Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 22. maj 2008

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og om ophævelse af lov om godtgørelse i forbindelse med indsamling af hermetisk forseglede nikkel-cadmium-akkumulatorer (lukkede nikkel-cadmium-batterier)

(Producenters og importørers ansvar for udtjente batterier og akkumulatorer m.v.)

[af miljøministeren (Troels Lund Poulsen)]

 

1. Ændringsforslag

Miljøministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 27. marts 2008 og var til 1. behandling den 8. april 2008. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 7. december 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 27. Den 3. april 2008 sendte miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

Affald Danmark,

Batteriforeningen,

Branchen Forbruger Elektronik,

Dansk Erhverv,

Dansk Industri,

Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater,

Kommunernes Landsforening og

RenoSam.

Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:

Batteriforeningen,

Branchen Forbruger Elektronik,

Dansk Erhverv,

Dansk Industri og

Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 18 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Tilkendegivelse fra miljøministeren

Ministeren har tilkendegivet følgende over for udvalget:

Jeg har stillet ændringsforslag nr. 1, hvormed der indsættes en ny bestemmelse i § 9 u (lovforslagets § 1, nr. 19). Efter den ny bestemmelse kan der fastsættes regler om, hvorledes betalingen fra producenter og importører, som er opkrævet efter § 9 u, stk. 2, kan fordeles til kommunerne som betaling for kommunernes indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer.

Der kan i henhold til bestemmelsen fastsættes regler om, at fordelingen skal ske i henhold til aftale mellem en juridisk enhed dannet af producenter og importører på den ene side og kommunerne på den anden. Det er tanken, at bestemmelsen skal udmøntes i den efterfølgende bekendtgørelse, hvis parterne kan blive enige om en rammeaftale for fordelingen til kommunerne. Hvis ikke der bliver enighed, vil fordelingen ske efter DUT-modellen som oprindelig foreslået i lovforslaget.

Beløbet, der er fastsat i § 9 u, stk. 2, vil således fortsat blive opkrævet fra producenter og importører og vil fortsat skulle fastsættes i loven. Det er alene fordelingen af beløbet til kommunerne, der kan indgås aftale om. Beløbet vil blive reguleret, hvis det viser sig, at det er for højt eller lavt sat i forhold til de udgifter, som kommunerne har til indsamling af de bærbare batterier og akkumulatorer.

I det tilfælde, at der ikke kan opnås enighed mellem parterne om en rammeaftale for fordelingen til kommunerne, vil jeg drøfte indholdet af den endelige bekendtgørelse med de partier, som står bag lovforslaget.

4. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at det mest ideelle havde været at udskyde behandlingen af lovforslaget til næste folketingssamling, men konstaterer, at nærværende lovforslag er den bedste opnåelige løsning.

Desuden havde de fire partier gerne set en bedre løsning med hensyn til nikkel-cadmium-afgiften, således, at midlerne kunne tilbageføres til forbrugerne.

Ny Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   miljøministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 1

   1) I den under nr. 19 foreslåede § 9 u indsættes som stk. 7:

»Stk. 7. Miljøministeren kan fastsætte regler om, hvorledes betalingen fra producenter og importører, jf. stk. 2, skal fordeles til kommunerne, herunder at fordelingen kan ske i henhold til aftaler mellem en juridisk enhed af producenter og importører og kommunerne.«

[Bemyndigelse til fordeling af provenu til kommunerne]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det fremsatte lovforslag lægger i bemærkningerne op til, at betalingen skal fordeles via det udvidede totalbalanceprincip. Efter fremsættelsen har bl.a. Kommunernes Landsforening problematiseret denne fordelingsmetode. Yderligere har der fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg været stillet spørgsmål om en fordeling, der giver kommunerne et incitament til at indsamle store mængder af batterier og akkumulatorer.

En statslig fastsat fordeling af betalingen via DUT, herunder en fordeling, hvor kommunerne kompenseres efter det antal kilo, de har indsamlet, kræver ikke særskilt hjemmel i miljøbeskyttelsesloven. En fravigelse af dette princip vil derimod kræve særskilt hjemmel. Ministeren bemyndiges i ændringsforslaget til at fastsætte de nærmere regler for fordelingen til kommunerne af betalingen for markedsførte bærbare batterier og akkumulatorer. Hvis det i det efterfølgende arbejde med bekendtgørelsen viser sig, at parterne ønsker, der skal ske en fordeling til kommunerne for den reelle udgift til indsamling, vil det kunne ske ved, at producenter og importører af de bærbare batterier og akkumulatorer kan oprette en juridisk enhed, der kan forestå forhandling om en rammeaftale med Kommunernes Landsforening, der sikrer, at kommunerne får udgifterne til den kommunale indsamling dækket af producenter og importører. På denne måde sikres en direkte og enkel forbindelse mellem producent- og importørleddet på den ene side og indsamlingsleddet på den anden side samt mulighed for at etablere et incitamentsorienteret system for kommunerne til at indsamle flest mulige batterier og akkumulatorer.

Kommunerne skal herefter i overensstemmelse med de systemer, der i dag fungerer på andre refusionsområder, have deres revisor til at påse, at kommunernes anmeldte udgifter til formålet rent faktisk er medgået til formålet. Yderligere skal kommunalbestyrelsens beslutning om den konkrete indsats for indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer være tilgængelig for tredjemand.

Det beløb, der opkræves af producenter og importører i henhold til stk. 2, vil fortsat skulle fastsættes således, at der i løbet af en 4-årig periode er tale om fuld omkostningsdækning, hverken mere eller mindre. Dog vil forhandlingerne om, hvor meget kommunernes udgifter er til at indsamle de bærbare batterier og akkumulatorer, ikke skulle ske mellem staten og kommunerne, men mellem den juridiske enhed, som producenter og importører opretter, og kommunerne. Efter forhandlingerne vil betalingen blive udbetalt til kommunerne. Hvis de kommunale udgifter ligger over eller under det fastsatte beløb inden for den 4-årige periode, vil beløbet blive reguleret i loven.

  Peter Juel Jensen (V) nfmd.  Eyvind Vesselbo (V) Â  Erling Bonnesen (V) Â  Birgitte Josefsen (V) Â  Jørn Dohrmann (DF) Â  Liselott Blixt (DF) Â  Per Ã˜rum Jørgensen (KF) Â  Knud Kristensen (KF) Â  Hans Christian Thoning (V) Â  Torben Hansen (S) Â  Mette Gjerskov (S) Â  Flemming Møller Mortensen (S) Â  Ida Auken (SF) Â  Steen Gade (SF) fmd.  Johs. Poulsen (RV) Â  Per Clausen (EL) Â  Juliane Henningsen (IA) 

Ny Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

Enhedslisten (EL)

  9

  4

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

2

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 134

Bilagsnr.

Titel

1

Henvendelse af 29/3-08 fra Batteriforeningen, Branchen Forbruger Elektronik, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater

2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren

4

Materiale fra Batteriforeningen, Branchen Forbruger Elektronik, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater

5

Henvendelse af 16/4-08 fra Batteriforeningen, KL, Affald Danmark og RenoSam

6

1. udkast til betænkning

7

Kopi til orientering om henvendelsen af 20/5-08 fra Affald Danmark, til miljøministeren

8

Ændringsforslag samt tilkendegivelse fra miljøministeren

9

2. udkast til betænkning

10

Revideret tilkendegivelse og ændringsforslag fra miljøministeren

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 134

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/3-08 fra Batteriforeningen m.fl., til miljøministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om ministerens kommentar til materiale modtaget i forlængelse af Batteriforeningen m.fl.s foretræde for udvalget 9/4-08, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvor der i forbindelse med modeller for finansiering og indsamling af batterier er forskelle og ligheder mellem batteridirektivet og WEEE-direktivet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvor stort et beløb ministeren vurderer at forbrugerne har til gode som urealiseret »pant«, jf. godtgørelsesordningen for nikkel-cadmium-batterier, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om, hvordan ministeren vil vurdere udfaldet af et civilt søgsmål anlagt ved domstolene af f.eks. en forbrugerorganisation el.lign. med krav om tilbagebetaling af det provenu, som forbrugerne har til gode, jf. godtgørelsesordningen for nikkel-cadmium-batterier, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at kommunerne kompenseres økonomisk efter, hvor store batterimængder der indsamles, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm., om de foreslåede modeller for indsamling og finansiering af batterier vil medføre grænsehandelsproblemer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om, hvordan lovforslaget vil se ud, hvis batteridirektivet implementeres efter principperne i WEEE-direktivet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om, hvad en udsættelse af lovforslaget vil betyde, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/4-08 fra Batteriforeningen m.fl., til miljøministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om, hvor i batteridirektivet ministeren finder hjemmel til, at producenter skal finansiere den kommunale indsamling af batterier, inden batterierne når indsamlingsstedet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om, hvordan de kommuner, som ikke får dækket deres faktiske omkostninger til indsamlingen af batterier og administrationen heraf over det årlige bloktilskud, lovligt kan finansiere deres meromkostninger til indsamling af batterier og administration heraf, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om, hvad der er til hinder for, at kommunernes samlede omkostninger til indsamling af batterier finansieres via affaldsgebyrer og/eller skattebilletten, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm., om det er ministerens opfattelse, at den valgte finansieringsform for indsamlingen af batterier fra husholdninger giver kommuner og affaldsselskaber de bedste muligheder og motivation til at indsamle batterier, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm., om ministeren finder, at den valgte finansieringsform for den kommunale indsamling af batterier er i overensstemmelse med den politiske aftale af 21/6-07 om affaldssektorens organisering, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der bringer det nuværende lovforslag i overensstemmelse med det oprindelige forslag, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

17

Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer, at der i lovforslaget indarbejdes et princip om, at kommunerne kompenseres økonomisk efter, hvor store batterimængder der indsamles, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

18

Spm. om, hvilken betydning henvendelsen af 20/5-08 fra Affald Danmark til ministeren har for lovforslaget, herunder omtalen af, at repræsentanten for Europa-Kommissionen vurderer, at det er op til medlemsstaterne at fortolke »nærhed«, til miljøministeren, og ministerens svar herpå