|
|
|
Dato: |
||
Besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 15 ad L 132 stillet af Folketingets udvalg for udlændinge- og integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 30. april 2008.
Spørgsmål:
â€Kan ministeren oplyse, om bestemmelserne vedrørende løn‑ og ansættelsesvilkÃ¥r fra forslaget om koncernvisum kan overføres til bestemmelserne om udenlandsk kabinepersonale, sÃ¥ledes at fritagelse fra arbejdstilladelse sker pÃ¥ betingelse af, at kabinepersonalet fÃ¥r dansk løn og ansættelsesvilkÃ¥r, i det omfang arbejdet udføres pÃ¥ koncernens danske arbejdsomrÃ¥de, men udenfor hjemlandet?â€
Svar:
Forslaget indebærer en fritagelse for krav om arbejdstilladelse. Der er altså ikke tale om meddelelse af en arbejdstilladelse, hvor Udlændingeservice forud for meddelelsen af arbejdstilladelsen kan undersøge, om der er tale om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
Jeg skal endvidere bemærke, at udenlandsk arbejdskraft, der i kortere perioder arbejder i Danmark, allerede i dag i visse situationer er fritaget for krav om arbejdstilladelse. Det gælder således for eksempel personale på danske lastskibe i international trafik, der anløber dansk havn højst 25 gange, løbende regnet et år bagud uafhængig af kalenderåret, jf. udlændingebekendtgørelsens § 29, stk. 1, nr. 4.
Dertil er visse udlændinge fritaget for krav om arbejdstilladelse for et tidsrum af tre måneder fra indrejsen. Det gælder for eksempel videnskabsmænd og foredragsholdere for så vidt angår undervisning eller lignende virksomhed, hvortil de er indbudt, jf. udlændingebekendtgørelsens § 29, stk. 2. For ingen af disse grupper stilles der krav om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.