Betænkning afgivet af Integrationsudvalget den 13. maj 2008

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven

(Forslag til lov om ændring af udlændingeloven)

[af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)]

 

1. Ændringsforslag

Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 27. marts 2008 og var til 1. behandling den 15. april 2008. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.

Sammenhæng med andre lovforslag

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L 137 (Ændring af lov om litteratur), som behandles af Kulturudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og integrationsministeren sendte den 27. februar 2008 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 55. Den 28. marts 2008 sendte integrationsministeren de indkomne høringssvar til udvalget, og den 8. april 2008 sendte integrationsministeren et notat om høringssvarene til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 13 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter og værdsætter grundlæggende demokratiske friheder som ytringsfrihed, forsamlingsfrihed og trosfrihed. Danmark er et fredeligt og velfungerende samfund på grund af disse frihedsrettigheder, og kun ved at holde fast i disse rettigheder kan Danmark forblive et godt, fredeligt og dansk samfund.

Ytringsfriheden er de seneste årtier kommet under pres i den vestlige verden fra specielt yderliggående muslimers side. For 20 år siden udstedte præstestyret i Iran en dødsdom over forfatteren Salman Rushdie for bogen »De sataniske vers«, der bl.a. omhandlede profeten Muhammeds seksualliv. I 2004 myrdedes den hollandske filminstruktør Theo van Gogh for filmen »Submission«, og manuskriptforfatteren til filmen, Ayaan Hirsi Ali, har siden været forfulgt af yderliggående islamister. I Danmark er ytringsfriheden også under pres, bl.a. på grund af selvcensur hos visse medier, fordi de til tider indtager en naiv og politisk korrekt holdning. Resultatet ses bl.a. i forbindelse med den såkaldte Muhammedkrise.

Der kan således være behov for, at mange, herunder Danmark, hjælper til med at støtte dem, hvis ytringsfrihed trædes under fode.

Der er i forbindelse med fribyordningen imidlertid en række forhold, som Dansk Folkeparti lægger til grund for etablering af en sådan ordning.

Således forudsætter Dansk Folkeparti,

1)   at udgangspunktet for ordningen er, at den pågældende udlænding skal vende tilbage til hjemlandet, når opholdstilladelsen udløber,

2)   at det indgår i lovforslaget, at en person, der får opholdstilladelse på grundlag af fribyordningen, ikke kan opnå tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, jf. besvarelsen af spørgsmål 3 til L 131,

3)   at det ikke er hensigten med ordningen, at udlændingen eller dennes familie skal søge asyl i Danmark,

4)   at udgangspunktet for ordningen er, at den ikke fører til en masseindvandring af forfulgte forfattere, men at ordningen skal ses i lyset af, at Sverige har to forfattere, Tyskland har to og England har én, og at ordningen skal stå i forhold til dette forholdsvis lille antal,

5)   at den pågældende forstår og efterlever værdierklæringen i ord, adfærd og handling,

6)   at den pågældende og dennes eventuelle medbragte familie i det hele opfører sig ordentligt i Danmark under opholdet, efterlever formålet med fribyordningen og indtager en ydmyg og respektfuld holdning til Danmark og danskerne,

7)   at fribyen (kommunen) afholder alle omkostninger ved forfatterens ophold, jf. besvarelsen af spørgsmål 17 til L 137,

8)   at den pÃ¥gældende udlænding skal udrejse fra Danmark efter endt ophold, og at politiet om nødvendigt drager omsorg herfor, samt at der er et land, hvortil frivillig udrejse er mulig, jf. besvarelsen af spørgsmÃ¥l 5 til L 131,

9)   at den pågældende udlænding på forhånd sikkerhedstjekkes af PET,

10) at den pågældende uden begrundelse kan afvises, såfremt PET vurderer, at den pågældende udgør en trussel mod Danmark,

11) at den pågældende udlænding er omfattet af udlændingelovens regler om udvisning og inddragelse af opholdstilladelsen, såfremt udlændingen misbruger opholdet i Danmark til anden aktivitet, f.eks. begår kriminalitet, jf. besvarelsen af spørgsmål 10 til L 131,

12) at familien til en forfulgt forfatter også skal udrejse af Danmark, når den forfulgte forfatters opholdstilladelse udløber, jf. besvarelsen af spørgsmål 11 til L 131,

13) at en forfulgt udlænding kun kan medbringe én kone,

14) at Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik og Kulturudvalget løbende orienteres om ordningen og udviklingen i antallet af opholdstilladelser efter ordningen, og

15) at ordningen evalueres i 2009.

Det er således afgørende for Dansk Folkepartis støtte til fribyordningen, at ordningen i det hele taget kommer til at forløbe på en ordentlig måde, at de pågældende opfører sig ordentligt under opholdet i Danmark, og at ordningen ikke giver anledning til misbrug eller indvandring af forfulgte forfattere i et omfang, der afviger fra det sammenlignelige antal i Sverige, Tyskland og England.

Et mindretal i udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag.

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   et mindretal (S, SF, RV og EL):

Til § 1

   1) I det under nr. 1 foreslÃ¥ede § 9 c, stk. 4, Ã¦ndres ordet »litterær« til: Â»kunstnerisk«.

[Udvidelse af anvendelsesområdet]

   2) I den under nr. 3 foreslÃ¥ede affattelse af § 9 c, stk. 12, ændres: »forsørge udlændingen og dennes eventuelle familie under opholdet i kommunen« til: Â»betale halvdelen af udgifterne til forsørgelse af udlændingen og dennes eventuelle familie under opholdet i kommunen, mens resten af udgifterne til forsørgelse af udlændingen og dennes eventuelle familie betales af staten«.

[Ændret finansiering]

Af   et mindretal (SF, RV og EL):

   3) I den under nr. 3 foreslående affattelse af § 9 c, stk. 12, udgår », og at udlændingen underskriver en erklæring om anerkendelse af de grundlæggende værdier i det danske samfund«.

[Bortfald af krav om værdierklæring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det er ikke kun formidlere af det skrevne ord, der udsættes for repressalier og censur rundtom i verden. I mange lande spiller særlig musikere og komponister en vigtig rolle i formidling af politiske og religiøse budskaber. Der kunne også nævnes utallige eksempler på, at film- og teaterfolk, tegnere og billedkunstnere samt fotografer oplever censur og forfølgelse. Derfor foreslås lovforslaget udvidet til at omfatte alle udøvende kunstnere.

Ud over ICORN, der nævnes i lovforslaget, vil organisationer som Freemuse, Cartoonists’ Rigths Network, International Committee for Artists’ Freedom, The Writers in Prison Network m.v. kunne assistere ved udvælgelsen af de forskellige typer af kunstnere.

Til nr. 2

Der bør være tale om et fælles projekt mellem kommunerne og staten, hvorfor det med ændringsforslaget foreslås, at staten betaler halvdelen af udgifterne til udlændingens og dennes families ophold.

Til nr. 3

  Idet det virker formalistisk og unødvendigt at stille krav om underskrivelse af en værdierklæring, foreslås det, at dette krav udgår, særlig fordi et tilsvarende krav ikke stilles til arbejdstagere og studerende, hvis opholdsgrundlag også er midlertidigt og knyttet til en bestemt aktivitet. Det er grundlæggende forkert at bede om underskrivelse af en værdierklæring om særlige forhold, som i forvejen er lovbestemte i Danmark.

  Karsten Lauritzen (V) fmd.  Karen Ellemann (V) Â  Eyvind Vesselbo (V) Â  Troels Christensen (V) Â  Peter Skaarup (DF) Â  Martin Henriksen (DF) Â  Jesper Langballe (DF) Â  Helle Sjelle (KF) Â  Vivi Kier (KF) Â  Henrik Dam Kristensen (S) Â  Anne‑Marie Meldgaard (S) Â  Ole Hækkerup (S) Â  Sophie Hæstorp Andersen (S) Â  Astrid Krag (SF) nfmd.  Eigil Andersen (SF) Â  Morten Ã˜stergaard (RV) Â  Johanne Schmidt‑Nielsen (EL) 

Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

Enhedslisten (EL)

  9

  4

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

2

 

 

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 131

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar, fra integrationsministeren

2

Integrationsministerens notat om høringssvarene med ministeriets bemærkninger

3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

5

1. udkast til betænkning

6

2. udkast til betænkning

7

3. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 131

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om, hvordan og efter hvilke kriterier skribenterne udvælges m.v., til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om, hvorfor ordningen om opholdtilladelse til udlændinge efter fribyordningen mere har karakter af en arbejdsmarkedsaftale end en aftale om beskyttelse af personer, som er forfulgte, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm., om ministeren kan garantere, at den forfulgte forfatter ikke opnår permanent ophold i Danmark m.v., til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvordan regeringen garanterer, at den forfulgte forfatter udrejser af Danmark, når »frirumperioden« (opholdstilladelsen) udløber, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm., om forfatteren erhverver sig tålt ophold, hvis denne ikke kan/vil udrejse efter endt ophold, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om, hvem der skal betale for forfatterens ophold under fribyordningen, hvis denne søger om asyl, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm., om den forfulgte forfatter overføres til Center Sandholm, hvis denne søger om asyl, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm., om forfulgte forfattere, der indstilles til ophold i Danmark under fribyordningen, på forhånd tjekkes af PET, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm., om den forfulgte forfatter kan afvises, eventuelt uden begrundelse, hvis PET vurderer, at denne udgør en trussel mod Danmark, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm., om en opholdstilladelse kan trækkes tilbage, såfremt den forfulgte forfatter under sit ophold misbruger opholdstilladelsen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om, hvordan regeringen garanterer, at også den forfulgtes eventuelle medbragte familie udrejser af Danmark, når opholdstilladelsen udløber, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm., om der vil blive givet afslag på en ansøgning fra en forfulgt forfatter, såfremt denne ønsker at medbringe flere koner, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm., om ministeren løbende vil orientere udvalget, når der gives opholdstilladelse under fribyordningen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå