(Ordfører)
Eigil Andersen(SF):
SF vil afvente udvalgsbehandlingen af lovforslaget, inden vi tager endelig stilling til, hvad vi vil stemme til det. Men vi har da sympati for regeringens forslag om, at arbejdsgivernes betaling af sygedagpenge bliver udvidet fra 15 til 21 dage. I den byrdefordeling, der er mellem det offentlige og arbejdsgiverne, har vi sympati for, at fordelingen bliver mere rimelig, ved at arbejdsgiverne pålægges at betale en større del - og også for at arbejdsgiverne får en større økonomisk tilskyndelse til at forbedre arbejdsmiljøet.
Men der kan også være ulemper ved forslaget, og jeg vil nævne, at i de høringssvar, der er kommet, er der punkter, som jeg mener man bør overveje. Der er kommet et høringssvar fra handicaporganisationerne, som er betænkelige ved lovforslaget. De frygter, at det bliver sværere at få eller fastholde et job for borgere med nedsat arbejdsevne, og i forbindelse med at de har langvarig eller hyppig sygdom. Men sagen er jo, at for disse medarbejdere, som lider af en langvarig eller kronisk sygdom, kan arbejdsgiveren slippe helt for at betale i arbejdsgiverperioden. Det kan man efter de gamle regler, og man vil også kunne slippe for arbejdsgiverperioden efter det her lovforslag.
Men problemet kan være, at der formentlig er mange arbejdsgivere, som ikke kender de her muligheder, og handicaporganisationernes kommentar munder derfor ud i en opfordring til, at der bliver lavet en oplysningskampagne om muligheden for, at arbejdsgiver kan slippe for arbejdsgiverperioden i forbindelse med mennesker, der er kronisk syge.
FTF støtter som udgangspunkt forslaget, man har også betænkeligheder. Igen skyldes det, som under et tidligere punkt her i dag, økonomien i det offentlige, f.eks. på sygehuse og i daginstitutioner. Man frygter, at der vil blive ansat for få vikarer, fordi der er en større økonomisk risiko ved at gøre det, i det øjeblik arbejdsgiverperioden ved sygdom bliver forlænget.
Som også under det tidligere dagsordenspunkt er SF's løsning her bedre økonomi i kommunerne. Det må være vejen frem, for selvfølgelig er der brug for, at der bliver ansat vikarer, når der er frafald blandt det fastansatte personale. Men det er klart, at man selvfølgelig kan overveje, hvor realistisk det er, at vores tanker om, at kommunerne skal have flere penge, bliver til virkelighed. Derfor er det klart, at man også kan overveje det her lovforslag i det lys.
FTF foreslår desuden en såkaldt tilbagefaldsregel, så arbejdsgiveren slipper for en ny arbejdsgiverperiode i tilfælde af flere sygeperioder på grund af den samme sygdom. Det forekommer mig, at det er noget uklart beskrevet i papirerne, eller også er jeg muligvis ikke god nok til at læse det, men umiddelbart tænker jeg, at man kan overveje at lave en sådan regel. I hvert fald vil vi gerne have det belyst under udvalgsarbejdet.
Ministeren argumenterer imod en tilbagefaldsregel ved at sige, at det vil give et stort arbejde med at skaffe dokumentation for, at det er den samme sygdom, der er tale om, altså at der er tale om et reelt tilbagefald. Her kan selvfølgelig ligge en vanskelighed, men umiddelbart tror jeg, at det besværlige ved det er noget overdrevet i ministeriets kommentar. Så derfor vil jeg gerne spørge om det uddybende under udvalgsarbejdet.
Men afrundende vil jeg sige, at SF's stillingtagen vil afvente det videre udvalgsarbejde.