J.nr. MSt-705-00027

 

Den 8. maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 16 (L 134) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål: "Vil ministeren – som teknisk bistand – udarbejde et lovforslag, der bringer det nuværende lovforslag i overensstemmelse med det første lovforslag, som blev sendt i høring?"

 

 

Svar

Indledningsvis vil jeg bemærke, at jeg har forstået udvalgets spørgsmål således, at det alene er det nuværende lovforslags regler vedrørende finansiering af den kommunale indsamling af bærbare batterier, der skal ændres, så det bringes i overensstemmelse med det lovforslag, der blev sendt i ekstern høring i december 2007. De yderligere ændringer af mere lovteknisk karakter, der er lavet i lovforslaget efter den eksterne høring, har jeg ikke tilbageført til den tidligere version.

 

Nedenfor følger udkast til ændringsforslag til L 134, der ophæver bestemmelsen i § 9 u, stk. 2, hvorefter producenter og importører skal finansiere den kommunale indsamling med en betaling på 2,70 kr. pr. kg markedsførte bærbare batterier og akkumulatorer. Det bemærkes, at bemærkningerne til ændringsforslaget er opdateret i henhold til høringssvar mv., og er således ikke fuldstændig tilbageført til den oprindelige version.

 

Jeg vil samtidig tilkendegive, at jeg ikke kan støtte ændringen i lovforslaget, da jeg mener, at ændringen vil medføre, at direktivet ikke implementeres korrekt. Den nedenfor foreslåede model blev, som nævnt tidligere, i efteråret 2007 forelagt Kommissionen med henblik på en vurdering af modellens forenelighed med direktivet.

 

Kommissionen henviser i sin besvarelse til direktivets artikel 8, stk. 1, og artikel 16, stk. 1. I henhold til artikel 16, stk. 1, skal producenterne finansiere samtlige nettoomkostninger ved bl.a. indsamling af bærbare batterier, der er indsamlet i henhold til artikel 8. Danmark har gennemført artikel 8, stk. 1, ved at opretholde eksisterende ordninger (kommunal indsamling), hvorfor jeg mener, at producenterne også skal finansiere denne del af indsamlingen.

 

Til § 1

 

Af ………., tiltrådt af ……………….:

 

1. § 9 u, stk. 2, ophæves.

Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.

 

Bemærkninger

 

Til nr. 1

Med den foreslåede ændring ophæves bestemmelsen om, at producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer skal finansiere den kommunale indsamling af denne type batterier, som foreslået i det oprindeligt fremsatte lovforslag. Der lægges nu i stedet op til, at indsamlingen fra husstandene og ud til de kommunale indsamlingssteder finansieres af staten via Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT), hvorefter kommunerne kompenseres af Staten for de flere opgaver, der er tilført dem.

 

Producentansvaret for de bærbare batterier og akkumulatorer foreslås altså defineret således, at kommunerne via kompensation fra Staten forestår indsamlingen indtil de kommunale indsamlingssteder. Producenterne og importørerne overtager herefter ansvaret for videre indsamling, transport samt særskilt håndtering.

 

Det er vurderet, at kommunernes samlede årlige udgifter til indsamling, administration heraf mv. vil være på ca. 10 mio. kr. Den forventede DUT-kompensation til kommunerne forbundet med indsamling af batterier forudsættes finansieret af afgiften på nikkel-cadmium-batterier, idet der med lovforslaget sker ophævelse af den hidtidige godtgørelsesordning for nikkel-cadmium-batterierne.

 

Den samlede udgift for producenter og importører forventes herefter at blive på i alt 22-36 mio. kr. det første år og herefter 13,2- 37,2 mio. kr. årligt.