(Ordfører)
Peter Skaarup (DF):
Det virker lidt, som om der er nogle ordførere, der, synes jeg, skyder gråspurve med kanoner i den her debat. Vi har fra starten af i forbindelse med den debat, der har været også i offentligheden, kunnet se, at der på den ene side var nogle, der beskyldte SAS for i forbindelse med den regel, vi taler om her, at ville udkonkurrere andre medarbejdere end de kinesiske, som de har haft beskæftiget tidligere, ved hjælp af lave lønninger. Vi har på den anden side kunnet se, at medarbejdergrupper hos SAS har malet fanden på væggen og sagt, at det hele går helt amok, hvis vi tillader det her forslag.
Derfor har vi egentlig fra Dansk Folkepartis side stille og roligt arbejdet med tingene og set på, hvad vi kunne gøre for, at der ikke kunne blive tale om, at man ville udkonkurrere dansk arbejdskraft med urimeligt lave lønninger, men samtidig også sikrede de synspunkter, som SAS naturligvis har, om, at der kan være turister eller forretningsrejsende fra f.eks. Kina, der kun taler kinesisk, og derfor har et behov for, at der er nogle medarbejdere, som kan fortælle dem, hvad der foregår. De to synspunkter har vi skullet få til at mødes.
Det har vi så gjort ved hjælp af en række ændringer, som ministeren beredvilligt har svaret os på i form af de besvarelser, vi har fået i Integrationsudvalget. Dem har vi også noteret i betænkningen, for at de partier, som måske har været rimelig højt oppe i forbindelse med den her debat, ved selvsyn har kunnet konstatere, at der faktisk bliver taget hånd om de påstande - nogle rimelige, nogle urimelige - der har været fremme i debatten, altså at der præcis bliver taget hånd om de problemer, der har været.
Jeg vil i forbindelse med ordførertalen jo først og fremmest nævne, at det nu er blevet gjort klart, at man kun kan benytte de her regler, som man også kender fra de krydstogtskibe, der kommer til Danmark, når flyvetiden er på mindst 5 timer mellem Danmark og udlændingens hjemland; når der er tale om, at lokale passagerer på baggrund af sproglige eller kulturelle barrierer, herunder manglende kendskab til europæisk sprog, efterspørger kabinepersonale med kendskab til det sprog og den kultur, der er relevant for passagererne; når der er tale om, at kabinepersonalet, der er fritaget for arbejdstilladelse, ikke må udgøre mere end 20 pct. af kabinepersonalet på en flyvning. På et tidspunkt var det jo fremme, at det måske kunne være op til halvdelen af kabinepersonalet på en flyvning. Det står nu klart, at det kun er 20 pct. Det vil sige, at man måske, hvis man vælger at benytte sig af reglerne, kan have to medarbejdere på en given lang flyvning til og fra Kina. Altså maksimalt to medarbejdere kan der være tale om.
Så er det også blevet gjort klart, at de pågældende i mindst 15 pct. af den estimerede flyvetid aflønnes med sædvanlig dansk løn, altså efter danske forhold; at man sørger for, at de er undergivet de samme arbejdsforhold som andre medarbejdere, hvad angår flyve- og hviletidsbestemmelser og adgang til uddannelse. Det vil sige, at det dækker alle de punkter. Man kunne måske være nervøs ved, at en sådan mulighed ville være en ladeport eller noget, der kunne misbruges af et ondsindet firma, men der er taget hånd om problemerne.
Så har vi altså nogle partier, som stadig væk synes, at det er helt galt, og at det er fuldstændig ude af trit med alting. Det er nogle af de partier, som står bag østaftalen, hvilket hr. Martin Henriksen har beskrevet, og de mener stadig væk, at det, der sker, er helt forfærdeligt. Det har jeg, må jeg sige, svært ved at tage seriøst med det meget udførlige ministersvar, der er i forbindelse med forslaget, og med det, vi også har sat ind, hvilket jeg ikke sagde i første del af min ordførertale, nemlig at den her ordning vil blive evalueret den 1. oktober 2008. Det vil sige, at man kan tjekke og krydstjekke, at der på ingen måde kan blive tale om misbrug af den pågældende ordning.
Så vi har altså på alle de punkter, som organisationer, virksomheder og politiske partier måske har været lidt utrygge ved i forhold til forskellige punkter, taget hånd om det, og hvis der måtte være flere ting, så kan vi tage hånd om det i fremtiden.
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, hvor den her store bekymring hører hjemme, medmindre det selvfølgelig handler om at bedrive politik på en meget, meget lille sag, som nu er godt rettet til og justeret. Det kunne jo være, at det handler om at drive politik, og at man prøver på at tillægge regeringen nogle motiver, som jeg faktisk synes - efter at vi har haft en grundig udvalgsbehandling og efter de mange spørgsmål og svar - burde være taget af bordet. Men skulle der være flere, så har vi som sagt den mulighed, at Det Radikale Venstre, Ny Alliance, Dansk Folkeparti og regeringen sætter sig sammen i den her forligskreds og finder ud af, om der er enkeltstående problemer tilbage. Det tror jeg ikke der bliver, men bliver der det, så tager vi hånd om dem også.