(Ordfører)
Tom Behnke (KF):
Jeg sad, inden jeg skulle på talerstolen, og hørte hr. Holger K. Nielsens indlæg, og jeg kan ikke lade være med at sige, at det jo egentlig er fantastisk. En indsats, som er baseret på hele to FN-sikkerhedsrådsresolutioner, men hvor USA er med, kan af SF blive udlagt som, at bare fordi USA er med, så er det sådan rigtig, rigtig ondt, og hr. Holger K. Nielsen forudser en hel masse ondskab, fordi USA er med.
Det her handler simpelt hen om at beskytte og om at forhindre pirateri og terrorisme. Det er to FN-sikkerhedsrådsresolutioner, der ligger til grund for det, og alligevel er det, som om hr. Holger K. Nielsen kan se spøgelser alle steder. Og jeg synes, det er synd. Jeg synes, det er synd for en i øvrigt god debat, jeg synes, det er synd for et rigtig godt formål, og jeg kan også forstå, at SF har tænkt sig at støtte forslaget, og derfor er det egentlig lidt underligt at skulle hælde malurt i bægeret på et sådant grundlag. Det kan jeg simpelt hen ikke forstå, men det må SF jo selv om.
Vi synes til gengæld fra konservativ side, at det her er et helt rigtigt forslag.
Der er ingen tvivl om, at mere og mere transport sker ad søvejen. Verden er blevet mindre, vi handler på tværs af kontinenter, og meget store mængder varer bliver hver dag sejlet frem og tilbage mellem verdensdelene, herunder selvfølgelig også til Danmark. I den forbindelse er der så nogle banditter, der har set det som en lukrativ forretning at overfalde nogle af de her skibe, stjæle med arme og ben, og når det foregår ude i rum sø, ja, så er der ikke sådan lige mulighed for at ringe efter den lokale politimester. Så er man altså nødt til at prøve at forhindre tingene på en anden måde, og den måde, man gør det på, er altså, at når der sker pirateri eller terrorisme på åben sø, så må man internationalt - bredt - stå sammen, have så mange lande med som muligt, for at sikre, at de her transporter kan foregå gnidningsløst, og at forsyningerne af varer når sikkert frem. Derfor er vi helt med på, at her bør Danmark selvfølgelig også yde sit bidrag til, at det kan lade sig gøre. Og der har vi jo også gamle stolte traditioner for, at netop det at sikre søtransporten har været en stor opgave for søværnet og ikke kun at padle rundt i de indre danske farvande, men også at være ude på åbent hav. Og det er udmærket, at vi her har muligheden for at bidrage, og når vi har muligheden for at bidrage, mener vi fra konservativ side bestemt også, at vi skal bidrage.
Det andet element i det her er, at det jo ikke er sådan, at man så bare nøjes med at bidrage ved at sejle ned og beskytte i en periode. Nej, man er også med til at lave en lokal kapacitetsopbygning, således at vi kan hjælpe lokale lande, der kan og vil og har mulighed for det, til at sørge for at få organiseret det på en sådan måde, at de fremover vil være i stand til at sørge for, at sikkerheden er i orden i deres nærområde, og det synes jeg i sig selv også er ganske prisværdigt.
Så forslaget falder altså i to dele, og vi kan støtte forslaget varmt.