|
|
|
Dato: |
||
Besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 21 ad L 132 stillet af Folketingets udvalg for udlændinge- og integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 6. maj 2008.
Spørgsmål:
â€Vil ministeren redegøre for, hvorvidt SAS kan udflage et antal fly til f.eks. Norge eller Sverige for at omgÃ¥ danske overenskomstregler, herunder redegøre for andre konsekvenser af en sÃ¥dan udflagning?â€
Svar:
Integrationsministeriet har indhentet bidrag fra Transportministeriet, der har indhentet følgende udtalelse fra Statens Luftfartsvæsen:
â€De tre skandinaviske luftfartsselskaber SAS Danmark A/S, SAS Norge ASA og SAS Sverige AB, som driver luftfartsvirksomhed i et samarbejde (SAS-konsortiet), har hver en operativ licens, der er udstedt af luftfartsmyndighederne i det pÃ¥gældende land. Statens Luftfartsvæsen har udstedt licensen til SAS Danmark A/S, der giver ret til at drive erhvervsmæssig luftfart. SAS-konsortiet har ikke en egen licens, men opererer pÃ¥ baggrund af licenserne til moderselskaberne.
For at SAS Danmark A/S kan opretholde sin licens, skal der være et rimeligt antal fly på det danske nationalitetsregister i forhold til den samlede SAS-flyflåde, men inden for disse rammer kan SAS vælge at registrere sine fly i de tre lande, som de vil. Der er således ganske vide rammer for udflagning.
SAS skal som udgangspunkt følge luftfartslovgivningen i det land, hvor flyene er registreret. Statens Luftfartsvæsen kan ikke redegøre for konsekvenser af, at SAS' fly registreres i et andet land end Danmark for sÃ¥ vidt angÃ¥r anden lovgivning end luftfartslovgivningen.â€
Jeg kan, for så vidt angår konsekvenser i forhold til udlændingelovgivningen, henvise til min besvarelse af spørgsmål 1. Jeg kan ikke redegøre for konsekvenser i henhold til anden lovgivning.