂningsarbejde, hvor arbejdsmarkeds parter, myndighedsrepræsentanter og uvildige eksperter nærmere skal analysere konsekvenserne af dommene og komme med forslag til, hvilke initiativer der kan være nødvendige for bedst muligt at sikre den danske arbejdsmarkedsmodels forenelighed med EU-retten.