Socialpædagogernes Landsforbund Email: [email protected] Ref.     MEG/lh Dok.nr. 340929           Sag.nr. 2008-SLCSFA-00965
                                                                                                           Â
Velfærdsministeriet
Høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om friskoler og private grundskoler mv.
Socialpædagogernes Landsforbund har den 3. marts 2008 modtaget forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Udredningsteams og visitationsudvalg, forældres udføÂrelse af hjælp til børn i hjemmet og specialpædagogisk rÃ¥dgivning i hjemÂmet, tolkning ved sociale aktiviteter, udvidede beføjelser til Ankestyrelsen og de sociale nævn, fleksible hjælperordninger, styrket indsats overfor kvinÂder og børn pÃ¥ krisecentre, krav til varigheden af kursus til plejeforældre) til høring.
Socialpædagogerne har følgende bemærkninger til de forskellige forslag:
Lovforslaget indeholder, at forældre med børn og unge med betydelige og varige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser fÃ¥r ret til støtte til træning i hjemmet efter dokumenterbare metoder. Der gives ret til redskaber, kurÂser og hjælpere til et beløb indtil 500.000 kr. Ã¥rligt, og der gives ret til tabt arbejdsfortjeneste for den eller de involverede forældre.
Socialpædagogerne finder det vigtigt, at forældre bliver inddraget mest muÂligt i støtten til og behandlingen af deres børn. Og Socialpædagogerne syÂnes, det er meget væsentligt, at der gives ressourcer og opmærksomhed til børn og unge med nedsat funktionsevne.
Socialpædagogerne finder det afgørende, at rettighederne rettes ind i forÂhold til børnene. Børn og unge med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne har ret til en kvalificeret hjælp, sÃ¥ledes at de fÃ¥r samme muligheder for udÂvikling som andre børn, herunder ret til udvikling, leg og læring i børnemilÂjøer.
Det er vores bekymring, at et lovforslag med sÃ¥ hÃ¥ndfaste rettigheder i forÂhold til en privat etableret støtte og hjælp til børn og unge med betydelig nedsat funktionsevne
Med lovforslaget gives de sociale nævn og Ankestyrelsen beføjelser til at træffe afgørelse i sager, hvor kommunerne ikke i fornødent omfang tager hensyn til barnets bedste i afgørelser om valg af anbringelsessted, herunder ogsÃ¥ valg af opholdssted ved flytning af barnet eller den unge fra et anbrinÂgelsessted til et andet samt samvær med personer fra barnets eller den unÂges netværk. Socialpædagogerne finder, at det er en god udvidelse af de sociale nævn og Ankestyrelsens beføjelser.
Fleksible hjælperordninger
Socialpædagogerne ser positivt pÃ¥ forslagene om §§ 95 og 96 i serviceloÂven. Forslagene har til formÃ¥l at skabe mere fleksible og brugervenlige hjælperordninger, hvor der i højere grad end tidligere gives mulighed for, at personer, der modtager tilskud til selv at ansætte hjælpere, fÃ¥r tilbud om en ordning, der kan tilpasses borgernes ønsker og behov, sÃ¥ personer med omfattende funktionsnedsættelser kan fastholde eller opbygge et selvstænÂdigt liv. Ændringerne indebærer:
Tolkebistand
Høringssvar sendes særskilt.
Forbundet er tilfreds med, at servicelovens § 109 tilføjes stk. 4 og 5. De nye bestemmelser indebærer at:
ges denne efter servicelovens § 32. Pligten til at tilbyde psykologbeÂhandling supplerer kommunalbestyrelsens allerede eksisterende forÂpligtigelser og erstatter ikke iværksættelse af foranstaltninger efter servicelovens § 52.
Det foreslÃ¥s, at der lægges et minimumskrav til omfanget af familieplejeÂkurser ind i lovgivningen. Socialpædagogerne finder det fornuftigt at sikre, at kurserne til familieplejerne har et vist omfang. Det ville imidlertid være et yderligere løft, hvis lovgivningen mere indholdsmæssigt gik ind og sikrede kurserne kvalitetsmæssigt. Dette kunne ske ved at gøre det af bl.a. KL’s og Socialpædagogernes Landsforbunds udviklede RUGO-kursus til obligatorisk for nye familieplejere.
Venlig hilsen