Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. maj 2008
2. udkast
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år og lov om forbud mod tobaksreklame m.v.
(Aromastoffer, aldersgrænser for salg af tobak og udstilling af tobaksvarer på tobaksudsalgssteder)
[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts 2008 og var til 1. behandling den 4. april 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 28. februar 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 207. Den 31. marts 2008 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra COOP, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd og JTI Denmark.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har COOP, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret 11.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget anser tobaksrygning for et sundhedsskadeligt problem, men DF mener ikke, at det løses med de i lovforslaget stillede forslag.
Rygeloven der trådte i kraft sidste år har medvirket til, at flere er stoppet med at ryge og samtidig skabt bedre klima for passiv rygere.
Vi bør i stedet arbejde på at fjerne tilsætningsstofferne i cigaretterne, som er med til at gøre folk mere afhængige og øge nikotinoptaget. Derefter bør vi sørge for, at vi overholder den grænse på 16 år som eksisterer i dag. Da denne grænse på 16 år ikke bliver overholdt af butikkerne og hvor der ingen restriktioner er for at overtræde loven.
Dansk Folkeparti kan heller ikke tilslutte sig tobaksreklameloven da det vil fratage landets tobaks-udsalgsteder en grundlæggende frihed til ud fra praktiske og kommercielle prioriteter at vælge den mest hensigtsmæssige placering i forretningen.
Det vil for mange forretningsdrivende medføre store konsekvenser samt fysiske ændringer i forretninger og det vil give mange små forretningsdrivende økonomiske udgifter.
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af  ministeren for sundhed og forebyggelse, tiltrådt af <>:
  1) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 21, stk. 1, nr. 1 ændres »§ 15, stk. 1-6« til: »§ 15, stk. 1-5«.«
[Teknisk rettelse]
Af  et mindretal (S), tiltrådt af <>:
  2) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 16, stk. 2 affattes således:«
»Stk. 2. Tobaksvarer der fremstilles eller bringes i omsætning i Danmark må ikke indeholde følgende tilsætningsstoffer: Menthol, Cis-3-hexenol, forbrændingsproduktet acetaldehyd fra de tilsatte sukkerstoffer, herunder også cellulose, lakrids, acetophen og benzylalkohol. Ministeren for Sundhed og Forebyggelse kan fastsætte regler, der forbyder brugen af yderligere tilsætningsstoffer, som forstærker tobaksvarernes afhængighedsskabende egenskaber.«
[Forbud mod visse tilsætningsstoffer]
Til § 4
Af  ministeren for sundhed og forebyggelse, tiltrådt af <>:
  3) Datoen »1. august« ændres til: »1. september«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse af lovens straffebestemmelse som følge af ændringen af lovens § 15, hvorved § 15, stk. 2 ophæves.
Til nr. 2
Kræftens Bekæmpelse har i en rapport fra 2007 fremlagt dokumentation for, at en række af de stoffer, som i dag tilsættes cigaretter forstærker cigaretternes vanedannende egenskaber. Dette er et helt særligt problem i forhold til børn og unge idet tilsætningsstofferne gør det langt lettere for børn og unge at starte med at ryge. På den baggrund ønsker forslagsstillerne at forbyde de pågældende stoffer.
Til nr. 3
Det foreslås af lovens ikrafttrædelsestidspunkt udskydes fra 1. august 2008 til 1. september 2008.
Baggrunden herfor er, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse i samarbejde med Sundhedsstyrelsen er ved at tilrettelægge en informationsindsats om forhøjelse af aldersgrænsen for salg af tobak fra 16 til 18 år, herunder udarbejdelse af skiltemateriale og lignende til branchen. Denne informationsindsats bør finde sted i forbindelse med lovens ikrafttræden. Det er opfattelsen, at det vil være uhensigtsmæssigt at lade en sådan informationskampagne finde sted midt i sommerferien. Derfor foreslås det, at lovens ikrafttræden udskydes fra den 1. august til den 1. september 2008.
Hertil kommer, at branchen har fremsat ønske om, at forslaget om ændring af bestemmelsen i tobaksreklameloven om en neutral anbringelse af tobaksvarer i butikker, træder i kraft så sent som muligt.
 Louise Schack Elholm (V)  Preben Rudiengaard (V) fmd. Birgitte Josefsen (V)  Sophie Løhde (V)  Anne‑Mette Winther Christiansen (V)  Liselott Blixt (DF)  Karin Nødgaard (DF)  Pia Christmas‑Møller (UFG) nfmd. Vivi Kier (KF)  Jens Peter Vernersen (S)  Flemming Møller Mortensen (S)  Karen J. Klint (S)  Lene Hansen (S)  Karl H. Bornhøft (SF)  Kamal Qureshi (SF)  Lone Dybkjær (RV)  Per Clausen (EL)
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Ny Alliance (NY) |
3 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UFG) |
2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 139
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyggelse |
2 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
3 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
4 |
Henvendelse af 15/4-08 fra COOP, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd |
5 |
Henvendelse af 19/4-08 fra JTI Denmark |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 139
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-08 fra COOP, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om, hvilke effekter og erfaringer man har m.h.t. til unges debutalder og forbruget af alkohol i Norge, Finland og England, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om, hvilke argumenter der lægges til grund for, at der med vedtagelsen af lovforslaget skal være forskel på aldersgrænsen for køb af tobak og for køb af alkohol,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om ministeren mener, at forbrug af tobak er mere skadeligt for unge mellem 16-18 år end forbrug af alkohol, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om den forhøjelse af debutalderen for brug af tobak, der forventes som følge af at hæve aldersgrænsen fra 16 til 18 år for køb af tobak, ikke også vil gøre sig gældende ved at hæve aldersgrænsen fra 16 til 18 år for køb af alkohol, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om den nedsættelse af forbruget af tobak, der forventes som følge af at hæve aldersgrænsen fra 16 til 18 år for køb af tobak ikke, også vil gøre sig gældende ved at hæve aldersgrænsen fra 16 til 18 år for køb af alkohol, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om, hvordan vil ministeren sørge for, at lovgivning af denne art kan overholdes, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-08 fra JTI Denmark, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om ministeren kan bekræfte, at specialbutikker som omtalt i lov om forbud mod tobaksreklamer § 3, stk. 2, nr. 5 ikke er omfattet af ændringerne til § 3 stk. 3 og 4, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om, hvorfor lovforslaget alene tillader én type automat fra én bestemt leverandør, der vil få monopollignende status, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om hvor mange i detailhandlen, der har fået en henstilling eller bøde for at sælge tobaksvarer til unge under 16 år, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om, hvad der forstås ved udtrykket »lignende steder«, således som det er udtrykt i § 3, stk. 2, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
13 |
Spm. om, hvordan offentligheden skal få kendskab til cigaretternes indhold af aromastoffer og andre tilsætningsstoffer, når der fremover skal indsendes en liste til Sundhedsstyrelsen, som det fremgår af § 15, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |