Dato:

30. april 2008

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2007/4009-71

Sagsbeh.:

ATO

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 5 ad L 132 stillet af Folketingets udvalg for udlændinge- og integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 21. april 2008.

 

Spørgsmål:

”Af henvendelsen af 15. april 2008 fra SAS til Folketingets Udvalg for Udlændinge‑ og Integrationspolitik, jf. L 132 ‑ bilag 6, fremgår, at kinesisk kabinepersonale knap 2 år efter indgivelse af ansøgning om arbejdstilladelse ikke har fået svar på ansøgningerne. Ministeren bedes redegøre nærmere for årsagen til denne lange sagsbehandlingstid.”

Svar:

Udlændingeservice har oplyst, at styrelsen medio juni 2006 modtog en række ansøgninger om arbejdstilladelse fra japansk og kinesisk statsborgere, der har søgt om arbejdstilladelse som kabinepersonale hos SAS. Ansøgningerne fra det japanske kabinepersonale blev afsluttet i form af en tilladelse primo november 2006. Ansøgningerne fra det kinesiske kabinepersonale verserer fortsat hos Udlændingeservice.

 

I sagerne om det kinesiske kabinepersonale har det været nødvendigt at foretage en række yderligere sagsbehandlingsskridt end normalt. Udlændingeservice har sÃ¥ledes indhentet supplerende oplysninger til sagen fra SAS, flere gange anmodet om SAS’ bemærkninger til sagen, flere gange meddelt aktindsigt i sagerne og foretaget høringer af det regionale beskæftigelsesrÃ¥d.

 

SAS har endvidere haft en korrespondance med Integrationsministeriet om bl.a. formÃ¥lsfortolkningen af udlændingelovens § 13, stk. 1, 2. pkt., kriterierne ”rutefart” og ”regelmæssighed” i udlændingelovens § 13, stk. 1, 2. pkt., samt udlændingelovens geografiske udstrækning. Om sidstnævnte har SAS forfægtet det synspunkt, at udlændingeloven alene gælder pÃ¥ dansk territorium, herunder dansk sø- og luftterritorium. Vedrørende spørgsmÃ¥let om udlændingelovens geografiske udstrækning har Integrationsministeriet over for SAS oplyst, at det henhører under Udlændingeservices kompetence at tage stilling til, hvilken betydning udlændingelovens territoriale grænser i konkrete sager skal have for de betingelser, der stilles for at meddele en arbejdstilladelse.

 

Udlændingeservice har i den anledning foretaget høring af andre myndigheder om

deres retsomrÃ¥ders udstrækning samt søgt omrÃ¥det belyst i forarbejder, internationale konventioner og folkeret. Udlændingeservice bemærker, at Udlændingeservice ikke tidligere har behandlet ansøgninger om arbejdstilladelse fra udlændinge med beskæftigelse som kabinepersonale pÃ¥ dansk indregistrerede fly.

 

Udlændingeservice har endvidere oplyst, at sagerne snarest forventes afsluttet.