Klima- og energiministeren (Connie Hedegaard):
Tak for de positive bemærkninger. Jeg fornemmer meget klart, at der grundlæggende er tilslutning til, at der er behov for at få præciseret, hvad de kommunalt ejede selskaber må, og hvad de ikke må. Det er jo sådan set et af hovedpunkterne i forslaget. Det handler simpelt hen om at prøve at få præciseret noget mere, hvad det vil sige at være tilknyttet virksomhed.
Nogle har peget på det med, om snittet nu også er gyldent nok. I regeringen er vi, som hr. Lars Christian Lilleholt allerede har sagt, åbne over for, at vi i fællesskab under udvalgsbehandlingen kan bore den problemstilling yderligere ud, men jeg kan allerede nu sige, at vi ikke kommer til at ende der, hvor hr. Per Clausen befinder sig, med regeringens stemmer, og det er der, hvor det sådan set nærmest er fuldstændig ligegyldigt, og hvor kasserne totalt kan rodes sammen, for sådan forstod jeg hr. Per Clausens indlæg.
Bundlinjen for regeringen er, at der må være nogle meget klart definerede grænser, der sikrer, at kommunerne ikke kan gå ud og konkurrere urimeligt med private virksomheder - oven i købet jo altså med penge, der i sidste ende kommer fra elforbrugerne. Et eller andet sted kunne man måske også have forventet, at det ville være et synspunkt, som Enhedslisten var enige i, for i sidste ende er det jo altså elforbrugernes penge, vi taler om her. Det bliver hr. Per Clausen og jeg så nok ikke enige om, men jeg vil da meget gerne gå ind og se på, om snittet kan blive endnu mere gyldent end det, vi fra regeringens side har forsøgt at lægge op til her i lovforslaget.
Der er også andre elementer i lovforslaget, og jeg skal bare ganske kort sige, at når det gælder moderniseringen af de gældende regler om opførelse af havvindmøller, er det sådan, at de regler vil blive overført til det kommende forslag til ændring af lov om vedvarende energi, som i overensstemmelse med energiforliget vil blive fremsat til efteråret, og der får vi så mulighed for konkret at gå mere detaljeret ind i det her. Men selv om man kunne hævde, at det havde været smukkest, hvis tingede fulgtes ad og det så først kom til efteråret, er der nogle grunde til, at vi ændrer bestemmelserne allerede nu.
Jeg tror, at mange er klar over, at det, som bl.a. skete under forløbet af Rødsand 2-projektet, ikke er hensigtsmæssigt, nemlig at et selskab kan sidde på en rettighed i så og så lang tid, og lige pludselig, uden at der i øvrigt er nogen sanktioner, kan det alligevel ikke rigtigt lade sig gøre, og så springer man fra det.
Med de hidtidige regler har man været i sin gode ret til det, men dem vil vi altså gerne skærpe lidt, så man ikke så længe kan sidde på en option. Vi garderer os altså mod sådan en situation i fremtiden ved at kunne pålægge en bod, hvis en budgiver ikke står ved sit bud.
Hertil kommer, at de gældende regler for ansøgning om tilladelse til opførelse af havvindmøller er uklare, og de er utidssvarende, for det nye energiforlig betyder jo, at havvindmøller vil kunne få en støtte på 25 øre/kWh i 22.000 fuldlasttimer. På den baggrund kan der bl.a. konstateres en stigende interesse for opstilling af havvindmøller uden for udbud, og det gælder bl.a. nogle meget kystnære møller og møller i tilknytning til nogle andre tekniske anlæg, og der kan det altså være en fordel, at man kan springe hele den her meget, meget komplicerede udbudsproces over, så man hurtigere kommer i gang, og det er det, vi lægger op til skal gøres muligt med den her lov.
Jeg vil sige med hensyn til ændringerne i varmeforsyningsloven, at Energitilsynet får udvidet sin adgang til at udstede administrative tvangsbøder for manglende overholdelse af påbud fra tilsynet om at anmelde priser til tilsynet. Energitilsynet får også hjemmel til at fastsætte regler om, at anmeldelse til tilsynet af priser m.v. skal ledsages af en revisorerklæring. Det handler simpelt hen om at styrke Energitilsynet i dets tilsynsudøvelse.
Endelig foreslås det, at der skabes hjemmel til, at Energinet.dk kan engagere sig i gasopstrømsrørledningsaktiviteter.
Med de bemærkninger håber jeg, at vi kan få en positiv behandling af forslaget. Det er jo den 1. april, og der er sådan set kun et par måneder tilbage af folketingssamlingen, så jeg håber også, at diskussionen om det såkaldte gyldne snit, eller hvad vi nu skal kalde det, så kan klares i løbet af den næste måneds tid.