Opsummering af høringssvar samt kommentarer vedrørende forslag til lov om ændring af ferieloven (FerieKontos renteafkast)

 

 

 

 

 

Lovforslaget blev den 14. marts 2008 sendt i høring hos Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, KL, Danske Regioner, Københavns og Frederiksberg kommuner, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, FerieKonto og Personalestyrelsen.

 

Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation, Finansrådet, Kristelig Fagbevægelse, KL, Danske Regioner, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, ATP og Personalestyrelsen.

 

Endvidere har Akademikernes Centralorganisation videresendt høringen til C3, ledelse og økonomi, med henblik på dennes afgivelse af evt. bemærkninger til lovforslaget. C3 er en medlemsorganisation under Akademikernes Centralorganisation.

 

Finansrådet, KL, Danske Regioner, ATP, Personalestyrelsen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte samt Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har ikke haft bemærkninger til lovforslaget.

 

Københavns og Frederiksberg kommuner, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Ledernes Hovedorganisation og Kristelig Arbejdsgiverforening har ikke afgivet svar inden for høringsfristen, der udløb den 26. marts 2008.

 

De modtagne høringssvar vedlægges.

 

Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget.


 

Lønmodtagersiden

Landsorganisationen i Danmark (LO) tager afstand fra forslaget, idet det er organisationens opfattelse, at forrentningen af lønmodtagerens feriepenge ikke bør inddrages som en ekstra skatteopkrævning. LO finder dette særligt kritisabelt, fordi lovforslaget lægger op til inddragelse af rentepengene for en længere årrække frem uden en forudgående analyse og plan for feriefondens fremtid.

 

LO gentager derfor sin opfordring til, at der i samarbejde med arbejdsmarkedets parter nærmere afklares hvad den langsigtede plan med Arbejdsmarkedets Feriefond er, i stedet for at gennemføre vilkårlige indgreb af renteafkastet til statskassen.

 

Akademikernes Centralorganisation (AC) henviser til høringssvar af hhv. 17. november 2004 og 21. november 2003 vedrørende lovforslag om ændring af ferieloven fsva. renteafkast af FerieKonto hvori AC og FTF tog afstand fra lovforslaget, bl.a. med henvisning til, at forrentningen af lønmodtagernes feriepenge ikke burde inddrages som en ekstra skatteopkrævning.

 

AC påpeger endvidere, at det kunne være mere hensigtsmæssigt at lægge anvendelsen af det overførte afkast i mere faste rammer og med en større målretning end blot en adresseløs overførsel til statskassen af betydelige årlige beløb. Idet beløbet i stort omfang stammer fra lønmodtagere, der har en mindre fast tilknytning til arbejdsmarkedet, foreslår AC, at de årlige beløb af renteafkastet i stedet bliver anvendt til støtte for initiativer, der iværksættes for at afhjælpe problemer for den vanskeligere stillede del af arbejdskraften, f.eks. initiativer for handicappede og for mennesker med andre systematiske vanskeligheder i forhold til en fast og stabil tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Afslutningsvis bemærker AC, at høringens svarfrist har været uacceptabel kort.

 

C3, ledelse og økonomi (C3) mener, at alle indbetalinger og indeståender på FerieKonto og forrentning heraf bør tilbageføres til indbetalerne, henholdsvis overføres til Arbejdsmarkedets Feriefond. C3 mener ikke at der er grundlag for, at delmængder af renteafkastet, der ikke går til dækning af administration af FerieKonto, bør tilfalde statskassen. C3 mener således, at lovforslaget bør tages op til fornyet overvejelse.

 

Kristelig Fagbevægelse (KRIFA) mener, at feriepenge er et mellemværende mellem lønmodtager og arbejdsgiver, hvorfor det findes besynderligt, at renteafkastet skal tilfalde statskassen, når beløbet optjenes til lønmodtagernes rekreative formål.

KRIFA er af den opfattelse, at der bør ske en revision af hele feriepengesystemet, således at det er lønmodtagerne der får rentetilskrivningen.

 

Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) henviser til de høringssvar som LO, FTF og AC har afgivet til lovforslaget og har derudover ikke særskilte bemærkninger til lovforslaget.

 

FTF er imod lovforslaget, idet FTF mener, at renteafkastet af FerieKonto tilhører lønmodtagerne og forvaltes bedst af lønmodtagernes egne repræsentanter. Renteafkastet er som udgangspunkt ikke midler, som statskassen kan og bør gøre krav på.

 

Renteafkastet tilhører lønmodtagerne og fremstår som en ekstra skatteopkrævning (anført af LO, AC, CFU, C3 og FTF)

Kommentarer: Renteafkastet fra Feriekonto tilfalder efter de gældende regler ikke den enkelte lønmodtager. Lønmodtagerne mister således heller ikke en forventet indtægt ved, at dele af renteafkastet fra FerieKonto tilfalder statskassen. De indkomne bemærkninger om, at inddragelsen af FerieKontos renteafkast i realiteten er en ekstra skatteopkrævning for lønmodtagerne er derfor ikke holdbare, idet ingen skat bliver pålagt lønmodtagerne ved at afsætte dele af renteafkastet direkte fra FerieKonto til statskassen. Det skal bemærkes, at der efter de gældende regler tilfalder statskassen op til 100 mio. kr. i 2008, og at FerieKontos renteafkast er steget markant på grund af et stigende renteniveau og et øget antal lønmodtagere.

 

Vilkårlige indgreb i Arbejdsmarkedets Feriefond via inddragelse af renteafkast til statskassen (anført af LO)

Kommentarer: Med lovforslagets 4-årige horisont er der klarhed for, hvilke økonomiske konsekvenser det har for Arbejdsmarkeds Feriefond, som kan planlægge derefter.

 

Øremærkning af den del af renteafkastet som tilfalder statskassen (anført af AC og CFU)

Kommentarer: Det kan oplyses, at man heller ikke ved tidligere inddragelser af FerieKontos renteafkast altid har specificeret hvad pengene skulle bruges til. Det skal i den forbindelse bemærkes, at den del af renteafkastet, der tilkommer statskassen, også kommer lønmodtagerne til gode.