Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 4 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om anerkendelse af og tilsyn med betingede straffe, alternative sanktioner og betingede domme (B 78), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om anerkendelse af og tilsyn med betingede straffe, alternative sanktioner og betingede domme (B 78):

 

”Vil ministeren garantere, at kravet om dobbelt strafbarhed bliver det bærende princip i lovgivningen, indføres i den og kommer til at gælde for både modtagne og videresendte domfældte?”

 

Svar:

 

Efter udkastet til rammeafgørelse kan fuldbyrdelsesstaten som udgangspunkt ikke stille krav om dobbelt strafbarhed (dvs. at den lovovertrædelse, som dommen vedrører, skal være strafbar i både udstedelsesstaten og fuldbyrdelsesstaten) med hensyn til visse nærmere anførte lovovertrædelser, der er indeholdt i en såkaldt positiv-liste (f.eks. terrorisme og menneskehandel). Medlemsstaterne kan dog i forbindelse med vedtagelsen af rammeafgørelsen eller senere erklære, at de ikke vil anvende positiv-listen og dermed vil stille krav om dobbelt strafbarhed. Derudover kan fuldbyrdelsesstaten stille krav om dobbelt strafbarhed med hensyn til lovovertrædelser, som ikke er omfattet af positiv-listen. Udkastet til rammeafgørelse indeholder ikke regler om, hvorvidt udstedelsesstaten kan stille krav om dobbelt strafbarhed.

 

Som anført i den kommenterede høringsoversigt vil Justitsministeriet i givet fald i forbindelse med udarbejdelsen af et kommende lovforslag om gennemførelse af udkastet til rammeafgørelse i dansk ret nærmere overveje, i hvilket omfang man fra dansk side bør stille krav om dobbelt strafbarhed. Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af udkastet til rammeafgørelse, at overførelse af tilsyn mv. med den domfældte til dennes bopælsstat forudsætter, at den domfældte er vendt tilbage eller ønsker at vende tilbage til denne stat. Overførelse af tilsyn mv. til en anden medlemsstat end bopælsstaten forudsætter, at den domfældte har anmodet herom.