Jord & Affald

J.nr. MST-765-00002

Ref. dokca

Den 4. april 2008

 

 

 

 

 

 

 

Notat vedrørende markedsføring, herunder mærkningsreglerne i batteridirektivet

     

Der er tre bestemmelser i direktivet, der vedrører markedsføring:

 

I artikel 4 forbydes med visse undtagelser farlige stoffer (kviksølv og cadmium) i batterier.

 

I artikel 21 er der mærkningskrav til batterier. Der er tre typer af mærkningskrav:

  1. Mærkning af alle batterier med en overstreget skraldespand (stk. 1), som skal ske fra d. 26. september 2008.
  2. Mærkning af alle batterier med kapacitetsmærkning (stk. 2), som skal ske fra d. 26. september 2009. Selve mærkningen er endnu ikke fastlagt. Dette skal ske i Kommissionens tekniske komité, og skal være vedtaget senest d. 26. marts 2009.
  3. Mærkning af batterier med kemisk betegnelse, hvis de indeholder kviksølv, cadmium eller bly. Dette er allerede et krav i dansk lovgivning, i forbindelse med implementering af det tidligere batteridirektiv, og vil derfor ikke blive behandlet yderligere.

 

Der er i direktivets artikel 6, stk. 2, en bestemmelse om, at medlemsstaterne skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at batterier, der ikke overholder markedsføringskravene (indholdet af farlige stoffer samt mærkningskravene) ikke bringes på markedet, eller at de trækkes tilbage fra markedet.

 

Erhvervene har udtrykt bekymring vedrørende bestemmelsen omkring mærkning, idet der gives udtryk for, at det er et problem, at mærkningskravene ikke træder i kraft samtidig. De to typer af mærkninger vil betyde, at print på batterier eller emballage skal ændres to gange. Yderligere anses det for et problem, at reglerne omkring kapacitetsmærkning endnu ikke er fastlagt. Da batterierne har en lang levetid betyder det, at en stor mængde batterier allerede er produceret, og disse vil i givet fald ikke leve op til mærkningsreglerne, når disse træde i kraft. Det skal bemærkes, at mærkning 1 har været kendt siden direktivets vedtagelse i september 2006.

 

Yderligere er det problematiseret, hvorledes markedsføringsbegrebet i direktivet skal fortolkes.

 

Markedsføringsbegrebet er ikke klart i direktivets definitioner: ”Markedsføring: Overdragelse eller tilrådighedsstillelse til tredjemand indenfor Fællesskabet, mod eller uden vederlag, herunder indførsel i Fællesskabets område.” Det er ikke anført, hvorvidt der er tale om, at markedsføring er hver gang overdragelse eller tilrådighedsstillelse sker, eller det er første gang det sker.

 

Fortolkningen har stor relevans i forbindelse med håndhævelsen af artikel 6, stk. 2.

Miljøstyrelsen har sammen med flere andre lande taget problemstillingen op overfor Kommissionen i Kommissionens tekniske komité. Der afventes i øjeblikket, at Kommissionen tager stilling til spørgsmålet, således at der kommer en ensartet fortolkning i EU.

 

Selve indførelsen af ovennævnte regler fra direktivet skal ske i en senere bekendtgørelse med hjemmel i den eksisterende lovgivning. Lovforslaget tager derfor ikke stilling til problemstillingerne.

 

Miljøministeriet vurderer, at det er uhensigtsmæssigt i forhold til miljøet, hvis batterier, der er hjemtaget, ikke kan sælges i Danmark og andre EU-lande, og derfor skal destrueres på grund af manglende mærkning. Ministeriet vil derfor arbejde på at finde en løsning på problemet i tæt dialog med erhvervene, andre ligesindede EU-lande og Kommissionen. Det fastholdes dog, at batterierne skal opfylde kravene til indholdet af farlige stoffer, hvilket umiddelbart heller ikke anses at være et problem i forhold til erhvervene.