Integrationsministeriet
Udlændingelovskontoret

 

Att.: Anne Thorsen


 

 
 


17.03.2008

Sag nr.: 8.22/NJA

Direkte tlf.: 3370 2016

E-mail: [email protected]

 

 

Sendt pr. e-mail

 

 

 

Høring om udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, j. nr. 2007/4009-71

 

SALA er generelt meget positiv overfor de foreslåede ændringer af udlændingeloven, hvis hensigt er at lette adgangen for arbejdskraft fra tredjelande og de administrative procedurer forbundet med at få denne arbejdskraft ind på det danske arbejdsmarked.

 

Imidlertid må SALA konstatere, at de mest påtrængende problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft til ledige stillinger i SALA-områdets virksomheder ikke løses med det fremlagte lovforslag, ligesom de eksisterede administrative procedurer desangående heller ikke lettes.

 

Som udgangspunkt drejer det sig om, at jordbrugserhvervene kan drage nytte af, at et stort antal tredjelandsborgere får hele eller dele af deres jordbrugsuddannelse i Danmark. Jordbrugserhvervene har behov for at kunne ansætte disse oplærte/uddannede tredjelandsborgere på almindelige vilkår efter endt uddannelse, uden at skulle gennem en langvarig og usikker ansøgningsprocedure hos myndighederne.

 

SALA vil derfor benytte lejligheden til at fremsætte en række konkrete forslag til ændringer i det fremlagte lovforslag, som delvist vil kunne afhjælpe manglen på kvalificeret arbejdskraft.

 

For det første kunne joblisten i den ny § 9 stk. 2 nr. 2. omfatte tredjelandsborgere med faglært uddannelse eller tilsvarende tillærte færdigheder inden for afgrænsede fagområder. Dermed ville præcis den gruppe af tredjelandsborgere, som helt eller delvist har fået en jordbrugsuddannelse i Danmark, kunne omfattes af ordningen.

 

For det andet kunne adgangen til at ændre beløbsgrænsen under den ny § 9 stk. 2 nr. 3. gøres så fleksibel, at den kan tilpasses særlige segmenter af arbejdsmarkedet, hvor særlige forhold gør sig gældende. For de før omtalte jobs i jordbrugserhvervene vil en samlet årsløn jf. overenskomsten snarere ligge på 275.000 kr. Der bør derfor være mulighed for at anvende dette beløb på afgrænsede fagområder med henblik på at afhjælpe den aktuelle mangel på arbejdskraft.

 

For det tredje kunne bestemmelsen i den ny § 9 stk. 2 nr. 5. ændres hvad angår bestemmelsens indhold og administrative praksis, således at tredjelandsborgere, som har haft opholdstilladelse i Danmark i mindst et år med uddannelse eller uddannelsespraktik for øje, og som i den periode har haft et ansættelsesforhold hos en dansk arbejdsgiver, kan gives opholds- og arbejdstilladelse til fortsat ansættelse hos denne arbejdsgiver eller hos en anden arbejdsgiver i en jobfunktion, som svarer til tredjelandsborgerens uddannelse.

 

Disse forslag vil hver for sig og især i kombination kunne bidrage til at løse det paradoks, at danske jordbrugserhverv mangler kvalificeret arbejdskraft samtidigt med, at denne arbejdskraft findes i form af tredjelandsborgere, som oven i købet har fået hele eller dele af den relevante uddannelse i Danmark.

 

SALA ser frem til, at disse forslag kan indarbejdes i det fremlagte udkast, og er til rådighed for en drøftelse heraf.

 

 

Med venlig hilsen

Nils J. Andreasen