Dato:

16. maj 2008

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2007/4009-71

Sagsbeh.:

ATO

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 21 ad L 132 stillet af Folketingets udvalg for udlændinge- og integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 6. maj 2008.

 

Spørgsmål:

”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt SAS kan udflage et antal fly til f.eks. Norge eller Sverige for at omgå danske overenskomstregler, herunder redegøre for andre konsekvenser af en sådan udflagning?”

Svar:

Integrationsministeriet har indhentet bidrag fra Transportministeriet, der har indhentet følgende udtalelse fra Statens Luftfartsvæsen:

 

”De tre skandinaviske luftfartsselskaber SAS Danmark A/S, SAS Norge ASA og SAS Sverige AB, som driver luftfartsvirksomhed i et samarbejde (SAS-konsortiet), har hver en operativ licens, der er udstedt af luftfartsmyndighederne i det pÃ¥gældende land. Statens Luftfartsvæsen har udstedt licensen til SAS Danmark A/S, der giver ret til at drive erhvervsmæssig luftfart. SAS-konsortiet har ikke en egen licens, men opererer pÃ¥ baggrund af licenserne til moderselskaberne. 

 

For at SAS Danmark A/S kan opretholde sin licens, skal der være et rimeligt antal fly pÃ¥ det danske nationalitetsregister i forhold til den samlede SAS-flyflÃ¥de, men inden for disse rammer kan SAS vælge at registrere sine fly i de tre lande, som de vil. Der er sÃ¥ledes ganske vide rammer for udflagning.

 

SAS skal som udgangspunkt følge luftfartslovgivningen i det land, hvor flyene er registreret. Statens Luftfartsvæsen kan ikke redegøre for konsekvenser af, at SAS' fly registreres i et andet land end Danmark for sÃ¥ vidt angÃ¥r anden lovgivning end luftfartslovgivningen.”

 

Jeg kan, for så vidt angår konsekvenser i forhold til udlændingelovgivningen, henvise til min besvarelse af spørgsmål 1. Jeg kan ikke redegøre for konsekvenser i henhold til anden lovgivning.