<DOCUMENT_START> KOMMENTERET OVERSIGT

 

over

 

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om anerkendelse af og tilsyn med betingede straffe, alternative sanktioner og betingede domme

 

 

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

 

Et udkast til forslag til folketingsbeslutning har været sendt i høring hos:

 

Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af offentlige anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Dansk Retspolitisk Forening, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder og Retssikkerhedsfonden.

 

Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.

 

2. Høringssvarene

 

Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Advokatrådet og Amnesty International har ingen bemærkninger til udkastet til folketingsbeslutning.

 

Direktoratet for Kriminalforsorgen er generelt positiv over for forslaget om at kunne overføre tilsyn mellem EU’s medlemsstater. En vedtagelse af forslaget må forventes at kunne gavne de dømte, bl.a. ved mulighed for større arbejdsmæssig mobilitet.

 

Direktoratet for Kriminalforsorgen har noteret sig, at der vil være mulighed for at tilpasse tilsynsforanstaltningerne mv. i overensstemmelse med reglerne i fuldbyrdelsesstaten, hvis arten eller varigheden af disse er uforenelig med fuldbyrdelsesstatens lovgivning. Dette vil være af væsentlig betydning for tilsynsmyndighedens arbejde, når Danmark er fuldbyrdelsesstat, så det så vidt muligt kan undgås, at der opstår tvivl om, hvordan et fastsat vilkår skal fuldbyrdes.

 

Direktoratet for Kriminalforsorgen bemærker i øvrigt, at fuldbyrdelse af vilkår forudsætter, at den dømte ved f.eks. en betinget dom undergives tilsyn af kriminalforsorgen, når Danmark er fuldbyrdelsesstat. Hvis det af udstedelsesstatens dom ikke fremgår, at den dømte skal undergives tilsyn, går direktoratet derfor ud fra, at dette vil blive fastsat i forbindelse med en tilpasning af dommen her i landet.

 

Ifølge artikel 7 a i udkastet til rammeafgørelse har fuldbyrdelsesstaten, hvis arten eller varigheden af tilsynsforanstaltningerne mv. er uforenelig med fuldbyrdelsesstatens lovgivning, mulighed for at tilpasse disse i overensstemmelse med reglerne i fuldbyrdelsesstaten. De tilpassede vilkår mv. skal ligge så tæt som muligt på det, der er fastsat i domsstaten, og må ikke indebære en skærpelse i forhold hertil. Justitsministeriet vil i givet fald nærmere overveje rækkevidden af denne bestemmelse i forbindelse med udarbejdelsen af et kommende lovforslag om gennemførelse af udkastet til rammeafgørelse i dansk ret.

 

Landsforeningen af beskikkede advokater bemærker, at fuldbyrdelsesstaten efter udkastet til rammeafgørelse ikke kan stille krav om dobbelt strafbarhed, men at medlemsstaterne i forbindelse med vedtagelsen af rammeafgørelsen eller senere kan erklære, at de ikke vil anvende positiv-listen og dermed vil stille krav om dobbelt strafbarhed.

 

Landsforeningen af beskikkede advokater anfører, at man tidligere har gjort opmærksom på, at positiv-listen er særdeles omfattende, og tidligere har taget afstand fra forslag, der afsvækker kravet om dobbelt strafbarhed. Betænkelighederne er ikke mindre i forbindelse med fuldbyrdelse af domme, og landsforeningen henstiller, at Danmark tager det nævnte forbehold med hensyn til dobbelt strafbarhed.

 

Ifølge artikel 8 i udkastet til rammeafgørelse kan fuldbyrdelsesstaten som udgangspunkt ikke stille krav om dobbelt strafbarhed (dvs. at den lovovertrædelse, som dommen vedrører, skal være strafbar i både udstedelsesstaten og fuldbyrdelsesstaten) med hensyn til visse nærmere anførte forbrydelser, der er indeholdt i en såkaldt positiv-liste (f.eks. terrorisme og menneskehandel). Medlemsstaterne kan dog i forbindelse med vedtagelsen af rammeafgørelsen eller senere erklære, at de ikke vil anvende positiv-listen og dermed vil stille krav om dobbelt strafbarhed.  

 

Justitsministeriet vil i givet fald i forbindelse med udarbejdelsen af et kommende lovforslag om gennemførelse af udkastet til rammeafgørelse i dansk ret nærmere overveje, om man fra dansk side bør tage et sådant forbehold. Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af artikel 6 i udkastet til rammeafgørelse, at overførelse af tilsyn mv. med den domfældte til dennes bopælsstat forudsætter, at den domfældte er vendt tilbage eller ønsker at vende tilbage til denne stat. Overførelse af tilsyn mv. til en anden medlemsstat end bopælsstaten forudsætter, at den domfældte har anmodet herom.

 

Retssikkerhedsfonden finder, at enhver strafafsoning som udgangspunkt bør ske i den dømtes hjemland, og kan derfor tilslutte sig principperne i udkastet til rammeafgørelse.

 

3. Forslaget til folketingsbeslutning

 

Det fremsatte forslag til folketingsbeslutning indeholder ingen ændringer i forhold til det udkast, der har været i høring.