J.nr. MST-765-00002 |
|
Ref. dokca |
|
Den 4. april 2008 |
|
|
|
|
Notat vedrørende markedsføring, herunder mærkningsreglerne i batteridirektivet
Der er tre bestemmelser i direktivet, der vedrører markedsføring:
I artikel 4 forbydes med visse undtagelser farlige stoffer (kviksølv og cadmium) i batterier.
I artikel 21 er der mærkningskrav til batterier. Der er tre typer af mærkningskrav:
Der er i direktivets artikel 6, stk. 2, en bestemmelse om, at medlemsstaterne skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at batterier, der ikke overholder markedsføringskravene (indholdet af farlige stoffer samt mærkningskravene) ikke bringes på markedet, eller at de trækkes tilbage fra markedet.
Erhvervene har udtrykt bekymring vedrørende bestemmelsen omkring mærkning, idet der gives udtryk for, at det er et problem, at mærkningskravene ikke træder i kraft samtidig. De to typer af mærkninger vil betyde, at print på batterier eller emballage skal ændres to gange. Yderligere anses det for et problem, at reglerne omkring kapacitetsmærkning endnu ikke er fastlagt. Da batterierne har en lang levetid betyder det, at en stor mængde batterier allerede er produceret, og disse vil i givet fald ikke leve op til mærkningsreglerne, når disse træde i kraft. Det skal bemærkes, at mærkning 1 har været kendt siden direktivets vedtagelse i september 2006.
Yderligere er det problematiseret, hvorledes markedsføringsbegrebet i direktivet skal fortolkes.
Markedsføringsbegrebet er ikke klart i direktivets definitioner: â€Markedsføring: Overdragelse eller tilrÃ¥dighedsstillelse til tredjemand indenfor Fællesskabet, mod eller uden vederlag, herunder indførsel i Fællesskabets omrÃ¥de.†Det er ikke anført, hvorvidt der er tale om, at markedsføring er hver gang overdragelse eller tilrÃ¥dighedsstillelse sker, eller det er første gang det sker.
Fortolkningen har stor relevans i forbindelse med håndhævelsen af artikel 6, stk. 2.
Miljøstyrelsen har sammen med flere andre lande taget problemstillingen op overfor Kommissionen i Kommissionens tekniske komité. Der afventes i øjeblikket, at Kommissionen tager stilling til spørgsmålet, således at der kommer en ensartet fortolkning i EU.
Selve indførelsen af ovennævnte regler fra direktivet skal ske i en senere bekendtgørelse med hjemmel i den eksisterende lovgivning. Lovforslaget tager derfor ikke stilling til problemstillingerne.
Miljøministeriet vurderer, at det er uhensigtsmæssigt i forhold til miljøet, hvis batterier, der er hjemtaget, ikke kan sælges i Danmark og andre EU-lande, og derfor skal destrueres på grund af manglende mærkning. Ministeriet vil derfor arbejde på at finde en løsning på problemet i tæt dialog med erhvervene, andre ligesindede EU-lande og Kommissionen. Det fastholdes dog, at batterierne skal opfylde kravene til indholdet af farlige stoffer, hvilket umiddelbart heller ikke anses at være et problem i forhold til erhvervene.